Leija - osa II: Operaatio Leijanpelastus

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
AarneAnkka

Leija - osa II: Operaatio Leijanpelastus

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Wanhemmat Kityilijät muistanevat ehkä wanhassa Kityssä (ajalta freedb) avaamani ketjun leijastani, joka irtosi huonon solmun takia ja päätyi koivun latvaan? Muistojen verestämiseksi kuvat ovat edelleen tallella, ja löytyvät täältä:

Leija lentää

Leija puussa

Leija oli silloin niin korkealla ja niin ohuiden oksien varassa etten kiipeämällä uskaltanut sitä pelastaa. Yläoksat eivät olisi kestäneet painoani. En myöskään viitsinyt yhden leijan takia soittaa puiston huoltohenkilökuntaa paikalle.

No, tänään aamulenkillä huomasin että oksa johon leija oli tarttunut oli viimeaikaisen myrskyn (?) aikana katkennut ja pudonnut alemmaksi. Nyt leija oli vain neljän metrin korkeudella, ja pelastettavissa:

Kuva

Myös oksa, johon leija oli alunperin tarttunut, roikkui mukana.

Jälleen kerran kieritin lähistöllä olevan roskapöntön puun alle ja kiipesin kurkottelemaan leijaa. Se oli sen verran pitkällä ettei siihen päässyt käsiksi laskematta koko painoaan yhden oksan varaan, jota en uskaltanut tehdä. Yritin taivuttaa poikki ohuempaa oksaa jossa leija oli kiinni, mutta ranteeni rukiit eivät riittäneet siinä kulmassa.

Hölkkäsin siis takaisin kotiin ja hain sieltä oksasakset ja 5-millistä köyttä (eli melkein narua). Uusi yritys. Kiipesin jälleen puuhun ja heitin köyden pään oksan yli. Ohikulkeva nainen poikineen pysähtyi ihmettelemään, ja sain heiltä apua. Köydellä vetämällä saimme oksaa taipumaan sen verran alaspäin että sain siitä kiinni, ja onnistuin tarraamaan oksaan johon leija oli alunperin tarttunut. Hyvien neuvojen avulla onnistuin kiertämään ja kääntämään oksaa niin että leija irtosi repeytymättä ja oksia katkaisematta. Oksasaksia ei siis edes tarvittu.

Kuva

Vähän se on rispaantunut ja rypistynyt säiden armoilla, mutta eiköhän siitä vielä lentokelpoinen saada. :)

Ensi kerralla sidon paremman solmun. :oops:
ninnithequeen

Re: Leija - osa II: Operaatio Leijanpelastus

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

AAHHAHAAA!!
Aarne on saanut leijansa takaisin :lol:

Oikeasti, tämä juttu sai todellakin hymyn kasvoille :)
Edith

Re: Leija - osa II: Operaatio Leijanpelastus

Viesti Kirjoittaja Edith »

Leijanlennätysmiitti! Leijanlennätysmiitti!
AarneAnkka

Re: Leija - osa II: Operaatio Leijanpelastus

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Edith kirjoitti:Leijanlennätysmiitti! Leijanlennätysmiitti!
Käytännössä säät ovat sen verran arvaamattomia että lienee mahdotonta sopia etukäteen tuollaista. Mutta otan leijani mukaan seuraavaan puistomiittiin. Pannaan lentämään jos tuuli on sopiva. :)
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Leija - osa II: Operaatio Leijanpelastus

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

*hymy*

Onnittelut A.Ankalle. Leija on varmaan nyt onnellinen päästessään takaisin hellään huomaasi. :)
Pikku Myy veti henkeä nenän kautta ja puhalsi sen ulos hampaiden välistä hyvin keljulla tavalla, joka merkitsi:En-ole-eläissäni-kuullut-mitään-näin-hullua.
(T. Janson: Muumipappa ja meri)
Hebuli

Re: Leija - osa II: Operaatio Leijanpelastus

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Aarne, niin kummalliselta kuin kuulostaakin, mietin sitä aikaisempaa leijajuttuasi viikko sitten. Tuli vain silloin mieleen jonkun samantapaisen härvelin hankkiminen, ja jäin miettimään mistä omasi silloin ostitkaan.
AarneAnkka

Re: Leija - osa II: Operaatio Leijanpelastus

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Hebuli kirjoitti:Tuli vain silloin mieleen jonkun samantapaisen härvelin hankkiminen, ja jäin miettimään mistä omasi silloin ostitkaan.
Ostin sen Irlannista yhdestä Corkissa olevasta tavaratalosta (en muista nimeä, mutta se on vähän kuin paikallinen Stockmann). Leija on merkkiä Blue Harbor Pack-away Parafoil Kite. Voi olla että sellaisen saa myös tilaamalla netistä.

Leija on juuri siitä kiva ettei siinä ole mitään jäykkiä rakenteita. Se taittuu kasaan pieneksi nyytiksi omaan pieneen taskuunsa, joten se on helppo pitää reissussa aina mukana.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Leija - osa II: Operaatio Leijanpelastus

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Mä annan mun leijojen lentää vapaasti enkä edes yritä ottaa niitä kiinni.
Kikkelis kokkelis.
AarneAnkka

Re: Leija - osa II: Operaatio Leijanpelastus

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Keikaus kirjoitti:Mä annan mun leijojen lentää vapaasti enkä edes yritä ottaa niitä kiinni.
Ota kiinni ja maalaa punaiseksi. :)
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Leija - osa II: Operaatio Leijanpelastus

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

AarneAnkka kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:Mä annan mun leijojen lentää vapaasti enkä edes yritä ottaa niitä kiinni.
Ota kiinni ja maalaa punaiseksi. :)
En ehdi, ovat niin nopeita pi(e)rulaiset.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Leija - osa II: Operaatio Leijanpelastus

Viesti Kirjoittaja Niba »

Keikaus kirjoitti:
AarneAnkka kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:Mä annan mun leijojen lentää vapaasti enkä edes yritä ottaa niitä kiinni.
Ota kiinni ja maalaa punaiseksi. :)
En ehdi, ovat niin nopeita pi(e)rulaiset.
Pure doupletalk!
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
brona
Kitinän uhri
Viestit: 812
Liittynyt: 16.08.2005 1:26
Paikkakunta: Saari Idässä

Re: Leija - osa II: Operaatio Leijanpelastus

Viesti Kirjoittaja brona »

Jee! Hyvä Aarne! Sun leija on muistunut mieleen usein, kun olen suhannut kulmilla.
...
Vastaa Viestiin