Asumismuodoista...

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Minkä sortin talossa mieluiten asut?

Kerrostalo
11
31%
Rivitalo
3
9%
Omakotitalo
19
54%
Joku muu vaihtoehto
2
6%
 
Ääniä yhteensä: 35

prosessi

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Kaikissa paikoissa on puolensa. Olen viihtynyt niin Paloheinässä, Kalliossa, Kulosaaressa kuin Vartioharjussakin, Porvoossa maalla, Askolassa maalla (sekä keskellä metsää että maalaisympäristössä), jopa Riihimäellä nukkumalähiössä. Mutta minä olenkin jotenkin nurinkurinen, minulla ei ole kovinkaan selkeää näkemystä siitä, millaista hyvä elämä on, enemmän vain katselen mitä elämä tuo tullessaan ja poimin siitä parhaat palat.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Ann »

Onslow kirjoitti:
Ann kirjoitti:En edes ymmärrä koko helvetin mökkeilyideaa.. Ah, paitsi se ettei tartte huolehtia henkilökohtaisesta hygieniastaan
Kummalista mökkeilyä teillä. Veikkaisin kyllä noin yleisesti, että mökkeillessä on puhtaampaa possea kuin himassa jurottaessa. Se mökkisauna kun yleensä lämpeää joka päivä..
Joo, tosi puhdasta lutrata jollain sadevedellä ja mäntysuovalla puuceessä käynnin jälkeisiä kärpäsiä takapillustaan..

Sauna on yliarvostettua. Jos haluan epämukavan olon, lukittaudun kesällä autoon.
Rotan aivot valtasivat pääni.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tämä kalluppi olisi kyllä pitänyt kysyä tyyliin "missä asuisit mieluiten jos asuntoon olisi käytössä 20 vuoden nettopalkka". Itse saisi sitten määritellä ottaako vaikka 200 tuhannella kerrostalon vaiko omakotitalon helsingistä.

Itse ottaisin mielelläni esim. kasvitieteellisen puutarhan asumiskäyttöön.
bliss

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja bliss »

sivustahuutaja kirjoitti:Tämä kalluppi olisi kyllä pitänyt kysyä tyyliin "missä asuisit mieluiten jos asuntoon olisi käytössä 20 vuoden nettopalkka". Itse saisi sitten määritellä ottaako vaikka 200 tuhannella kerrostalon vaiko omakotitalon helsingistä.

Itse ottaisin mielelläni esim. kasvitieteellisen puutarhan asumiskäyttöön.
Teiltä miehiltä puuttuu kyllä mielikuvitus täysin. Sitäpaitsi ekalla sivulla asiaa täsmennettiin kyllä :twisted:

Kasvitieteellinen puutarha ei taida edustaa mitään tavanomaista asuinrakennustyyppiä eikä siis mahtuisi mukaan äänestykseen vaikka rahaa olisi käytössä kaksi miljardia :P
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

bliss kirjoitti:Kasvitieteellinen puutarha ei taida edustaa mitään tavanomaista asuinrakennustyyppiä eikä siis mahtuisi mukaan äänestykseen vaikka rahaa olisi käytössä kaksi miljardia
Kyllä se edustaa hullun eksentrikon näkemystä siedettävästä majapaikasta. Leopardit väeltäisivat yössä lihansyöjäkasvien katveessa ja tuska-festareilla kerrottaisiin legendaa kuinka joku kiipesi aidan yli käydäkseen paskalla eikä koskaan tullut takaisin.
SikaMika

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Kirjoitan nopeasti, niin saatan välttyä HP:lta. Kirjoitin äsken pidempäänkin, mutta HP söi sen ja nyt tulkitsen rankasti tiivistäen:

toivon ihmiskunnan kuolemaa.
Monsieur Manala

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Frederik Krueger kirjoitti:Tietenkin espoolaisella omakotialueella jossa pikkutontteja on ihan vieri vieressä on hieman parempi tilanne, vaikka ei sekään ole yhtä eloisa kuin kerrostalon ympäristö, varsinkin jos tontit on aidattu ja jokaisella pihalla on reviiritietoinen piski.
Omituisia havaintoja sulla kyllä on. Nimittäin niissä kerrostaloissa missä minä olen tähän mennessä asunut, on kakaroita näkynyt leikkipaikoilla jne. suhteellisen harvoin, ja nekin on yleensä pikkupentuja äitiensä kanssa jotka tönii niille jossain keinussa vauhtia. Kakarat siis tuntuvat käytännössä istuvan ainoastaan joko yksin kotona tai sitten toistensa kodeissa.

Sen sijaan niillä omakotitaloalueilla missä olen kasvanut ja asunut, on kakaroita näkynyt ulkona jatkuvalla syötöllä leikkimässä lumisotaa ja juoksentelemassa pihoilla. Ehkäpä sinusta on parempi että kakarat nyhjöttävät betonikuution sisällä pelaamassa pleikkaa (eikä tarvii kävellä ku 50m naapuriin!), minusta ei.
Monsieur Manala

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

SikaMika kirjoitti:Kirjoitan nopeasti, niin saatan välttyä HP:lta. Kirjoitin äsken pidempäänkin, mutta HP söi sen ja nyt tulkitsen rankasti tiivistäen:

toivon ihmiskunnan kuolemaa.
Oisit vaan ostanut sen Acerin etkä kuunnellut pösilöjä.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Melnais »

En ole oikein naapurirakas, joten omakotitalo kiitos. Lisäksi kaipaan suojaa ja tilaa puuhailla omiaan, naattien kasvattelusta tulee hyvä mieli. Ihan villinä en ole asumismuotoon liittyviin käytännön töihin ja tietopakkoon, mulle olisi ihan hyvin riittänyt että lämpöä tulee patterista ja ilmaa ikkunasta, soita huoltomiehelle jos näin ei ole. Toisaalta nyt tietää mistä ja miten mikäkin kohta on rakenneltu kasaan, helpottaa elämistä ja korjaamista jatkossa huomattavasti.

Kerrostalossa oli miellyttävää kun naapurit sattuivat olemaan hiljaisia mutta en tykännyt olla muiden silmiteltävänä jatkuvasti. Erillistalo karsi hyvin naapurien (tai oman) meluhaitan mutta muuten ei eronnut kerrostalosta.

Sijainti on tärkeä, työmatka on aivan turhaa aikaa, joten sen on oltava todella lyhyt, tai sopivasti hyödynnettävissä liikuntaan. Olisin päreinä jos joutuisin käyttämään matkoihin pari tuntia päivässä. Nyt on oikein hyvä, riittävästi tilaa, ei liian iso piha hoidettavaksi, loistavat liikenneyhteydet, parin kilometrin työmatka ja pari enemmän keskustaan.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Melnais kirjoitti:työmatka on aivan turhaa aikaa
En kyllä ihan allekirjoita tätä. Mulle työmatka on tärkeä hetki nollata päätä tai miettiä asioita. Autossa tulee sitä omaa laatuaikaa, jota varmasti jokainen, joka ei ole täysin läheisriippuvainen, tarvitsee. Usein huomaan tulleeni töihin/kotiin ihan autopilotilla, sillä päässä risteilee jos jonkinmoiset asiat. Samalla tulee radiosta kuultua uutisaiheet pariinkin kertaan, joten illalla ei välttämättä tarvitse enää töllöttää uutisia.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Olen huomannut välillä pitkästä aikaa rahvaan pariin eli dösään työpäivän päätteeksi jalkauduttuani, että ihan terapeuttista tuo. Normisetti on muuten muijan kanssa samaa matkaa omalla autolla himaan kaupan kautta. Jos siellä linikassa ei satu mölyämään ketään höpötätiä tai julmaa nuoria, niin oikein mukava rauhallinen momenttumi tuo ennen kotiintuloa - vaatimuksia ja velvollisuuksia.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
prosessi

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Vesper kirjoitti:
Melnais kirjoitti:työmatka on aivan turhaa aikaa
En kyllä ihan allekirjoita tätä. Mulle työmatka on tärkeä hetki nollata päätä tai miettiä asioita. Autossa tulee sitä omaa laatuaikaa, jota varmasti jokainen, joka ei ole täysin läheisriippuvainen, tarvitsee. Usein huomaan tulleeni töihin/kotiin ihan autopilotilla, sillä päässä risteilee jos jonkinmoiset asiat.
Tuosta niin samaa mieltä. Noita automatkoja on ollut todella ikävä Helsinkiin muuton jälkeen, rauhattomat bussinykimiset ovat jotain aivan muuta, vaikka kestävätkin minun tapauksessani vähintään yhtä pitkään...
Onslow

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Vesper kirjoitti: En kyllä ihan allekirjoita tätä.
Tämä oli aika hämmästyttävä huomata itsekin. Aiemmin olen aina asunut 10-15 minuutin päässä duunipaikasta, ja toden totta, tuo nykyinen automatka on aika hyvä tapa nollata ja relata päivän päätteeksi. Ei ole tarvinnut enää oikaista pahemmin sohvalle kotiin päästyä kuten aiemmin.

Kyllähän se autossa istuminen välillä vituttaa, kuten esmes tänä aamuna Lahden tiellä 10 kilmoterin letkassa joka seisoi paikallaan parikytä minsaa yhden* peltikolarin vuoksi. Mut loppujen lopuksi, ei aika lepposasti noi duunimatkat kuluu enimmäkseen. Samon kuin Patsilla, homma käy miltei meditaatiosta.

(* Toi kolareiden hoitaminen suomessa pois ruuhkaisilta kulkuväyliltä on kyllä melkoisen lapsen kengissä. Nytkin tien vieressä oli kaksi kyttäautoa ja konstaapelit peukalo suussa, ja 10 kilsan autoletka paikalla seisoen. Ei se tien raivaaminen voi olla noin helvetin vaikeaa.. Ei ainakaan pitäisi olla..
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Onslow kirjoitti:tänä aamuna Lahden tiellä 10 kilmoterin letkassa...
Oli muuten ihan kummallinen liikenneaamu muutenkin. Olin liikenteessä jo reippasti ennen seiskaa, silti motari tökki ja kehä ykkönen oli aivan sumpussa. Meinasin myöhästyä.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Stevie Ray

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Stevie Ray »

Vesper kirjoitti:
Onslow kirjoitti:tänä aamuna Lahden tiellä 10 kilmoterin letkassa...
Oli muuten ihan kummallinen liikenneaamu muutenkin. Olin liikenteessä jo reippasti ennen seiskaa, silti motari tökki ja kehä ykkönen oli aivan sumpussa. Meinasin myöhästyä.
Siellä paistoi aurinko ja ihmiset olivat sokaistuneita, eivätkä nähneet mitään.
Fcuk

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

Stevie Ray kirjoitti:Siellä paistoi aurinko ja ihmiset olivat sokaistuneita, eivätkä nähneet mitään.
Reippaasti ennen seiskaa ei paista mikään tai ketään yhtään mitään.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Fcuk kirjoitti:
Stevie Ray kirjoitti:Siellä paistoi aurinko ja ihmiset olivat sokaistuneita, eivätkä nähneet mitään.
Reippaasti ennen seiskaa ei paista mikään tai ketään yhtään mitään.
Joo, ei paistanu :D
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Stevie Ray

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Stevie Ray »

Kuka hullu siihen aikaan on liikkeellä. Minä vasta nostin päätä tyynystä silloin. HULLUT!!
Fcuk

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

Mä paistoin munakasta hei sillon, unohdin! :D
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Stevie Ray kirjoitti:HULLUT!!
Mä olin hei spinnaamassa jo klo 7. Pakarat kiittää sitten biitsillä ;)
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

prosessi kirjoitti:Tuosta niin samaa mieltä. Noita automatkoja on ollut todella ikävä Helsinkiin muuton jälkeen, rauhattomat bussinykimiset ovat jotain aivan muuta, vaikka kestävätkin minun tapauksessani vähintään yhtä pitkään...
Mikset mene edelleen autolla?

Jos miettii autoa ajaessaan niitä näitä, tarkkaavaisuus herpaantuu ja ajaa herkemmin pikkulasten sekä mummojen päälle. Mielestäni kuulosti vaaralliselta jos menee työmatkan aikana "autopilotille", Ylermihän taisikin aiemmin varoittaa tällaisesta ilmiöstä liikenneturvallisuuden kannalta.

Pitkät työmatkat ovat minulla pois muusta, ja erityisen kenkkuista on jos huomaa unohtaneensa jotain tärkeää kotiin/työpaikalle. Nykyisin ehdin käydä töiden jälkeen hyvin kotona syömässä ennen treenejäkin, ei tarvitse aina väsätä evästä työpaikalle jotta ei kuukahda illalla. Tänään taisi työmatkaan mennä 8 min autolla, klo 8:55 olin työpaikalla.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
prosessi

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Frederik Krueger kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Tuosta niin samaa mieltä. Noita automatkoja on ollut todella ikävä Helsinkiin muuton jälkeen, rauhattomat bussinykimiset ovat jotain aivan muuta, vaikka kestävätkin minun tapauksessani vähintään yhtä pitkään...
Mikset mene edelleen autolla?
Ei minulla ole enää sellaista.
Jos miettii autoa ajaessaan niitä näitä, tarkkaavaisuus herpaantuu ja ajaa herkemmin pikkulasten sekä mummojen päälle. Mielestäni kuulosti vaaralliselta jos menee työmatkan aikana "autopilotille", Ylermihän taisikin aiemmin varoittaa tällaisesta ilmiöstä liikenneturvallisuuden kannalta.
Onneksi pikkulapsia ja mummoja ei pahemmin poukkoile moottoriteillä.
Pitkät työmatkat ovat minulla pois muusta, ja erityisen kenkkuista on jos huomaa unohtaneensa jotain tärkeää kotiin/työpaikalle. Nykyisin ehdin käydä töiden jälkeen hyvin kotona syömässä ennen treenejäkin, ei tarvitse aina väsätä evästä työpaikalle jotta ei kuukahda illalla. Tänään taisi työmatkaan mennä 8 min autolla, klo 8:55 olin työpaikalla.
No, minulle ajattelurauha (tai yhdessä ajettaessa keskustelurauha) sisältyy siihen "muuhun", eli sillä on itseisarvonsa.
Duck

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Duck »

Onslow kirjoitti:
Duck kirjoitti:- Suurempi todennäköisyys murroille ja ilkivallalle (kerrostalon tuoma "laumaturvallisuus" puuttuu)
Kai tiedät että kerrostaloissa ylimpien kerrosten asunnot ovat eniten murtojen kohteiksi joutuvia kohteita?
Kerrostalon sisällä tietenkin, koska ylimmän kerroksen kämpät ovat kalleimpia ja rötöstäättörit voivat olettaa että niistä löytyy myös eniten varastettavaa. Vaan oletko verrannut keskenään omakotialuetta ja yhtä kerrostaloa jossa on omakotialueen verran asuntoja, kumpiin murtaudutaan enemmän? Minen itse asiassa tiedä, voisko joku googlettaa?
Onslow kirjoitti:
Duck kirjoitti:- Lämmityskulut
Maksat niitä varmaan nytkin?
Mutta meneepä vähemmän harakoillekin. Keskitetysti kaukolämmöllä lämmitetty kerrostalo vie vähemmän energiaa kuin asukasmäärältään vastaava omakotialue - jopa kaukolämmitettynä, sillä kerrostalossa on vähemmän ulkopintaa josta lämpöä karkaa ympäristöön.

Moderni passiivitalo voidaan tietenkin varustaa lämmön talteenotolla ja eristää hartaudella, mutta lässynlää.
Onslow kirjoitti:Kerrostalo saattaaa luistaa kalliolta, tai muuten vaan sortua. Vrt 9/11.
No, sitä terrori-iskua / foliohattusalaliittoa odotellessa.

Muut "pointit"... no, oikeastaan, miksi vastasin näihinkään. Selviäähän toi googlettamallakin. Miksi täällä ylipäätään edes keskustellaan mistään?
Duck

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Duck »

^ No siitä sitten piste masalle.
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Asumismuodoista...

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

bliss kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:...onko tässä kyselyssä oma taloudellinen kyky huomioitava tekijä? Asumismuoto kun on sekin usein kompromissi.
Mutta jos nyt ollaan kiinnostuneita vain siitä, mikä olisi se mieluisin kustannuksista tai sijainnista välittämättä.
Onko tuota niin vaikea arvata? Amerikkalaistyylinen lukaali toinen kaupungissa toinen saaristossa oma purjevene omassa laiturissa ja palkatut siivoojat.

Oikeasti asun kerrostalossa. Ja olen sen verran käsi raha-asioissa etten oikeasti usko koskaan muuttavani omakotitaloon tuskin edes rivariin, vaikka rivariin en oikeastaan haluakaan.
Vastaa Viestiin