Lapsuuden aineet

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
nastamuumio

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Miksi se ei sitten kerta kaikkiaan yhtään kiinnosta?
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

nastamuumio kirjoitti:Onko ruotsi oikeesti vaikeeta, vai johtuuko vaikeudet vain siitä, ettei kerta kaikkiaan yhtään kiinnosta? Miten ruotsintunneista voisi tehdä kiinnostavampia vai voiko mitenkään?
Minusta ruotsin kieli on helppo ja arvosanani siitä ysejä ja kymppejä (englannista sain keskimäärin vain kaseja). Niiden eteen ei paljon tarvinnut tehdä enkä olisi tehnytkään, sillä kerta kaikkiaan itse kieli ei kiinnostanut.

Opinkin sitä kai siksi niin hyvin, koska koin sen niin helpoksi (peruskoulussa jopa helpommaksi kuin englannin, mikä on aika hassua). Mutta enpä sitten olekaan kieltä missään käyttänyt, joten ihan turhaa koko homma. Olisi ollut kiva, kun olisi voinut opiskella jonkun oikeasti hyödyllisen kielen b-kielenä.
elco

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja elco »

nastamuumio kirjoitti:Miksi se ei sitten kerta kaikkiaan yhtään kiinnosta?
Ruotsi on ihan homo maa. Suomenruotsalaiset ovat epäilyttäviä mulkvisteja ja jos niiden kanssa on aivan pakko kommunikoida niin sitä ei missään nimessä tule tehdä ruotsiksi. Lisäksi vitutti haaskata rajallista kapasiteettia nollakieleen. Jos pohjoismainen yhteistyö tarkoittaa sitä, että suomessa on pakko opetella ruotsia niin mielestäni Suomi voisi ennemmin liittyä vaikka Benelux-maihin tai Yhdysvaltoihin.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

nastamuumio kirjoitti:Miksi se ei sitten kerta kaikkiaan yhtään kiinnosta?
Se on niin "turha" kieli, ja se vie aikaa muiden oikeasti hyödyllisten kielten opiskelusta. Turhalla tarkoitan sitä, että jonkin yleisemmän kielen opiskelusta olisi useimmille tulevaisuutta ajatellen huomattavasti enemmän hyötyä. Pitäisi saada itse valita.

Näin ajattelen itse ja tunnustan, etten todellakaan kannata pakkoruotsin opettamista.
Stinky

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Kyllä mua korpee että mua ei muksuna kiinnostanut ruotsinkieli yhtään. Se mistä se johtuu on mulle edelleen mysteeri. Sillon tuli kuunneltua kovasti jenkkiläistä purkkapoppia ja kait sitä halus sanatkin ymmärtää.
Oikeesti, nyt ois kyllä kiva osata ruotsia mut ei näköjään niin paljon ole kiinnostusta että kurssille menisin. Mä ymmärrän sitä jonkun verran mutta en osaa vastata kun jotain kysytään :roll:
nastamuumio

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Hmm. Eroaako ruotsin turhuus esim. biologian, maantiedon tai uskonnon turhuudesta jotenkin? Eikö ruotsin opiskelua voi nähdä samanlaisena kevyenä aivovoimisteluna kuin matematiikan opiskeluakin? Ja kun kyse on kuitenkin melko loogisesta ja helposti omaksuttavasta kielestä, niin eihän se nyt kovin paljon sitä aivokapasiteettia vie?
Stinky

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja Stinky »

nastamuumio kirjoitti:Hmm. Eroaako ruotsin turhuus esim. biologian, maantiedon tai uskonnon turhuudesta jotenkin? Eikö ruotsin opiskelua voi nähdä samanlaisena kevyenä aivovoimisteluna kuin matematiikan opiskeluakin? Ja kun kyse on kuitenkin melko loogisesta ja helposti omaksuttavasta kielestä, niin eihän se nyt kovin paljon sitä aivokapasiteettia vie?
Ja noi kaikki aineet mitä luettelit oli mulle ihan yhtä "tuskaa" kun ruotsikin. Ei, en mä tyhmä ollut enkä ole. Enkä mä sano että ruotsi on turhaa, sillon pentuna se vaan tuntui siltä.
Tosta loogisuudesta. Esim. äikässä ne partisiipin preesensit ja muut meni aina ihan yli, vaikka mä olin hyvä esim ainekirjotuksessa (ei uskois kun nyt lukee mun tekstejä *virn*). Ehkä se oli se kielioppi sitten mikä tökki ja sitä kautta koko kieli.
Nyt musta ois kiva osata puhua ruotsia, eikä sillä ois merkitystä meniskö aikamuodot just oikein. Kunhan sillä pärjäis ees jotenkin.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

nastamuumio kirjoitti:Hmm. Eroaako ruotsin turhuus esim. biologian, maantiedon tai uskonnon turhuudesta jotenkin? Eikö ruotsin opiskelua voi nähdä samanlaisena kevyenä aivovoimisteluna kuin matematiikan opiskeluakin? Ja kun kyse on kuitenkin melko loogisesta ja helposti omaksuttavasta kielestä, niin eihän se nyt kovin paljon sitä aivokapasiteettia vie?
Itse näkisin, että biologia, historia, maantieto ym. ovat yleissivistäviä aineita ja koen ne tärkeiksi. Onhan se ihan hyvä vähän tietää, mitä kaikkea tässä maailmassa on tapahtunut, missä mikäkin sijaitsee, miksi puussa on lehdet jne.

Sen sijaan en näe ruotsin kielessä samaa yleissivistävää merkitystä. Täytyy myös sanoa, että eihän ruotsin kieli kaikille ole helppoa, vaikka se minulle olikin. Ja oli se minulle helpompaa kuin esim. matikka, joka meni minulta melkein aina yli hilseen ;)

Edit. yksi typo
Viimeksi muokannut Kreitsu, 09.02.2010 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nastamuumio

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Joo, ruotsissa on kieliopissa muutama kiemura enemmän kuin englannissa. Ja muakin vituttaa, että ne on sen verran olennaisia, että niitä on pakko jankata. Pitäis tehdä joku innovaatio, jolla sais lapset ja nuoret innostumaan kieliopista laajemmin. Olen mä itsekin vähän kahtaalla sen suhteen, onko ruotsin oltava pakollista kaikille, mutta pakolla sitä vielä lähivuosina ainakin opetetaan. En tahtois, että musta tulee koulun vihatuin täti, mutta kai musta vaan tulee. Aina ei kysytä.

Tää sai siis inspiraationsa Stinkyn viestistä. Nyt kun tuohon ehti Kreitsun viesti väliin, tää näyttää tässä vähän pöljältä eikä ollenkaan keskustelevalta.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

^No ei se haittaa, miltä se näyttää. Kyllä minä ainakin ymmärsin, mitä tarkoitat. :)
Stinky

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja Stinky »

^^Minäkin ymmärsin :)
bliss

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja bliss »

^^^MULLA oli ainakin hyvin inspiroiva opettaja ---> oli iso syy siihen, että tunnit olivat minusta mielenkiintoisia ja oli pakko pysyä hereillä.
Sama opettaja oli kyllä oikea painajainen niille, jotka eivät pärjänneet yhtä hyvin, sen perusperiaate nimittäin oli kaikessa yksinkertaisuudessaan "Opit - tai itket ja opit" :D

Asie Payton saattaa tietää tapauksen...

(menin jo sekaisin ^-merkkien oikesta määrästä mutta kais tajusitte :P )
ninnithequeen

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mä tykkäsin tavallaan uskonnosta. Meil oli aika erikoinen opettaja, joka hyppäsi kesken oppitunnin pulpetin päälle ja soitti kitaraa ja lauloi. Sai kyllä oppilaiden huomion :D
Jos meidän 70 v äikänopettaja ois saman tehnyt tätihameessaan ni ois kyllä varmaan kans saanu huomion vihdoinkin...
SikaMika

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

nastamuumio kirjoitti:Onko ruotsi oikeesti vaikeeta, vai johtuuko vaikeudet vain siitä, ettei kerta kaikkiaan yhtään kiinnosta? Miten ruotsintunneista voisi tehdä kiinnostavampia vai voiko mitenkään?
Miten motivoitua opiskelemaan kieltä, jonka tarpeellisuuden tietää noin nollaksi? Itse en kyennyt, kieltäydyin opiskelemasta sitä kun se seiskaluokalla tuli pakolliseksi, pyrin vanhempieni avustuksella ihan virallisesti pääsemään eroon koko paskasta. Ei tietenkään onnistunut, joten menin ruotsista läpi femma todistuksissa. Ysiluokalla aloin vähän tsemppaamaan, kun tiesin etten pääsisi paskasta eroon lukiossakaan. Huonoilla pohjillani sain sitten lukiossa pidettyä ruotsin arvosanat jossain kutosen ja kasin välillä.

Ei se kielenä mikään erityisen vaikea ole. En näe, että ruotsintunteja saa millään tehtyä mielenkiintoisemmiksi. Hyödyllisyytensä puolesta ruotsi pitäisi olla korvattavissa vaikkapa zwahililla tai romanialla, niitäkin puhutaan maailmalla enemmän. Historian puolesta ruotsin lisäksi pakolliseksi kieleksi tulisi saattaa peruskoulun ekaluokasta alkaen venäjä.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Ala-asteella suosikit taisivat olla maantieto, englanti, matikka, käsityöt ja liikunta.
Yläastella tuli lisäksi bilsa, kemia, köksä ja kuvis. Pois tippui enkku, kiitos open.
Lukiossa pois tippui englanti, matikka, bilsa ja kemia.
Kuviksen numeroa jaksoi kaverit yläasteella ja lukiossa ihmetellä - mitä?! Ysi!! Ei prkl! Ei tolla mitään ysiä voi saada! Mutta niiltä taisi puuttua taiteellinen silmä, tai jotain.
Ruotsin kiinnostamattomuus ja enkun kiinnostuksen laantuminen johtui opettajista. Niinkuin noiden muiden kiinnostavien aineiden muuttuminen kiinnostamattomiksi. Kuvismaikat tais sit vaan olla jotenkin hottiksia. Ylipäätään melkein kaikilla tunneila oli pitkästyttävää. Samoin kuin nykyään paltsuissa. Ruotsia on taas kiva opiskella, osa kiitos tästä Kuumalle opettajattarelle.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja Gat »

Vesper kirjoitti:Mun mielestä lukiossakaan ei tarvinnut mitenkään erityisesti lukea, riitti kun osallistui tunneille.
Tommottesta revin perseeni, hotpants!

Meilläkin koulussa oli nerona pidetty tyyppi, joka kehui ettei tarvi lukea ollenkaan, kun tunneilla jo oppii. Nykyään se "mies" on kirjastoapulainen.

Minä taas istuin tunneilla silmät tylsistymisestä harittaen ja yritin viihdyttää itseäni kaikilla muilla keinoilla paitsi runkkaamalla. Lisäksi olin niin estoinen, etten viitannut koskaan vaikka olisin tiennytkin. Tärkeimpänä kuitenkin, etten koskaan lukenut läksyjä tai tehnyt kotitehtäviä.

Siksi lievästi vitutti kun aina opet selitti, että "tuntiosaaminen" merkkaa todistuksen numerossa paljon. Sitä ihkupihkusosiaalisuuden fasismia? Minä taas luin kokeisiin. Joskus jopa lintsasin koulusta vain lukeakseni kokeisiin. Jollekin tuntiosaamisihmeelle yritin selittää, että vitunko välii osaako tunnilla vastata, oppiihan asian kun lukee kokeisiin. Muttei se tajunnut.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja aasi »

nastamuumio kirjoitti:En tahtois, että musta tulee koulun vihatuin täti, mutta kai musta vaan tulee. Aina ei kysytä.
Yläasteen ruotsinopettaja sai mut yrittämään ihan rehellisesti vittuilemalla. Kai tätä on joku tutkinutkin? "Vittuilu kielenopetuksen motivaattorina"
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Asie Payton

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja Asie Payton »

bliss kirjoitti:Asie Payton saattaa tietää tapauksen...
Emmää mittään muista. Jonkun tyrannin muistan, mutta musta se liittyi äidinkieleen. Mulla onneksi oli vain kilttejä ja mukavia opettajia.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Pohjoismaissa ruotsin kieli on hyödyllinen ja sen osaamista arvostetaan monessa työpaikassa. Vaikka pohjoismaisen yrityksen kieli olisi englanti, on selvää, että ns. sisäpiiri puhuu ruotsia. Samaan tapaan EU:ssakaan ei tarvitse osata ranskaa, mutta jos ei osaa, paljon jää kuulematta.
Paras päivä ikinä.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Riemumieli kirjoitti:Pohjoismaissa ruotsin kieli on hyödyllinen ja sen osaamista arvostetaan monessa työpaikassa. Vaikka pohjoismaisen yrityksen kieli olisi englanti, on selvää, että ns. sisäpiiri puhuu ruotsia. Samaan tapaan EU:ssakaan ei tarvitse osata ranskaa, mutta jos ei osaa, paljon jää kuulematta.

Sä oot niin pedantti, lauot noita itsestäänselvyyksiä :D
The great club outshines the individual, always and forever.
NuoriD

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Riemumieli kirjoitti:Pohjoismaissa ruotsin kieli on hyödyllinen ja sen osaamista arvostetaan monessa työpaikassa. Vaikka pohjoismaisen yrityksen kieli olisi englanti, on selvää, että ns. sisäpiiri puhuu ruotsia. Samaan tapaan EU:ssakaan ei tarvitse osata ranskaa, mutta jos ei osaa, paljon jää kuulematta.
Varmasti ruotsin osaaminen on hyödyllistä. Oleellinen kysymys kuitenkin on, olisiko jonkin muun kielen osaaminen hyödyllisempää.

On itsestään selvää, että ruotsin kielen opiskeluun käytetty aika on jonkin muun kielen opiskelusta pois.

Uskoakseni esim. ranskan, saksan tai venäjän opiskelu olisi ruotsin opiskelua hyödyllisempää.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Lähes aina taitaa mennä niin, että missä on hyvä, siitä pitää.
Mäki tulkitsin ketjun alun perusteella, että 'tykkäsin' = 'sain kympin'.

Itse tykkäsin mm. pesäpallosta, vaikka olin siinä ihan paska. Samoin melkein kaikessa muussakin liikunnassa. Toisaalta sain kuitenkin peruskoulun päästötodistukseen liikunnasta kympin, joten kai tuo sitten sikäli pitää paikkansa. :think:
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja Lilo »

NuoriD kirjoitti:

Uskoakseni esim. ranskan, saksan tai venäjän opiskelu olisi ruotsin opiskelua hyödyllisempää.
Tjaa. Ruotsi on kuitenkin Suomelle kauppakumppanina melkoisen tärkeä. Kyllä sitä ruotsinkielentaitoa on enemmän tähän asti kyselty, kuin vaikkapa ranskan osaamista.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

ninnithequeen kirjoitti:Mä tykkäsin tavallaan uskonnosta. Meil oli aika erikoinen opettaja, joka hyppäsi kesken oppitunnin pulpetin päälle ja soitti kitaraa ja lauloi.
Jeesus? :shock:
Prepare for the worstest.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lapsuuden aineet

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Elppis kirjoitti:Tässä lastenneurologiaa kirjoitellessani tuli mieleen, että jo ala-asteella on nykyään kaikenlaisia ns. ylimääräisiä aineita, mitä ei meillä koskaan koulussa ollut. Normaalien matikan, köksän, englannin, äidinkielen ja hissan sijaan nykyään on sellaisia aineita kuten "sosiaalivalmennus" jne. :o
Tuo on kammottava kehityssuunta. Ala-asteen aineiden määrän pitäisi olla hyvin rajallinen. Jos jotain erityisiä teemoja halutaan viljellä, niin ne voitaisiin toteuttaa isompien aineiden ohessa.

Itse näen ala-asteella 4 aineryhmää, joiden sisällä voisi toteuttaa aivan kaiken. Liikunnan voisi liittää ilmaisutaitoon, koska tyylillisesti ala-asteelle sopisi enemmän liikkumisen iloa painottava lähestymistapa kuin koutsin vetämät treenit.

1. Ilmaisutaito
- Äidinkieli
- Vieras kieli
- Taide: musiikki + kuvaamataito (näiden erottelu on typerää ja kahlitsevaa)

2. Matematiikka

3. Lukuaine
- Historia
- Biologia
- Maantieto
- ynnä muut...

4. Liikunta
Vastaa Viestiin