Ärsyttävät tyypit

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Suvinen kirjoitti:
Stadinarska kirjoitti: Avattaresi kyllä jossain määrin ärsyttää. Tykkäsin siitä kissimirristä silloin joskus...
Muutuin kissasta hiireksi! :?
Niiiiiin...mutta sinä olet aika tyypillinen kissa. Oikein terhakas punakeltainen kissa.

:) Stadinarskainen Stadista
Manaaja

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Ei se auto nyt perkele mene rikki vaikka siitä menisi vähän nopeamminkin yli
Oliko sulla sitimaasturi? Mutta joo, noissa hidasteissa on isoja eroja - jotkut ovat todella loivia ja toiset puolestaan jopa epätarkoituksenmukaisen jyrkkäpiirteisiä.
Puhun nyt siitä, että jotkut todella menevät hidasteiden yli aivan r-y-ö-m-i-m-i-s-v-a-u-h-t-i-a.
Joskus on pakko mennä. Esimerkiksi täällä lähistöllä on Eestinmalmintiellä sellaisia sivureunoistaan alas taitettuja teräväkulmaisia töyssyjä, joiden ylitse en pääse ilman vatsakosketusta KUMMALLAKAAN autollani, jos nopeutta on yhtään ryömimisvauhtia enemmän. Toisella pääsee koskematta jos tarpeeksi hiljaa ajaa, mutta matalampi ottaa käytännössä aina kiinni vaikka miten hiljaa ajaisi. Helppohan niistä on citymaasturilla ylitse painaa kaasua survoen, mutta meistä henkilöautoilla ajavista se ei tunnu ihan hirveän mukavalta selkäytimessä se raapivan metallin ääni betonia vasten.
NuoriD

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Manaaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti: Oliko sulla sitimaasturi? Mutta joo, noissa hidasteissa on isoja eroja - jotkut ovat todella loivia ja toiset puolestaan jopa epätarkoituksenmukaisen jyrkkäpiirteisiä.
Puhun nyt siitä, että jotkut todella menevät hidasteiden yli aivan r-y-ö-m-i-m-i-s-v-a-u-h-t-i-a.
Joskus on pakko mennä. Esimerkiksi täällä lähistöllä on Eestinmalmintiellä sellaisia sivureunoistaan alas taitettuja teräväkulmaisia töyssyjä, joiden ylitse en pääse ilman vatsakosketusta KUMMALLAKAAN autollani, jos nopeutta on yhtään ryömimisvauhtia enemmän. Toisella pääsee koskematta jos tarpeeksi hiljaa ajaa, mutta matalampi ottaa käytännössä aina kiinni vaikka miten hiljaa ajaisi. Helppohan niistä on citymaasturilla ylitse painaa kaasua survoen, mutta meistä henkilöautoilla ajavista se ei tunnu ihan hirveän mukavalta selkäytimessä se raapivan metallin ääni betonia vasten.
Maasturi on vaimolla ja minä ajan sedanilla. Ei ole koskaan pohja osunut esteeseen vaikka rykäisen yleensä yli sellaista kahta-kolmea kymppiä.
Paha Keisari

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

Haemaeraemies kirjoitti:Oikein valvottuna, ja toteutettuna voi olla hyvä juttu, mutta meneekö se sitten siihen että voidaan puskea tietyille kavereille vielä helpomin kylään kuin nykyään? Kotirauha on nimittäin aika nimellinen näin aikoina, suht turhista asioista ihmiset saa miekkahihat kotiinsa, jos tuuri on yhtään huonompi ja paikkakunta väärä.
Kuvittelisin että "tietyillä kavereilla" ei ole tai ei ainakaan kuuluisi olla laillisia aseita, jolloin ei ole ongelmaakaan?

En muuten tunne yhtään ihmistä, jonka kotona poliisi olisi käynyt. Mitä ovat ne "suht turhat" asiat, joista poliisi kotona käy?
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Paha Keisari kirjoitti:En muuten tunne yhtään ihmistä, jonka kotona poliisi olisi käynyt. Mitä ovat ne "suht turhat" asiat, joista poliisi kotona käy?
Mulla kävi kerran, etsivät veljeäni joka oli asunut asunnossani kun olin jenkeissä. Ystävällisesti kysyivät josko saisivat tsekata paikat ja minä kunnon kansalaisena annoin siihen luvan. Näytin vielä valokuvaakin veljestäni.
Toisen kerran kävivät tekemässä rikospaikkatutkintaa, kun sain postiluukusta bensaa ja tulitikkuja (edelleen tarkoitettu sille broidille).

Olen nyt sitten varmaan epäilyttävää sakkia.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Paha Keisari

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

Vesper kirjoitti:
Paha Keisari kirjoitti:En muuten tunne yhtään ihmistä, jonka kotona poliisi olisi käynyt. Mitä ovat ne "suht turhat" asiat, joista poliisi kotona käy?
Mulla kävi kerran, etsivät veljeäni joka oli asunut asunnossani kun olin jenkeissä. Ystävällisesti kysyivät josko saisivat tsekata paikat ja minä kunnon kansalaisena annoin siihen luvan. Näytin vielä valokuvaakin veljestäni.
Toisen kerran kävivät tekemässä rikospaikkatutkintaa, kun sain postiluukusta bensaa ja tulitikkuja (edelleen tarkoitettu sille broidille).

Olen nyt sitten varmaan epäilyttävää sakkia.
Tosi epäilyttävää. Rikostutkinta ja henkilöiden etsiminen on kieltämättä suht turhaa. Hämis on oikeassa.

Mun ovella on kerran siviilipukuinen poliisi käynyt kysymässä, olenko nähnyt lasta tai tämän isää lähipäivinä. Osoittautui Algeriaan kaapatuksi. Ei kyllä halunnut tulla sisään. Taidan olla vielä epäilyttävämpää, ei poliisi uskalla edes käydä. Tämäkin käynti oli varmasti suht turhaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

NuoriD kirjoitti:...minä ajan sedanilla. Ei ole koskaan pohja osunut esteeseen vaikka rykäisen yleensä yli sellaista kahta-kolmea kymppiä.
Uskon, että moni autoilija ottaa esteen ns. varman päälle. Ei tiedetä tarkalleen oman auton ominaisuuksia ja mittoja. Ja juurikin tuo hidasteiden, varsinkin itselle tuntemattomien, korkeuden vaihtelu tuo tervettäkin varovaisuutta. Yksi asia on auton matkustajamäärä, se vaikuttaa yllättävän paljon hidasteissa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Manaaja

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:Maasturi on vaimolla ja minä ajan sedanilla. Ei ole koskaan pohja osunut esteeseen vaikka rykäisen yleensä yli sellaista kahta-kolmea kymppiä.
Ei niissä leveyssuuntaan tasaisissa hidastetöyssyissä mitään ongelmia olekaan. Sen sijaan ne sivusuunnassa reunoistaan alas taitetut hidastetöyssyt, joissa renkaat "putoavat" töyssyn reunoille ja keskikohta jää törröttämään auton alla ylöspäin ovat yhtä helvettiä ja pitäisi kieltää lailla. Olen kuullut jopa bussinkin raapivan vatsastaan noissa edellämainitsemissani hidastetöyssyissä. Akseliväli niin leveä, että töyssyn korkeus korostuu entisestään.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Mylwin kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:Kotirauha on nimittäin aika nimellinen näin aikoina, suht turhista asioista ihmiset saa miekkahihat kotiinsa, jos tuuri on yhtään huonompi ja paikkakunta väärä.
En ole nähnyt poliiseja edes liikenteenvalvontatehtävissä viimeiseen vuoteen.

Outo juttu.
On outoa.

Sopii muuttaa Kallioon. Äsken testasin, katselin n 3 minuuttia ulos ja näin poliisin ajavan ohitse A kiven katua ja kääntyvän vaasankadulle päin. Ehkä siihen vaikuttaa asuinseutu, ehkä se että miten maailmaa katsoo.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Mua ärsyttää sellaiset, jotka tulevat arvostelemaan tai vittuilemaan asioista, joiden ei pitäisi mitenkään heidän elämäänsä hankaloittaa (esim. jonkun toisen pukeutumistyyli, leffamaku tai persoonallisuus - silloin kun nämä eivät täytä mitään rikollisuuden tai moraalittomuuden tunnusmerkkejä), ja sitten loukkaantuvat tai jopa suuttuvat saadessaan vastakritiikkiä. Eli joko eivät huomaa olleensa itse ensimmäisenä kritisoimassa, tai sitten muuten vain eivät kestä samaa kohtelua, jota itse antavat muille.

Samantapainen ilmiö lienee sekin, kun syystä tai toisesta itsensä alempiarvoiseksi ihmiseksi kokeva tyyppi sättii ylempiarvoiseksi kokemiaan ylemmyydentuntoisiksi idiooteiksi. Tajuamatta sitä, että kukaan näistä "ylempiarvoisista" ei ole mitenkään antanut ymmärtää pitävänsä toista huonompana tai arvottomampana. Ja se, kun jotkut pienituloiset pitävät automaattisesti kaikkia varakkaita ahneina paskoina, siitä huolimatta että moni varakas luovuttaa heille ihan mielellään ja protestoimatta yli puolet tuloistaan (jos tämä ei olisi totta, maassamme ei olisi mahdollista ylläpitää progressiivista verotusta).

Nämä ärsyttävät eniten siksi, että tämän lajin väärinkäsitykset ovat hankalia oikaista.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Paha Keisari kirjoitti: En muuten tunne yhtään ihmistä, jonka kotona poliisi olisi käynyt. Mitä ovat ne "suht turhat" asiat, joista poliisi kotona käy?
No, muistivihkosta löytyvät piirustukset on aika turha syy, varsinkaan kun ukolla ei ole aiempaa taustaa maailauksesta, saati mitään värejä tai tusseja päällä, tai käsissä maalia. Miksi tyyppi kollattiin? käveli yöllä kotiin kävelytietä pitkin jossa olit jotkut maalanneet aiemin. Aika paksua että kirjassa piirroksia = syy kotietsintää kun ei ole mitään muuta mikä voisi raskauttaa, ei edes kumihanskoja.

Kuten myöskään 0.5 grammaa kukintoa taskusta ei minun kirjoissa (eikä myöskään lain mukaan käsittääkseni) ole kovin pätevä syy kotietsinnälle. Tai se että olet samassa autossa jonkun kanssa jolla on jokunen gramma pilveä, ja sen takia myös sinun kotiin tullaan.

Viimeisin vastaava oli kun tuttava käveli Sörnäisten metroasemalla johonkin HUPO:n ja tullin erikoisoperaatioon ja joutui huumekoiran merkkaamaksi. Sitten taskusta löytyi 0.5 g kukintoa, jonka perusteella suoritettiin kotietsintä. Operaatio oli siis järjestetty ihan muista syistä, mutta kaverilla oli paska munkki. Mutta miksi piti vääntyä kotiin asti? Oletettava kotikasvattaja? Aika pitkälle vietyjä olettamuksia, varsinkaan kun tyypillä ei ole aiempia rekistereitä aiheesta.

Ellen väärin muista niin Suomen lain mukaan kotietsinnän saa suorittaa vain sellaisten rikosten perusteella, joista ankarin mahdollinen rangaistus on vähintään kuusi kuukautta vankeutta. Ja 0,5 grammaa kukintoa ei lienee tuon arvoinen.

Tiedän tiedän, tässä mennään lienee siihen että on " syy epäillä" ja sitten sen varjolla saadaan suullinen kotietsintä lupa joltain tutkintaurpolta. Mutta vitusta silti sanon minä, miksi laissa on joku rajoitus kotietsinnälle jos kerta se voidaan ohittaa suurinpiirtein aina kun mitään " syytä epäillä".

Miksei sitten suoraan anneta lupaa marssia aina sisään, kun se lupa kerta irtoaa puhelimitse joka tapauksessa? Miksi turha byrokratiaa kun kerran kansalaisella ei ole mahdollisuutta tuosta kieltäytyä jos joku päättää kylään tulla? Näennäinen oikeus oman kodin rauhaan vai mikä jäänne ajalta jolloin oli vielä kotiin liittyviä oikeuksia?

Mutta niin, teidän mielestä tietty kotirauhaa ei sihauttelijat ansaitse vaikka eläisi muuten kuinka hyvin, maksaisi veronsa ja kävisi kirkossa.

EDIT: Ensimäinen 0.5g -> kotietsintä kävi tampereella, ja toinen sitten helsingissä. Autossa jonku kans jolla päällä -> kotietsintä oli muistaakseni turussa. Että varmasti vaikuttaa paikkakunta, sodankylässä saa kotietsinnän epäilyttävästä tupakkapiipusta. No kidding.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Onslow

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Haemaeraemies kirjoitti: Mutta niin, teidän mielestä tietty kotirauhaa ei sihauttelijat ansaitse vaikka eläisi muuten kuinka hyvin, maksaisi veronsa ja kävisi kirkossa.
Entäs aseenomistajat?

Tuntuu näet siltä että tänä päivänä aseenomistajat ovat Suomessa niitä ylivoimaisesti suurimpia rikollisia.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Onslow kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti: Mutta niin, teidän mielestä tietty kotirauhaa ei sihauttelijat ansaitse vaikka eläisi muuten kuinka hyvin, maksaisi veronsa ja kävisi kirkossa.
Entäs aseenomistajat?

Tuntuu näet siltä että tänä päivänä aseenomistajat ovat Suomessa niitä ylivoimaisesti suurimpia rikollisia.
Niin, en tunne kovinmontaa aseen omistajaa, yksi kaverini omistaa beretan, laillisen sellaisen ja säilyttää sitä ampumaseuran kaapissa. Kotonani lapissa on 3 metsästysasetta lain mukaisesti säilytettynä.

Minun lähtökohta on, että kotirauha kuuluu _kaikille_ ja kukaan ei ole oikeutettu tunkemaan kotiisi ilman _TODELLA_PÄTEVÄÄ_SYYTÄ_. Olkoon naurettavaa, mutta mielestäni puhelimessa random miekkahihalta muodollisesti pyydetty etsintälupa on ihan vitullinen vitsi ja pitää kansalaisten vapauksia pilkkanaan.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Paha Keisari kirjoitti:En muuten tunne yhtään ihmistä, jonka kotona poliisi olisi käynyt.
En mäkään tunne yhtään juristia tai juristin lähipiiriin kuuluvaa ihmistä, jonka kotona poliisi olisi käynyt.

Suomen poliisilla on ilmeisesti aika ennakkoluuloihin perustuvat toimintatavat, tai tällaista olen kuullut monista lähteistä. Jengiä epäillään, paimennetaan ja kuulustellaan joskus esim. ihan vaan ulkonäön perusteella. Tuntuu aika kurjalta ajatella, että omassa kotimaassani, jonka muka pitäisi olla jotenkin vapaa ja edistyksellinen demokratia, tuollaista tapahtuu (tai se on jopa arkipäivää).
Onslow

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Haemaeraemies kirjoitti: Minun lähtökohta on, että kotirauha kuuluu _kaikille_ ja kukaan ei ole oikeutettu tunkemaan kotiisi ilman _TODELLA_PÄTEVÄÄ_SYYTÄ_.
No näinhän se. Itse en osaa oikein sanoa juuta enkä jaata tuolle asetarkastusasialle.

Tervetuloa vaan tarkastamaan omat aseeni vaikka heti, mutta että oikein lakimuutos. Mitähän sitten seuraavaksi. Sormenjäljet, luotivalokset jne? Aika DDR:läinen maku kyl hommassa on.

edit. tälle voisi kyllä pyhittää vaikka ihan oman ketjunsa. niin paljon tätäkin asiaa täällä on jo vatvottu..
Paha Keisari

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

EveryWoman kirjoitti:En mäkään tunne yhtään juristia tai juristin lähipiiriin kuuluvaa ihmistä, jonka kotona poliisi olisi käynyt.
Mä tunnen. Rikosjuristeilla sellaisia kavereita lienee aika lailla. Enkä minä ole ensisijaisesti juristi, jossain minäkin olen kasvanut ja ollut tekemisissä hyvin erilukuisen joukon kanssa ihmisiä. Suurin osa kavereista ei kuitenkaan ole juristeja vaan mitä lie. Poliisin kotietsintä ei uskoakseni ole kovin tavanomainen tapahtuma.
Suomen poliisilla on ilmeisesti aika ennakkoluuloihin perustuvat toimintatavat, tai tällaista olen kuullut monista lähteistä. Jengiä epäillään, paimennetaan ja kuulustellaan joskus esim. ihan vaan ulkonäön perusteella. Tuntuu aika kurjalta ajatella, että omassa kotimaassani, jonka muka pitäisi olla jotenkin vapaa ja edistyksellinen demokratia, tuollaista tapahtuu (tai se on jopa arkipäivää).
Uskoisin että poliisit ovat yksilöitä, mutta tiettyihin ennakkoluuloihin voi tietysti työssä kasvaakin tietyn työssä kyynistymisen kautta.
Paha Keisari

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

Haemaeraemies kirjoitti:No, muistivihkosta löytyvät piirustukset on aika turha syy, varsinkaan kun ukolla ei ole aiempaa taustaa maailauksesta, saati mitään värejä tai tusseja päällä, tai käsissä maalia. Miksi tyyppi kollattiin? käveli yöllä kotiin kävelytietä pitkin jossa olit jotkut maalanneet aiemin. Aika paksua että kirjassa piirroksia = syy kotietsintää kun ei ole mitään muuta mikä voisi raskauttaa, ei edes kumihanskoja.
Siis tehtiin kotietsintä? No se on kyllä aika paksua. Kamojen tarkastus olisi eri asia.
Kuten myöskään 0.5 grammaa kukintoa taskusta ei minun kirjoissa (eikä myöskään lain mukaan käsittääkseni) ole kovin pätevä syy kotietsinnälle.

Ellen väärin muista niin Suomen lain mukaan kotietsinnän saa suorittaa vain sellaisten rikosten perusteella, joista ankarin mahdollinen rangaistus on vähintään kuusi kuukautta vankeutta. Ja 0,5 grammaa kukintoa ei lienee tuon arvoinen.
Tässä kohden olet kyllä väärässä. Rikoslaki 50 luku 2 a § (13.7.2001/654)
Huumausaineen käyttörikos: Joka laittomasti käyttää taikka omaa käyttöä varten pitää hallussaan tai yrittää hankkia vähäisen määrän huumausainetta, on tuomittava huumausaineen käyttörikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Vaikka rangaistuskäytäntö 0,5 grammasta kannabista ei ole 6 kk vankeutta, se menee kotietsinnän piiriin sillä, että rikosnimike kuuluu luokkaan, joista ankarin mahdollinen rangaistus on vähintään kuusi kuukautta vankeutta. Näin ollen poliisilla on valtuus kotietsintään pelkän käyttörikoksenkin perusteella. Eihän tuossa ole enää kyse edes "syytä epäillä" kynnyksestä, kun asiasta on täysi varmuus. Ymmärrän sen logiikan, että hallussa olevan huumausainemäärän lisäksi voidaan käydä tsekkaamassa, onko sitä lisää kotosalla vai onko kaikki matkassa. Siitä, onko siinä järkeä, voi taas olla montaa mieltä, mutta lain mukaan siinä mennään ihan kevyesti.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Paha Keisari kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:En mäkään tunne yhtään juristia tai juristin lähipiiriin kuuluvaa ihmistä, jonka kotona poliisi olisi käynyt.
Mä tunnen. Rikosjuristeilla sellaisia kavereita lienee aika lailla.
Äsken et tuntenut "yhtään ihmistä", jonka kotona poliisi olisi käynyt. Nyt tunnet rikosjuristien kavereita, joiden kotona poliisi on käynyt. Rikosjuristien kaverit, joiden kotona poliisi on käynyt, eivät siis ole mielestäsi ihmisiä? :D
Poliisin kotietsintä ei uskoakseni ole kovin tavanomainen tapahtuma.
No ei kai, mutta kannattaa muistaa että erilaisten ihmisten kokemukset yhteiskunnasta voivat olla hyvin erilaisia. Yhden yksilön kokemukset eivät kerro muusta kuin samankaltaisen ihmistyypin mahdollisuuksista elää yhteiskunnassa.
Uskoisin että poliisit ovat yksilöitä, mutta tiettyihin ennakkoluuloihin voi tietysti työssä kasvaakin tietyn työssä kyynistymisen kautta.
Voisi ajatella, että poliisivoimissa voisi myös ottaa lusikan kauniiseen käteen ja ryhtyä aktiivisesti tekemään näille asioille jotakin. Samalla voitaisiin panna kuriin ne poliisit, jotka lähdesuojan turvin vuotavat kyseenalaisia tietoja lehdistölle ennen aikojaan. Poliisin tulisi olla tavallista kansalaista moraalisempi ja oikeudenmukaisempi, jotta sen toiminta olisi uskottavaa ja edistäisi todellisen oikeusvaltion syntymistä. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin joutua pikkusieluisen, epäoikeudenmukaisen, valtaa väärinkäyttävän ja väärinkäytöksistä hyötyvän niljakkeen komentelemaksi. Tällainen turhautuminen taas on omiaan lisäämään rikollisuutta ja muuta epämääräistä toimintaa.
NuoriD

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

EveryWoman kirjoitti:
Uskoisin että poliisit ovat yksilöitä, mutta tiettyihin ennakkoluuloihin voi tietysti työssä kasvaakin tietyn työssä kyynistymisen kautta.
Voisi ajatella, että poliisivoimissa voisi myös ottaa lusikan kauniiseen käteen ja ryhtyä aktiivisesti tekemään näille asioille jotakin.
No jaa. Tosiasia nyt kuitenkin on, että jos esim mustalainen ei ole juuri tekemässä rikosta, niin hän on kuitenkin suunnittelemassa sellaista, eli ei kaikista ennakkoluuloista ole syytä luopua.

Jos Vermon raviradan parkkipaikalla ammuskellaan farmarimersusta, niin ketä on syytä epäillä?
Paha Keisari

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

EveryWoman kirjoitti:
Paha Keisari kirjoitti: Mä tunnen. Rikosjuristeilla sellaisia kavereita lienee aika lailla.
Äsken et tuntenut "yhtään ihmistä", jonka kotona poliisi olisi käynyt. Nyt tunnet rikosjuristien kavereita, joiden kotona poliisi on käynyt. Rikosjuristien kaverit, joiden kotona poliisi on käynyt, eivät siis ole mielestäsi ihmisiä? :D
Höpsö. Tunnen juristeja joilla on ammattinsa puolesta hyvinkin rikollisia kavereita. Tunnen esim. Jere Karalahden juristin, mutta en Jereä. Heidän kaverinsa eivät siis ole ihmisiä joita minä tunnen. Lienevät kuitenkin toivoakseni ihmisiä.
No ei kai, mutta kannattaa muistaa että erilaisten ihmisten kokemukset yhteiskunnasta voivat olla hyvin erilaisia. Yhden yksilön kokemukset eivät kerro muusta kuin samankaltaisen ihmistyypin mahdollisuuksista elää yhteiskunnassa.
Tämä pätee tietysti myös Hämärämiehen kertomuksiin ja tuttuihin. Kunhan toin toisen näkökulman asiaan.
Voisi ajatella, että poliisivoimissa voisi myös ottaa lusikan kauniiseen käteen ja ryhtyä aktiivisesti tekemään näille asioille jotakin.
Uskotko sitten, että mitään ei aktiivisesti tehdä? Tuskin koskaan voidaan saavuttaa utopiaa, jossa kaikki poliisit toimivat kaikissa tilanteissa objektiivisesti tarkastellen asianmukaisesti riippumatta esim. omasta mielentilastaan, kokemuksistaan ja taustoistaan. Poliisin työ on ihmisen työtä, ja ihmiset tekevät virheitä ja väsyvät/masentuvat/suuttuvat. Ylermi voinee kertoa tarkemmin, millaisen testauksen tai koulutuksen kohteena poliisi on.
Mikään ei ole turhauttavampaa kuin joutua pikkusieluisen, epäoikeudenmukaisen, valtaa väärinkäyttävän ja väärinkäytöksistä hyötyvän niljakkeen komentelemaksi. Tällainen turhautuminen taas on omiaan lisäämään rikollisuutta ja muuta epämääräistä toimintaa.
En ole mistään kohdasta eri mieltä. Toisaalta monien ihmisten suhtautuminen asiallisesti omaa työtään tekevää poliisiin on avoimen vittuileva, ennakkoluuloinen kyttäonnatsisika-asenne, joka on omiaan lisäämään poliisin asenteellisuutta ja muuta epämääräistä toimintaa. Usein poliisin kanssa ongelmiin joutuvilla on keskimäärin ihan hyvä syy katsoa peiliin, eikä pelkästään ulkonäön takia.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Onslow kirjoitti:edit. tälle voisi kyllä pyhittää vaikka ihan oman ketjunsa. niin paljon tätäkin asiaa täällä on jo vatvottu..
Mitä suotta, sinne tulee vain kahdenlaisia argumentteja erilaisin sanakääntein:

a)mulla ei ole mitään salattavaa, tervetuloa! Teillä muilla taitaa olla jotain salattavaa...

b)mitä tapahtui yksinlönvapaudelle, kotirauhaani ei saa rikkoa! Helvetin kyttäämistä!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Älkää sekoittako asenteellisuutta ja ammattitaitoa. On ammattitaitoa tunnistaa tietyt riskitekijät ihmisessä: olemuksessa ja ulkonäössä, ja painottaa resursseja heihin lain suomissa rajoissa. Sitten on erikseen asenteellisuus, joka lähtökohtaisesti työssä hallitsemattomana ja tunnistamattomana VOI olla negatiivinen asia ihmisen kannalta.

Miettikää hyvät immeiset näitä asioita kummastakin näkövinkkelistä! Ymmärryskin kasvaa!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Älkää sekoittako asenteellisuutta ja ammattitaitoa. On ammattitaitoa tunnistaa tietyt riskitekijät ihmisessä: olemuksessa ja ulkonäössä, ja painottaa resursseja heihin lain suomissa rajoissa. Sitten on erikseen asenteellisuus, joka lähtökohtaisesti työssä hallitsemattomana ja tunnistamattomana VOI olla negatiivinen asia ihmisen kannalta.
Olen samaa mieltä tästä, mutta kaipaisin kuitenkin poliisilta vähän aktiivisempaa otetta omiensa kurinpidossa. Esim. hiljattainen Matti Inkisen syyteharkinnan vuotaminen Seiskalle. Ei varmaan olisi vaikea selvittää, kuka sen teki ja miksi, ja ryhtyä asianmukaisiin toimenpiteisiin vastaavan estämiseksi jatkossa?

Tai ottaa järki käteen tuossa EuroMayday-töhrintäjutussa? Yksi syytetyistä ei edes osallistunut koko mielenosoitukseen, vaan sattui vain kävelemään paikalle väärällä hetkellä. Hurjan hienoa joutua sitten syytteeseen satojen vieraiden ihmisten tekemistä töhryistä, mahdollisena seurauksena hurjat korvausvaatimukset, luottotietojen menetys ja vähintäänkin maineen tahriintuminen.
NuoriD

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

EveryWoman kirjoitti: Yksi syytetyistä ei edes osallistunut koko mielenosoitukseen, vaan sattui vain kävelemään paikalle väärällä hetkellä. Hurjan hienoa joutua sitten syytteeseen satojen vieraiden ihmisten tekemistä töhryistä.
Minä en tiedä, mikä on totta, mutta et tiedä sinäkään.

Tottakai syytetty mielellään kertoo tuollaisen tarinan. Oikeus sitten ratkaisee, riittääkö näyttö.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Ärsyttävät tyypit

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Yksi syytetyistä ei edes osallistunut koko mielenosoitukseen, vaan sattui vain kävelemään paikalle väärällä hetkellä. Hurjan hienoa joutua sitten syytteeseen satojen vieraiden ihmisten tekemistä töhryistä.
Minä en tiedä, mikä on totta, mutta et tiedä sinäkään.

Tottakai syytetty mielellään kertoo tuollaisen tarinan. Oikeus sitten ratkaisee, riittääkö näyttö.
Se on ainakin enemmän kuin todennäköistä, että nuo 13 syytettyä eivät ole tehneet suurinta osaa niistä töhryistä, joista heitä syytetään. Kun kerran paikalla on ollut 1500 ihmistä, eivätkä syytetyt ole järjestäjien tai muutenkaan päätekijöiden joukossa. Eivätkä ole myöskään samaa sosiaalista porukkaa (siis eivät kaikki tunne toisiaan). Aika epäuskottavaa ja typerää lähteä heitä ahdistelemaan.

Olin siis itsekin pahoillani sen mielenosoituksen jälkeen, kun kuulin töhrinnästä (huonolaatuiset, sattumanvaraiset ja lähinnä ilkivallan nimissä laaditut töhryt eivät mielestäni paranna kaupunkikuvaa), mutta enemmän olen pahoillani raiskauksista, ryöstöistä ja muista oikeasti ikävistä rikoksista. Toivoisin, että niiden tekijöitä jahdattaisiin ensisijaisesti tuolla intensiteetillä, ja vasta sitten töhrijöitä jos aikaa jää.
Vastaa Viestiin