Rasvaa koneeseen!

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

HS kirjoitti:Raportissa suositellaan myös, että kova rasva korvataan pehmeällä rasvalla mieluummin kuin hiilihydraateilla.
Just noin mun tekee luonnostaan mieli syödä. Ainakin olo on paljon parempi kuin aiemmin tiukan vähärasvaisella dieetillä ollessani. Niistä hiilareista kun ei lähde nälkä. Eläinrasvapamauksista puolestaan tulee unelias olo. Ja oliiviöljyä käytän, koska maistuu rypsiöljyä paremmalta. Valitan, kotimaan rypsinviljelijät.
NuoriD

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

masa kirjoitti:

Koodi: Valitse kaikki

THL:n mukaan raportin kirjallisuuskatsauksesta saadaan vahvaa tutkimusnäyttöä siitä, että kova eli tyydyttynyt rasva lisää sekä kokonais- että LDL-kolesterolin pitoisuutta veressä. Tämä puolestaan lisää riskiä sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin ja tyypin 2 diabetekseen.

Kävin kesäkuun alussa ottamassa kymmenvuotisrapparin. Kolesteroli oli 3.4, ja se ei taatusti le hankittu ravintoympyrän mukaisilla suosituksilla ;)
Eli yhdysvaltalaiset tutkijat ovat väärässä :wink:

Tai sitten sulla on hyvät geenit.
masa

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriD kirjoitti:
Eli yhdysvaltalaiset tutkijat ovat väärässä :wink:

Tai sitten sulla on hyvät geenit.
Paremminkin niin, että kannattaa haistattaa suosituksille paskat, ja valita se tie joka itselle parhaiten soveltuu.


Olen muuten ollut enemmän tai vähemmän taas atkinsilla viimesen puoli vuotta. Kaks asiaa on muuttunut huomattavasti. Ei närästä lainkaan ja nukun kuin tukki. Hiilaripöhöllä molemmat oli toisin.
masa

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja masa »

Rypsiöljystä:
Kasviöljyjillä hämmästyttäviä myrkyllisiä vaikutuksia
Monetkaan niin kutsutut terveysasiantuntijat eivät ilmeisesti ymmärrä biokemian perusteita suosiessaan kasviöljyjen käyttöä. Näin siksi, että turvallisimpinakin pidetyt kasviöljyt vahingoittuvat kuumennettaessa ja muuttuvat hajoamistuotteiksi, jotka tutkimuksissa on yhdistetty sydänsairauksiin ja neurologisiin häiriöihin.
Näistä yksi on rasvahaposta kehittynyt toksiini (myrkky) nimeltä 4-hydroxy-trans-2-nonenal (HNE). Tutkijoiden mukaan HNE kerääntyy suurina määrinä monityydyttymättömiin kasvirasvoihin, joissa on linolihappoa. Näitä kasviöljyjä ovat maissi-, rypsi-, soija- ja auringonkukkaöljy.
Useat tutkimukset ovat yhdistäneet HNE:n käytön lisääntyneeseen sydän- ja verisuonisairauksien riskiin, Parkinsonin tautiin, Alzheimerin tautiin, maksan vajaatoimintaan ja syöpään.
Tutkijat selittävät, että HNE:n myrkyllisyys johtuu siitä, että se reagoi äärimmäisen energisesti biomolekyylien kanssa kerran imeydyttyään kehoon ruoan mukana. Se myös reagoi erilaisten aminohappojen kanssa vaikuttaen solujen perusaineenvaihduntaan.
Näiden tutkimustulosten perusteella American Dietetic Associationin edustaja suositteli HNE:n terveysvaikutuksista huolestuneita varomaan kuumentamasta mitään kasviöljyä savuamispisteeseen asti. Öljyä ei myöskään koskaan pidä käyttää uudelleen.
Kaikkein tärkeimpänä neuvona on olla syömättä uppopaistettuja ruokia ravintoloissa.
Lähde:Health Central, May 6 /2005
NuoriD

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Eli yhdysvaltalaiset tutkijat ovat väärässä :wink:

Tai sitten sulla on hyvät geenit.
Itsellä on tylsästi 4,5 ja syön sitä mitä itse katson parhaaksi (hyvät olivat kolmen pinnassa muistaakseni). Eikä herr buska.
Hyvin epätodennäköistä, että HDL olisi kolme, jos kokonaiskol on 4.5.

Veikkaan, että LDL (=huono) on kolmen pinnassa, eikö niin?
NuoriD

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
Itsellä on tylsästi 4,5 ja syön sitä mitä itse katson parhaaksi (hyvät olivat kolmen pinnassa muistaakseni). Eikä herr buska.
Hyvin epätodennäköistä, että HDL olisi kolme, jos kokonaiskol on 4.5.

Veikkaan, että LDL (=huono) on kolmen pinnassa, eikö niin?
Ei ole. Muistelen, että LDL oli yhdellä alkava, hyvät rasvat 2,... ja loput triglyseridejä tai jotain?
No eihän mulla ole sun lab tuloksia nähtävänä ja onhan lääketieteessä lähes kaikki mahdollista, mutta on kyllä varsin poikkeuksellinen rasvaprofiili, jos HDL on lähes 3 ja LDL jotain ykkösellä alkavaa. Kaiken järjen mukaan et kuole ainakaan valtimokovettumatautiin.
masa

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja masa »

EveryWoman kirjoitti:Eläinrasvapamauksista puolestaan tulee unelias olo. .

Atkinsilla ollessa ekat kolme-neljä päivää menee kyllä aika horteessa. Sen jälkeen olo muuttuu ihan päinvastaiseksi. Ainakin itsellä.
masa

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja masa »

Muistatkos ohjelmassa mainitut Ranskalaisten uudet suositukset?

Kumpi on terveempi kansa. Fransmannit vai Yhdysvaltalaiset?



http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=30&t=47303

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=14&t=47286
Viimeksi muokannut masa, 17.09.2010 12:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja annepa »

NuoriD kirjoitti: 40 vuotias infarktin saava potilas nykyään on todellinen harvinaisuus. Kyse ei ole siitä, että heidät hoidettaisiin paremmin, vaan että he eivät saa infarktia ensinkään.
Juovatko he D-vitaminoitua maitoa? Meinaan vaan että jos rasvan käyttö onkin vähentynty niin onko se ainoa vaikuttava asia? Olen kuullut yhden jos toisenkin kertovan D-vitamiinin ihmeellisistä ominaisuuksista mm verisuonten seinämien suhteen.

Ja tosiaan en tiedä onko se parempi elää mätösäkkinä insuliinia kuluttaen kuin kuolla saappaat jalassa maha täynnä läskisoosia. Jos noin niinkuin yksilön kannalta ajatellaan. Omalla kohalla jälkimmäinen vaihtoehto houkuttaa enemmän. Tuommonen läski-insuliinijuttuhan kaiken lisäksi kuormittaa terveydenhuoltoa ihan hirviästi! Saappat jalassa kuollut kuormittaa korkeintaan hautaustoimistoa ja -maata.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

masa kirjoitti:Atkinsilla ollessa ekat kolme-neljä päivää menee kyllä aika horteessa. Sen jälkeen olo muuttuu ihan päinvastaiseksi. Ainakin itsellä.
Faijani ihastui atkinsiin jossain vaiheessa, ja näytti kyllä pärjäävän sillä ihan hyvin. Tosin eikös se julmetun proteiinimäärän syöminenkin ole tutkitusti haitallista? Selvittelin taannoin asiaa; en kylläkään hirmu kattavasti. Lisäksi pitää todeta, että siihen asti kunnes isä aloitti atkinsin, vanhempani söivät samoja ruokia, ja äidin kolesteroli oli ja on huimasti koholla siinä missä isällä ei ollut koskaan minkäänlaisia ongelmia. Eli isäni tapauksessa atkins lienee vähemmän vaarallinen kuin sellaisen henkilön kohdalla, jolla on geneettinen tmv. taipumus korkeaan kolesteroliin.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

D-vitamiinin lisätty määrä on niin pieni, ettei sillä ole merkitystä. Edes säädyllisen määrän saaminen vaatisi >15 litraa lehmänhikeä päivässä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
masa

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja masa »

EveryWoman kirjoitti: Faijani ihastui atkinsiin jossain vaiheessa, ja näytti kyllä pärjäävän sillä ihan hyvin. Tosin eikös se julmetun proteiinimäärän syöminenkin ole tutkitusti haitallista? .
Itse asiassa Atkinshan perustuu siihen, että rasvojen osuus on suurempi kuin proteiinin. Toinen Atkinsin pääidea on se, että syödään mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa.

Eikä se ketoosi ole oikotie onneen. Onnen tuo se fiilis että ei ole nälkä ja ruoka ei maistu. Esim itselleni riitttää koko duunipäiväksi sentin siivu juustoa ja kolmen sentin siivu juustobalkkania eväänä. Karua, mutta toimivaa 8)
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

masa kirjoitti:Onnen tuo se fiilis että ei ole nälkä ja ruoka ei maistu.
Hih, kuulostaa tutulta. Isä selittää onnellisen näköisenä juuri tuota samaa. Mun mielestä se vaikuttaa hieman oudolta kyllä; hyvä ruoka kun on yksi elämän suuria nautintoja. Mun on vaikea kuvitella, että olisin onnellinen kun ruoka ei maistu!

Mut kyllä mä saattaisin tuota dieettiä kokeilla, jos elämäntapani olisi sellainen että lihan hankkiminen, säilyttäminen ja ruuan tekeminen itse päivittäin ei tuottaisi ylenmääräisiä hankaluuksia.
masa

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja masa »

EveryWoman kirjoitti:Mun mielestä se vaikuttaa hieman oudolta kyllä; hyvä ruoka kun on yksi elämän suuria nautintoja. Mun on vaikea kuvitella, että olisin onnellinen kun ruoka ei maistu!

Äh. Nyt menee reisille. Tarkoitan sitä, että olet syömisen jälkeen kylläinen, eikä jatkuvasti ole nälkä. Siis kun nälän tunne tulee, kurnii maha ihan ääneen eikä niin kuten hiilarisafkalla, jolloin jatkuvasti tekee mieli napostella jotain, vaikka nälkä ei oikeasti olekaan

Hyvä ruoka on elämän suola todellakin. Viimeksi herkuttelin ensin keitetyllä ja sitten voissa paistetulla sinisorsalla. Lisukkeena kantarelli-kermakastike ja tuoreet kasvikset. Ei tuohon mitään perunaa tai riisiä tarvitse lisäksi ;)
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^Voi lääh; oon kade! Joo en mäkään niitä hiilarimössöjä syö lautasmallin mukaan, vaan pienet erät "oikean" ruuan kanssa. Ja ilmankin pystyn hyvin olemaan.
elco

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja elco »

EveryWoman kirjoitti: jos elämäntapani olisi sellainen että lihan hankkiminen, säilyttäminen ja ruuan tekeminen itse päivittäin ei tuottaisi ylenmääräisiä hankaluuksia.
Aivokapasiteetti ajoi 15 sekuntia äärirajoilla kun yritin ymmärtää, mitä tässä sanotaan, ja minä sentään lasken suihkussa loton todennäköisyyttä neljällä merkitsevällä numerolla ja kakkosen potensseja yli kahteen kymppiin.

Elämäntapasi ei siis ole sellainen, että ruuan tekeminen jne ei tuottaisi hankaluuksia. Tuottaako lihan hankkiminen, säilyttäminen ja ruuan tekeminen todella ylenmääräisiä hankaluuksia? Millaisia?
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Vähän mietin miksi keskustelu on Shrinkissa mutta sopiihan se tänne hyvin. Rasvakriisi. Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Manaaja

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Ai tämmönenkin ketju oli. Miks se tosiaan on tänne piilotettu?
masa

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja masa »

Manaaja kirjoitti:Ai tämmönenkin ketju oli. Miks se tosiaan on tänne piilotettu?

Piilotettu? Eikös täällä ole perinteisesti olleet monet muutkin terveysjutut?

Sitäpaitsi, ettekö te osaa käyttää sitä etusivun "Katso lukemattomat viestit" toimintoa?


Mut joo, Aasi siirrätkö mualle kiitos.
Manaaja

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

masa kirjoitti:Piilotettu? Eikös täällä ole perinteisesti olleet monet muutkin terveysjutut?
Vaan jos ne koskee Ninnin mielenterveyttä.

Ja ei, en käytä henkilökohtaisesti tota toimintoa, vaan menen alue ja ketju kerrallaan niiden kohdalla joihin on ilmoitettu tulleen uusia viestejä.
masa

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja masa »

Manaaja kirjoitti:
Ja ei, en käytä henkilökohtaisesti tota toimintoa, vaan menen alue ja ketju kerrallaan niiden kohdalla joihin on ilmoitettu tulleen uusia viestejä.
Amatööri.
masa

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja masa »

Joko Dave olet tutustunut tuohon ranskisjuttuun? Kommentteja?

masa kirjoitti:
Muistatkos ohjelmassa mainitut Ranskalaisten uudet suositukset?

Kumpi on terveempi kansa. Fransmannit vai Yhdysvaltalaiset?



http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=30&t=47303

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=14&t=47286
Charles Caldwell

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja Charles Caldwell »

Saanko sanoa?! Saan. Miksi vitussa te tappelette näistä? Kattokaa peiliin, liikkukaa ja kuunnelkaa mitä se ruho kertoo. Olkaa onnellisia niissä kuvioissa johon itse haluatte sopeutua. Kaikki kiihkoilijat saa mun puolestani painua Puskaan.
masa

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja masa »

^ taitaa olla aika kitinälomalle.
NuoriD

Re: Rasvaa koneeseen!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

masa kirjoitti:Joko Dave olet tutustunut tuohon ranskisjuttuun? Kommentteja?
En oo tutustunut. Kuten aiemminkin sanoin, olen sen verran tylsä, että jätän asian selvittämisen niille, jotka siihen ovat parhaiten perehtyneet.

Eli en koe, että mun olisi itse järkevää penkoa eri tutkimustuloksia tässä asiassa, kun mulla ei kuitenkaan olisi riittävää mielenkiintoa ja asiantuntemusta arvioimaan, mitkä julkaisut ovat luotettavia.

Kuten hyvin tiedät, netistä löytää aina tukea omalle mielipiteelleen, olisi sitten mitä mieltä tahansa mistä asiasta tahansa.
Vastaa Viestiin