Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Kuinka monta kertaa harjaat hampaasi päivässä

Nolla
1
6%
2 kertaa
13
76%
3 kertaa
1
6%
4 kertaa tai useammin
0
Ei ääniä
Minulla ei ole hampaita
2
12%
 
Ääniä yhteensä: 17

Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Terve!

Miten huollat hampaitasi. Kysely KIRPOSI Ylen uutisesta, josta kuulimme, että suomalaislapset eivät harjaa hampaitaan usein.

Kuinka usein te?

Käytättekö hammaslankaa?
Sähköhammasharjaa?
Hammastikkua?
Suuvettä?
Kloorinesteitä?
Hammastahnaa tokikin ehkä, minkälaista?
Hammasväliharjaa?
Hammasvälivesipuhdistinta (kova paine-laite)
Hammasvalkaisua?

Onko teillä proteesi?
Onko useita hampaita tai kaikki pois?

Onko teillä hyvät hampaat? Onko teillä valkoiset vai keltaiset hampaat? Onko maitohampaita, siltoja, proteeseja, hammasrautoja, HAMMASKORUJA? Onko amalgaamia, muovipaikkoja? Onko teiltä isketty hampaita rikki tai oletteko olleet onnettomuudessa? Pelkäätkö hammaslääkäriä?

Minä aloitan. Mulla on ihan hyvät hampaat, ei hirveän valkoiset, ja mulla on jopa maitohammas, vaikka ikää on. Amalgaamia takahampaassa ja muovia etuhampaassa. Ei ole koskaan ollut iakua hampaisiin. Eivät heilu. Ei usein kariesta. Käytän hammaslankaa ja sähköhammasharjaa ja Elmex-hammastahnaa usein. Kloorinestettä joskus. Rakastan hammaslääkäriäni (olen rakastellut).
Käytän tikkua kun lihaa on hapaitten välissä. Harjaan hampaani vain illalla. Olen tehnyt niin aina ja hyvin menee, mutta menköön. :)
Manaaja

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Täytyy tunnustaa että säännöllisesti sähkösurrutan ainoastaan iltaisin. Aamuisin/päivisin ainoastaan silloin jos oon lähdössä jonnekin spessumpaan miittaukseen guumien hottiksien tmv. kanssa.
masa

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja masa »

Aamuin ja illoin aina. En voisi kuvitellakaan lähteväni liikenteeseen ennen hammastiskaamisia amusella. Pthyi.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Aamulla + illalla.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
SikaMika

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Aamuin illoin.

"Mielenkiintoisena" ja "hauskana" ilmiönä mainittakoon, että suussa maistuu aamulla sitä enemmän kakkalle mitä paremmin on nukkunut. Jos taas nukkuu liian vähän, niin leegotkin tuntuvat freesimmiltä. Olen antanut itseni päätellä tämän johtuvan kuorsaamisesta; hyvin nukuttuaan saattanut sahata useamman tunnin monttu auki jolloin suussa olevat bakteerit ovat tekemisissä hapen kanssa, pikaisten torkkujen aikana ei sitten varmaan tule niinkään kuorsattua ja suu pysyy kiinni jolloin hapettumista ei pääse samassa määrin tapahtumaan.

Pitäisi käyttää hammaslankaa useammin, viime vuosina olen laiskistunut siinä hommassa huomattavasti.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

masa kirjoitti:En voisi kuvitellakaan lähteväni liikenteeseen ennen hammastiskaamisia amusella.
Sama vika.
Ja koska omistan hyvin tiiviin kaluston, muistan langatakin epäsäännöllisen säännöllisesti. Tähän voisi ehkä lisätä, että mun turn off-listalla on kärkisijoilla huonot hampaat/heikko suuhygienia.

Huomenna varaan ajan hammastarkastukseen ja suuhygienistille. Mikään ei ole niin mahtava tunne kuin putipuhdas suu hammaskiven poistamisen jälkeen :h:
RP

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja RP »

Aamuin illoin harjaus, hammaslankaa koitan muistaa käyttää päivittäin, aina ei onnistu.
Manaaja

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Aamullahan hampaat eivät käytännössä ole likaiset jos ne legot on putsannut hyvin illalla, vaikka olisikin paska maku suussa. Sinistä airwavesia huuleen ja baanalle.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja aasi »

Aamuin illoin, ja pyrin pitämään töissä hollilla täysksylitolpurkkapussia.
elco

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja elco »

Aamuin illoin ja lankaa 2-3 kertaa viikossa.
Gaia

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja Gaia »

elco kirjoitti:Aamuin illoin ja lankaa 2-3 kertaa viikossa.
Samoilla mennään.
masa

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja masa »

SikaMika kirjoitti: Pitäisi käyttää hammaslankaa useammin, viime vuosina olen laiskistunut siinä hommassa huomattavasti.
Kun jotkut hammasraot alkavat jostain syystä aukemaan hieman liikaa, tulee hammaslangasta paras kaveri.

Melkein päivittäin tulee rapsuteltua langalla..joka on kyllä ihan persehommaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16640
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

SikaMika kirjoitti:Aamuin illoin.
Pitäisi käyttää hammaslankaa useammin, viime vuosina olen laiskistunut siinä hommassa huomattavasti.
Aamuin illoin. Hammaslanka-asiassa minä taas olen muutaman vuoden takaisen löydön takia aktivoitunut huomattavasti. Ei se valitettavasti vieläkään edes ihan jokaviikkoista ole. Hammasasioissa olen kuitenkin ollut onnekas. On kai minulla yksi reikä paikattu joskus teininä, mutta muuten on riittänyt hammaskiven poisto muutaman vuoden välein. Kuten myös olen maininnut, hammaslääkäri sanoi kaltaisteni 70-luvun puolivälin lapsien, eli kekkosslovakian kulta-ajan tuotosten, olevan tässä etulyöntiasemassa: minun ala-asteaikanani koulussa fluorattiin ja purskutettiin, ja käytiin hammashoitajalla, jatkuvalla syötöllä vailla säästöpainetta. Eikä makeita limuja juotu paljoa.

Edit. Pahus, neljä vuotta vanha linkkin ei näköjään enää toimi - tarkoitin tätä lankailuintoni pelastajana.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Kaksi kertaa ja lankaa joka päivä. Hurjassa nuoruudessani käytin vielä tikkuja päivittäin, mutta nykyään lanka riittää.

Nykyohjeiden mukaisesti tahnasta pitäisi sylkäistä vain ylimääräiset pois eli suuta ei tulisi huuhdella harjaamisen jälkeen. Noudatatteko ohjetta, itse en ole ainakaan vielä kyennyt moiseen?
Paras päivä ikinä.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Kaksi kertaa päivässä, lisäksi välien putsaus ohuilla muovitikuilla useamman kerran viikossa. (yritän jaksaa ainakin joka toinen päivä, välillä lipsuu...) Ja sit ostin vielä semmosen raudan jolla putsataan kieli, ihan suosikkivehje.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
ninnithequeen

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Riemumieli kirjoitti:
Nykyohjeiden mukaisesti tahnasta pitäisi sylkäistä vain ylimääräiset pois eli suuta ei tulisi huuhdella harjaamisen jälkeen. Noudatatteko ohjetta, itse en ole ainakaan vielä kyennyt moiseen?
Kyllä.

Harjaan kolmasti päivässä, joskus tosin vain kahdesti. Käytän myös tolkuttomat määrät suuvettä. Hammaslankaa en ole ikinä käyttänyt.

Huomenna hammaslääkäriin taas, ne lupas tehä jotain mun tummentuneille hampaille, ehanaa! Paitsi että on perjantai 13 pvä...

Mulla on muuten 2 maitohammasta edelleen. Toinen pikimusta, mutta ei vaivaa, toinen täysin priimakunnossa. Ei vaan kasvanut rautahampaita aikanaan niihin kohtiin niin nää jäi. Hassua.

Lisäksi multa puuttuu kaksi hammasta, revittiin veke hoitovirheen takia. Onneks eivät näy, ovat takana. Viisaudenhampaat kaikki tallessa viel.
masa

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja masa »

Riemumieli kirjoitti:
Nykyohjeiden mukaisesti tahnasta pitäisi sylkäistä vain ylimääräiset pois eli suuta ei tulisi huuhdella harjaamisen jälkeen. Noudatatteko ohjetta

Jep. Pari kertaa huuhtasen harjan ja tiskaan. Sit loput jää.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Aika hurjaa. Runsas tahna suussa saa minut toisinaan yökkäilemään, joten vaikea on jättää sitä suuhun. Ei minusta nahkafagotin soittajaakaan olisi ilmeisesti tullut.
Paras päivä ikinä.
masa

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja masa »

Riemumieli kirjoitti:Aika hurjaa. Runsas tahna suussa saa minut toisinaan yökkäilemään, joten vaikea on jättää sitä suuhun.
Kannattaa laittaa sitä tahnaa sopivasti runsaan sijaan.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Aina sitä suurin piirtein saman verran on eli vähemmän kuin herne, mutta siitä huolimatta etoo.
Paras päivä ikinä.
Gaia

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja Gaia »

Riemumieli kirjoitti:Aina sitä suurin piirtein saman verran on eli vähemmän kuin herne, mutta siitä huolimatta etoo.
Osta apteekista vaahtoamatonta hammastahnaa :)
ninnithequeen

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Riemumieli kirjoitti:Aina sitä suurin piirtein saman verran on eli vähemmän kuin herne, mutta siitä huolimatta etoo.
Jos vaikka vaihtaisit hammastahnamerkkiä, joka ei pistä etomaan niin kovasti?
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Tai käyttää vaahtoamatonta tahnaa. Mä käytän Yotuelia, sitä "lakulle" maistuvaa, ei vaahtoa = ei aftoja. Ja lankaamiseen tätä.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Ei etomista aina tapahdu, muuten olisin vaihtanut jo ajat sitten. Ihmetyttää vain tuo suositus rojujen ränniin jättämisestä. Langan on oltava lankaa ilman keppejä, se on miehekästä.
Paras päivä ikinä.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Miten huollat hampaitasi? Sis kyselyn harjausmäärästä/päivä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Mulle suositteli hammaslääkäri, että lankaaminen kannattaisi tehdä rojut suussa, pääsee sitten se tahnakin mun tiukkoihin rakoihin. Uh!
Vastaa Viestiin