Asumismuodoista...

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Minkä sortin talossa mieluiten asut?

Kerrostalo
11
31%
Rivitalo
3
9%
Omakotitalo
19
54%
Joku muu vaihtoehto
2
6%
 
Ääniä yhteensä: 35

Onslow

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Onslow »

MGandhi kirjoitti: Sä olet lähinnä keskittynyt ampumaan alas muiden näkemyksiä asumismuodoista, koska oma näkemyksesi on se Ainoa oikea(tm).

No jos haluat keskutella malliin "ihanaa ihanaa mä olen sun kanssa samaa mieltä hani pupupöö" -malliin, niin suoittelen siirtymään jollekin sinulle paremmin sopivalle foorumille. PetriFB voisi varmaan neuvoa yhden jos toisenkin.

Siinä sivussa voisit sitten kokeilla, miten syvälle Elcon perseseen saat kielesi tungettua.
Onslow

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Onslow »

MGandhi kirjoitti:.
Käypä muuten viestihistoriaa läpi ja vertaile kumpi meistä on tällä palstalla paljastanut enemän omasta seksuaalikäyttäytymisestään.
Ai nytkö se vittuilija ja kritisoija sitten loukkaantui. Voi raukkaa kun on hankala päivä.

Mitä jos vaan nyt keskittyisit vonkaamaan jotain palstalaista..


Ps.

Voisitiko pointteroida avautumisesi aiheuttaneet viestit minulle. Siis ne, jossa ammun alas muiden mielipiteet?
Viimeksi muokannut Onslow, 24.02.2009 12:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bliss

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja bliss »

Älkää jätkät jaksako vääntää tässä ketjussa. Pitääks teille tehdä oma inttämistopsu? :P
MGandhi

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

Onslow kirjoitti:
MGandhi kirjoitti: Sä olet lähinnä keskittynyt ampumaan alas muiden näkemyksiä asumismuodoista, koska oma näkemyksesi on se Ainoa oikea(tm).

No jos haluat keskutella malliin "ihanaa ihanaa mä olen sun kanssa samaa mieltä hani pupupöö" -malliin, niin suoittelen siirtymään jollekin sinulle paremmin sopivalle foorumille. PetriFB voisi varmaan neuvoa yhden jos toisenkin.

Siinä sivussa voisit sitten kokeilla, miten syvälle Elcon perseseen saat kielesi tungettua.
Keskustelu on muutakin kuin ääripäitä (täydellinen konsensus vs. itsepintainen omien näkemysten puolustaminen poteroon kaivautuneena). En muista, että olisit kovinkaan usein adoptoineesi kenenkään mielipiteistä mitään omiisi, koska omat mielipiteesi ovat aina oikeita. Myös tapasi olla samalla lapsellinen ja ylimielinen vaan ole kovinkaan hyvä kombo rakentavalle keskustelulle.

Nyt sattuu! Olen aivan rikki tästä elco-jutusta! Myönnän, että elco on tämän palstan täysipäisimmistä kirjoittajista ja useimmiten olen tämän kanssa asioista samoilla linjoilla. Ehkä elcoa voisinkin kutsua sankarikseni kaiken tämän hulluuden ja idiotismin keskellä. Sopii mulle! *työntää kieltä, syvälle*
Onslow

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Onslow »

bliss kirjoitti:Älkää jätkät jaksako vääntää tässä ketjussa.
Arvaas kumpi aloitti?
bliss

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja bliss »

Onslow kirjoitti:
bliss kirjoitti:Älkää jätkät jaksako vääntää tässä ketjussa.
Arvaas kumpi aloitti?
Kumpi lopettaa?
MGandhi

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

Onslow kirjoitti: Voistiko pointteroida avautumisesi aiheuttaneet viestit minulle. Siis ne, jossa ammun alas muiden mielipiteet?
No lähinnä kaikki, joissa vastaa tyyliin: "Ei ole." kun joku on ensin selittänyt miten joku asia mielestään on.

*itkee*
MGandhi

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

Onslow kirjoitti:
bliss kirjoitti:Älkää jätkät jaksako vääntää tässä ketjussa.
Arvaas kumpi aloitti?
LOL

Toi alotti! Voi vittu... :roflmao:
Onslow

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Onslow »

MGandhi kirjoitti: Keskustelu on muutakin kuin ääripäitä (täydellinen konsensus vs. itsepintainen omien näkemysten puolustaminen poteroon kaivautuneena).
Ihanan herkkää ja tyttömäistä lässyttämistä mieheltä, joka joka toisessa postauksessa dissaa maaseutua, böndejä ja kaikkea muuta joka ei sovi kaupunkiin.

Tehdään diili. Noraa mut, niin ei tarvitse vastailla näihin itkuihisi?
bliss

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja bliss »

Mä nyt tuun tähän väliin esittämään kuvallisen perustelun omakotitalossa asumiseen :]
Onslow

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Onslow »

bliss kirjoitti:Mä nyt tuun tähän väliin esittämään kuvallisen perustelun omakotitalossa asumiseen :]
Photsoppaa juniorilta äkkiä Crocsit piiloon. Elco sanoi joskus että ne on juntteja varten, joten pian kankikin sanoo niin.
bliss

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja bliss »

^Pienet pojat saa käyttää maalla crocseja, oli sitten junttia tai ei :P
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Pulkannaru kirjoitti:Mulle ainakin riittää asuinpaikaksi kotimaa. Toki talven aikana pitänee käydä lomalla lämpimässä.
Riippuu tietenkin mitä sidoksia kotimaahansa on (lapset jne.), mutta entä jos lomailisi Suomessa vain kesäisin, ja muut ajat asuisi ulkomailla?

Kunhan vain esitän vaihtoehtoja, luultavasti tyydyn itsekin kotimaahan eläkepäivinäni kun kerran tunnun kestävän pimeät talvet ja kalsean ilmaston melko hyvin. Ainoa mikä mietityttää on että monessa maailmankolkassa suomalaiseläkeläisen ostovoima olisi ilmeisesti paljon Suomea parempi.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

bliss kirjoitti:Mä nyt tuun tähän väliin esittämään kuvallisen perustelun omakotitalossa asumiseen :]
Jos kuvan sanoman oikein ymmärsin, se että lapsi tai lapset voivat leikkiä pihalla?

Toisaalta kolikon toisena puolena voisi pitää sitä että kerros- tai rivitaloasunnossa tenavalla olisi paljon enemmän kavereita heti pihapiirissä, kuin syrjemmässä olevassa okt:ssa. Lapsuudenkotini pihapiirissä ainoa päivittäinen (perheen ulkopuolinen) leikkikaveri oli lähimmän naapuritalon vuotta nuorempi tyttö. Kaikki päiväkoti- ja luokkakaverit asuivat 1-3 kilometrin päässä kerrostalokeskittymissään, eikä heitä voinut tavata kovin spontaanisti soittamalla vain kaverin ovikelloa.

Tämä aikoinaan Helsingissä. Jossain Varkaudessa tilanne voisi olla vielä paljon pahempikin. Lapselle "oma rauha" voi olla jopa kirous.

EDIT: Tarkistin mielenkiinnosta reittihausta kuinka pitkä koulumatka mulla lapsena olikaan kun tuntui niin pitkältä kävellä. Näyttäisi olleen n. 1,6km kävelyteitä pitkin. Kyllähän se pitkältä tuntui ala-astelaisesta joka päivä kahteen kertaan tehtynä, ainakin talvella ilman pyörää.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 24.02.2009 12:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Vesper »

bliss kirjoitti:^Pienet pojat saa käyttää maalla crocseja, oli sitten junttia tai ei :P
Mä käytän mun vaaleanpunaisia crocseja joka päivä kun raahaudun salilta himaan. Mut mä oonkin maalla asuva juntti :]
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Stevie Ray

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Stevie Ray »

Frederik Krueger kirjoitti:Lapselle "oma rauha" voi olla jopa kirous.
Sisarettomalle lapselle etenkin. Aikuisista ei aina saa sopivaa leikkikaveria.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Stevie Ray kirjoitti:Sisarettomalle lapselle etenkin. Aikuisista ei aina saa sopivaa leikkikaveria.
Minun tapauksessani asiaa kompensoi onneksi sisarukset, mutta muuten olisi ollut helisemässä kun lähintä naapuria lukuunottamatta ei edes ollut muita rajanaapureita. Ympärillä metsää, mikä sinänsä oli toki varsin antoisa leikkiympäristö pikkupuroineen.

Siinä meinaisi varmaan heikommalle tulla mielikuvitusystävät tarpeeseen, ja vetäytyy yhä enemmän omaan huoneeseensa pelaamaan videopelejä ja katsomaan raakoja kissantappovideoita. Nykyisin lapsilla on onneksi internetti.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
bliss

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja bliss »

Frederik Krueger kirjoitti: Jos kuvan sanoman oikein ymmärsin, se että lapsi tai lapset voivat leikkiä pihalla?
Osittain ymmärsit. Voi olla vapasti pihalla tarvitsematta varoa mitään ajoneuvoja tai nurkissa hiippailevia outoja ihmisiä. Ei tarvitse väistellä koirankakkoja ja muita törkyjä...
Toki tää koskee vain tätä nimenomaista pihaa, jossa lähin naapuri on noin kilometrin päässä.
Itse vietin samaisessa ympäristössä lapsuuteni. Ja joo, olihan siellä välillä pulaa kaveraista, mutta lähimmät kaverit asuivat kuitenkin juuri siinä kilsan päässä. Sitäpaitsi, meillä oli koiria (mutta ei silti niitä sontaläjiä pihalla), kissoja, hevosia ja vuohia. Rikkaus sekin tavallaan. Mutta eihän kaikki voi millään tykätä kaikesta.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja saira »

Frederik Krueger kirjoitti:
bliss kirjoitti:Mä nyt tuun tähän väliin esittämään kuvallisen perustelun omakotitalossa asumiseen :]
Jos kuvan sanoman oikein ymmärsin, se että lapsi tai lapset voivat leikkiä pihalla?

Toisaalta kolikon toisena puolena voisi pitää sitä että kerros- tai rivitaloasunnossa tenavalla olisi paljon enemmän kavereita heti pihapiirissä, kuin syrjemmässä olevassa okt:ssa. Lapsuudenkotini pihapiirissä ainoa päivittäinen (perheen ulkopuolinen) leikkikaveri oli lähimmän naapuritalon vuotta nuorempi tyttö. Kaikki päiväkoti- ja luokkakaverit asuivat 1-3 kilometrin päässä kerrostalokeskittymissään, eikä heitä voinut tavata kovin spontaanisti soittamalla vain kaverin ovikelloa.

Tämä aikoinaan Helsingissä. Jossain Varkaudessa tilanne voisi olla vielä paljon pahempikin. Lapselle "oma rauha" voi olla jopa kirous.
No joo, omakohtainen kokemus aiheesta on se, että meidän perheen muutto rivariin helpotti mun arkeani paljon. Likan päästäminen pihalle ei vaatinut mun hiekkalaatikolla istumista (joka ei siis ole mua varten) niinkuin kerrostalossa, likka oli siis kolmen ja leikkipaikka rivarissa talojen ja metsän ympäröimä ja keittiöstämme suora näkymä. Eli meille näistä kahdesta selkeästi parempi vaihtoehto.

Omakotitalo olisi sinänsä taas minulle vielä parempi vaihtoehto, että siinä mullakin olisi pihalla tekemistä, ja nauttisin auringossa lukemisestakin paljon enemmän kun se ei tarkoittaisi naapurin ulko-oven vieressä oleilua. Oman kokemukseni mukaan (Ikuri, Tampere) se taas muksulle sijainnista riippuen voisi tarkoittaa omaa leikkimökkiä, käpysotaa takapihoilla, tuoreita marjoja ja vihanneksia, useita leikkipaikkoja. Jokaisella siis oma näkemys aiheesta, mutta kyllä meillä ainakin leikkikavereita oli kokonainen lauma sillä alueella.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Onslow

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Frederik Krueger kirjoitti: Toisaalta kolikon toisena puolena voisi pitää sitä että kerros- tai rivitaloasunnossa tenavalla olisi paljon enemmän kavereita heti pihapiirissä, kuin syrjemmässä olevassa okt:ssa.
Landella kun ei ole pahemmin kerrostaloja, tuon saman tarjosi minulle uusi asuinalue, jossa oli monia lapsiperheitä rakentamassa omakotitaloa.

Mutta siis tuo alue oli hyvinkin lähellä kylän keskustaa. Maalla kun syrjäseutu tarkoittaa seutua jossa lähin naapuri on kilsan parin päässä..
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

saira kirjoitti:Jokaisella siis oma näkemys aiheesta, mutta kyllä meillä ainakin leikkikavereita oli kokonainen lauma sillä alueella.
Lauma lapsia tuli vaikka joka päivä kilometrienkin takaa tuosta vaan leikkimään pihapiiriinne, vai mitä tarkoitat?

Tietenkin espoolaisella omakotialueella jossa pikkutontteja on ihan vieri vieressä on hieman parempi tilanne, vaikka ei sekään ole yhtä eloisa kuin kerrostalon ympäristö, varsinkin jos tontit on aidattu ja jokaisella pihalla on reviiritietoinen piski. Toisaalta useammat tuntuvat juurikin hakevan omakotiasumisellaan etäisyyttä naapureistakin. Minun lapsuudenkodissani tuo (valitettavasti) toteutui, mutta thank god sisaruksista.

Ympäröivä metsä oli joo ihan kiva leikkipaikka, mutta toisaalta se ei kuulunut tonttin piiriin, joten olisihan siellä voinut käydä leikkimässä kerrostalolapsenakin.

Nyt näin aikuisena tuolla ei niin suurta merkitystä olisi koska en ole pyrkinyt aktiivisesti tutustumaan naapureihini, joten sikäli okt-asuminen välttäisi nykyisin. Lapsena koin sen lähinnä rasitteeksi, olisi mielellään asunut likempänä kavereitaan.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja saira »

^Siis se oli ennemmin omakotitaloalue. Mukavan suurilla tonteilla. Aidat kyllä tonttien ympäreillä, mutta ketä ne muka häiritsi?! Koirat olivat omassa tarhassaan pihalla, niiden kanssa oli myös mukava leikkiä. Kakaroita pyöri kahden tien varrelta keskenään, kauimmat olivat tosin sen kahden kilometrin päästä. Sinne sitten pyöräiltiin heitä tapaamaan. Metsä alkoi heti takapihalta, siellä siis tapeltiin tonttien rajoista käpysodissa.

Kesä vietettiin mökillä omassa pienessä saaressa. Siellä leikittiin joko serkkujen kanssa, tai soudettiin kauemmas leikkimään. Myös omissa oloissa oli silloinkin mukavaa olla.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Tämä on asia, josta en tällä hetkellä osaa muodostaa kovin vankkaa mielipidettä. Taustahan tässä selvästikin vaikuttaa ainakin osin. Itse kasvoin Helsingin Taka-Töölössä, ja sen jälkeen olen aina kotimaassa asuessani sijainnut tuosta keskustaan päin. Muutamassa eri kaupunginosassa, mutta aina periaatteella "raitiovaunulla max 10 minuuttia Stockalle, kävellen vähän enemmän". Mutta nyt olen noin vuoden verran asustellut aiempaan historiaani nähden yllättävän kaukana läntisellä ulkoluodolla. Pääsehän sieltä keskustaan edelleen nopeasti bussilla tai fillarilla, mutta raitiovaunua sinne ei kulje. Jotenkin ajattelin, että kun en (enää) kovin usein iltariennoissa ramppaa, ja kavereitakin tulee nähtyä harvakseltaan ja silloinkin aika suunnitelmallisesti, niin keski-ikäistyvälle tylsäilijälle voi olla mukava painottaa enemmän ulkoilumahdollisuuksia rannoilla. Ja näyttäähän se meri ikkunastakin hienommalta kuin kiviseinä.

Mutta kyllä tämä vähän vaikeaa on ollut. Ärsyttää, kun kodin ja kaiken muun (niitä ulkoilumaastoja lukuunottamatta) välillä pitää aina matkustaa bussilla, autolla tai fillarilla. Minä olen kuitenkin ilmeisesti luonteeltani kaupunkikävelijä ja sielultani töölöläinen. Pidän siitä, että voin hoitaa työmatkat ja muut jutut kävellen, poiketa välissä kauppoihin, kahvilaan tai kirjastoon. Nyt joudun hoitamaan työmatkat (tosin lyhyet) muuten kuin kävellen. Nihkeää. Ehkä se sopisi, jos vastapainoksi saisi jotain enemmän, kuten oman pihan tai ainakin enemmän tilaa. Näitä varten taas täytyisi taloudellisista syistä johtuen kuitenkin muuttaa vielä paljon kauemmaksi. Ehkä tämä nykyinen onkin aika huono kompromissi: kuitenkin varsin lähellä ja siten kalliisti ja aika ahtaasti, mutta kuitenkin yli kävelymatkan päässä keskustassa. Pitäisi varmaan muuttaa takaisin Töölöön tai sitten nykysijaintiakin kauemmaksi. Toisaalta, vanhempani ovat hankkineet sitten kotoa muuttoni itselleen vanhan puutalon kauniilla puutarhalla raitiovaunureittien varrelta; ehkä voisi alkaa taivutella vanhuksia muuttamaan takaisin kerrostaloon ennen kuin iän heikentämä terveys vie lumenluontivoimat, ja vallata heidän talonsa.

Asustelin muuten vuonna 2007 puolisen vuotta kalifornialaisessa pikkukaupungissa omalla pihalla varustetussa pientalossa, ja oli se kyllä aika auvoisaa. Tosin ehkä efekti ei olisi sama ilman kalifornian ilmastoa. Tai tuota pikkukaupunkimaisuutta - kaikkialle pääsi kävellen: leffateatteri 100 metriä, kilometrin säteellä ainakin tusina erinomaista ruokaravintolaa ja töihinkin 15 min kävelyä. Oikeastaan luulenkin, että minä olisin suomessakin aika hyvä pikkukaupunkiasuja: omakotitalo omalla pihallla olisi loistava ratkaisu, jos siihen saisi yhdistettyä tuon suuresti arvostamani kävellen saavutettavan elämänpiirin. Nukkumalähiöelämää autopakkoineen en oikein siedä - Espoo, kuten hyvin tiedetään, on saatanasta. Kuka hajasijoittaisi minut työpaikkoineni johonkin kauniiseen rantakaupunkiin vanhoine puutaloineen?

Tai no, kai minä kaipaan vain takaisin Etu-Töölöön: kauniita vanhoja kivitaloja, upeita rantoja ja puistoja, kahviloita ja ihmisiä. Sieltä vielä lottovoittomainen ja lottovoittoa edellyttävä ullakkoterassiasunto, ja homma kyllä pelaisi.
Viimeksi muokannut urpiainen, 24.02.2009 14:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja saira »

Lisäyksenä vielä, ei sekään, että asuu maalla, tarkoita sitä, etteikö lähellä olisi naapuria. Exäni suku asuu muutamassa talossa suht lähekkäin toisiaan, ja pellon yli pääsee helposti suvun ulkopuolisten kanssa leikkimään. Vanhemmillani on sitten se yksi naapuri vain, seuraava ei-mökkiläinen asuu parin kilometrin päässä. Muun perheeni muuttaessa sinne veljeni tosin olivat jo sen ikäisiä, että (laittomasti) mopolla ajelivat kavereita moikkaamaan metsäteitä pitkin.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
bliss

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja bliss »

Pentuna sitä aika helposti sopeutuu ympäristöön, ei osaa kaivata asioita joita ei ympärillä ole.
Mulle oli aikoinaan paljon, paljon pahempi paikka muuttaa maalle (8-vuotiaana) kuin 3 vuotta nuoremmalla veljellä. Nyt vuosia myöhemmin mä olen pyrkinyt koko ajan lähemmäksi niitä synnyinseutujani (Kallio & Alppila), kun taas veli hakeutuu koko ajan maaseutua kohti.
Vastaa Viestiin