Hörhö-o-meter

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Hörhö-o-meter

Ilmastonmuutos on valhetta
3
12%
Kovat rasvat ovat terveellisiä
1
4%
Yhdysvaltalaiset räjäyttivät WTC:n tornit
5
20%
Kuussa ei käyty
0
Ei ääniä
Elvis elää
0
Ei ääniä
Sähköallergia on totta
2
8%
Homeopatia toimii
0
Ei ääniä
Rokotteista on enemmän haittaa kuin hyötyä
2
8%
Amalgaamipaikat aiheuttavat sairauksia
0
Ei ääniä
Jos syö vähemmän kuin kuluttaa, ei silti aina laihdu
4
16%
Muu, mikä?
0
Ei ääniä
Ei mikään näistä
8
32%
 
Ääniä yhteensä: 25

Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja Niba »

elco kirjoitti:Missä on monikulttuurisuus, missä on hyvinvointivaltio?

Ilmastonmuutos itsessään ei ole valhetta, koska ilmasto toki muuttuu. Ihmisen osuus ilmastonmuutokseen ja ihmisen kyky tehdä asialle mitään mihinkään järkevään hintaan ovat valheita ainakin suuruusluokaltaan. Kuten monessa muussakin asiassa käsittämätön määrä rahaa hassataan humpuukiin.
Erityisesti monikultturellisuus on ainakin minun listalla korkealla vaikka jäikin vielä näpytys tekemättä!

Maapallon lämpeneminen alkoi kun ihminen sytytti ensimmäisen nuotionsa..
Pyyhin Netikettiin..
Manaaja

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Zeb kirjoitti:EDIT: Manalan pitäisi siis harkita imettämistä.
Kiitos vinkistä. Taidan kuitenkin mennä vielä omalla mallilla ilman imettämisiä perustuen siihen että veriarvot ovat loistavat ja -20kg on kulman takana josta noin 25 kiloa puhdasta rasvaa. Bonuksena siis se että kroppa on kaikkea muuta kuin lihaksiltaan näivettynyt, mitä se takuulla olisi suosittelemiasi hiilareita ja kasvirasvaa tankkaamalla.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja annepa »

Manaaja kirjoitti:
Zeb kirjoitti:EDIT: Manalan pitäisi siis harkita imettämistä.
Kiitos vinkistä. Taidan kuitenkin mennä vielä omalla mallilla ilman imettämisiä perustuen siihen että veriarvot ovat loistavat ja -20kg on kulman takana josta noin 25 kiloa puhdasta rasvaa. Bonuksena siis se että kroppa on kaikkea muuta kuin lihaksiltaan näivettynyt, mitä se takuulla olisi suosittelemiasi hiilareita ja kasvirasvaa tankkaamalla.
Luin yheltä dukanistilta että dukania noudattamalla ei tissit näivety :D Mullakin on vielä samankokoiset tissiliivit vaikka muualta on lähtenyt 1.5 vaatekokoa. Mutta tissit on rasvaa, niin että miten tämä on mahdollista??? Kaksittaistapaus, ei voi yleistää :D
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Zeb

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Manaaja kirjoitti:
Zeb kirjoitti:EDIT: Manalan pitäisi siis harkita imettämistä.
Kiitos vinkistä. Taidan kuitenkin mennä vielä omalla mallilla ilman imettämisiä perustuen siihen että veriarvot ovat loistavat ja -20kg on kulman takana josta noin 25 kiloa puhdasta rasvaa. Bonuksena siis se että kroppa on kaikkea muuta kuin lihaksiltaan näivettynyt, mitä se takuulla olisi suosittelemiasi hiilareita ja kasvirasvaa tankkaamalla.
En suositellut tätä dieettiä, minä syön näin siksi, että lapselle ei sovi useimmat proteiininlähteet. Totesin vain että näinkin laihtuu, ihan kaloriteorian mukaisesti.

Kolesteroliarvot voin raportoida tänne, tarkoitus olisi parin kk kuluttua käydä ne ottamassa.

En aio kyllä imetyksen loputtuakaan muuttaa dieettiä muulla lailla kuin lisäämällä reilusti erilaisia eläinperäisiä proteiineja. Njoo, ehkä voisi vähentää hieman piispanmunkkeja.
Manaaja

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Zeb kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Toiminnallisesti ja rakenteellisesti välttämättömiä rasvahappoja elimistö ei pysty itse syntetisoimaan.
Niin, ja nämä saadaan kasviöljyistä tai kalasta, eikös vain? Vai ajattelitko että meijeristä?
Siis ajattelet ihan oikeasti, että ainoastaan kasvi- ja kalaöljyssä on ihmisen elimistön rakenteen kannalta tärkeitä rasvahappoprofiileja?

Kyllä, omega-3 -rasvahapot ja varsinkin alfalinoleenihappo on hyvin mahdollisesti jopa se kaikista tärkein yksittäinen "terveellinen" rasvahappo ihmiselle, mutta ei se silti poista rasvahappoprofiilien monipuolisuuden tarpeellisuutta, johon kuuluu myös eläinrasvat.

Mun parhaan tietoni ja ymmärrykseni mukaan tieteellisesti on voitu rasvoista osoittaa että ainoastaan transrasvoilla sekä liiallisella linolihapon saannilla (joka on monityydyttymätön omega-6 rasvahappo) on voitu osoittaa olevan korrelaatiota sairauksien ja kuolleiksuuksien kanssa. Saa korjata jos olen ymmärtänyt väärin.
Manaaja

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Zeb kirjoitti:En suositellut tätä dieettiä, minä syön näin siksi, että lapselle ei sovi useimmat proteiininlähteet. Totesin vain että näinkin laihtuu, ihan kaloriteorian mukaisesti.
No varmasti laihtuu. Yksipuolisella ruokavaliolla ihminen usein näivettyy tavalla tai toisella. Varsinkin jos elimistölle tärkeimpien rakennusaineiden saanti on se jota ei turvata. Mistä ihmeestä imetettäväsi sitten välttämättömät proteiininsa saa, jos mikään ei sovi? (Miksi/miten ei sovi?)
elco

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriD kirjoitti:
Se eilinen naiskirurgi stilettikoroissaan oli kyllä huh huh. Lady Dominat eivät ole mun kahvikuppini. Pelottava ilmestys.
Jokin tuossa käänsi minulla viisaria. Oikein itseänikin hirvitti, kun kuuntelin niitä sen juttuja viisari kaakossa.
Zeb

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Manaaja kirjoitti:Mistä ihmeestä imetettäväsi sitten välttämättömät proteiininsa saa, jos mikään ei sovi? (Miksi/miten ei sovi?)
Voin syödä kanaa (ei joka päivä), vähän kalaa ja viljoissakin on protskuja. Eli ei tässä ihan ilman olla, mutta lihasten puolesta tosiaan vähän pelkään. Yritän pitää edes kalorien saannin ylhäällä ettei kaikki lihas häviäisi.

Äidinmaidon koostumus on ymmärtääkseni nälänhätäalueillakin aika vakio, joten eipä kai tässä lapsella hätää ole. Kasvaa ainakin hyvin.

Lapsella on siis laajat ruoka-aineallergiat. Reagoi myös äidinmaidon kautta, ei vain omiin syömisiinsä.
RP

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja RP »

elco kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
Se eilinen naiskirurgi stilettikoroissaan oli kyllä huh huh. Lady Dominat eivät ole mun kahvikuppini. Pelottava ilmestys.
Jokin tuossa käänsi minulla viisaria. Oikein itseänikin hirvitti, kun kuuntelin niitä sen juttuja viisari kaakossa.
:)
Zeb

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Manaaja kirjoitti: Siis ajattelet ihan oikeasti, että ainoastaan kasvi- ja kalaöljyssä on ihmisen elimistön rakenteen kannalta tärkeitä rasvahappoprofiileja?
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että meijerituotteet, ainakaan ne rasvaiset, eivät ole aikuiselle ihmiselle tarkoitettua ruokaa. Ovat rasvaprofiililtaan sitä kaikkein pahinta.

Olisin itsekin taipuvainen pitämään ihmislajille luontaisena ruokana kivikautista metsästäjä-keräilijöiden sapuskaa. Paljon kasviksia, kalaa, lihaa silloin kun saadaan sitä kiinni, ei meijerituotteita tai valkoisia hiilihydraatteja. Kalorien saanti ei varmaankaan tuolloin ylittänyt kulutusta. Lihakin varmaan aika vähärasvaista kun olivat varmaan aika laihassa kunnossa saaliitkin, ei mitään silavakerrosta kuten nykyporsaassa. Lisäisin itse tuohon kivikausidieettiin kuitenkin täysjyväviljat.
Manaaja

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Suomalaiset syövät entistä terveellisemmin

Suomalaiset syövät terveellisesti, mutta lihovat

Suomi lihoo, vaikka liikkuu

Suomalaiset harrastavat liikuntaa eniten euroopassa

Kuntosaliharjoittelu on eniten uusia harrastajia saanut laji suomessa

Suomalaisten ylipaino-ongelma räjähtämässä käsiin

Lasten lihavuus lisääntymässä huolestuttavasti

Minä kun olen tällainen yksinkertainen nakit-ja-muusi -mies, niin voisin kuvitella että tässä yhtälössä on jotain vikana. Eritelläänpä nyt komponentit pääpiirteittäin:

- Suomalaiset syövät virallisterveellisemmin kuin koskaan
- Suomalaiset harrastavat enemmän liikuntaa kuin koskaan
- Suomalaiset lihovat enemmän kuin koskaan

Voisiko palstan virallisterveellinen lääkärihenkilökunta selittää miten tämä on mahdollista, ja miksi liikalihavuus ja varsinkin lasten lihominen on nykyään suoranainen epidemia, varsinkin täällä suomessa? Voisiko virallisterveellinen ruokavalio olla syynä tähän? Kansan epidemiamaisen lihomisen alkamisen ja ruokaympyrä-/pyramidi-/lautasmalli -tyyppisen nykyaikaisen ravintosuosituksen lanseeraamisen välillä on kuitenkin olemassa melko selvää kronologista korrelaatiota.
Manaaja

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Zeb kirjoitti:Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että meijerituotteet, ainakaan ne rasvaiset, eivät ole aikuiselle ihmiselle tarkoitettua ruokaa. Ovat rasvaprofiililtaan sitä kaikkein pahinta.
Missä tästä maitorasvojen profiilin todellisesta pahuudesta löytyy näyttöä?
Zeb

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Manaaja kirjoitti:Voisiko palstan virallisterveellinen lääkärihenkilökunta selittää miten tämä on mahdollista, ja miksi liikalihavuus ja varsinkin lasten lihominen on nykyään suoranainen epidemia, varsinkin täällä suomessa? Voisiko virallisterveellinen ruokavalio olla syynä tähän? Kansan epidemiamaisen lihomisen alkamisen ja ruokaympyrä-/pyramidi-/lautasmalli -tyyppisen nykyaikaisen ravintosuosituksen lanseeraamisen välillä on kuitenkin olemassa melko selvää kronologista korrelaatiota.
Suomalaislasten ruokavaliosta ja lihomisesta oli juuri artikkeli Lääkärilehdessä. Todettiin suurinpiirtein että suomalaislapset syövät aivan liikaa sokeria ja kaloripitoisia maitotuotteita ja liian vähän kasviksia. Ruokavalio oli hyvä kunnes lapsi siirtyi muun perheen kanssa samaan ruokaan, sitten laatu romahti. Lasten lihominen lienee yhteydessä myös siihen etteivät lapset enää leiki pihalla kuten meidän lapsuudessa oli tapana, vaan käkkivät konsolien ja tietokoneiden kanssa kotona.
Zeb

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Manaaja kirjoitti:
Zeb kirjoitti:Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että meijerituotteet, ainakaan ne rasvaiset, eivät ole aikuiselle ihmiselle tarkoitettua ruokaa. Ovat rasvaprofiililtaan sitä kaikkein pahinta.
Missä tästä maitorasvojen profiilin todellisesta pahuudesta löytyy näyttöä?
Googleta itse, mä en jaksa. Muista lähdekritiikki! :wink:
Manaaja

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Zeb kirjoitti:Suomalaislasten ruokavaliosta ja lihomisesta oli juuri artikkeli Lääkärilehdessä. Todettiin suurinpiirtein että suomalaislapset syövät aivan liikaa sokeria ja kaloripitoisia maitotuotteita ja liian vähän kasviksia. Ruokavalio oli hyvä kunnes lapsi siirtyi muun perheen kanssa samaan ruokaan, sitten laatu romahti.
Varmasti näin on, mutta miten on mahdollista että suomalaiset syövät mittareiden mukaan koko ajan aiempaa terveellisemmin?
Lasten lihominen lienee yhteydessä myös siihen etteivät lapset enää leiki pihalla kuten meidän lapsuudessa oli tapana, vaan käkkivät konsolien ja tietokoneiden kanssa kotona.
Tästäkin olen taipuvainen olemaan samaa mieltä, mutta miten silti on mahdollista, että suomalaiset harrastavat koko ajan enemmän liikuntaa? Onko kyse ainoastaan siitä että lapsien ruokavaliosta/harrastuksista/liikunnasta ei enää välitetä, mutta itse juostaan MILFfinä salilla?

Kokonaisuuksiahan näissä tilastoissa katsellaan. Ravintoon ja liikuntaan vaikuttavat kokonaisuudet näyttäisivät olevan menossa koko ajan parempaan suuntaan, mutta jostain syystä lihominen on väestön keskuudessa lähestulkoon räjähdysmäistä.
Zeb kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Missä tästä maitorasvojen profiilin todellisesta pahuudesta löytyy näyttöä?
Googleta itse, mä en jaksa. Muista lähdekritiikki! :wink:
Kun tämä puheenvuorosi nyt näyttäisi olevan ainoa lähteeni, taidan olla pakotettu siihen. :P
Bhven

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Manaaja kirjoitti: - Suomalaiset syövät virallisterveellisemmin kuin koskaan
- Suomalaiset harrastavat enemmän liikuntaa kuin koskaan
= Suomalaiset valehtelevat itselleen ja gallupkyselijöille enemmän kuin koskaan.
NuoriD

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Bhven kirjoitti:
Manaaja kirjoitti: - Suomalaiset syövät virallisterveellisemmin kuin koskaan
- Suomalaiset harrastavat enemmän liikuntaa kuin koskaan
= Suomalaiset valehtelevat itselleen ja gallupkyselijöille enemmän kuin koskaan.
Kompsua.

Alkosta ostetusta viinamäärästäkin juodaan vain kolmannes, ainakin jos uskotaan haastattelututkimuksissa ilmoitettua alkoholinkäyttöä. Kukaan ei tiedä, mihin 2/3 alkosta ostetusta alkoholista katoaa. Ainakaan kukaan ei juo sitä.

Eli eiköhän tässä ole sama juttu, kuin että kaikki katsovat Tv:stä luontodokumentteja ja uutisia samalla kun syövät salaattia polkien stepperiä, kun totuus on, että syövät perunalastuja, katsovat BB:tä ja makaavat sohvalla.

Ihmiset puhuvat haastattelututkimuksissa paskaa. Otan taas jälleen taskusta jo rispaantuneen, mutta edelleen toimivan keskitysleirikortin. Siellä ei ollut lihavia vankeja. Kukaan ei ole lihonut, ellei ole syönyt enemmän kuin on kuluttanut.

Eilisessä A-talkissa stilettikorkokirurgi kertoi potilaastaan, joka oli tankki, ja kertoi vetävänsä pullaa napa pinkeänä, kun hiilareita kerran ravintosuosituksien mukaan saa ottaa. Haloo! Ei mikään ravintosuositus kehoita syömään enempää kuin kuluttaa.
Gaia

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja Gaia »

NuoriD kirjoitti: Kukaan ei tiedä, mihin 2/3 alkosta ostetusta alkoholista katoaa. Ainakaan kukaan ei juo sitä.
Mä tunnustan kolmisenkymmentä pullollista juomatonta puna- ja valkoviiniä :mrgreen:
SikaMika

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Manaaja kirjoitti:
Se mistä ihmisen kroppa veden lisäksi käytännössä sataprosenttisesti rakentuu, on proteiinit, rasvat ja kalsium. Hiilihydraateista ei rakennu mitään.
Jaahas, on näemmä uuden Manala-tieteellisen julkaisun aika!

Kerrotaas nyt kuitenkin, kuinka asiat oikeasti menevät:

http://vhh-123.blogspot.com/2009/05/ihm ... tumus.html

"Ihmiskehon alkuaineet

1. Happi (65%)
2. Hiili (18%)
3. Vety (10%)
4. Typpi (3%)
5. Kalsium (1.5%)
6. Fosfori (1.0%)
7. Kalium (0.35%)
8. Rikki (0.25%)
9. Natrium (0.15%)
10. Magnesium (0.05%)
11. Kupari, sinkki, seleeni, molybdeeni, fluori, kloori, jodi, mangaani, koboltti, rauta (0.70%)
12. Litium, strontium, alumiini, silikoni, lyijy, vanadiini, arsenikki, bromi (vähäisiä määriä)

...

Hiilihydraattien kemia
Hiilihydraatit muodostuvat alkuainelistamme kolmesta ensimmäisestä aineesta - hapesta, hiilestä ja vedystä. Ja näistä samoista aineista ihminen siis 93-prosenttisesti muodostuu."
Manaaja

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Bhven kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:- Suomalaiset syövät virallisterveellisemmin kuin koskaan
- Suomalaiset harrastavat enemmän liikuntaa kuin koskaan
= Suomalaiset valehtelevat itselleen ja gallupkyselijöille enemmän kuin koskaan.
Ei nämä mitään gallup-peräisiä mittauksia ole. Kyllä liikuntapalveluiden käyttö on lisääntynyt ihan faktana. Alan työpaikkojen määrä on kasvanut huomattavasti. Sekä liikunta- että kauneudenhoitopalveluiden liikevaihto on myös yli kaksinkertaistunut 2000-luvulla. Siis yli kaksinkertaistunut. Se on melkoisesti.

Ruokailutottumusten suhteen asia voi tosiaan olla vaikeammin tutkittavissa, mutta ainakin kevyttuotteiden suosio on ollut koko viime vuosikymmenen voimakkaassa kasvussa. Vasta tänä vuonna on ollut ilmassa merkkejä muutoksesta asian suhteen.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja aasi »

SikaMika kirjoitti:Hiilihydraattien kemia
Hiilihydraatit muodostuvat alkuainelistamme kolmesta ensimmäisestä aineesta - hapesta, hiilestä ja vedystä. Ja näistä samoista aineista ihminen siis 93-prosenttisesti muodostuu."
Tarkistapa vielä että mistä rasvat ja proteiinit muodostuvat.
Manaaja

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

SikaMika kirjoitti:Hiilihydraattien kemia
Hiilihydraatit muodostuvat alkuainelistamme kolmesta ensimmäisestä aineesta - hapesta, hiilestä ja vedystä. Ja näistä samoista aineista ihminen siis 93-prosenttisesti muodostuu."
Tuota. Satutko nyt olemaan tietoinen siitä että ihan sama pätee myös proteiineihin ja rasvaan? Se että sä alat puhumaan atomeista kun kyse on solubiologiasta ja molekyyliyhdisteistä ei nyt ihan kamalasti tuo mitään vakuuttavuutta tähän keskusteluun.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja Gat »

Manaaja kirjoitti: Voisiko palstan virallisterveellinen lääkärihenkilökunta selittää miten tämä on mahdollista, ja miksi liikalihavuus ja varsinkin lasten lihominen on nykyään suoranainen epidemia, varsinkin täällä suomessa? Voisiko virallisterveellinen ruokavalio olla syynä tähän? Kansan epidemiamaisen lihomisen alkamisen ja ruokaympyrä-/pyramidi-/lautasmalli -tyyppisen nykyaikaisen ravintosuosituksen lanseeraamisen välillä on kuitenkin olemassa melko selvää kronologista korrelaatiota.
Minä en ole oikea arvioimaan, kun olen jo lapsena ollut niin laiha että muut pojat pilkkasivat, yhyy. Vieläkään en vaan kykene lihoamaan. Syinä varmaan leptosomin ruumiinrakenne johon ei yksinkertaisesti mahdu tarttumaan paljon lihasta eikä läskiä, nopea aineenvaihdunta ja kesken syömisen iskevä kylläisyysrefleksi, jolloin en vain voi syödä enää yhtään lisää. Kokkiohjelmat ja gastronomia välillä ärsyttävät, että eikö se ole ihan sama miltä maistuu kunhan minä edes jotain saisin syötyä.

Mutta asiaasi että tuo "ruokaympyrä" ja hokema "aamiainen on päivän tärkein ateria" tulivat jo kouluaikanani 70-luvulla. Jo silloin aamiaisen syöminen oli minulle mahdotonta, elimistö nukkuu vielä. Läski kaverini sen sijaan söi aamulla tuhdisti kun äitinsä oli opettanut. "Ruokaympyrästä" tuli minulle jo silloin ihan mutuna mieleen, että jos joka aterialla todella pitäisi olla kaikkien sektoreiden safkaa, niin eikö annoskoko väkisinkin kasva lihottavaksi.

Elikkä se mistä sinua edellä (turhaan sori) nälväsin, että jos kovin huolella ja terveellisesti ja monipuolisesti syö, juuri sitä ohjetta noudattaen saattaa silti helposti syödä liikaa.

Daven keskitysleiridieetti on kai minulla melkein arkipäivää. Huono niinkin, varmaan poden ainakin vitamiininpuutetta jos en purkista tabletteina syö. Sen voin todistaa että olut sinällään EI lihota! Oikeastaan minulla niinpäin että laihdun silloin kun en liiku, liikunnanharrastuskausina paino terveesti nousee. Pääosin lihaksista kai.

Mites Manaaja jos sinä ja minä vaihdettaisiin dieettejä niinkuin siinä TV-ohjelmassa? Voisi tehdä molemmille hyvää. Tosin sinä kärsisit jos saisit vain illalla lihapiirakan kolmella nakilla :D
elco

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja elco »

Laihdutuskeskustelu v666. Huikka, huikka, pullo tyhjäksi.

Mielestäni uskottavin teoria on, että manalan kalorikalenteri vuotaa. Vaihtoehtoisesti Manalan kannattaa yrittää saada julkaisu johonkin lääketieteen alan lehteen. Kolmas vaihtoehto on käydä cäshäämässä miljoona James Randin säätiöltä.
SikaMika

Re: Hörhö-o-meter

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

^&^^ No okei, ei paras mahdollinen veto.
EDIT: pointterit päin vittua, mutta näillä mennään

Mutta en mä silti lähtisi julistamaan, että hiilarit ovat yksiselitteisesti pahasta. Liika on aina liikaa, liika proteiini ja rasvakin lihottavat, niidenkin, kuten hiilareiden, laatu on tärkeämpää kuin saatu määrä.

Mitä tulee virallisiin ravintosuosituksiin, niin on ilmeistä, että ihmiset puhuvat paskaa kysyttäessä syömisistään ja juomisistaan. Ei ole mitään syytä olettaa, etta ravintosuositukset olisivat täysin perseestä, vaikka ne, kuten kaikki muukin tiede, muuttuvat ajan myötä tiedon lisääntyessä. Yksilöllisiä eroja toki löytyy, olet (Manala) sentään alkanut viittaamaan enemmän pelkkään itseesi todetessasi, etteivät viralliset ravintosuositukset toimi juuri sinulle. Se on positiivinen suuntaus, itsekin olen valmis myöntämään, että yksilökohtaisissa aineenvaihdunnoissa on niin paljon eroja, etteivät viralliset suositukset ole täysiä totuuksia, vaan ennemminkin best practises -tyyppisiä, yleisluontoisia ohjeita Onneen. Itse suosittelen kaikille kokeilemaan virallisten suositusten mukaisia ravintoainemääriä. Jos homma ei toimi, kokeile modata niistä tsellesi toimivampi ratkaisu esim. hiilareiden määrää vähentämällä ja katso, kuinka käy.

Itselleni toimii runsaampi hiilarinen ruokavalio silloin, kun urheilen säännöllisesti; paino pysyy hyvin kurissa. Jos urheilut jää väliin, on myös minun pakko pudottaa hiilareiden osuutta ruokavaliossani ja lisätä proteiinin osuutta vastaavasti. Rasvojen demonisointia en ymmärrä minäkään, tosin en tiedä, kuka sellaista harrastaa (en ole seurannut mm. tätä Puska-uutisointia). Jos niin tekee, ei tiedä mistä puhuu. Tarvittavien kovien rasvojen osuus tulee tosin täytetyksi todella helposti ihan terveelliselläkin ruokavaliolla, joten vähänkään ahmatimpi tyyppi tulee helposti kiskoneeksi niitä liikaa ja siitä syystä kai ravintoterapeutit ovat asiasta olleet huolissaan. Sama pätee myös ylimääräisiin hiilareihin. Hiilarit sinänsä eivät ole pahasta, mutta niidenkin saanti menee överiksi niin helposti, jos herkkuperseisyys yhtään vaivaa. Itse osaan onnekseni pysyä pullamössöistä erossa, mutta tiedän ja näen tilastoista/kadulla, ettei homma ole kaikille niin helppoa.
Vastaa Viestiin