Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Koska seuraavaksi ammutaan? Ei nyt työnnetä päätä pe_s__seen vaa pitää tarkasti odotella tulevaa. Olen nimittäin sitä mieltä etttä nykyinen "sopeutuminen" taloudelliseen tilanteeseen kodeissa ja kouluissa johtaa kyseisenlaiseen käyttäytymiseen hyvinkin pian. Simittäin saksassa ja USAssa on paukkunut tasaisin väliajoin myös, eli siellä mahdollisesti tehdyt toimenpiteet eivät ole auttaneet. Lapset ovat sairaita ja heitä pitäisi autt, mutta ei ainakaan ymmärtää enää yhtään.
NuoriD

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

En usko, että taloudellinen tilanne vaikuttaa asiaan mihinkään suuntaan.

Petri Gerdt räjäytti Myyrmäen pomminsa 2000-luvun alun taantuman aikaan, pari kouluammuskelua puolestaan sattuivat noususuhdanteen aikana. Tietysti, jos nyt ei pauku missään, niin joku voi väittää, että lama auttoi, mutta en usko siihenkään.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Illalla, kun lehmät palaavat koululle.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
SikaMika

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Eipä nuo sankarit kasvonsa menettäneitä pörssihäviäjiä tainneet olla. Hommahan ratkeaa sillä, että kielletään kaikki aseet rynkystä korkinavaajaan lailla. Tai sitten toisen logiikan mukaan lasten ja nuorten psykiatrisiin palveluihin voitaisiin säästämisen sijaan satsata. Ei tietenkään vielä nyt, vaan sitten muutaman lisäkouluteurastuksen jälkeen kun ne korkinavaajatkin on jo kerätty talteen.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Tai sitten vain puuttumalla kouluväkivaltaan muuten kuin lähettämällä uhri toiseen kouluun kidutettavaksi.
Paras päivä ikinä.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Riemumieli kirjoitti:Tai sitten vain puuttumalla kouluväkivaltaan muuten kuin lähettämällä uhri toiseen kouluun kidutettavaksi.
Joo, tätä mä en ole koskaan tajunnut. Miksi se on uhri, joka joutuu vaihtamaan koulua? Eikö niille kiusaajille voisi tehdä jotain?
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kesäkeitto pois ja kepappi tilalle. Neekerinsuukot hyllyille ja Haloselle läppäsy verisellä terppasiteellä sille aikuisten puolelle. Kaikille lähetin napaan ja valvojaksi Jorma Pulkkinen. Kansalle liikenneopetusta, kun kerran tango ei riitä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

SikaMika kirjoitti:Hommahan ratkeaa sillä, että kielletään kaikki aseet rynkystä korkinavaajaan lailla. Tai sitten toisen logiikan mukaan lasten ja nuorten psykiatrisiin palveluihin voitaisiin säästämisen sijaan satsata.
Tai kokeillaan molempia keinoja samanaikaisesti? Kuinka käänteentekevä keksintö, käyttää montaa lääkettä samanaikaisesti? :shock:

Tosin, kouluampumisia ei olla taidettu tehdä korkinavaajilla, joten ehkä niitä ei sentään tarvitse kieltää, varsinkin koska korkinavaajilla on ihan muitakin käyttötarkoituksia kuin kouluammuskelut. Itseasiassa en usko että kouluammuskelut olisivat poikineet välttämättä ensimmäistäkään uhria jos ammuskelija olisi varustautunut esim. ilmakiväärillä. Myös keittiöveitsellä aseistautunut särkyneen rakkauden ritari olisi luultavasti ollut vähemmän tuhovoimainen kuin kapisella .22 semiautomaatilla varustautunut.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 31.12.2009 0:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Lolita kirjoitti:Joo, tätä mä en ole koskaan tajunnut. Miksi se on uhri, joka joutuu vaihtamaan koulua? Eikö niille kiusaajille voisi tehdä jotain?
Oletettavasti kiusaajat pitäisi ensin saada kiinni ja todistettua että kiusausta on tapahtunut. Se ei ehkä ole niin helppoa kuin kuulostaa, siksi kiusattu lähtee yleensä ensin, vapaaehtoisesti.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriD

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Frederik Krueger kirjoitti:
Lolita kirjoitti:Joo, tätä mä en ole koskaan tajunnut. Miksi se on uhri, joka joutuu vaihtamaan koulua? Eikö niille kiusaajille voisi tehdä jotain?
Oletettavasti kiusaajat pitäisi ensin saada kiinni ja todistettua että kiusausta on tapahtunut. Se ei ehkä ole niin helppoa kuin kuulostaa, siksi kiusattu lähtee yleensä ensin, vapaaehtoisesti.
Kuulostaa heikolta selitykseltä. Eiköhän pää kiusaajien (kiusaajan) henkilöllisyys ole yleensä 130 % tiedossa ja täysin selvä.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

NuoriD kirjoitti:Kuulostaa heikolta selitykseltä. Eiköhän pää kiusaajien (kiusaajan) henkilöllisyys ole yleensä 130 % tiedossa ja täysin selvä.
Väitän ettei monesti ole ainakaan opettajien tiedossa. Tuossa joitakin viikkoja sitten tuli kanadalainen dokumentti koulukiusauksesta, ja jyrkästi koulukiusausta vastustava rehtori oli järkyttynyt tietämättömyydestään koulussaan olevasta tyttökolmikosta jotka kiusasivat herkeämättä neljättä tyttöä. Hänellä oli aivan toisenlainen kuva yleisesti pidetystä tyttökolmikosta kuin mitä toimittajan (nainen joka oli aikoinaan ollut koulukiusattu samassa koulussa) esittämät videot paljastivat.

Hassua myös oli että kyseiset tytöt puhuivat toimittajalle avoimesti kiusaamisestaan, pitivät sitä aika harmittomana ja tuntuivat vähän ajattelevan että muidenkin karsastama tyttö oikeastaan ansaitsikin sen.

Kiusaajat eivät varmaankaan tee tekosiaan kovin näkyvästi varsinkaan henkisen kiusauksen osalta, kaikkein vähiten opettajilleen, joille taas näytellään mallioppilasta. Koulukiusaaminen saattaa tarkoittaa nykyisin myös herjaavia youtube-videoita, tekstareita tai puheluita tuntemattomista numeroista jne., ei sitä että pompitaan toisen pään päällä välitunnilla. Tietenkin rajanveto alkaa nykyisin olla vaikeaa mikä on varsinaista koulukiusaamista, mutta jos puhutaan kiusaamisesta mikä kohdistuu johonkin saman luokan tai koulun oppilaaseen jota näkee usein livenä.

Dokumentista tuli myös kuva että jotkut henkilöt saattavat olla koulussa jopa niin yleisesti epäpidettyjä että voisi sanoa melkein koko koulun osallistuvan kiusaamiseen, vaikka monet eivät sitä itse varsinaiseksi kiusaamiseksi mieltäisi. Ilmeneehän välillä samaa näissä keskustelupalstaympyröissäkin.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
RP

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja RP »

Frederik Krueger kirjoitti:
Lolita kirjoitti:Joo, tätä mä en ole koskaan tajunnut. Miksi se on uhri, joka joutuu vaihtamaan koulua? Eikö niille kiusaajille voisi tehdä jotain?
Oletettavasti kiusaajat pitäisi ensin saada kiinni ja todistettua että kiusausta on tapahtunut. Se ei ehkä ole niin helppoa kuin kuulostaa, siksi kiusattu lähtee yleensä ensin, vapaaehtoisesti.
Valitettavasti usein on ihan niinku aikuisten oikeasti tiedossa kiusaajat, eikä se kiusattu yleensä ns. vapaaehtoisesti lähde. Se on vaan helpompaa niin.

Näistä asioista on sen verran kokemusta ja tietoa karttunut, että tuo on sinisilmäinen versio tapahtumista. Useimmiten, ei aina.

Saunan takana olisi aina tilaa, mutta se lienee epätoivottava ratkaisumalli.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Ylläolevaan tosin vielä lisäys ettei kaikkia kouluissa tapahtuvia yhteenottoja ja väkivallantekoja voitane laittaa suoraan koulukiusauksen piikkiin. Jos joku oppilas vetää toista näköön välitunnilla, saattaa siihen syynä olla se että tämä oli potkaissut häntä kulkusille edellisellä välitunnilla. Ulkopuolisen tarkkailijan saattaa olla vaikea sanoa mistä yhteenotossa on kyse.

Oliko kyse koulukiusauksesta kun olin ala-asteella ensin hieman nujakoinut yhden kaverin kanssa jossa hän jäi alakynteen, ja myöhemmin hän uhkasi kavereineen vetää minua turpiin? Kyllähän minua silloin pelotti kouluunlähtö, mutta onnekseni tilanne laukesi kun junnunyrkkeilijäluokkakaverini tuli puolelleni. En tiedä miltä tilanne näytti opettajien silmissä, jos he olisivat edes havainneet koko tilannetta.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

RP kirjoitti:Valitettavasti usein on ihan niinku aikuisten oikeasti tiedossa kiusaajat, eikä se kiusattu yleensä ns. vapaaehtoisesti lähde. Se on vaan helpompaa niin.

Näistä asioista on sen verran kokemusta ja tietoa karttunut, että tuo on sinisilmäinen versio tapahtumista. Useimmiten, ei aina.
Minä taas väitän minun versioni olevan koulukiusaamistapauksissa paaaaljon yleisempi kuin sinun "kiusaajat ovat yleensä opettajien tiedossa, mutta he eivät silti tee mitään".

Katson itsekin olleeni koulukiusattuna, mutta olen satavarma ettei yksikään yläasteen opettajista tiennyt tapauksesta. Vaatisi tietenkin ensin sen että kiusattu oppilas menee valittamaan opettajille, kuinka usein tekevät näin?
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 31.12.2009 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja saira »

^Minulle tuli aikanaan taistelua erään pojan kanssa, kun hänelle mentiin sanomaan, että meistä tulisi hyvä pari. Siihen asti olimme olleen hyviä ystäviä. Yläasteelle mentäessä silloinen uusi opettajamme kysyi onko luokassa kiusaamista. Luokan tytöt kertoivat tästä pojasta. Opettaja käski tulla kertomaan jos tunnen itseni kiusatuksi. Muutaman kerran sanoin opettajalle asiasta, mutta lopetin kertomisen, kun kuulin opettajan vain naureskelevan tämän pojan kanssa keskustellessaan ja ehdottavan jos millään poika voisi hillitä rajuja leikkejään. Fyysiseksi tilanne ei oikeastaan mennyt, koska hänen erään kerran töniessään potkaisin polvella (refleksinä!!) häntä erittäin herkkään paikkaan...

Myös muita vastaavia juttuja kuullessani on selvää, että opettajat tietävät tapahtuneesta, mutta vähättelevät asiaa mielessään.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
RP

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja RP »

Voit väittää mitä haluat, voit luulla mitä haluat. Sen suhteen kiinnostus on nolla. Kiusatuista kiinnostuminen taas on tasolla 10.

Kiusaukseen puuttuminen on helppoa, sen lopettaminen ei. Kiusaustapauksissa suosittelen suoraan poliisille kävelyä, tuntematta minkäänlaista armoa kiusaajia kohtaan.

Kyllä sitä ennenkin kiusaus ulottui koulun ulkopuolelle, ei siihen tuubeja ja tietokoneita tarvinnut.
RP

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja RP »

Frederik Krueger kirjoitti:
Katson itsekin olleeni koulukiusattuna, mutta olen satavarma ettei yksikään yläasteen opettajista tiennyt tapauksesta. Vaatisi tietenkin ensin sen että kiusattu oppilas menee valittamaan opettajille, kuinka usein tekevät näin?
Itseni lisäksi (vuosien kiusaus, eri koulut) tiedän samanlaisia tapauksia lukuisia. Lähipiirissäni (parhaat ystäväni) on kaksi. Koulunvaihdot ym. prosessit tuttuja esim. ystävieni kohdalla. Väittäisin, että asiasta oltiin hyvin tietoisia. Äitini otti yhteyttä kouluun kymmeniä kertoja, samoin isäni, samoin veljeni, samoin naapurini, samoin ystäväni vanhemmat, samoin minä itse, samoin ystäväni jne.

Kaava oli aikalailla samanlainen monessa tapauksessa, eri koulut kyseessä.

Eikä se meno kuulemma ole hirveästi muuttunut, mitä nyt kiusauksen kohteeksi joutuneita olen jututtanut.
NuoriD

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että vakavissa kiusaamistapauksissa kiusaajien henkilöllisyydestä ei ole mitään epäselvyyttä.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

NuoriD kirjoitti:Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että vakavissa kiusaamistapauksissa kiusaajien henkilöllisyydestä ei ole mitään epäselvyyttä.
Ainakaan mainitsemassani känädäläisessä tapauksessa ei ollut näin, tai sitten kyseinen jatkuva henkinen väkivalta ei ollut vakava kiusaamistapaus. Oli siinä dokumentissa monia muitakin vastaavanlaisia tapauksia, esim. eräs kiusattu heiveröinen poika jonka pääkiusaaja lopetti kiusaamisen oltuaan opettajan puhuttelussa, mutta kiusaus jatkui pääpahiksen käyttämien "alamaisten" välityksellä. Opettajien silmissä varmaankin näytti oikeasti siltä että kiusaustapaus saatiin selvitettyä puhuttelulla.

Tietenkin jos kiusaamisesta on valitettu opettajille eivätkä he tee mitään tai vähättelevät asiaa, olen samassa veneessä kanssanne. Uskon silti että yllättävän usein opettajat ovat oikeasti pimennossa mitä koulussa todella tapahtuu, kaikki kiusatut eivät asiasta edes kerro opettajilleen tai edes vanhemmilleen, esim. pelosta tai häpeästä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

RP kirjoitti:Voit väittää mitä haluat, voit luulla mitä haluat.
Niin sinäkin. Uskon kyllä että luulet olevasi oikeassa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja saira »

Voisiko asialla olla myös jotain tekemistä koulujen ja luokkien kokojen kanssa? Voisin kuvitella meillä koulujen olevan kuitenkin suhteessa pienempiä, joten asiat tiedetään kuitenkin paremmin kuin suurissa kouluissa muualla?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
RP

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja RP »

Frederik Krueger kirjoitti:
RP kirjoitti:Voit väittää mitä haluat, voit luulla mitä haluat.
Niin sinäkin. Uskon kyllä että luulet olevasi oikeassa.
Ditto.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

saira kirjoitti:Voisiko asialla olla myös jotain tekemistä koulujen ja luokkien kokojen kanssa?
Voi olla. Minä olin ilmeisesti niin isossa koulussa täällä Suomessa etteivät opettajat nähneet kaikkialle tai osanneet tulkita näkemäänsäkään välttämättä oikein. Yhden luokan kyläkouluissa on varmasti ihan eri meno.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

RP kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:
RP kirjoitti:Voit väittää mitä haluat, voit luulla mitä haluat.
Niin sinäkin. Uskon kyllä että luulet olevasi oikeassa.
Ditto.
Ditto. Ai pahus, tuliko tästä nyt ikiliikkuja?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21360
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koska seuraavaksi ammutaan koulussa?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Espoon Sellon ampumavälikohtauksessa on ammuttu ainakin neljää ihmistä. Ampuja tai ampujat saattavat olla edelleen rakennuksessa sisällä.

IS:n tietojen mukaan Prisman tavaratalossa on ammuttu ainakin seitsemän laukausta kello 10.15. Tavaratalossa olleiden mukaan laukaukset ammuttiin kahdessa erässä: ensi muutama ja myöhemmin vielöä useita lisää.

Vahvistamattomien tietojen mukaan mustasukkainen mies olisi ampunut tavaratalo Prisman työntekijää. Hänen tilastaan ei ole tietoa.

Yle Uutisten silminnäkijä kertoi, että yksi työntekijä makasi ampumisen jäljiltä maassa.

Kauppakeskus oli tapahtumahetkellä täynnä ihmisiä. Paikalla syntyi paniikki.

Sellon Prisman, Citymarketin ja Alkon puoli on nyt saatu evakuoiduksi asiakkaista ja henkilökunnasta. Myös parkkihallit on tyhjennetty ja suljettu. Sello ja sen ympäristö on täynnä poliiseja.

Länsi-Uudenmaan vt. poliisipäällikkö Kari Ahola vahvisti IS:lle Sellon ammuskelun.

- Tilanne on täysin auki. Espoon poliisi on paikalla.

- Paikka vilisee poliiseja ja pelastusmiehiä. Prisman edustalla on myös ambulansseja, eräs paikalla ollut mies kertoi IS:lle.

IS seuraa tilannetta.

Oletko paikalla Sellossa? Soita heti IS:n toimitukseen 09-1223420 IS
Vastaa Viestiin