Pakkassäät

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Mitä mieltä talvikeleistä tänä vuonna

Ihquu, tulisipa vielä paljon kylmempää
13
41%
Sellainen -5 olisi hyvä ei yhtään enempää
16
50%
Sataisi vaikka vettä ennemmin
3
9%
Tuulenpuiska
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 32

Kai Nalo

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Sopivat, elikkäs helvetin hienot. Toivottavasti tulevatkin talvet olisivat tällaisia.

Äänestysvaihtoehtoa ei ole.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kai Nalo kirjoitti:Sopivat, elikkäs helvetin hienot. Toivottavasti tulevatkin talvet olisivat tällaisia.

Äänestysvaihtoehtoa ei ole.
Komppaan Kaita.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Dumis

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja Dumis »

-5 ja -10 välissä parasta. Enempi ei haittaa, paitti jos alkaa menee yli parin kympin.
Kai Nalo

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

exPertti kirjoitti: Jos pakkanen on kuukauden yli kymmenen ei elämästä tule yhtään mitään. Lumitilanne on ihan ok.

Miksi ei tule. Juuri vietettiin uusvuosi ja seuraavat 3 päivää mökillä 17-25 asteen pakkasissa. Avannosta saunaan vetet, saunottiin, naitiin, syötiin ja juotiin. Siinä sivussa touhuttiin juniorion kanssa pihalla pulkkaillen ja ihmetellen kovin kaunista ja kirkasta maailmaa. Yöllä pihalla katseltiin ihaillen kuutamoa ja niin valoisaa keliä, että näkyvyys oli varmasti kilometrin luokkaa vastarannan näkyessä kuin kaamoksen päivän valossa

Ettei Pertsasta vaan olisi tullut uusavuton kun pikkupakkaset pelottaa?
Viimeksi muokannut Kai Nalo, 05.01.2010 14:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Dumis kirjoitti:-5 ja -10 välissä parasta. Enempi ei haittaa, paitti jos alkaa menee yli parin kympin.
Ditto. Tuulta sais olla max. 8m/s.
The great club outshines the individual, always and forever.
SikaMika

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Tää on tosi jees. Syynä lienee se, että viime talvet ovat olleet aivan perseestä. Normaalisti pallottaisin ihannelämpötilaksi -1 - -5 -astetta läpi talven.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Kai Nalo kirjoitti:Sopivat, elikkäs helvetin hienot. Toivottavasti tulevatkin talvet olisivat tällaisia.
Yhdyn myös.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Kai Nalo

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

exPertti kirjoitti: pitää pukea älyttömät määrät vaatetta päälle.
Sään mukaan mies.

http://www.canada-goose.com/6c_mens.htm
bliss

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja bliss »

Vesper kirjoitti:
Kai Nalo kirjoitti:Sopivat, elikkäs helvetin hienot. Toivottavasti tulevatkin talvet olisivat tällaisia.
Yhdyn myös.
Mä myös.


edit:
exPertti kirjoitti: juniorille ja miksei itsellekin pitää pukea älyttömät määrät vaatetta päälle
Meillä toi juniori ainakin on sitä luokkaa ikiliikkuja, että -18°C lämpötilasta kahden tunnin ulkoilun jälkeen sisään tullessa oli poikanen ihan hiestä märkä kun haalarin alla oli ekstrana ohut fleeceasu.
Tietty toiset palelee enemmän kuin toiset mutta noin yleensä naperot eivät ehdi palelemaan :)
Viimeksi muokannut bliss, 05.01.2010 14:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja Elppis »

exPertti kirjoitti: saa pakata penskan kolmeen vaatekertaan kilometrin reissua hoitoon
Kuljet ihan varmasti autolla. Meilläkin matkaa se kilometri, kävellen ja rattaita työntäen tai poikaa metsästäen. Kunnon kuteet vaan päälle, ei sitä tuhatta kerrosta tarvitse; villa rulaa. Mulla on henk.koht. ongelma se poikittain satava jäätävä lumi noilla hoitomatkoilla; jätkä karjuu kun ei diggaile ollenkaan että lunta sataa kipeästi naamaan, joten rattaiden vetäminen se vasta kivaa puuhaa onkin.

Ostaisin mönkijän tai kelkan, jos asuisin yhtään kauempana keskustasta.
The great club outshines the individual, always and forever.
Kai Nalo

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

exPertti kirjoitti: http://www.scandinavianoutdoorstore.com ... rdo-parka/

Tuota itseasiassa jo sovittelinkin päälle, mutta onhan tuolla hintaa ja tuo oli oikeasti paksu.
Mulla on toi:

http://www.canada-goose.com/142pr_expedition_parka_.htm

20 asteen pakkasissa tarkeni t-paidan kanssa niin, että meinas tulla hiki kun vähä pulkkailtiin..
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Alle -15 estää hiihdon, alle -25 juoksemisen, alle -20 alkaa pakkanen pidemmän päälle olla hieman liikaa. Kuitenkin viime aikoien pakkaset ovat olleet ihan ok, eivät mitään ihkua muttei juuri haitanneet mitään. Optimikelini olisi 1-10 pakkasta, mutta en osaa haikailla sen perään.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kai Nalo kirjoitti:Mulla on toi:

http://www.canada-goose.com/142pr_expedition_parka_.htm

20 asteen pakkasissa tarkeni t-paidan kanssa niin, että meinas tulla hiki kun vähä pulkkailtiin..
Maksoivat viisi vuotta sitten, markkinoillemme tullessaan stokkalla 500-650 egee. Vähän liikaa talvitakista silloin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Kai Nalo

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Maksoivat viisi vuotta sitten, markkinoillemme tullessaan stokkalla 500-650 egee. Vähän liikaa talvitakista silloin.
Maksaa vieläkin jos sieltä hakee. Itse tunnen maahantuojan joten hinta oli hieman eri..
milli

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja milli »

Pitää vaan pukeutua sään mukaan tosiaan. Mä kietoudun näillä pakkasilla kunnon turkkiin, joten ei tarvitse palella. Turkin alla voi olla sitten vaikka yöpuku päällä, kun aamulla ulkoiluttaa koiraa :)
Tarttis vaan talvikengät...
pallotin ylimmäisen.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kai Nalo kirjoitti:Maksaa vieläkin jos sieltä hakee. Itse tunnen maahantuojan joten hinta oli hieman eri..
Ok, ulkomaalaiset pölli niitä silloin ja itse kauhistelin hintaa, koska takki itsessään ei ollut kummoisen näköinen. Nykyään niitä näkee lähinnä statussymboleina kaikenmaailman jupeilla. Tyyliin pidetään takkia auki, jotta Peakin paita näkyy. Ei suinkaan sen vuoksi, että takki lämmittäisi erityisen tehokkaasti. Ei silti, varmasti lämmin ja laadukas takki, vaikkei ihan joka egensä arvoinen.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Kai Nalo

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Tyyliin pidetään takkia auki, jotta Peakin paita näkyy. Ei silti, varmasti lämmin ja laadukas takki, vaikkei ihan joka egensä arvoinen.
Itse asiassa se on pakko pitää auki sen vuoksi, että se on niin tuhottoman lämmin ja paksu :D

Mut joo. Toi takki on ihan puhtaasti kovien pakkasten keleille. Autoillessa se on ihan helvetillinen makuupussi ja miltei mahdoton pitää ajaessa päällä. Etelä-suomen normaalikeleissä joita viimevuosina on tavannut olla, totta puhuen ihan tarpeeton.

Vastaavasti meinaan kyllä käyttää kyseistä takkia esim. kettujahdissa. Siellä se on kova sana kun joutuu seisoskeleman paikallaan pitkiä aikoja. Liikkuvaan käyttöön, not. Siihen pitäs olla 35-45 asteen pakkaset.
NuoriD

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

En pidä kylmästä. Mielummin +1 kuin -1.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja Niba »

Kaikki lämpöytilat välillä +40->-40 käy.
Jos enemmän pakkasta kuin -20 niin avannot ei meinaa pysyä auki edes vedensotkijoittten avulla.

avannossa pitäisi päästä käymään pari kertaa viikossa, nyt on pysynyt kertana, mutta oneksi talvea on jäljellä vielä.

ND on kyllä ihan joku muu kuin mies?
Joku pikkutyttö voisi sanoa, "mä en tykkää pakkasesta"?
:lol: :lol: :lol:
Viimeksi muokannut Niba, 05.01.2010 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Täälläkin (Lontoo) on keskimääräistä kylmempää ja jopa siis pakkasta (varmaan päivällä se -5). Hieman ottaa päähän, kun normaalisti täällä pitäisi olla tähän aikaan noin +8.

Minua ei pakkaset eikä lumi kiinnosta eli odotan kovasti, että sää normalisoituu täällä (pitäisi tapahtua ensi viikolla sääennusteiden mukaan) ja krookuset alkaa kukkia (kuulemma jo helmikuun alussa!).
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Tommonen -10 astetta tai hieman lämpösempää. Se ois aika bueno.
Ja lunta pitää olla. Vaikka tän hetkiseen triplaten. Ensimmäinen nuoskakeli tiputtaa kuitenkin nämä hanget melkoisen alas.

edit +r
Viimeksi muokannut Pulkannaru, 05.01.2010 19:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Stinky

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja Stinky »

- 5 ois kiva. Piristävä pikkupakkanen, lumi pysyy maassa, ei tarvii pukeutua michelinmieheks ja tarkenee hyvin köpötellä töihin. Pulkkamäessä on kivempi temmeltää ja lumienkelit rokkaa :]
RP

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja RP »

Tästä (asuintalosta) ei ole kovinkaan pitkä matka sinne missä mitattiin -36. Se oli hiukan kylmää, sano. Pitkään ollut sitä 20-25 miinusasteen väliä, alkaa rajoittamaan elämää. Siihen vielä lisänä kova tuuli niin jo paukkuu. Alle vuoden ikäisen ei ole pariin viikkoon ollut mitään asiaa ulkoilemaan.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Äh, hieman huonot vaihtoehdot. Nyt ulkona on jotain -15 astetta, ihan kiva talvisää. Joudun palloilemaan vaihtoehtojen "ei saa olla alle -5!" ja "Paljon kylmempää kiitos!". Valitsin jälkimmäisen.

Talven pitää olla sellainen kuin se nyt on: -5 => -15 pakkasastetta koko ajan, ja taivaalta saataa silloin tällöin hieman lisää tuoretta pakkaslunta. Ihkyy! Tällaisesta talvesta olen haaveillut jo monta vuotta.

Mitä tulee liikaan kylmyyteen, tänä talvena on outoa kyllä tuntunut siltä että jonkun -5 jälkeen ei kylmempi enää juurikaan tunnu paljoakaan kylmemmältä. Monesti palellessani huomaan asteita olevan vain pari pakkasastetta, vaikka pari päivää aikaisemmin en palellut -19 asteessa samassa vaatetuksessa. Kävin ennen töihinlähtöä viemässä roskat, lämmittämässä auton ja pyyhkimässä lumet t-paidassa, ei tuntunut juuri missään. Olin ulkona ehkä 7min yhteensä, asteita oli jotain -15.

Vähän päälle nollan oleva talvikeli on kaikkein paskin vaihtoehto; pimeää, märkää ja paskaista. Reippaasti alle -20 alkaa olla jo liikaa, koska muistaakseni hiihtohissitkin pysäytetään monesti jossain -25:ssä, ja kai siitä saattaa tulla ongelmia ainakin dieselvetoisille autoille. Ja ehkä
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Kai Nalo kirjoitti:Ettei Pertsasta vaan olisi tullut uusavuton kun pikkupakkaset pelottaa?
Toisaalta, jotkut ovat oikeasti herkempiä alhaisille lämpötiloille, puhutaan jopa "pakkasallergiasta". Tunsin joskus nuorempana parikymppisen neitosen jonka toinen puoli kasvoista halvautui jonkun -20 pakkasen takia, sanoi olevansa yliherkkä kylmälle. Kumma kyllä hänen kotipaikkansa oli Rovaniemellä, eli aika väärään paikkaan oli syntynyt.

Ainoa erityinen omakohtainen oireilu mulla on pakkasen kuivat ilmat, joiden takia joudun rasvaamaan käsiä joka päivä, muuten tulee pipi ja haavaumia. Pluskeleillä ei ongelmaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Vastaa Viestiin