Kesuli-keskiviikko!

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Urpiainen voisi kyllä perustaa Kitinä-vastaanoton, mullakin olis pari issueta...
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Kai Nalo

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

exPertti kirjoitti: Jo se, että pidät urpiaista minkäänlaisena referenssinä minkään suhteen kertoo paljon. :)
Paitsi että tässä tapauksessa suurin osa kitinäläisistä komppaa urpiaista. Minäkin.
Manaaja

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

exPertti kirjoitti: Ja siinä on toinen. :)
Joo, toinen jolla on jotain suhteellisuudentajua, ja joka kenties ajattelee asioita vähän kokonaisvaltaisemmin, ennenkuin alkaa jakelemaan täällä etukäteistuomioitaan.
Kommenttini koski näitä neroja, jotka ajavat liikenteessä kesäkumeilla talvikeleillä koska ovat tietty niitä keskivertoja parempia kuskeja. Siksi siinä luki "KUN jotakin sattuu". Daah!
No minä ajelin kesäkumeilla talvikelillä, koska oli kesäkumit alla, ja piti päästä paikasta A paikkaan B ja takaisin, vaikka olikin sentin verran lunta maassa. Mitä sinä olisit tehnyt? Tilannut taksin?
Ajonvakautusjuttu on vaan kirsikka leivoksen päällä.
Sääli että jotkut teistä ei pysty syömään leivosta ilman kirsikkaa.
Niin, onhan sitä tullut sivuluisuja oikaistua ja varsinkin vanhemmilla etuvedoillahan ne eivät erityisen haastavia olleetkaan. Nykyajan autojen alustat taas tunnutaan tekevän tietoisesn ajonvakautusjärjestelmien olemassaolosta ja ne ovat yleensä erittäin herkästi yliohjaavia. Niitten peränkorjailut jätän kyllä mieluummin elektroniikalle.
Paskapuhetta. Sinä et vain osaa. Sinulta tulee paskat housuun ja hartiat menee lukkoon, jos joudut sivuluisuun. Tuon takia jäärataharjoittelu pitäisi olla pakollista, tai edes mahdollista kerran vuodessa kaikille autoileville kansalaisille. Minä takuulla menisin joka ikinen vuosi terävöittämään taitojani, enkä edes siksi että se on turvallista, vaan ihan jo siksi että se on yksinkertaisesti aivan poskettoman hauskaa. Käsite, joka tuntuu olevan suhteellisen vieras sinulle.
Jos haluat niin voin laittaa tähän x-linkkiä tutkimuksista, jotka puoltavat ajonvakautusjärjestelmän pitämistä autoissa.
Ihan totta? Olenko mä joskus väittänyt, että ajonvakautusjärjestelmä olisi huono asia olla olemassa? Olenko mä joskus väittänyt, ettei ajonvakautusjärjestelmä olisi keskivertokuljettajalle ehdoton turvallisuusvaruste? Olenko mä joskus väittänyt, että ajonvakautusjärjestelmä ei pystyisi joskus hätätilanteissa temppuihin, joihin kokenutkaan kuljettaja ei?

Kerrotko vielä pertsa, miksei ralliautoissa ole ajonvakautusjärjestelmiä?
Manaaja

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Bottom line: Ajonvakaudenhallintajärjestelmien poiskytkentä ei ole vastuutonta kun se tehdään oikeassa ympäristössä. Sen sijaan autonkäsittelytaitojensa täydellinen luovuttaminen vikaherkkien elektronisten järjestelmien nojalle sitä erittäinkin vahvasti on.

Ei mulla muuta. Jatkakaa uhkakuvamaailmoissanne.
Jenny Daa-aah! ling

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

Ootte jotenkin vajakkeja. :shock:
Manaaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Yllätin talven kesärenkailla. Takaveto + mataprofiiliset kesärenkaat + lumimyrsky = hauskaa mutta hidasta etenemistä.
Ajovakautus toimii kuitennii, eiks nii.
Ei tietenkään toimi. Sehän otetaan ensimmäisenä napista pois päältä.
Ihan normireaktio Pertiltä, ootte muut melko outoa sakkia.

(netti on yhtä hidas kuin minä, plop)
Viimeksi muokannut Jenny Daa-aah! ling, 05.11.2009 14:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Manaaja

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Noniin. Pillunsa kautta puhuva asiantuntija tähän vielä tarvittiinkin.
Jenny Daa-aah! ling

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

Jatka lapsi autoleikkejäs mut älä pliis pliide pliis mun teille...
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Avaudun ajovakaudenhallinnasta ja autoista joissa tuo on.

Joissain autoissa on erittäin hyvin toimiva alusta, jopa ilman ajonvakautusta. Joissain alusta on taas ihan kuraa. Samoin noitten turvaelektroniikkojen kanssa, jotkut on helvetin hyviä ja HAUSKOJA+turvallisia (jopa kokeneelle kuskille) ja toisen ihan a-naalista kaikille. Edellä olevat väittämäni perustuvat omiin havaintoihini pitävällä/lumisella/sohjoisella/jäisellä keleillä. Ja moralisoijille sanottakoon, etten ollut ko laitteiden rajoja etsiessä tappamassa muita kuin enintään itseni.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:Jatka lapsi autoleikkejäs mut älä pliis pliide pliis mun teille...
Myöhään iltapäivästä tunnet kun niskakarvasi nousevat pystyyn. Katsot nopeasti taaksesi mutta syttyvät autonvalot tekevät sinusta sokean, et näe mitään. Kuulet vain HOLTITTOMAN MANALAN JOKA HUUTAA "Vittu kun tää ratti.. helvetti!! Miten tän saa pysähtymään? ARGH!" ja törmää viereiseen valopylvääseen 2km/h- vauhdilla. Manalan Hese-ketsuppinen nenä kurkistaa varovasti ovesta ulos sanoen, "Pertti? Et sit kerro kenellekään jooko?". Jatkat matkaasi pieni hymy huulilla, ketsuppia leuassasi.
The great club outshines the individual, always and forever.
Jenny Daa-aah! ling

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

:D

Nyt lähden kitkoilla köröttelemään kotiin, mahtaa olla hissuista meno Lahdentiellä, eiköhän aika moni ajele kesärenkailla... Kun tuli taas niin yllättäen tää talvi ja nastat ei saa kulua ja ja ja! Onhan se hauskaa kun saa turvajudanssitkin napista offille!

Tuskin tuolla ees mitään valkosta maassa on. Puspus.
Manaaja

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:Jatka lapsi autoleikkejäs mut älä pliis pliide pliis mun teille...
En sinä kypsä, vastuullinen, järkevä, fiksu ja aikuinen ihminen missään nimessä sitä virhettä tekisikään, sinähän ne tiet kun omistatkin.

PS. On kyllä tosi vastuutonta ajaa pääkaupunkiseudun talvessa kitkarenkailla. Sehän on kuin kesärenkailla liukastelisi! :P
Kai Nalo

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

^ Kyselyn paikka.

"Sladitteletko, vai oletko Pertti?"
Jenny Daa-aah! ling

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

Manaaja kirjoitti:On kyllä tosi vastuutonta ajaa pääkaupunkiseudun talvessa kitkarenkailla. Sehän on kuin kesärenkailla liukastelisi! :P
Kerjäsin tota. 8) Piti jäädä odottamaan vastaukses ja nyt lähen omistamalleni tielle! Puspus, pimppa kiittää huomiosta!

Kyselyyn vastaus; sladittelen ja harjottelen mut liikenteessä ajan mahdollisimman rauhallisesti, olen varmaan Pertti. <3
Manaaja

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

exPertti kirjoitti:
Kai Nalo kirjoitti:^ Kyselyn paikka.
"Sladitteletko, vai oletko Pertti?"
Kysymys ei ole oikein validi. Omat sivuluisuni korjaa nykyään takajarrun kuiva jurahdus suoraksi. Pitäähän sitä joskus kokeilla toimivatko järjestelmät.
Sun ajovakaudenhallintajärjestelmässä on jotain vikaa. Eturenkaan siinä rusahtaa pitäisi, takarenkaiden rusauttelusta kun ei ole oikein yhtään mitään iloa jos renkaan sivuttaispito on jo menetetty. Jos auto lähtee yliohjaamaan (sivuluisuun) oikealle, ajonvakaudenhallintajärjestelmä korjaa sen jarruttamalla ensikädessä vasenta etupyörää.
Manaaja

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

exPertti kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Sun ajovakaudenhallintajärjestelmässä on jotain vikaa. Eturenkaan siinä rusahtaa pitäisi, takarenkaiden rusauttelusta kun ei ole oikein yhtään mitään iloa jos renkaan sivuttaispito on jo menetetty. Jos auto lähtee yliohjaamaan (sivuluisuun) oikealle, ajonvakaudenhallintajärjestelmä korjaa sen jarruttamalla ensikädessä vasenta etupyörää.
Viittasin ns. kahva edellä ajoon eli yliohjaamiseen, jota on kiva kokeilla rauhallisessa paikassa. Mutkat mennään yleensä sitä vauhtia, että ainoastaan kerran muistan etupyörää jarruttaneen.
...mihin kuvittelit minun viitanneen? Kuten sanoin, takapyörää on aika turha rusautella, jos sen sivuttaispito on menetetty, eli mennään sladissa, eli kahva edellä, eli yliohjaa.
Manaaja

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

exPertti kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:...mihin kuvittelit minun viitanneen? Kuten sanoin, takapyörää on aika turha rusautella, jos sen sivuttaispito on menetetty, eli mennään sladissa, eli kahva edellä, eli yliohjaa.
Vanhat versiot kai jarruttivat vain yhtä pyörää, uudemmat voivat jarruttaa useampaa jos katsovat sen tarpeelliseksi.
Jep, siksi sanoinkin että ensikädessä etupyörää.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Manaaja

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Taidanpas tästä lähteä renkaita vaihtamaan!
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kai Nalo kirjoitti:
exPertti kirjoitti: Jo se, että pidät urpiaista minkäänlaisena referenssinä minkään suhteen kertoo paljon. :)
Paitsi että tässä tapauksessa suurin osa kitinäläisistä komppaa urpiaista. Minäkin.
Turha kai sanoakaan, että tässä tapauksessa minä taas olen enemmän Pertin linjoilla...

Edit: Lisätään nyt vielä pakollinen Kitinä-disclaimer, kun täällä aina puhutaan toisten ohi KFC:n aikaansaamiseksi. Manalan ja Masan juttujen perusteella pidän kumpaakin kunnioitettavan kokeneena ja vastuullisena autoilijana, joiden asennetta autoiluun arvostan. Komppaankin vain Pertin yleisen tason huomiota siitä, että yleisesti ottaen turvavarusteita kannattaa käyttää, ja esim. lounasravintolassa naapuripöydästä kuulemani äijäuho siitä, miten siistiä on liukastella kesärenkailla jäisillä teillä on kovasti vastuutonta. Tämä ei tietenkään ole ristiriidassa sen kanssa, että perustaitojen opettelu on keskeistä jne jne.

T. Nimim. Perustaidot hukassa, kesärenkaat alla ja 11 vuotta vanhassa Astrassa edes ole mitään ajonvakautuksia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Kai Nalo

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

urpiainen kirjoitti:yleisesti ottaen turvavarusteita kannattaa käyttää,
Yleisesti kyllä joo. Mutta eivät nekään autuaaksi tee, kuten pertsan uskomuksissa näyttää olevan.

Esim. omassa autossani on TCS-vetoluistonesto, joka toimii siis siten, että se katkaisee vetävistä pyöristä vedon jos vetävä pyörä pyörähtää tyhjää. Tuo vedon katkeaminen taasen muuttuu siinä vaiheessa vaaratekijäksi, kun sohjo/lumikelillä lähdet ohittamaan vaikkapa rekkaa, ja juuri keskikaistan päällä ja ohituksen alussa, järjestelmä päättääkin sulkea vedon kokonaan pois koska keskikaistan sohjokasa saa vetävän eturpyörän pyörähtämään muutaman kerran tyhjää.

Siinä sitten olet keskikaistalla paskat housuissa kun auto muuttuu mäkiautoksi, rekka on vieressä ja tilakin alkaa loppumaan.

Tästä syystä siis itse otan aina TCS:n pois päältä, jos on huono ajokeli.
Manaaja

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Joo, en sitten enää neuvo ketään vaihtamaan renkaita Oikein. Tuli nimittäin aika kallis renkaidenvaihto. Sain jotenkin aivan käsittämättömästi pultin katkeamaan mutskun sisään. Ei mitään riuhtomista, potkimista eikä lyömistä, vaan toisella kiristyskierroksella 40-senttisen varren kanssa kyykyssä istuen toinen käsi varrella mutskun päällä ja toisella kädellä progressiivisesti vääntämällä ihan soljuvaa liikettä kesken liikkeen NAKS ja mutsku pultteineen kädessä. WTF!

Saas nähdä mitä kaikkea tosta saa vaihdattaa tuon vuoksi. Yllättäen huollosta ei vastata ja soittopyyntö tuntui menevän kuuroille korville. Kauankohan tolla uskaltaa ajaa neljällä pultilla, hmm! Joko jagge tekee materiaalivammaista kuraa tai sitten mun täytyy tosissaan lopettaa salillakäynti.

Kai Nalo

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Manaaja kirjoitti:Joo, en sitten enää neuvo ketään vaihtamaan renkaita Oikein. Tuli nimittäin aika kallis renkaidenvaihto. Sain jotenkin aivan käsittämättömästi pultin katkeamaan mutskun sisään.

Ratkaisusi on porakone ja vastakierretappi. Tai jos sulla on hitsi niin sitten hitsaat mutterin kiinni siihen pultin päähän. Muuta konstia ei oikeastaan enää ole.
Viimeksi muokannut Kai Nalo, 06.11.2009 12:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Niba »

Kai Nalo kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Joo, en sitten enää neuvo ketään vaihtamaan renkaita Oikein. Tuli nimittäin aika kallis renkaidenvaihto. Sain jotenkin aivan käsittämättömästi pultin katkeamaan mutskun sisään. Ei mitään riuhtomista, potkimista eikä lyömistä, vaan toisella kiristyskierroksella 40-senttisen varren kanssa kyykyssä istuen toinen käsi varrella mutskun päällä ja toisella kädellä progressiivisesti vääntämällä ihan soljuvaa liikettä kesken liikkeen NAKS ja mutsku pultteineen kädessä. WTF!

Saas nähdä mitä kaikkea tosta saa vaihdattaa tuon vuoksi. Yllättäen huollosta ei vastata ja soittopyyntö tuntui menevän kuuroille korville. Joko jagge tekee materiaalivammaista kuraa tai sitten mun täytyy tosissaan lopettaa salillakäynti.

Ratkaisusi on porakone ja vastakierretappi.
Tosiaan anustappi on ainoa ratkaisu!
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Manaaja kirjoitti:kiristyskierroksella 40-senttisen varren kanssa kyykyssä istuen toinen käsi varrella mutskun päällä ja toisella kädellä progressiivisesti vääntämällä ihan soljuvaa liikettä kesken liikkeen NAKS ja mutsku pultteineen kädessä. WTF!

Saas nähdä mitä kaikkea tosta saa vaihdattaa tuon vuoksi. Yllättäen huollosta ei vastata ja soittopyyntö tuntui menevän kuuroille korville. Kauankohan tolla uskaltaa ajaa neljällä pultilla, hmm! Joko jagge tekee materiaalivammaista kuraa tai sitten mun täytyy tosissaan lopettaa salillakäynti
Momenttiavain huudettu!
Käsituntumalla ei saa kuin kuraa aikaiseksi. Pyöränpultteja on saatettu kiristää jo aiemmin surutta. Itselleni eräs iso rengasliike vaihtoi gummit ja laittoi alle. Yksikään pultti ei kiristynyt tarkastuskierroksella n 100km ajon jälkeen. Mutta syksyllä moni tarvitsi noin 400Nm avautuakseen (avain ei näyttänyt enempää). Ja pitäs kyllä pysyä neljällä kiinni, kunhan ajelee ns normaalisti, ajelin joskus kolmella viidestä yhden mökkireissun.

Vastakierretappi ei välttämättä auta. Saattaa olla takaa päin asennettava. Mutta en toki tuon Jagen rakennetta tiedä, kun ei ole moista tullut koskaan ropattua. Muutamaa muuta vanhemaa Jagen mallia kyllä.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Kai Nalo

Re: Kesuli-keskiviikko!

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Tulipas juur mieleen että sehän saattaa olla ns. pooritappi joka meni poikki.

Missä se katkennut pultti on kiinni? Levyssä vai vetarissa vai vai.? Jos se on pooritappi niin anna sille lekaa ja lyö läpi reiästä. Sit vaan uus tilalle ja menox.
Vastaa Viestiin