Iloinen hedelmä

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Zeb

Re: Iloinen hedelmä

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Tämän ketjun innostamana söin juuri kypsyysasteeltaan täydellisen banaanin. Täydellinen banaani on keltainen ilman vihreää tai yhtään ruskeaa pilkunalkua. Kun ruskeat pilkut ilmaantuvat banaanit voi syöttää miehelle, siltä puuttuu kranttuus-geeni.

Banaani kuuluu ehdottomasti täytekakkuun ja Sacher on hyvää. Nyt tekisi mieli kakkua ja illalla pitää ehkä saada vielä banaanipirtelöä (itse tehtyä).

Krantulle Urpiaiselle vielä tiedoksi, että säilykeananas käy kyllä tuoreen korvikkeeksi.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Iloinen hedelmä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Zeb kirjoitti:Nyt tekisi mieli kakkua
Ei hätää, jopa Turussa voi kakunhimon (orastavan tai täyteen vauhtiin päässeen) tyydyttää Urpiaisen virallisesti hyväksymällä tavalla: Turussa käydessä tapaan ostaa kotiinviemisiksi Aschanin satukakun, joka toki pitää muistaa suomalaisen kakkukulttuurin klassikkoja listattaessa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Mayah
Elämätön Kitisijä
Viestit: 365
Liittynyt: 01.09.2009 1:38
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Iloinen hedelmä

Viesti Kirjoittaja Mayah »

Persikka on parasta :h:

Edit: Ja ei sitten mikään säilykepersikka, vaan tuore.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Iloinen hedelmä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Yhdyn Geeppariin, Sacher on skeidaa ja banaani menee hyvin täyskärissä, kunhan muut lisukkeet on sopivat (esim. kirpeä vadelma). Ja kakkugallerian ehdoton suosikki on mustaherukka-suklaa :]

Ostin tänään luomuaplareita, satsumia, kiivejä ja vihreitä rypäleitä huomiselle osastoaamiaselle. Huomaatteko kuinka kohtelias olen! Ja lisään tässä samalla kiivin omiin suosikkihedelmiini.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Jenny Daa-aah! ling

Re: Iloinen hedelmä

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

Kiivi on muuten mullakin kestosuosikki. On niitä harvoja, jotka ovat AINA hyviä. Mustaherukkasuklaakakkua haluankin nyt sitten heti. Vinkkaan miehelle, synttärit edessä... Poika saa samalla viikolla lempparinsa eli vadelma-banaani-kakun. 2v ja jo loistava maku. :]
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Iloinen hedelmä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Jenny Daa-aah! ling kirjoitti: 2v ja jo loistava maku. :]
Todellakin! Mun lemppariyhdistelmä itsetekemissäni täyskäreissä :]
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Jenny Daa-aah! ling

Re: Iloinen hedelmä

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

Vesper kirjoitti:
Jenny Daa-aah! ling kirjoitti: 2v ja jo loistava maku. :]
Todellakin! Mun lemppariyhdistelmä itsetekemissäni täyskäreissä :]
Meil on vaan pieni vääntö siinä kermassa... Tytön mielestä kakku on yhtä kuin KERRRRMAAAAA ja vähän sekaan mausteit ja poika taas ei halua mitään valkosta töhnää suupieliänsä sotkemaan. Miehen mielestä on liiottelua tehdä omat kakut mut ei kyl oo, syön ne kuitenki sit yöllä loppuun...

Kermaa! Vattuja! Banskuja! Ehkä vähän suklaalastujakin!
uih.
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Iloinen hedelmä

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

banaanit, niin kuin kaikki muutkin hedelmät on parhaimpia jääkaappikylmänä.
edit: laitan kaikki hedelmät pussiin ja jääkaappiin. jopa banaanit voivat säilyä pussitettuna jääkaapissa melkein viikon, appelsiinit 2 viikkoa. Sitä EN YMmärrä että jotkut laittavat hedelmiä lLman PUssia jääkaappiin. Sitten niistä kyllä suurin osa pilaantuvat äkkiä.
Pidän niistä Suomessa yleisimmin myytävistä tunnetuimmista hedelmistä.
Mulla ei tosiaan ole käsitystä miltä esim. avokado näyttää tai maistuu. Munakoisoakaan en tiedä maistaneeni, vaikka Luultavasti olenkin joskus syönyt niitä.

Ylipäätään säilytän mieluusti montaa muutakin kosteutta sisältävää ruokaa jääkaapissa tai pakastimessa mukaan lukien leivät ja pullat . Kuivaksi käntyksi kuivunutta kukaan viitsi syödä.

Ananasta, tuoreita luumuja, satsumia, viinirypäleitä, melonia.. Nam.
Joo luumuista voi mennä vatsa sekaisin.
Viimeksi muokannut Jyrki73, 29.10.2009 4:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Manaaja

Re: Iloinen hedelmä

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Ainii! Verigreippi! Miten olin unohtaa!
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Iloinen hedelmä

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Nyt on pakko nillittää, vastaamiskynnys ylittyi vaikka onhan näistä jo kirjoitettu.
Jyrki73 kirjoitti:banaanit, niin kuin kaikki muutkin hedelmät on parhaimpia jääkaappikylmänä.
Jääkaappi on joka tapauksessa aivan väärä paikka banaanien säilytykseen. Siellä ne tummuvat alta aikayksikön. Jos on tarve saada vihertävät banaanit kypsymään mahdollisimman nopeasti, sulkee tertun huoneenlämmössä muovipussiin jolloin ne kypsyvät omien etyleenikaasujensa ansiosta. Jos ei ole tarvetta kypsytykseen, ilman pussia sitten, huoneenlämmössä.
Mulla ei tosiaan ole käsitystä miltä esim. avokado näyttää tai maistuu.
Perin kummallista, onhan se kuitenkin ollut vaikka kuinka kauan kaikkien suomalaisten kauppojen vakiokamaa. Tässä joka tapauksessa nopea peruskurssi:

Kuva

Kypsänä maistuu rasvaiselta, miedolta ja pehmeältä, vähän kuin rasvaista perunaa söisi. Ei maistu niinkään makealta kuten hedelmiltä yleensä odottaisi. Avocado katsotaan rasvaisten kalojen ja pähkinöiden ohella yhdeksi parhaimmista lähteistä aivojen toiminnan kannalta tärkeille (ja muutenkin terveydelle hyödyllisille) rasvoille, "aivoruoaksi".

Avocadon voi arvata kypsäksi jos suippo pää painautuu hieman sisään sormella painettaessa.
Ylipäätään säilytän mieluusti montaa muutakin kosteutta sisältävää ruokaa jääkaapissa tai pakastimessa mukaan lukien leivät ja pullat . Kuivaksi käntyksi kuivunutta kukaan viitsi syödä.
Jälleen, jääkaappi (viileä ja pimeä) on leiville ja leivonnaisille ihan väärä säilytyspaikka. Leipä vanhenee ja homehtuu jääkaapissa huomattavasti nopeammin kuin huoneenlämpötilassa valoisassa. Jos leipä säilyttäisi tuoreutensa paremmin jääkaapissa, myytäisiin sitä kaupoissakin viileäaltaista.
Joo luumuista voi mennä vatsa sekaisin.
No, jos pitää vatsan parempaa toimintaa ja paskan töröttämistä tuubaan vatsan sekaisinmenona.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Iloinen hedelmä

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Frederik Krueger kirjoitti:Nyt on pakko nillittää, vastaamiskynnys ylittyi vaikka onhan näistä jo kirjoitettu.
Jyrki73 kirjoitti:banaanit, niin kuin kaikki muutkin hedelmät on parhaimpia jääkaappikylmänä.
Jääkaappi on joka tapauksessa aivan väärä paikka banaanien säilytykseen. Siellä ne tummuvat alta aikayksikön.
Editoin hiukan omaa vastaustani.
Kai Nalo

Re: Iloinen hedelmä

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Frederik Krueger kirjoitti: Jääkaappi on joka tapauksessa aivan väärä paikka banaanien säilytykseen.
Varmasti on, säilytykseen. Minä ostan banskut syötäviksi ja eivätkä ne kyllä kahdessa päivässä jääkaapissa mihinkään tummu, ja useamman päivän tarpeisiin en kerralla enempää osta.

Niin että screw you vaan!
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Iloinen hedelmä

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Niin että tosiaan hedelmät säilyvät viikon jotkut 2 viikkoa pussitettuna jääkaapissa. Paljaaltaan pilaantuvat ehkä parissa päivässä varsinkin jääkaapissa.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Iloinen hedelmä

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Tehkää hei mitä teette, minun mielestäni banaanit muuttuvat päivässä tai parissa jääkaapissa päältä mustiksi mutta sisältä koviksi ja kuiviksi puunmakuisiksi käppyröiksi. Eivät kypsy samalla tavalla normaalisti kuin huoneenlämpötilassa, vaan alkavat muumioitua samantien.

Siksi olisinkin ennemmin ehdottanut että pitää banaaneja pääasiassa huoneenlämpötilassa (suljetussa pussissa jos haluaa niiden kypsyvän normaalia nopeammin), ja jos ei millään muuten mene alas, laittaa yhden tai pari banskua sinne viileäkaappiin vaikka tuntia ennen aiottua syömistä. Valitettavasti tuo vaatii järjestelmällisyyttä ja ennakkosuunnittelua. Jokainen tavallaan, tavallaan.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
ninnithequeen

Re: Iloinen hedelmä

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mandariinit, nam. Viinirypäleet kans. Ja kiiwi. Jajajaja....
Vastaa Viestiin