Natrium-mies pullasorsalammella

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
nastamuumio

Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Sen sijaan, että olisin tänään lukenut maailman typerimpään tenttiin, olen ollut kiinni siinä jo reilu viikko sitten esitetyssä keskustelunpätkässä, jossa Vesper kertoi olleensa katsomassa La Sylphideä ja johon elco kommentoi jotain ja jonka jälkeen Lilo kirjoitti esille ajatuksen edellä mainituista esittämässä balettia. Olen miettinyt, miksei nykyaikaan sijoittuvia koko illan baletteja juurikaan nähdä Suomessa, vaan aina näitä muinaisia keijuja yms. Pohdin myös, eikö esim. Batmanista tai muusta supersankarista voisi tehdä baletin. Batmanista päädyin sitten taas supersankareista mystisimpään, nimittäin Natrium-mieheen. Joten, olkaa hyvät kaksinäytöksinen koko illan baletti Natrium-mies pullasorsalammella. (Koska tämäkin teos kaikesta huolimatta rakentuu klassiselle perinteelle, on tässäkin aidosti epälooginen juoni ja jokseenkin kaavamaiset sukupuoliroolit.)


I Näytös
Toimistotyöntekijämies on poistumassa työpaikaltaan. Hänen uusi autonsa ei kuitenkaan jostain syystä käynnisty, joten toimistotyöntekijä päättää kävellä kotiin puiston kautta.

Puistossa on pullasorsalampi, jonka äärellä on mummoja syöttämässä sorsia ja jonka lähellä hengailee myös joukko puunhalaajia ja sossupummimaahanmuuttajia ja muita yhteiskunnan elättejä. Aluksi kaikki näyttää toimistotyöntekijämiehenkin mielestä harmoniselta, mutta pikku hiljaa muiden hahmojen tanssi alkaa saada hänen mielessään uhkaavia muotoja - kuvitteleeko hän vain, vai sihiseekö pullasorsien kuningatar uhkaavasti ja tekevätkö maahanmuuttajat ja puunhalaajat vihamielisiä eleitä? Eivätkö kansaneläkkeet olekin liian suuria, jos mummoilta riittää rahaa sorsien ruokkimiseen?

Toimistotyötekijämies pakenee paikalta. Kotona avopuoliso ottaa hänet lämpimästi vastaan ja seuraa onnellinen kaksintanssi. Puoliso huomaa kuitenkin pian miehen olevan poissa tolaltaan ja peittelee tämän vuoteeseen. Pariskunnan kissat käpertyvät miehen viereen. Avopuoliso jää valveille ja katselee vaivihkaa sanomalehdestä myyttisen sankarin Natrium-miehen kuvaa ja ilmentää tanssien tuntemaansa ristiriitaa, kuinka hän rakastaa miestään, mutta toivoisi tämän olevan enemmän Natrium-miehen kaltainen.

VÄLIAIKA

II Näytös
Nukkumatti suorittaa taiturillisen soolonsa (paljon pieniä hyppyjä, tyyppiä lintu Sininen Prinsessa Ruususessa) toimistomiehen sängyn ympärillä.

Dramaattisen musiikin säestämänä mies nousee sängynpeitteidensä alta Natrium-miehen asuun pukeutuneena ja tanssii tarmokkaasti pullasorsalammelle. Suurin elein Natrium-mies selittää pullasorsille, että heidän lampensa täytetään ja tilalle rakennetaan moottoritie. Pullasorsien kuningatar anoo armoa, mutta Natrium-mies pysyy tiukkana ja heiluttaa setelipinoa: sorsilla ei ole rahaa, joten heidän näkemyksensä on merkityksetön. Puunhlaajat ja maahanmuuttajat joutuvat pakkotyöhön tienrakennukseen. Puunalaajat joutuvat tosin ensin parturin käsittelyyn. Pullasorsia syöttäneet mummot saavat Natrium-mieheltä eutanasiapillerit (dramaattinen joukkokohtaus, kun mummot kuolevat pitkin näyttämöä).

Esirippu laskee hetkeksi. Mummot poistuvat näyttämöltä ja moottoritie valmistuu. Esiripun edessä kuintekin tapahtuu: Toimistomiehen avopuoliso tanssii yhä ensimmäisen näytöksen lopulta tuttua ristiriitaansa, mutta pariskunnan kissat keskeyttävät tanssin ja pakottavat avopuolison (entiselle) pullasorsalammelle.

Esirippu nousee taas ja paljastaa valmiin moottoritien. Natrium-mies ilmentää toteuttajuuttaan taiturillisella ja voimakkaalla tanssilla. Hän huomaa avopuolison ja pyytää tätä tanssiin kanssaan. Avopuoliso kieltätyy ja kertoo tanssien, että hänen sydämensä on varattu vain omalle puolisolle. Natrium-mies tekee vielä yhden kierroksen suuria hyppyjä näyttämön ympäri. Mutta, voi, hänen naamionsa putoaa. Avopuoliso tunnistaa oman miehensä ja pariskunta tanssii yhdessä.

Moottoritietä pitkin saapuu kultaisella autolla Harry Bogomoloff hovihenkilökuntineen, joka on tässä todellisuudessa nimitetty ikuiseksi pormestariksi. Bogomoloff kiittää Natrium-miestä tämän suuresta teosta ja palkitsee tämän kultaisella autolla ja ikuisella parkkipaikalla Helsingin jäähallin kupeessa. Lopuksi Natrium-mies ja avopuoliso tanssivat ikuista onnea kuvastavan tanssin Bogomoloffin ja tämän hovihenkilökunnan hurratessa.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja Niba »

TÄMÄ hengentuote on nostettava sille kuuluvaan @arvoon!
Pyyhin Netikettiin..
NuoriD

Re: Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

:jee:
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Oon vähän sitä mieltä, että pullasorsien kuningattarella on liian pieni rooli ja tylsä loppu. Lisäö dramatiikkaa tai Disney-loppu!!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja Clay »

Taitaa Vesper kaavailla kuningattaren roolia itselleen.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Clay kirjoitti:Taitaa Vesper kaavailla kuningattaren roolia itselleen.
Taidat olla pikkasen hidas.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
nastamuumio

Re: Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Vesper kirjoitti: Lisäö dramatiikkaa tai Disney-loppu!!
Se on kyllä tosi hottis ja siinä on enemmän seksiä kuin yhdessäkään balettisankarittaressa aiemmin. Ok, paljon enemmän, koska esim. vähän enemmän olisi sekin vielä tosi vähän. Käsiohjelmassa tästä sitten esitetään tulkinta, että pullasorsien kuningatar edustaa muita houkuttelevia naisia kuin toimistotyöntekijämiehen puolisoa ja koko baletti kuvastaa miehen kamppailua sitoutumisen ja houkutusten kanssa. Kohtauksessa, jossa kuningatar pyytää säästämään pullasorsalammen, Natrium-mies on todella kahden vaiheilla ja riutuu. Pullasorsien kuningatar ja Natrium-mies esittävät tässä kohtauksessa yksintanssiensa lisäksi myös kuuluisan kaksintanssinsa.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja par-sky »

saisiko siihen vielä jonkin autojen tanssin loppupuolelle kun on uusi moottoritie ja kaikkea?
Me transmitte sursum, Caledoni!
nastamuumio

Re: Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

par-sky kirjoitti:saisiko siihen vielä jonkin autojen tanssin loppupuolelle kun on uusi moottoritie ja kaikkea?
Sit toisesta näytöksestä tulis liian pitkä. Mut mikä ettei. Näin muuten tänään Sami Saikkosen ratikassa. Olis tarttennut ryhtyä juttusille tämmösen yhteisen projektin tiimoilta.
elco

Re: Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja elco »

nastamuumio kirjoitti: Sit toisesta näytöksestä tulis liian pitkä. Mut mikä ettei. Näin muuten tänään Sami Saikkosen ratikassa. Olis tarttennut ryhtyä juttusille tämmösen yhteisen projektin tiimoilta.
Näen sieluni silmin (arvaatte kyllä!) Sinut, Sami Saikkosen ja minut täydessä Natriummiessotisovassa keskustelemassa hankkeesta taiteilijakahvila Arsessa!
nastamuumio

Re: Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Mahtavaa, milloin olet ommellut mun natriumasun valmiiksi?
NuoriD

Re: Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

nastamuumio kirjoitti:Mahtavaa, milloin olet ommellut mun natriumasun valmiiksi?
Eikö se olisi jotenkin streitimpää, että sä olisit esim. Kloori-nainen
nastamuumio

Re: Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

NuoriD kirjoitti: streitimpää
Me tehdään, hei, balettia, enkä mä sitä paitsi aio esiintyä, vaan mun tarttee vaan päästä oikeaan tunnelmaan.
elco

Re: Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja elco »

nastamuumio kirjoitti:Mahtavaa, milloin olet ommellut mun natriumasun valmiiksi?
Eikun te olette siviileissä - mä supersankarina.
nastamuumio

Re: Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Aistin taiteellisia erimielisyyksiä.
NuoriD

Re: Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

nastamuumio kirjoitti:Aistin taiteellisia erimielisyyksiä.
Erota kaikki!
nastamuumio

Re: Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Mä harkitsen nyt ton lopun muuttamista. Autojen tanssin sijaan taivaalta vois lennähtää urpiainen, joka muuttais Natrium-miehen pullasorsaksi ja vielä vaivuttaisi satavuotiseen uneen pitämällä esitelmän loogisista empiristeistä. Tää ratkaisu jättäis vielä mahdollisuuden jatko-osaankin. Jos siis ne natriumasu sittenkin löytyis mulle.
elco

Re: Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja elco »

nastamuumio kirjoitti:Autojen tanssin sijaan taivaalta vois lennähtää urpiainen, joka muuttais Natrium-miehen pullasorsaksi ja vielä vaivuttaisi satavuotiseen uneen pitämällä esitelmän loogisista empiristeistä.
Tässä nyt pitäisi ottaa huomioon paitsi balettiperinne niin myös supersankaritraditio.

Hommahan menee niin, että urpiainen jättää natriummiehen pirulliseen laukeavaan kuolemanansaan ja poistuu itse paikalta. Natriummies sitten kaikkia oddseja vasten pelastautuu viime sekunnilla laukeavasta ansasta - olkoon sitten vaikka tanssien. Sitten seuraa lopputaistelu ja kyllähän kaikki tietenkin arvaavat, miten urpiaiselle siinä käy.
nastamuumio

Re: Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

elco kirjoitti: Hommahan menee
No ei kyllä mene ainakaan tässä baletissa. Mahdollisesta kakkososasta käydään sitten uudet neuvottelut. Ja mä olen käsikirjoittaja. Muusan voi vaikka vaihtaa vielä kokonaankin.
elco

Re: Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriD kirjoitti:
nastamuumio kirjoitti:Aistin taiteellisia erimielisyyksiä.
Erota kaikki!
Siis vaikka otetaan huomioon yleisesti tunnustettu ja poikkeuksellinen pitkämielisyyteni niin alan kyllä kriisiytymään siihen, että hihhuli käsikirjoittaja ei ymmärrä supersankaruuden olemusta.

Palkatkaa vaan joku hämähäkkimiehimys tai muu tusinateris puolestani homohyppelemään. Natriummiehellä on tärkeämpää tekemistä!
Bhven

Re: Natrium-mies pullasorsalammella

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Pakoventtiilin ontto tila ei ole aivan kokonaan täytetty, joten natrium pääsee "hölskymään"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Natrium
Vastaa Viestiin