Joudutko helvettiin, pääsetkö taivaaseen?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Joudutko helvettiin, pääsetkö taivaaseen?

Helvettiin
1
14%
Taivaaseen
1
14%
En tiedä, oikeesti hei!
5
71%
 
Ääniä yhteensä: 7

NuoriDaavid

Joudutko helvettiin, pääsetkö taivaaseen?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Oletetaan, että 50% kuolevista pääsee taivaaseen ja 50% joutuu helvettiin. Kumpaan kuulut?

Pahoin pelkään, että olen juuri siinä veitsen terällä.

Olen yleisesti ottaen IMNHO kiltti, en tahdo pahaa ihmisille. Toisaalta kannatan tuloerojen kasvua ja alhaista sosiaaliturvaa ja en koskaan anna rahaa keräyksiin (paitsi yhden kerran Bosnian sodan aikaan). Lisäksi syvällä syvällä sisimmässäni saatan olla vahingoniloinen.

Vaikea sanoa.

Pallotin "En tiedä, oikeesti hei!"
Duck

Re: Joudutko helvettiin, pääsetkö taivaaseen?

Viesti Kirjoittaja Duck »

Toivottavasti en kumpaankaan. Olemattomuus on ajatuksena huojennuttavampi. There's only one way to find out, and nobody's come back to tell us about it. The ones who have, are delusional.
NuoriDaavid

Re: Joudutko helvettiin, pääsetkö taivaaseen?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Duck kirjoitti:Toivottavasti en kumpaankaan. Olemattomuus on ajatuksena huojennuttavampi. There's only one way to find out, and nobody's come back to tell us about it. The ones who have, are delusional.
Prrrööt! Väärä vastaus.

Tässä kysymyksen asettelussa oletetaan, että helvetti ja taivas ovat olemassa.
Duck

Re: Joudutko helvettiin, pääsetkö taivaaseen?

Viesti Kirjoittaja Duck »

Aaa. Joutuisin helvetin esikartanoon jossa minua löylytettäisiin tyhmyydestä pari viikkoa, sitten minut säilöttäisiin limboon siksi aikaa kuin taivaspaikkahakemustani käsitellään. Jokin rasti on kuitenkin unohtunut jostain ruudusta ja joudun uudelleentäyttämään lomaketta iankaikkisesti.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Joudutko helvettiin, pääsetkö taivaaseen?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Taivaseen, koska jos jumala on olemassa ja hän on kaikki-tietävä ja yms, niin helvetissä on täyttä. Siellä ovat kaikki PetriFB;t ja muut kiihkoilijat jotka on hänen nimessään tehnyt kaikkea sairasta paskaa aika monta vuotta.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
NuoriDaavid

Re: Joudutko helvettiin, pääsetkö taivaaseen?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Duck kirjoitti:Aaa. Joutuisin helvetin esikartanoon jossa minua löylytettäisiin tyhmyydestä pari viikkoa, sitten minut säilöttäisiin limboon siksi aikaa kuin taivaspaikkahakemustani käsitellään. Jokin rasti on kuitenkin unohtunut jostain ruudusta ja joudun uudelleentäyttämään lomaketta iankaikkisesti.
:) MOderni näkemys helvetistä. Odotat ikuisesti jonotuslappu kourassa täydessä odotusaulassa, joka on täynnä öriseviä juoppoja, yskiviä vanhuksia ja itkeviä lapsia. Aina sadan vuoden välein tulee sinun vuorosi, jolloin huomataan, että et ole odottaessasi täyttänyt kaavaketta 112BC ja aloitat uuden jonottamisen.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Joudutko helvettiin, pääsetkö taivaaseen?

Viesti Kirjoittaja Gat »

What a load of shit.
ND:n kysymys perustuu häneen omiin nykyaikaisiin kansanomaisiin käsityksiinsä.

Kuvitelmia kuolemanjälkeisestä elämästä on ollut monilla kulttuureilla. Ja niin erilaisia, että ainakin minut pistää miettimään josko kaikki ovat huulipuhetta ja toiveajattelua. Ja kun me olemme tälle planeetalle sopeutuneita, lavastetaanko sinne tuonpuoleiseen tämän planeetan olot vai mitä?

Sitten on vaikka buddhalaiset, joita kuolemanjälkeinen elämä ei ainakaan zenissä kiinnosta. Ja hindut, jotka uskovat jälleensyntymiseen. Mikä heille on ikävä rasite, josta päsee eroon vasta yksilöllisen sielun sulautuessa maailmansieluun, siis menettäessä yksilöllisyyden.

Ihan alkuperäiseen Vanhan Testamentin juutalaisuuteen ei kuolemanjälkeinen elämä kuulunut. Kun kuoltiin niin kuoltiin, mitä ny pari profeettaa nousi tulivaunuilla taivaaseen. Vasta siinä 200-luvulla ekr, kun jutskuilla meni huonosti, alettiin toivoa, että jos ei elämässä menesty, sitten kuoleman jälkeen hyvikset saa palkkion ja pahikset rangaistuksen. Danielin kirja se.

Tuo uudempi juutalaisten käsitys suodattui sitten kristinuskoon. Sillä lailla epäselvästi, että kristityt eivät itsekään osaa sanoa joudutaanko taivaaseen/helvettiin heti kuoleman jälkeen vai vasta viimeisellä tuomiolla aikojen lopussa. Jälkimmäinen lienee virallinen kanta, ja sitähän saa lodjussa odotella.

ND miettii myös kansanomaiseen tapaan tekojensa saldoa. Vaikka virallisen luterilaisuuden mukaan teoilla ei ole mitään tekemistä "pelastumisen" kanssa. Vaan pelkästään Jeesuksen armon vastaanottamisella.

Jossa sitten pitääkin olla tarkkana missä sen vastaanottaa! Astu väärään hissiin niin Helevettiin päädyt :D

-Katolisen kirkon mukaan vain katoliset pelastuvat, käännypä heti katoliseksi.
-protestanttien mukaan katolinen kirkko ja Paavi onkin Saatanasta ja Babylonin portto.
-fundamentalistis- karismaattisten hihhulien mukaan tarvii saaada ns Pyhän Hengen kaste ja lisäksi käydä aikuisvesikasteella, muuten joutuupi Helevettiin. Osassa lahkoja myös kielilläpuhuminen on välttämätöntä. Lisäksi ne lahkot ovat keskenään riitaisia, ja vain omassa lahkossa pelastuu. Varsinkin katoliset ja perusluterilaiset joutuu Helvettiin oli elänyt miten kunnolla tahansa!

Kristinuskon ulkopuolelta tiedämme, että Islamin mukaan kaikkia muita kuin muslimeja kidutetaan ikuisesti Helvetissä.

Elikkä siis ND:n kysymyksenasettelu ja arvio itsestään on vain oma arvionsa, kansanomainen väännös näistä teologioista.

Itse sanoisin, että toivottavasti noissa ei ole perää.
Ja jos onkin, melko mahdoton tuuri valita se oikea hissi. Helevettiin joutuu todennäköisimmin teki miten vaan. Varmempi olla ärsyttämättä ketään Jumalista sitten? :D

Uskoon tulijoissa minua inhottaa se into omaksua joku oman lahkon pelastumisoppi ilolla, välittämättä että saman opin kääntöpuoli on, että muunlahkolaisia, olisi sitten vaikka oma isä ja äiti.. kidutetaan ikuisesti. Ai kun ihanaa!
Viimeksi muokannut Gat, 29.12.2008 12:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
NuoriDaavid

Re: Joudutko helvettiin, pääsetkö taivaaseen?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

:ditto:

Tämä on niinQ sellainen leikkimielinen ajatuskoe, jos helvetti ja taivas olisi olemassa.

Toki "tiedän", että mitään kuolemanjälkeistä ei ole.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Joudutko helvettiin, pääsetkö taivaaseen?

Viesti Kirjoittaja Gat »

NuoriDaavid kirjoitti::ditto:

Tämä on niinQ sellainen leikkimielinen ajatuskoe, jos helvetti ja taivas olisi olemassa.

Toki "tiedän", että mitään kuolemanjälkeistä ei ole.
No minä en tiedä. Mutta sikäli perseestä kysymys, että et ehkä huomaa, että koko helvetti/taivaserottelu ei ole olemassa itsekseen, vaan osana sinuunkin löyhästi istutettua kristinuskon dogmatiikkaa.

EDIT: sillä poikkeuksella, että eikös rippukoulussakin sanottu, ettei luterilaisuudessa pelastuta teoilla? Minkä muuten voi kumota koska vaan vaikka raamatullla, kuten jokainen kirkko pystyy siitä sillisalaatista vetämään oman teologiansa.
Viimeksi muokannut Gat, 29.12.2008 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Joudutko helvettiin, pääsetkö taivaaseen?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Helvetin tylsää täällä helvetissä.

Lämpötila +300 C. En tiedä mitä se on Fahrenheiteissa. Ei kun paistamaan taas grillimakkaraa... :D
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
NuoriDaavid

Re: Joudutko helvettiin, pääsetkö taivaaseen?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Gat kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti::ditto:

Tämä on niinQ sellainen leikkimielinen ajatuskoe, jos helvetti ja taivas olisi olemassa.

Toki "tiedän", että mitään kuolemanjälkeistä ei ole.
No minä en tiedä. Mutta sikäli perseestä kysymys, että et ehkä huomaa, että koko helvetti/taivaserottelu ei ole olemassa itsekseen, vaan osana sinuunkin löyhästi istutettua kristinuskon dogmatiikkaa.
Jos joku järjestää kyssärin "olisitko hyvä jedi vai paha jedi" tai "ryhtyisitkö vampyyriksi", niin tuletko whinettämään, että eihän noita jedejä tai vampyyrejä ole niinQ olemassa hei!

Minulle taivas ja helvetti vertautuvat jedeihin ja vampyyreihin.
daddykillkill

Re: Joudutko helvettiin, pääsetkö taivaaseen?

Viesti Kirjoittaja daddykillkill »

Gat kirjoitti:Kristinuskon ulkopuolelta tiedämme, että Islamin mukaan kaikkia muita kuin muslimeja kidutetaan ikuisesti Helvetissä.
Oikeastiko näin? Mun harhaluullakseni profeetta kehoitti jossain kirjoituksessaan kohtelemaan juutalaisia "kirjan ihmisinä", koska Mohammed oli saanut suojaa ja sapuskaa joltakin juutalaiselta paetessaan vainoja*. Vai meneekö juttu näin, että juutalaisten kanssa pitää olla maan päällä hyvää pataa, mutta tuonpuoleisessa niitä saavat "oikeauskoiset" kiduttaa surutta.

En ala vänkäämään asiasta, koska olet selvästikin aiheeseen perehtynyt minua paremmin. Ihmettelen vuan.

Summa summarum: samaa sairasta p*skaa kaikki uskonnot.

* pohjaa hyvin hataraan muistikuvaan lukion uskonnontunnilta

EDIT: fi-Wiki luettelee el Profeetan tehneen joukon antisemitistiä agressioita, joten minun muistikuvani asiasta taisi olla juuri niin hatara kuin arvelin
daddykillkill

Re: Joudutko helvettiin, pääsetkö taivaaseen?

Viesti Kirjoittaja daddykillkill »

NuoriDaavid kirjoitti:Minulle taivas ja helvetti vertautuvat jedeihin ja vampyyreihin.
Mihinkäs sithit sijoittuvat? Vai rajoittuuko uskontunnustus-Ändeen-mukaan vain SW-trilogian osiin IV-VI ? :D
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Joudutko helvettiin, pääsetkö taivaaseen?

Viesti Kirjoittaja Gat »

daddykillkill kirjoitti:
Gat kirjoitti:Kristinuskon ulkopuolelta tiedämme, että Islamin mukaan kaikkia muita kuin muslimeja kidutetaan ikuisesti Helvetissä.
Oikeastiko näin? Mun harhaluullakseni profeetta kehoitti jossain kirjoituksessaan kohtelemaan juutalaisia "kirjan ihmisinä", koska Mohammed oli saanut suojaa ja sapuskaa joltakin juutalaiselta paetessaan vainoja*. Vai meneekö juttu näin, että juutalaisten kanssa pitää olla maan päällä hyvää pataa, mutta tuonpuoleisessa niitä saavat "oikeauskoiset" kiduttaa surutta.

En ala vänkäämään asiasta, koska olet selvästikin aiheeseen perehtynyt minua paremmin. Ihmettelen vuan.

Summa summarum: samaa sairasta p*skaa kaikki uskonnot.

* pohjaa hyvin hataraan muistikuvaan lukion uskonnontunnilta
Joo sori, enhän tuota tiedä. Koraanin käännöksessä muistaakseni luvataan kidutusta vääräoppisille. Ehkä talibanit niin uskovat? Jos sitten lempeämpi tulkinta on olemassa, niin sekin on tulkinta. Tuskin sitä "oikeaa Islamia (tm)" on edes olemassa, kaikki ovat oikeassa. Tai siis väärässä, jos ja kun sekin uskonto on huuhaata eikä Allahilta.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Joudutko helvettiin, pääsetkö taivaaseen?

Viesti Kirjoittaja Gat »

NuoriDaavid kirjoitti:
Jos joku järjestää kyssärin "olisitko hyvä jedi vai paha jedi" tai "ryhtyisitkö vampyyriksi", niin tuletko whinettämään, että eihän noita jedejä tai vampyyrejä ole niinQ olemassa hei!

Minulle taivas ja helvetti vertautuvat jedeihin ja vampyyreihin.
OK.
Tuolla akselilla muistettakoon miten kauniisti AC/DC laulaa asiasta. Ja että eiskadeiskan lisäksi olen Morbid Angel -fani.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
NuoriDaavid

Re: Joudutko helvettiin, pääsetkö taivaaseen?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Gat kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Jos joku järjestää kyssärin "olisitko hyvä jedi vai paha jedi" tai "ryhtyisitkö vampyyriksi", niin tuletko whinettämään, että eihän noita jedejä tai vampyyrejä ole niinQ olemassa hei!

Minulle taivas ja helvetti vertautuvat jedeihin ja vampyyreihin.
OK.
Tuolla akselilla muistettakoon miten kauniisti AC/DC laulaa asiasta. Ja että eiskadeiskan lisäksi olen Morbid Angel -fani.
jep jep. Mutta nyt leikitään, että helvetti on niinQ sellainen kauhea paikka ja taivas ihana. Voidaan vaikka ajatella, että jokainen saa oman henk. koht helvettinsä ja taivaansa. Esim. sinun taivaassasi olisi himokkaita pystytisuja, jotka haluaisivat vain sinua. Helvetti puolestaan olisi nussiva maailma, mutta sinulle ei annettaisi.

Kysymys kuuluu: oletko mielestäsi parempi vain huonompi ihminen, kuin 50% populaatiosta. Eli leikin, että hyvät pääsisivät taivaaseen ja pahat eivät.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Joudutko helvettiin, pääsetkö taivaaseen?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

daddykillkill kirjoitti:
Gat kirjoitti:Kristinuskon ulkopuolelta tiedämme, että Islamin mukaan kaikkia muita kuin muslimeja kidutetaan ikuisesti Helvetissä.
Oikeastiko näin? Mun harhaluullakseni profeetta kehoitti jossain kirjoituksessaan kohtelemaan juutalaisia "kirjan ihmisinä", koska Mohammed oli saanut suojaa ja sapuskaa joltakin juutalaiselta paetessaan vainoja*. Vai meneekö juttu näin, että juutalaisten kanssa pitää olla maan päällä hyvää pataa, mutta tuonpuoleisessa niitä saavat "oikeauskoiset" kiduttaa surutta.

En ala vänkäämään asiasta, koska olet selvästikin aiheeseen perehtynyt minua paremmin. Ihmettelen vuan.

Summa summarum: samaa sairasta p*skaa kaikki uskonnot.

* pohjaa hyvin hataraan muistikuvaan lukion uskonnontunnilta

EDIT: fi-Wiki luettelee el Profeetan tehneen joukon antisemitistiä agressioita, joten minun muistikuvani asiasta taisi olla juuri niin hatara kuin arvelin
Minun arvatenkin vähintään yhtä hataran muistikuvani mukaan "kirjan kansoja" ovat niin juutalaiset kuin kristitytkin, koska he ovat kiltisti kuunnelleet ja lukeneet jumalan sanaa. Juutalaisilta on vain jäänyt huomaamatta kaksi profeetallista päivitystä vanhan testamentin profeettojen välittämään jumalan ilmoitukseen, Jeesuksen ja Muhammedin profetiat. Kristityiltä on vastaavasti jäänyt huomaamatta viimeisin eli Muhammedin päivitys. Kristityt myös kuvittelevat, että Jeesus oli jumalan poika, vaikka hän oli ihminen, tosin tomusta luotu ja siten isätön (ei kuitenkaan jumalan poika). Kristityt myös virheellisesti kuvittelevat, että Jeesus kuoli ristillä, vaikka jumala haki hänet taivaaseen tilanteen alkaessa olla tukala ja ristillä kuoli joku muu jamppa. Kun Jeesus tulee takaisin, kristityt ja ilmeisesti juutalaisetkin huomaavat erehdyksensä ja palaavat oikean uskon pariin. Silloin kai ero islamin ja muiden "kirjan uskontojen" välillä hämärtyy ja nämä pääsevät taivaaseen, jos ei ole tullut tehtyä muita raskaita syntejä, jotka myös vievät helvettiin. Ennen Jeesuksen toista tulemista elävät kristityt ja juutalaiset kai joutuvat helvettiin, koska uskon puute on yksi näistä raskaista synneistä. En tosin ole tästä ihan varma, koska uskovaiset kristityt ja juutalaiset kai uskovat oikeaan jumalaan, mutta heillä on vain tästä jumalasta vanhentunut käsitys. Onko tämä nyt uskon puutetta vai ei? Joka tapauksessa, islam on kai siinä mielessä aika joviaali uskonto, että perisyntiä ei ole vaan ihminen syntyy puhtaana, ja näin vauvana kuolleet, jotka eivät syntiä ole vielä kerinneet tehdä, pääsevät kyllä taivaaseen vanhempiensa uskonnosta riippumatta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Joudutko helvettiin, pääsetkö taivaaseen?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Moon hyvis, kun oon kyttä. Sky is the limit. Händer till himlen!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin