Vaalisunnuntai

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
bliss

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja bliss »

Kansallahan on juuri sellaiset edustajat kuin se ansaitsee...
Äänistä laskettu alle puolet ja Soinilla on jo 64 000 ääntä. :shock:
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja aasi »

Pitänee siirtyä jännittämään Ruotsin vaalitulosta. Yarrr!
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Rouva Pupu

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

tuulenpuiska kirjoitti:Jätin äänestämättä koska mielestäni se oli tehokkain tapa protestoida nykyisen politiikan uskottavuutta.
Väärin.
tuulenpuiska

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja tuulenpuiska »

Rouva Pupu kirjoitti:
tuulenpuiska kirjoitti:Jätin äänestämättä koska mielestäni se oli tehokkain tapa protestoida nykyisen politiikan uskottavuutta.
Väärin.
Kyllä kyllä, minulla on väärä mielipide.
Chap

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja Chap »

59,7 % äänestäjistä ei voi olla väärässä.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Vaalien tuloksesta arvasinkin ennakkoon Soinin ja Revon äänimäärän suunnan. Lopputulos suunnilleen odottamani mukainen, mutta äänestämäni läpimeno jääköön omaan tietooni.

Taas täytyy todeta löylyjen olevan nyt kohdallaan. Saunoin pitkän kaavan mukaan, tosin juomana vain vettä. Huomena töihin. Kesälomaan noin kuukausi.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
NuoriD

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

McJanne kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Minun puolestani sinä saat kannattaa sosialisointia.

Olet Pertti.
Sosialisointiahan kommenttisi oli. Eläkemaksut määräytyvät palkan mukaan, eli suurista eläkkeistä on maksettu aikoinaan suuret eläkemaksut. Jos olet sitä mieltä, että henkilö joutuisi maksamaan korkeat eläkemaksut, mutta ei saisi sitten maksamaansa eläkemaksua vastaavaa eläkettä, niin kannatat omaisuuden pakkohaltuunottoa, eli sosialisointia.

Mutta ei se mitään, sinulla on oikeus mielipiteeseesi. Onneksi kaltaisiasi ei ole paljon, SKP:n ääniosuus jäi 0.5%:een.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, niissä maissa, joissa on eläkekatto, ei palkasta sitten peritä eläkekaton ylittävältä palkanosalta eläkemaksua.

Näin vaikutus eläkejärjestelmän kannalta on +-0.
NuoriD

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

McJanne kirjoitti:

Mielestäni niillä henkilöillä, joilla on mahdollisuus varallisuutensa turvin tulla toimeen ilman valtion eläkettä, ei siihen pitäisi oikeutta olla, huolimatta siitä onko eläkemaksuja maksettu tahi ei.

--
Btw, pidän vihjailuasi puoluekannastani suorastaan loukkaavina, ole ystävällinen ja pitäydy esittämästä moista vastaisuudessa, kiitos.
Mielestäni mielipiteesi ei jätä mitään epäselväksi. Olet sitä mieltä, osan porukasta pitäisi maksaa eläkemaksuja, vaikka he eivät sitten myöhemmin saisikaan maksujaan vastaavaa eläkettä.

Sinulle itsellesi on ilmeisesti järkytys, että olet sosialisti. Joskus totuus sattuu.
NuoriD

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

McJanne kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Kuten jo aiemmin kirjoitin, niissä maissa, joissa on eläkekatto, ei palkasta sitten peritä eläkekaton ylittävältä palkanosalta eläkemaksua.


Tuo mainitsemasi käytäntö on sinällänsä kiinnostavahko, mutta sekään ei valitettavasti ole ratkaisu itse ongelmaan. Jos maksajia on vähän ja saajia paljon, se on edelleen yks hevonvitun hailee, paljonko yksittäinen suurituloinen maksaa. Suurituloisia on taatusti vähemmän kuin pienituloisia, joten katsoisin, ettei yhtälöllä ole mitään mahdollisuutta toimia.

Yritetäänpä selittää uudelleen:

Jos suurituloiset eivät maksaisi eläkemaksuja siitä palkanosalta, joka ylittäisi eläkekaton, niin eläkemaksukertymä (=raha, josta eläkkeet maksetaan) pienenisi.

Näin ollen raha, josta eläkkeet maksetaan, vähenisi yhtä paljon, kuin maksettavat eläkkeet. Näin ollen eläkejärjestelmän kannalta tulos olisi +- nolla.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:Mielestäni mielipiteesi ei jätä mitään epäselväksi. Olet sitä mieltä, osan porukasta pitäisi maksaa eläkemaksuja, vaikka he eivät sitten myöhemmin saisikaan maksujaan vastaavaa eläkettä.

Sinulle itsellesi on ilmeisesti järkytys, että olet sosialisti. Joskus totuus sattuu.
Eh?

Entäs se jengi, joka meillä maksaa mm. julkisesta terveydenhuollosta, vaikka eivät itse sitä käytäkään? Tai teiden kunnossapidosta, vaikka eivät autoile? Tai ne suurituloiset, jotka maksavat peruskoulun pyörittämisestä moninkertaisesti muihin nähden, vaikka ovat käyneet sen vain yhden kerran?

Kyllähän suomalaisen hyvinvointijärjestelmän perusperiaatteena selvästi on se, että maksamiseen osallistuvat kaikki siihen kykenevät, ja mitä enemmän tuloja on, sitä enemmän maksetaan. Etuisuuksien käyttämiseen taas osallistuvat ne, jotka niitä tarvitsevat - eikä etuisuuksia tosiaankaan jaella jengille siinä suhteessa, missä he niistä ovat maksaneet. Tämäkö merkitsee sinulle sosialismia?
NuoriD

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Mielestäni mielipiteesi ei jätä mitään epäselväksi. Olet sitä mieltä, osan porukasta pitäisi maksaa eläkemaksuja, vaikka he eivät sitten myöhemmin saisikaan maksujaan vastaavaa eläkettä.

Sinulle itsellesi on ilmeisesti järkytys, että olet sosialisti. Joskus totuus sattuu.
Eh?

Entäs se jengi, joka meillä maksaa mm. julkisesta terveydenhuollosta, vaikka eivät itse sitä käytäkään? Tai teiden kunnossapidosta, vaikka eivät autoile? Tai ne suurituloiset, jotka maksavat peruskoulun pyörittämisestä moninkertaisesti muihin nähden, vaikka ovat käyneet sen vain yhden kerran?

Kyllähän suomalaisen hyvinvointijärjestelmän perusperiaatteena selvästi on se, että maksamiseen osallistuvat kaikki siihen kykenevät, ja mitä enemmän tuloja on, sitä enemmän maksetaan. Etuisuuksien käyttämiseen taas osallistuvat ne, jotka niitä tarvitsevat - eikä etuisuuksia tosiaankaan jaella jengille siinä suhteessa, missä he niistä ovat maksaneet. Tämäkö merkitsee sinulle sosialismia?
Eläkejärjestelmä on maksuperusteinen. Eläketta maksetaan aikanaan sen perusteella, paljonko on eläkemaksuja työssäoloaikanaan maksanut. Suurituloiset maksavat enemmän eläkemaksuja kuin pienituloiset.

Meillä on todellakin voimakkaan progressiivinen verotus, sekin on toki eräänlaista sosialismia. Jos kuitenkin siirrettäisiin progressio myös eläkejärjestelmään, niin se kiristäisi progressiota entisestään.

FYI en kannata palkkaverotuksenkaan progressiivisuutta.
NuoriD

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

McJanne kirjoitti: Ja sinulla on edelleen yltiöromanttinen käsitys siitä, että jokainen on oikeutettu (ja saava(!)) saman rahan takasin, mitä eläkemaksuja on maksanut? Inflaatio? Paskat eläkerosvojen sijoitukset? Vapaaehtoiset eläkemaksut veroineen? edit: se paljon puhuttu hyvinvointivaltio?

Imo, sun pitäs herätä todellisuuteen. Eläkejärjestelmä on kuollut sikäli kun näillä mennään, itseasiassa jo nyt näen tämän lähinnä samankaltaisena pakkoverona kun tuo tuleva tv-lupamaksu; maksat paljosta, mutta mitään et saa.
'

Yrittäjänä voin ilmoittaa eläkkeenmääräytymispalkkani itse. Olen ilmoittanut eläkevakuutusfirmalle huomattavasti todellista ansiotasoa alemman palkkatason. Tämä on harkittua nimen omaan sen takia, että jos maksaisin ansiotasoani vastaavaa eläkemaksua, en olisi kuitenkaan varma, näkisinkö eläkerahojani enää koskaan.

Säästän ja sijoitan säännöllisesti firmani nimiin nimenomaan sen takia, että tiedän missä rahani ovat ja minulla on täysi kontrolli niihin.

Tavallaan olen siis toteuttanut eläkekaton itse: maksan tietoisesti eläkemaksuja alakanttiin, mutta säästän sitten itse firmani nimiin.
NuoriD

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

McJanne kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Tavallaan olen siis toteuttanut eläkekaton itse: maksan tietoisesti eläkemaksuja alakanttiin, mutta säästän sitten itse firmani nimiin.
Eli siis tavallaan sinulla ei ole mitään valitettavaa, sen sijaan leuhuutat sillä, että sinulla on erittäin arveluttava porsaanreikä välttää paskan systeemin ongelmat.

Propsit tuosta välttelystä, mutta mikä nyt siis olikaan se ongelma?
Minulla ei ole ongelmaa joo. Mutta palkkatöissä olevilla suurituloisilla olisi ongelma, jos systeemiä muutettaisiin siten, että olisi eläkekatto, mutta ei eläkemaksukattoa. Olen solidaarinen muita suurituloisia ja minua huomattavasti suurempituloisiakin kohtaan. :wink:

Vaikka en itse koskaan tienaisikaan 70 000 euroa kuussa, haluan puolustaa niiden etuja, jotka tienaavat.

Mutta vielä omasta järjestelystäni: en koe tekeväni mitään väärää. Maksan alakanttiin eläkemaksuja, mutta en myöskään sitten saa eläkettä aikanaan niin paljoa.
NuoriD

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

McJanne kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Minulla ei ole ongelmaa joo.
Mutta kaikilla suurituloisillahan on käytännössä mahdollisuus soveltaa samaa porsaanreikää?
Ainoastaan yrittäjillä.

Palkkatyössä ei ole mitään mahdollisuutta tuollaiseen.

Edelleen jankutan siitä, että kun en sitten aikanaa saa sitä eläkettäkään, niin eihän se ole keneltäkään pois.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja Lilo »

NuoriD kirjoitti: kun en sitten aikanaa saa sitä eläkettäkään
Tässä kohtaa voi olla totuuden siemen. Luin, etteivät kerätyt eläkemaksut suinkaan todellisuudessa kata (suurten ikäluokkien) eläkkeitä, ja tästä johtuu pienten ikäluokkien käsiin räjähtävä eläkepommi.

Itse luotan vakaasti siihe, että oma sukupolveni on töissä 80-vuotiaaksi ja saa sitten armopiikin pyllyyn.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
NuoriD

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Lilo kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: kun en sitten aikanaa saa sitä eläkettäkään
Tässä kohtaa voi olla totuuden siemen. Luin, etteivät kerätyt eläkemaksut suinkaan todellisuudessa kata (suurten ikäluokkien) eläkkeitä, ja tästä johtuu pienten ikäluokkien käsiin räjähtävä eläkepommi.

Itse luotan vakaasti siihe, että oma sukupolveni on töissä 80-vuotiaaksi ja saa sitten armopiikin pyllyyn.
Ei ole mikään salaisuus, että eläkejärjestelmämme on vain pieneltä osin rahastoiva. 3/4 tämän hetkisistä eläkemaksuista menee nyt eläkkeellä olevien eläkkeiden maksuun ja vain 1/4 jää säästöön. Eläkesysteemi on järjestetty niin, että lapset aina maksavat vanhempiensa eläkkeen.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:Eläkejärjestelmä on maksuperusteinen.
Mutta ei pitäisi olla. Olet varmaan kuullut siitä, kuinka minun sukupolveni, joka ei koskaan tule yltämään suurten ikäluokkien tulotasoon, joutuu omista pienistä palkoistaan maksamaan heille heidän suuriin palkkoihinsa perustuvat suuret eläkkeet. Onko kohtuullista, että maksamme eläkkeitä myös itseämme suurituloisemmille ihmisille, jotka eivät eläkettä elääkseen tarvitse?
NuoriD kirjoitti:FYI en kannata palkkaverotuksenkaan progressiivisuutta.
Oho. Taidat olla ainoa tuntemani/tietämäni henkilö, joka ei kannata sitä. Vai onko Kitinässä muitakin?
elco

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja elco »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:FYI en kannata palkkaverotuksenkaan progressiivisuutta.
Oho. Taidat olla ainoa tuntemani/tietämäni henkilö, joka ei kannata sitä. Vai onko Kitinässä muitakin?
Hep.
Onslow

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja Onslow »

EveryWoman kirjoitti: Oho. Taidat olla ainoa tuntemani/tietämäni henkilö, joka ei kannata sitä. Vai onko Kitinässä muitakin?
Täh? Kaikki isotuloisethan vastustavat progressiivista verotusta?
Viimeksi muokannut Onslow, 08.06.2009 11:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Onslow kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Oho. Taidat olla ainoa tuntemani/tietämäni henkilö, joka ei kannata sitä. Vai onko Kitinässä muitakin?
Täh? Kaikki isotuloisethan vastustavat progressiivista verotusta?
No eivät. Kaikki Kitinän ulkopuoliset tuntemani suurituloiset kannattavat sitä. No okei, en tunne mitenkään massoittain suurituloisia (jonkin verran silti), mutta uskon suurimman osan heistä kannattavan veroprogressiota ihan jo sillä perusteella, että veroprogressio on Suomessa käytössä. Jos kaikki suurituloiset vastustaisivat sitä, heiltä todennäköisesti löytyisi keinoja ajaa systeemi alas tai häipyä veroparatiiseihin.

Olen tosiaan aidosti yllättynyt, että joku täällä vastustaa; ja vielä enemmän yllättynyt siitä, että joku kuvittelee kaikkien suurituloisten vastustavan.
Onslow

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja Onslow »

EveryWoman kirjoitti:
No eivät. Kaikki Kitinän ulkopuoliset tuntemani suurituloiset kannattavat sitä.
No, minä en kyllä tunne ainuttakaan, enkä kyllä mitenkään ymmärrä että miksi vitussa kannattaisivat?

Ja joo. Kuulun vatsustajien joukkoon, vaikka en suurituloinen olekaan.
NuoriD

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

EveryWoman kirjoitti: Olen tosiaan aidosti yllättynyt, että joku täällä vastustaa
Noo..

Mietitäänpä. Mitä enemmän teet töitä, sitä suurempi osa rahoistasi otetaan pois ja annetaan niille, jotka tekevät sinua vähemmän töitä.

Maija on töissä mäkkärissä ja tienaa 1600 ja maksaa siitä veroa 400.

Maijan kaveri Minna on myös töissä mäkkärissä, mutta tekee lisäksi vielä siivoustöitä ja tienaa sitä kautta 600 lisää, eli yhteensä 2200. Niinpä Minnalta kerätäänkin veroja 660 ja annetaan osa rahoista Maijalle.

Melko reilua?
Viimeksi muokannut NuoriD, 08.06.2009 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onslow

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja Onslow »

NuoriD kirjoitti: Melko reilua?
Niin, ei varmaan sinulle ole mitenkään yllätys, että pienituloisten mielestä on aina reilua, että hyvätuloisia verotetaan rankemmin.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Siis ihanko oikeasti veroprogressio on teidän mielestänne aivan turha? Kunhan joku on suurituloisia kiusatakseen sellaisen järjestelmän kehittänyt? Ette keksi mitään syytä, miksi sitä kannattaa ylläpitää? Miksi asutte Suomessa, jos se noin nyppii? Vaihtoehtoja löytyisi vaikka millä mitalla.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Vaalisunnuntai

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Onslow kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Melko reilua?
Niin, ei varmaan sinulle ole mitenkään yllätys, että pienituloisten mielestä on aina reilua, että hyvätuloisia verotetaan rankemmin.
Nyt puhuttiin suurituloisten mielipiteestä. Miten selität sen, että moni kannattaa?
Vastaa Viestiin