Toimintatorstai.

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja Vesper »

NuoriD kirjoitti:Tämä johtuu siitä, että olen hyvä ihminen.
Oletko varma? Mun mielestä sun pitäisi tutkia tätä asiaa vielä hieman.
Mieti vaikka kysymyksiä: Voisiko tehdä ammattitaidollani jotain hyvää, en pelkästään rahaa? Pitäisikö minun tunnustaa nettikäyttäytymiseni vaimolleni? (Ps. voin auttaa asiassa!!) Voinko jalkakäytäväajeluni aiheuttaa muille mielipahaa tai jopa onnettomuuden? Pahoitanko vaimoni mielen haaveilemalla nuorista misuista kuntosalilla ja lasteni harrastuksissa?
Noilla pääset jo varmaan ihan kivasti alkuun :h:
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
NuoriD

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Vesper kirjoitti: Kuten jo aiemmin sanoin, näitä tapauksiahan on ollut nyt useampi putkeen. Ja hamassa historiassa lukuisia, olen jostain kumman syystä (helppo nakki?) erityisesti varattujen miesten mieleen. Miksi olisin juuri tämän tapauksen kohdalla hakemassa helpotusta omaan olooni?
Oikeassahan sä toki olet siinä, että omaa oloa ja omatuntoahan se kovin tyynnyttelee, mutta se ei kuitenkaan ainakaan omalla kohdallani ole se rajan yli tuuppaava voima.
Tämä oli vakuuttava viesti ja uskon sua.

(Ellei sitten kyse olekin siitä, että haluan viestittää näin, jotta minua ei pidettäisi ilkeänä katkerana kyynikkona - nämä motiivit ovat niin vaikeita)
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Vai pitäisiköhän meidän ihan ensimmäiseksi määritellä hyvä ihminen?
Onko hyvä ihminen myös inhimillinen? Tekee joskus virheitä? Kantaa tekojensa seuraukset? Toimiiko hyvä ihminen ajatellen omaa vai yhteisön hyvää? Antaa muille omastaan? Noudattaa lakeja? Kertoo ehkä joskus sen valkoisen valheen, jos se loukkaa vähemmän?

Huh, menee blondin pieni pää ihan pyörälle...!
Viimeksi muokannut Vesper, 11.09.2009 10:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
NuoriD

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Vesper kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Tämä johtuu siitä, että olen hyvä ihminen.
Oletko varma? Mun mielestä sun pitäisi tutkia tätä asiaa vielä hieman.
Mieti vaikka kysymyksiä: Voisiko tehdä ammattitaidollani jotain hyvää, en pelkästään rahaa? Pitäisikö minun tunnustaa nettikäyttäytymiseni vaimolleni? (Ps. voin auttaa asiassa!!) Voinko jalkakäytäväajeluni aiheuttaa muille mielipahaa tai jopa onnettomuuden? Pahoitanko vaimoni mielen haaveilemalla nuorista misuista kuntosalilla ja lasteni harrastuksissa?
Noilla pääset jo varmaan ihan kivasti alkuun :h:
*laittaa sormet korviin ja lällättää*

(oikeesti: mä kyllä luulen, että sä ymmärsit viestini ironian, mutta varmistetaan se nyt vielä tällaisella tyhmällä selityksellä)
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16660
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kätketyillä motiiveilla keittiöpsykologisoiminen on vähän kuin keittiöpsykologisoisi kätketyillä motiiveilla. Pikemminkin tässä näyttäisi käyvän sellaisia, että Vesper vie ansiokkaasti reaalimaailmaan Kitinän peruslinjaa (vrt. ketju "Nuoren Daavidin kärsimykset"), jonka mukaan ihmissuhteissa ei oteta huomioon kontekstia, tilanteen uniikkiuden aiheuttamia erityistekijöitä tai mitään muutakaan pragmaattista, vaan vanhatestamentillisella varmuudella jyrätään silmät ja korvat kiinni yleisen periaatteen mukaisesti: brutaali, suoraanpuhuva rehellisyys aina, seurauksista viis. Tämä periaate oikeuttaa puuttumaan periaatteen nimissä erityisesti toisten asioihin, vaikka ei niistä juuri yksityiskohtia tietäisikään. Vesperiä ansiokkaammin tätä ikikaikaista Kitinäperinnettä toteuttavat vain ne - me - jotka tulevat kommentoimaan Vesperin käytöstä tietämättä juuri mitään tapauksen uniikeista spekseistä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Manaaja

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Vesper kirjoitti:"Paljastuksen" myötä suhteesta paljastui myös muutamia muita valheita ja käsittelemättömiä asioita, jotka ihan varmasti olisvat tulleet myöhemmin esiin. Mm. se, että kundi ei ole koskaan vienyt daamia tapaamaan vanhempiaan tai omaan asuntoonsa, ja selitys löytyi siitä, että kundi asuukin edelleen vanhempiensa luona ja jopa eri paikkakunnalla kuin missä on väittänyt asuvansa.
Lolleroinen. Minkäs ikänen tää kaveri oli? Ooksä taas sekaantunut vaippaikäsiin? En mäkään tommosta kehtais tunnustaa ainakaan näin kolmekymppisenä vaan valehtelisin ainakin häämatkaan saakka että asun ND:n naapurissa.
Tiski

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja Tiski »

elco kirjoitti:
Tiski kirjoitti: Näet kadulla käsilaukku kädessä juoksevan nuoren miehen. Takana tulee huutava mummeli, jonka laukku ilmeisesti on. Jos taklaat kaverin, lyhyen aikavälin vaikutus on että jompaan kumpaan tai molempiin sattuu ja olet hetken joko hölmö joka sai kuokkaan tai arjen sankari joka sai kiitosta. Pitkän aikavälin vaikutus voi olla, että pelastit mummelin perikadolta tai että nälkää näkevän laukkuvarkaan perhe hajoaa ja lapsista tulee nistejä. Miten toimit?
Muuten pistävä analogia, mutta sillä lisäyksellä, että sankarimmehan siis auttoi alunperin ryöstämään sen käsilaukun siltä mummelilta.
Analogia ei ollut käsillä olevaan tilanteeseen, vaan kysymyksenasettelu siihen yleisen tason väittämään, että jos tulevaa ei voi ennakoida, lyhyen aikavälin vaikutusten tarkastelun pitäisi ratkaista toimintatapa.
Zeb

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Mua riepoo ihmiset jotka puuttuvat pariskunnan keskinäisiin asioihin ja ovat tietävinään niistä ihan kamalan paljon. Edelleenkään tämä ei kohdistu millään lailla Vesperiin, vaan on yleinen kannanotto asiaan.
elco

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja elco »

Tiski kirjoitti: Analogia ei ollut käsillä olevaan tilanteeseen, vaan kysymyksenasettelu siihen yleisen tason väittämään, että jos tulevaa ei voi ennakoida, lyhyen aikavälin vaikutusten tarkastelun pitäisi ratkaista toimintatapa.
No kato mun analogia toimii sekä yleispätevästi että tähän jamaan.

Mitäs siihen sanot, senkin ketku aasinajaja?
NuoriD

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Tiski kirjoitti: Analogia ei ollut käsillä olevaan tilanteeseen, vaan kysymyksenasettelu siihen yleisen tason väittämään, että jos tulevaa ei voi ennakoida, lyhyen aikavälin vaikutusten tarkastelun pitäisi ratkaista toimintatapa.
Primum non nocere

Eli jos tekee radikaaleja interventioita toisten ihmisten elämään, tulee varmistaa, että niistä ei ole enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vastuu on intervention tekijällä.
elco

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriD kirjoitti: Primum non nocere
Nokitan sivistyssanalla Paavi Pius IX.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Mä en pysty käsittämään, mitä kinaamisen arvoista tuossa keississä muka on. Kysymys ei ole siitä, mikä Vesperin piilotettu motiivi mahtaa olla, eikä siitä että suhteesta tiedetään tai ei tiedetä asioita, eikä siitäkään että tulevaisuutta ei voi ennustaa. Vesper toimi niin kuin tiesi sen petetyn osapuolen haluavan, että toimittaisiin. Se tieto suhteesta riittää, loput voi jättää suhteen osapuolien huoleksi.

Davelle tiedoksi, että itse toimisin samoin, huolimatta siitä että en ole joutunut kokemaan vastaavia pettämisdraamoja omissa suhteissani.

Edit: Ainoastaan silloin, jos olisi syytä epäillä että suhteen osapuolet ovat valinneet elää tietoisessa itsepetoksessa ("Kaikki pettää kuitenkin, joten en halua ajatella koko asiaa oman suhteeni kontekstissa, koska muuten en pystyisi olemaan siinä"), jättäisin kertomatta. Päätöstä ohjaa siis suhteessa olevan petetyn osapuolen toive, ei ensisijaisesti mikään oma motiivini (muu kuin halu antaa ihmisten elää omissa suhteissaan valitsemallaan tavalla).
Viimeksi muokannut EveryWoman, 11.09.2009 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:Eli jos tekee radikaaleja interventioita toisten ihmisten elämään, tulee varmistaa, että niistä ei ole enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vastuu on intervention tekijällä.
Ei, vaan vastuu on sillä parisuhteen osapuolella, jonka elämänkatsomuksen mukaan toisen pettämisestä tulee hänelle kertoa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:Itse en ole pettänyt vaimoani yli viiteentoista vuoteen (koko avioliiton aikana), vaikka suhteen alkuaikoina petinkin.
Mites se menikään, jäitkö siitä kiinni vai onko asia edelleen salaisuus?
Tiski

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja Tiski »

elco kirjoitti:
Tiski kirjoitti: Analogia ei ollut käsillä olevaan tilanteeseen, vaan kysymyksenasettelu siihen yleisen tason väittämään, että jos tulevaa ei voi ennakoida, lyhyen aikavälin vaikutusten tarkastelun pitäisi ratkaista toimintatapa.
No kato mun analogia toimii sekä yleispätevästi että tähän jamaan.

Mitäs siihen sanot, senkin ketku aasinajaja?
noin yleisen elämänkokemuksen nojalla sanoisin, että rikokseen osalliset aika harvoin a) katuvat b) tekevät kansalaispidätyksen rikostoveristaan. Mummon mukiloinnista tulee penaltia vaikka vähän katuisi.
NuoriD

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

elco kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Primum non nocere
Nokitan sivistyssanalla Paavi Pius IX.
Use the Google Luke

http://en.wikipedia.org/wiki/Primum_non_nocere
elco

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja elco »

Tiski kirjoitti: noin yleisen elämänkokemuksen nojalla sanoisin, että rikokseen osalliset aika harvoin a) katuvat b) tekevät kansalaispidätyksen rikostoveristaan. Mummon mukiloinnista tulee penaltia vaikka vähän katuisi.
Nimenomaan!
NuoriD

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Itse en ole pettänyt vaimoani yli viiteentoista vuoteen (koko avioliiton aikana), vaikka suhteen alkuaikoina petinkin.
Mites se menikään, jäitkö siitä kiinni vai onko asia edelleen salaisuus?
Vaikenen asianajajani neuvosta.
NuoriD

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Eli jos tekee radikaaleja interventioita toisten ihmisten elämään, tulee varmistaa, että niistä ei ole enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vastuu on intervention tekijällä.
Ei, vaan vastuu on sillä parisuhteen osapuolella, jonka elämänkatsomuksen mukaan toisen pettämisestä tulee hänelle kertoa.
Jos saisit tietää, että henkilö A haluaa, että satunnainen kadullakävelijä murhaa hänet, tekisitkö niin (oletetaan, että tietäisit, että et voi jäädä kiinni)?
Zeb

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja Zeb »

^^Eikun kerro kerro!
Rouva Pupu

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

elco kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Primum non nocere
Nokitan sivistyssanalla Paavi Pius IX.
Kiihotuin. Puhut niin fiksuja.
Tiski

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja Tiski »

NuoriD kirjoitti:Eli jos tekee radikaaleja interventioita toisten ihmisten elämään, tulee varmistaa, että niistä ei ole enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vastuu on intervention tekijällä.
Miksi? Koska tulevaa ja muiden reaktioita ei edelleenkään ei voi ennustaa, ei voi koskaan _varmistua_ mistään. Varmuutta ei saisi edes sillä, että kysyisi osapuolilta ennakkoon, että olisko siitä hänelle haittaa vai hyötyä. Lisäksi haittojen ja hyötyjen välillä voi olla melkoisia epätasapainoja - yhden haitta on toisen hyöty. Jos aina pitäisi varmistua kaikesta ennakkoon, ei voisi koskaan tehdä mitään.
Zeb

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Rouva Pupu kirjoitti:
elco kirjoitti:Nokitan sivistyssanalla Paavi Pius IX.
Kiihotuin. Puhut niin fiksuja.
No sä nyt kiihotut vaikka elco lukisi puhelinluetteloa.
Zeb

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Tiski kirjoitti:Jos aina pitäisi varmistua kaikesta ennakkoon, ei voisi koskaan tehdä mitään.
Aika usein kannattaisi olla tekemättä mitään mitä tulee toisten asioihin puuttumiseen.
Tiski

Re: Toimintatorstai.

Viesti Kirjoittaja Tiski »

elco kirjoitti:
Tiski kirjoitti: noin yleisen elämänkokemuksen nojalla sanoisin, että rikokseen osalliset aika harvoin a) katuvat b) tekevät kansalaispidätyksen rikostoveristaan. Mummon mukiloinnista tulee penaltia vaikka vähän katuisi.
Nimenomaan!
Mistä päästäänkin lopputulokseen! Mummon mukiloinut laukkuvaras, joka katuu, taklaa rikostoverinsa ja palautaa laukun mummolle on selkärankainen hieno ihminen joka kantaa vastuunsa siitä huolimatta, että penaltia tulee.
Vastaa Viestiin