Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

elco kirjoitti:Ehkä omalla kohdallani sitten kuitenkin saisin itse mieluummin petturin kiinni vasta seuraavalla kiekalla (koska sehän sieltä patzin kannattajakunnan mukaan aina ja joka tapauksessa väistämättä tulee, mitä itse pidän luultavana, mutten kuitenkaan varmana). Ja tähän ei pidä sotkea sitä kysymystä, että "etkö sitten ollenskaan haluaisi tietää": tuohon kysymykseen vastaus on toki kyllä.
Mistä tiedät, ettei tässä ole kysymyksessä se toivomasi "seuraava kiekka"? Tai sitä seuraava?

Ja: itsekin haluaisit tietää. Miksi et sitten näytä haluavan, että joku muukin saa tietää?
elco

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja elco »

EveryWoman kirjoitti: Ja: itsekin haluaisit tietää. Miksi et sitten näytä haluavan, että joku muukin saa tietää?
Olen sen jo monta kertaa sanonut: väärä viestintuoja.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Rouva Pupu kirjoitti:<3
Oliko tämä nyt sitä kanssakeskustelijan alentamista sydämenkuvilla ja ja ja?

:h:
Tiski

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Tiski »

Manala kirjoitti:Moraalinen vastuu on toki itse pettämisestä pitkälti suhteessaolevalla, mutta silloin sen vastuun myös pitäisi pysyä jälkipyykinkin osalta suhteessaolevan hartioilla eikä tulla ulkopuoliselta, hommassa mukanaolleelta kolmannelta osapuolelta. Jos ei ota alunperinkään moraalista vastuuta pettämistouhuista, on sitä mielestäni turha alkaa vaatimaan muiltakaan osapuolilta jälkeenpäin.
Meinaatko noin yleisemminkin, että jos virhettä tehdessään ei jo valmiiksi kadu, niin virhettä ei saa myöhemminkään katua eikä pyytää anteeksi? Kolmiodraamoissa ei ole ulkopuolista osapuolta. On kaksi väärintekijää ja yksi loukattu, ja kummallakin väärintekijällä on oma toisesta riippumaton vastuu kolmatta osapuolta kohtaan, eikä sen vastuun kantaminen ole myöskään millään lailla riippuvainen siitä jos toisen moraalinen selkäranka muistuttaa kastematoa.
Viimeksi muokannut Tiski, 09.09.2009 18:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

elco kirjoitti:Olen sen jo monta kertaa sanonut: väärä viestintuoja.
No jos se preferoimasi viestintuoja ei koskaan oma-aloitteisesti tulisi kertoneeksi, niin lisäisikö vai vähentäisikö tämä haluasi saada tietää?
Rouva Pupu

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

EveryWoman kirjoitti:
Rouva Pupu kirjoitti:<3
Oliko tämä nyt sitä kanssakeskustelijan alentamista sydämenkuvilla ja ja ja?

:h:
Ei oo!
Zeb

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Zeb »

^^Onhan paljon muitakin mahdollisia viestintuojia. Sellaisia joiden viestiä ei välttämättä kokisi lisävittuiluksi.
Rouva Pupu

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

elco kirjoitti:
Rouva Pupu kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:^Dave on tärkeä ja kiireinen henkilö, ei sillä ole aikaa lukea muita kuin omiin postauksiinsa tulleet vastaukset.
Oot vekkuli, tykkää susta <3
Hei, tässähän on ilmiselvästi flirttiä!
Kai sää nyt ees hiukka oot mustis!?
Zeb

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Vaikka onhan se paska toisaalta edelleen paskaa kivammassa käärepaperissakin. Jotenkin vaan joku akka kertomassa tuollaista itselle saattaisi kaivella kahta kauheammin: "Paninpa sun ukkoa. Oon hei tosi pahoillani! Hyvää jatkoa!". En sano, että tää olisi missään nimessä Vespan tarkoitus, katkeroitunut mieleni vaan saattaisi kuulla asian noin.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

poisto
Viimeksi muokannut EveryWoman, 09.09.2009 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tiski

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Tiski »

Zeb kirjoitti:^^Onhan paljon muitakin mahdollisia viestintuojia. Sellaisia joiden viestiä ei välttämättä kokisi lisävittuiluksi.
Montako viestintuojaa voi olla tilanteesta, jossa vain kaksi ihmistä tietää mitä tapahtunut. Vai yritätkö sanoa, että Huima oli taas taputtamassa tahtia?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Zeb kirjoitti:"Paninpa sun ukkoa. Oon hei tosi pahoillani! Hyvää jatkoa!". En sano, että tää olisi missään nimessä Vespan tarkoitus, katkeroitunut mieleni vaan saattaisi kuulla asian noin.
Jokainen on vastuussa omista teoistaan. Jos sanojan motiivi on petetyn auttaminen tärkeästä asiasta kertomalla, ja petetty tulkitsee sen noin, niin tästä seuraava ongelmatilanne on kyllä sen petetyn omalla vastuulla (niiltä osin kuin se ulottuu itse pettämistapahtuman ulkopuolelle, joka puolestaan on pettäjän vastuulla). Kuvittelisin että viimeistään ensijärkytyksen jälkeen tulkintakin muuttuu. Jos ei muutu, niin enpä moista tyyppiä jäisi ainakaan ystäväpiirini jäseneksi kaipaamaan.
elco

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja elco »

Jos tässä nyt nykyiseen wanhan pehmeän miehen rooliini sopien yrittäisi - tietenkin - olla kaikkien kamua: virheitä sattuu, aurinko nousee aamulla ja esim. kansanmurhaan suhteutettuna tämä ei ole järin vakava juttu. En ainakaan olisi halunnut pahoittaa patzin mieltä.

Niin. Tähdennettäköön vielä, että minulle ei siis satu virheitä.
Manaaja

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

EveryWoman kirjoitti:Jos näen ihmisen olevan kävelemässä suoraan sammalmättäälle, ja satun tietämään että mättään alla on viritetty miina, pidän moraalisena velvollisuutenani varoittaa henkilöä - riippumatta siitä, onko miina minun virittämäni vai jonkun muun.
Kai jäät päivystämään mättään reunalle, ettei kukaan muukaan raukkaparka astu kyseiseen miinaan tulevaisuudessa?

Muuttuuko tää pettäjäheppu paremmaksi tyypiksi heti seuraavassa suhteessa? Ai niin, tietysti muuttuu, sehän saa opetuksen.

Kun tätä moralistista näkökantaa sen suhteen tässä painotetaan että petetyn täytyy saada tietää tulevansa petetyksi (mistä sinäänsä olen ihan samaa mieltä!) ja tietää miten luottokelvottoman kaverin kanssa on tekemisissä, onko kukaan antanut rahtustakaan ajatusta sille kumpi tilanne olisi epäreilumpi ja aiheuttaisi enemmän mielipahaa:

1) Mies joka seurustelee 10 vuotta yhden naisen kanssa ja pettää tätä 1-10 kertaa naisen tästä tietämättä (kuin ehkä vasta lopuksi)

2) Mies joka seurustelee 10 vuoden aikana 10 eri naisen kanssa vuoden verran, ja pettää näitä jokaista lopuksi?

Mä melkein uskaltaisin väittää että scene 2 aiheuttaa enemmän tuskaa ja paskaa universumiin. Onko se siis lopulta välttämättä pienempi paha pistää pettäjä kiertoon ulkopuolisen toimesta, jos voidaan olettaa että kaveri ei mitään tästä opi?
Zeb

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Zeb »

EveryWoman kirjoitti:Jos ei muutu, niin enpä moista tyyppiä jäisi ainakaan ystäväpiirini jäseneksi kaipaamaan.
En minäkään sellaista joka olisi mieheni kanssa muhinoinut, vaikka olisi saanut minkä kirkasotsaherätyksen seuraavana aamuna.
Zeb

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Tiski kirjoitti:
Zeb kirjoitti:^^Onhan paljon muitakin mahdollisia viestintuojia. Sellaisia joiden viestiä ei välttämättä kokisi lisävittuiluksi.
Montako viestintuojaa voi olla tilanteesta, jossa vain kaksi ihmistä tietää mitä tapahtunut. Vai yritätkö sanoa, että Huima oli taas taputtamassa tahtia?
Ihmiset puhuu, juorut kulkee.
Manaaja

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Tiski kirjoitti:Meinaatko noin yleisemminkin, että jos virhettä tehdessään ei jo valmiiksi kadu, niin virhettä ei saa myöhemminkään katua eikä pyytää anteeksi?
En.
Kolmiodraamoissa ei ole ulkopuolista osapuolta.
Kyllä minä näkisin että kolmas osapuoli on aika ulkoinen, jos on sitä mieltä että vastuu pettämisaktin konkretisoitumisesta on ainoastaan suhteessa olevalla osapuolella.
On kaksi väärintekijää ja yksi loukattu, ja kummallakin väärintekijällä
Jos vastuu pettämisaktin konkretisoitumisesta on vain suhteessa olevan osapuolen nojalla, miten siinä on silloin kuitenkin kaksi väärintekijää?
Tiski

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Tiski »

Manaaja kirjoitti:Jos vastuu pettämisaktin konkretisoitumisesta on vain suhteessa olevan osapuolen nojalla, miten siinä on silloin kuitenkin kaksi väärintekijää?
Sinusta taho, joka tietoisesti panee tuntemansa ihmisen kumppania ei ole väärintekijä? Sinun kumppaniasi saa nussia, kunhan ei kerro siitä sinulle? Ok.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Manaaja kirjoitti:Kai jäät päivystämään mättään reunalle, ettei kukaan muukaan raukkaparka astu kyseiseen miinaan tulevaisuudessa?
Pyrin mahdollisuuksien mukaan myötävaikuttamaan miinan purkamiseen, kun kerran olen paikalle osunut, mutta en omista elämääni asialle, koska minusta on uskoakseni enemmän hyötyä varsinaisessa ammatissani.
Muuttuuko tää pettäjäheppu paremmaksi tyypiksi heti seuraavassa suhteessa? Ai niin, tietysti muuttuu, sehän saa opetuksen.
No kyllä mä sanoisin, että todennäköisemmin tyyppi muuttuu silloin, jos i) hänen kanssaan keskustellaan asiasta ja annetaan mahdollisuus korjata tilanne itse, ja ii) tämän epäonnistuessa tyyppi jää kiinni, verrattuna tilanteeseen jossa teolla ei ole mitään välittömiä näkyviä seurauksia.
Kun tätä moralistista näkökantaa sen suhteen tässä painotetaan että petetyn täytyy saada tietää tulevansa petetyksi (mistä sinäänsä olen ihan samaa mieltä!) ja tietää miten luottokelvottoman kaverin kanssa on tekemisissä, onko kukaan antanut rahtustakaan ajatusta sille kumpi tilanne olisi epäreilumpi ja aiheuttaisi enemmän mielipahaa:

1) Mies joka seurustelee 10 vuotta yhden naisen kanssa ja pettää tätä 1-10 kertaa naisen tästä tietämättä (kuin ehkä vasta lopuksi)

2) Mies joka seurustelee 10 vuoden aikana 10 eri naisen kanssa vuoden verran, ja pettää näitä jokaista lopuksi?

Mä melkein uskaltaisin väittää että scene 2 aiheuttaa enemmän tuskaa ja paskaa universumiin. Onko se siis lopulta välttämättä pienempi paha pistää pettäjä kiertoon ulkopuolisen toimesta, jos voidaan olettaa että kaveri ei mitään tästä opi?
Jos miettii naisten keskimääräisiä motiiveja olla parisuhteessa, niin pitkän suhteen päättyminen lienee vakavampi juttu kuin lyhyen. Ne kymmenen "hukkaan heitettyä" vuotta saattavat esim. olla sen naisen kymmenen viimeistä hedelmällistä vuotta.

Yhtälöä ei pitäisi muutenkaan rakentaa noin suoraviivaisesti. Ajatuksenahan on, että joskus pettämisen paljastuminen voi johtaa parisuhteen rakentamiseen uudelleen, rehelliselle pohjalle. Jolloin siitä voi tulla hyvä ja loppuelämän kestävä suhde. Jos näin tapahtuu yhdelläkin kerralla noista kymmenestä, se heittää paljastumisskenaarion pysyvästi plussalle. Lisäksi jos pettäjä laitetaan kiertoon aina silloin, kun hän seurustelee rehellisyyttä arvostavan tyypin kanssa (tyypin, joka haluaisi tietää pettämisestä), niin lopulta hän osuu yhteen sellaisen tyypin kanssa, joka ei arvosta rehellisyyttä vaan elää tietoisessa itsepetoksessa (ei halua tietää toisen pettämisestä ja saattaa itsekin pettää). Näin voi käydä vaikkapa heti ensimmäisen kiertoon lähdön jälkeen, jolloin yhdeksän viimeistä saattavat jäädä kokonaan tapahtumatta.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Zeb kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Jos ei muutu, niin enpä moista tyyppiä jäisi ainakaan ystäväpiirini jäseneksi kaipaamaan.
En minäkään sellaista joka olisi mieheni kanssa muhinoinut, vaikka olisi saanut minkä kirkasotsaherätyksen seuraavana aamuna.
:D Heh, eli siltä osin ei ongelmaa!
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

elco kirjoitti:Jos tässä nyt nykyiseen wanhan pehmeän miehen rooliini sopien yrittäisi - tietenkin - olla kaikkien kamua: virheitä sattuu, aurinko nousee aamulla ja esim. kansanmurhaan suhteutettuna tämä ei ole järin vakava juttu. En ainakaan olisi halunnut pahoittaa patzin mieltä.

Niin. Tähdennettäköön vielä, että minulle ei siis satu virheitä.
*harppi avautuu* (Mutta vain virtuaalisesti, ja Pupu huolitaan mukaan kanssa.)
Manaaja

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Tiski kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Jos vastuu pettämisaktin konkretisoitumisesta on vain suhteessa olevan osapuolen nojalla, miten siinä on silloin kuitenkin kaksi väärintekijää?
Sinusta taho, joka tietoisesti panee tuntemansa ihmisen kumppania ei ole väärintekijä? Sinun kumppaniasi saa nussia, kunhan ei kerro siitä sinulle? Ok.
Nimenomaan minusta molemmat ovat väärintekijöitä, sekä suhteessaoleva että suhteeseensekaantuva osapuoli. Se tässä nimenomaisesti minulla tökkiikin: Vespa ilmoitti heti startista (ainakin minun ymmärryskykyni mukaan, joka tietysti saattaa olla vajaavainen), että vastuu pettämisaktin konkretisoitumisesta on vain pettäjällä, ei hänellä, koska hän on sinkku, ja oli samalla naputtamassa lähetysnappia sähköpostistaan.

Onko silloin mitään opittu? Ei minusta. Onko silloin oikeutta vaatia toista ottamaan vastuuta jälkiseuraamuksista "tai mä kerron" -uhalla? Ei minusta.

Kuten elco sanoi, viestintuoja on tilanteessa väärä. Minun mielestäni on mahdotonta samanaikaisesti sysätä vastuu itse teosta toisen osapuolen nojalle ja tuntea siitä kuitenkin samalla suurta moraalista vääryyttä ja huonoa omatuntoa.
Nehemiah James

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

Manaaja kirjoitti:Kuten elco sanoi, viestintuoja on tilanteessa väärä. Minun mielestäni on mahdotonta samanaikaisesti sysätä vastuu itse teosta toisen osapuolen nojalle ja tuntea siitä kuitenkin samalla suurta moraalista vääryyttä ja huonoa omatuntoa.
Eli vastuunkantamista olisi se, että ei puhu mitään, vaan antaa tilanteen olla, laittaa sormet ristiin ja toivoa parasta? Musta Vespa tekee mitä tilanteessa on enää tehtävissä. Ei kissaa voi haudata, se herää henkiin kuitenkin, vaan on paras nostaa se pöydälle ja ottaa vastaan mitä tulee. Virheitä sattuu ja sitten niistä kannetaan vastuuta. Kundi ei edes halua yrittää kantaa vastuuta. Kertoo minusta paljon hänen halustaan panostaa parisuhteeseen. Tulee fiilis, että kundi odottaa jonkun muun ottavan vastuuta hänen parisuhteensa lopettamisesta, kun ei siihen omalta raukkamaisuudeltaan pysty.
Tiski

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja Tiski »

Manaaja kirjoitti:Nimenomaan minusta molemmat ovat väärintekijöitä, sekä suhteessaoleva että suhteeseensekaantuva osapuoli. Se tässä nimenomaisesti minulla tökkiikin: Vespa ilmoitti heti startista (ainakin minun ymmärryskykyni mukaan, joka tietysti saattaa olla vajaavainen), että vastuu pettämisaktin konkretisoitumisesta on vain pettäjällä, ei hänellä, koska hän on sinkku, ja oli samalla naputtamassa lähetysnappia sähköpostistaan.
Ok. No minä kyllä ymmärsin vespan kirjoituksen niin, että hän kokee olevansa osasyyllinen, mutta ei pääsyyllinen. Pankin ryösti Matti, mutta minä ajoin pakoautoa. Ja nyt harmittaa. Tässä tulkitsemme asiaa eri lailla, se johtaa myös motiivien tulkintaan toisella tavalla.
Onko silloin mitään opittu? Ei minusta. Onko silloin oikeutta vaatia toista ottamaan vastuuta jälkiseuraamuksista "tai mä kerron" -uhalla? Ei minusta.
Kuten mielestäni aiheellisesti kysyin, tarvitseeko virheidensä myöntämiseen sen, että myös toinen myöntää virheensä? Onhan se silloin varmasti paljon helpompaa. Veikkaan että Vespan kynnys panna varattua nousi melkoisesti, kaverin mahdollisuudet ja halu pettää nykyistä/tulevaa puolisoaan ainakin pienenevät ja kaikilla _relevanteilla_ osapuolilla on jatkossa symmetrinen informaatio ko. parisuhteen tilanteesta. Jotain varmasti on opittu.
Kuten elco sanoi, viestintuoja on tilanteessa väärä. Minun mielestäni on mahdotonta samanaikaisesti sysätä vastuu itse teosta toisen osapuolen nojalle ja tuntea siitä kuitenkin samalla suurta moraalista vääryyttä ja huonoa omatuntoa.
Minusta viestintuoja olisi väärä, jos joku kolmas osapuoli kertoisi nähneensä Vespan ja herra X:n muhinoimassa. Silloin molemmat olisivat yhtä selkärangattomia. Kokonaan toinen asia on sitten, että tällaisessa jutussa ei vain voi olla hyvää viestintuojaa, kun viesti on niin paska.

Kuten Elco myös sanoi, virheitä sattuu ja tämä ei varmasti ole maailman suurin asia. Enpä myöskään toimisi kuten Vespa toimi, koska minusta on parempi että jokainen pariskunta sotkee omat soppansa. Mutta toisaalta jos olisin sen petetyn osapuolen asemassa, niin olisin vähemmän vihainen sille taholle joka kehtaa edes myöntää töpänneensä.
elco

Re: Sukupuoli- ja seksuaalineutraali keskiviikko

Viesti Kirjoittaja elco »

Tiski kirjoitti:Mutta toisaalta jos olisisen sen petetyn osapuolen asemassa, niin olisin vähemmän vihainen sille taholle joka kehtaa edes myöntää töpänneensä.
Mjoo, toinen tapetaan kiduttamalla ja toinen kiduttamalla vähän vähemmän.
Vastaa Viestiin