Jos kahvia niin miten?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Kahvia ja jos niin miten!

Juon kahvia ja mustana ilman sokeria
6
26%
Juon kahvia ja kermalla ilman sokeria
0
Ei ääniä
Juon kahvia ja mustana sokerilla
0
Ei ääniä
Juon kahvia ja maidolla ja sokerilla
7
30%
Juon kahvia ja kermalla ja sokerilla
1
4%
Juon kahvia mutta edelliset vaihtoehdot ei käy
6
26%
En juo kahvia
2
9%
Äänestän tyhjää
1
4%
 
Ääniä yhteensä: 23

Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Gaia kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Hei dudes!

Jengillä on erilaiset maku- ja hajuaistit, kauheeta lynkkausta!
No hei!!! Jos et oo samaa mieltä kuin MINÄ ni oot väärässä!!!1
Vooe vittu, kuka täällä kenenkään makua on dissannut? Itse olen ainakin kiinnostunut siitä, että maistuuko kaikki muukin aina samalle ihmisen suussa jolle maistuu noin moniulotteinen asia aina samalle.

Sen takia mie aloitin ett makuasiat jne.. Ei ollu tarkoitus kenenkään makua tulla dissailemaan. Eipä ole minulta pois miten joku juo kahvinsa.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
So Hard

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

En juo kaffia. Se ei piristä minua ja maistuu sellaisenaan pahalta. Ainoa tapa nauttia kahvista on mokkapalojen täytteessä.

Onneksi nykyään kaikkialla on tarjolla teetäkin kahvin sijasta.
Gaia

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Gaia »

^^Kahvilla maustettu jäätelö kannattaa kans kokeilla!
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Ja olin tietenkin täysin tosissani, sarkasmimittarit päälle, pliis.
The great club outshines the individual, always and forever.
Gaia

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Gaia »

exPertti kirjoitti:Tukolla oli aikoinaan joku oma mokkamerkkinsä joka oli mukavan mokkaista. Ei ole silmään sattunut aikoihin enää.
http://www.tuko.fi/tuotteet/fi_FI/tuote ... 0701522567
:?:

Elppa: Eikä? Et vai? :roll:
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja annepa »

Haemaeraemies kirjoitti:
Gaia kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Hei dudes!

Jengillä on erilaiset maku- ja hajuaistit, kauheeta lynkkausta!
No hei!!! Jos et oo samaa mieltä kuin MINÄ ni oot väärässä!!!1
Vooe vittu, kuka täällä kenenkään makua on dissannut? Itse olen ainakin kiinnostunut siitä, että maistuuko kaikki muukin aina samalle ihmisen suussa jolle maistuu noin moniulotteinen asia aina samalle.

Sen takia mie aloitin ett makuasiat jne.. Ei ollu tarkoitus kenenkään makua tulla dissailemaan. Eipä ole minulta pois miten joku juo kahvinsa.
No on sitä ehkä vähän dissattu.

Mun isällä oli ongelmia nenäverenvuodon kanssa. Sieraimia operoitiin jotenkin (poltto? tamponointi?) ja verenvuodon lisäksi sairaalaan jäi hajuaisti. Voitte uskoa että ukkoa vitutti kun suurin osa mauista hävisi. Tietysi maistoi perusmaut (viime tiedon mukaan niitä on 5) mutta kaikki muu maistui samalta. Isä on kaiken lisäksi hyvän ruuan ystävä eli osaa nauttia mauista eikä syö "mitä vain kunhan nälkä lähtee". Tältä pohjalta myös kahvin juonti ei välttämättä ole enää nautinto. Onneksi hajuaisti on jo palautunut ainakin osittain.

Itse juon Juhlamokkaa tai Presidenttiä päivittäin, maidolla tai kermalla sekä sokerilla, se on tuoreena ihan ok. Sunnuntaisin teen uudella teräsmutterillani kahvit ja sekoitan siihen lämmintä maitoa. Ihan mahtavaa. Niin hyvää. Joululahjaksi oletan saavani myllyn.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Elppis kirjoitti:Ja olin tietenkin täysin tosissani, sarkasmimittarit päälle, pliis.


Sori, duunissa ei tollaset toimi. Valtaosa tehoista menee hermojen hillitsemiseen kun tulee niin mahtavia kysymyksiä ja "ongelmia".

" Mikä tähä on käyttäjätunnus?" ( Lukee näppiksessä isolla?
" Miksi tää kosketuslevy ei toimi?" (kun koittaa hinkuttaa 3 sormella sitä)
" Miten käyttäjä kirjataan ulos koneelta?" (Tämä siis tyypiltä joka istuu joka päivä koneella)

Joo sori, ei jää sarkasmille enää tehoja.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Haemaeraemies kirjoitti:Joo sori, ei jää sarkasmille enää tehoja.
EI mitn :) Vähän sama kun Saunalahden aspassa taannoin: "mä oon painanu kaiken niin kuin tehdän ohjeet nettisivulla näkyy, enkä silti saa sähköpostia toimimaan". "Rouva, teidän pitää avata se Outlook, kuvakkeiden painaminen sivuilta ei auta". :D
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Gat kirjoitti:Käytän kahvia lähinnä piristeenä, kun kerran amfetamiinia ei ole saatavilla.
Miten niin ei ole? :jouden:
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9418
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Suomessa on muutamia pienpaahtimoita, jotka pyrkivät tuotteissaan ennemmin laatuun kuin suuriin myyntimääriin, koska massatuotannossa laatu väkisinkin laskee.

http://www.kaffaroastery.fi/
http://www.latorre.fi/

Ja mainitaan nyt vielä Robert, vaikka se onkin jo vähän isompi merkki, niin sieltäkin löytyy hyviä vaihtoehtoja. Kahvia on kaupan kahdella brändillä:

http://www.robertscoffee.com/etusivu_suomi.htm
http://www.robertpaulig.fi/tuotteet.html

Itse en juo suodatinkahvia, vaan valmistan kahvini aina espressokoneella, joten se rajoittaa omaa tietämystäni kahvilajeista. Luin joskus artikkelia Kaffan paahtimossa ja he mainitsivat mielestään parhaaksi valmistustavaksi pressopannun, joten sieltä saattaa löytyä suodatinkahvin ystäville hyviä vaihtoehtoja, kun tuntuvat vielä suosivan suht vaaleita paahtoasteita.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kahvi on kahvipavuista uutettu juoma. Muuttujat ovat siis seuraavat:
- pavut
- paahto
- jauhatus
- uutto: suodatin, mokkapannu, espressokone, pressopannu, pannukahvi,
- lisukkeet: sokeri, maitotuotteet, jne.

Tavoitteena on saada hyvänmakuista juomaa, joten ei oikein voi sanoa, että esim. jokin uuttomenetelmä olisi se ainoa oikea. Tai no, ehkä se perinteinen suomalainen suodatinketin on aika huono vehje.

Pannukahvi on muuten uuttotavaltaan lähempänä fiksuja menetelmiä kuin suodatinkeitin. Jos siis tykkäätte perinteisestä pannukahvista, niin kokeilkaa piruuttanne vaikka 15€ pressopannua.

Itse juon kahvini maitokahvina, joten vaatimukseni itse kahville ovat matalammat kuin espresson kittaajille.
RP

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja RP »

So Hard kirjoitti: Onneksi nykyään kaikkialla on tarjolla teetäkin kahvin sijasta.
En käytä. Onneksi suhteellisen usein tarjolla myös kylmää kraanavettä.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

sivustahuutaja kirjoitti:
Tai no, ehkä se perinteinen suomalainen suodatinketin on aika huono vehje.

....
Itse juon kahvini maitokahvina, joten vaatimukseni itse kahville ovat matalammat kuin espresson kittaajille.
Se on huono vehje koska siinä on osa joka tuo ylimääräisen maun, eli suodatinpaperi. Siitä liukenee pölyä ja muita jäämiä paperista kahviin. Suodatinkahvin ongelma on myös veden liian pitkä kosketus kahvin kanssa, eli ns. yliuuttaminen. Sitten on myös lämpötilaongelma, koska suodatinkahvin optimaalinen uuttolämpö on 92 - 96 astetta, alle tämän juomasta tulee laihaa ja yli sen niin palanutta.

Pelottavan paljon muuttujia tuossa suodatinkahvin-meisingissä.

Itse juon vain maitokahvia, mutta teen sen maitokahvin mutteripannulla edellämainituista syistä. Pressokeittimestä tulee parhaat raakakahvit espressokoneen jälkeen, mutterista tulee parhaat maitokahviin imo.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Manaaja

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Haemaeraemies kirjoitti:Suodatinkahvin ongelma on myös veden liian pitkä kosketus kahvin kanssa, eli ns. yliuuttaminen.
Kuis niin moni sitten pitää pannukahvia suodatinkahvia parempana mutta vaivalloisempana? Siinähän se vesi vasta lilluukin kiinni siinä kahvissa pieniä iäisyyksiä.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Taidan ruveta juomaan kusta. Valmistusoperaatio on samanlainen vähän kaikilla, vahvoilla mausteilla saa uusia kivoja makuja testattavaksi.
Paras päivä ikinä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti:Kahvi on kahvipavuista uutettu juoma. Muuttujat ovat siis seuraavat:
- pavut
- paahto
- jauhatus
- uutto: suodatin, mokkapannu, espressokone, pressopannu, pannukahvi,
- lisukkeet: sokeri, maitotuotteet, jne.
Vesi?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti: Vesi?
Perusvesi sisältyy ajatukseen uuttamisesta. Tai kai sitä voisi muuhunkin nesteeseen uuttaa.

Joku kahvinjuoja saattaa toki käyttää jotain erikoisvettä, joten mainitkaa ihmeessä, jos vetenne on jotain 10 000 vuotta vanhaa jäätikkökamaa.
Zeb

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Yleensä juon laihaa peruspresidenttiä perusmoccamasterilla valmistettuna reilulla maidolla ilman sokeria. Tykkään kyllä erikoiskahveista, kuten lattesta, mutten niin paljoa että viitsisin kotona alkaa hifistellä. Niinjuu, ja kaakaokahvi on hyvää, kelpaa vaikka automaatista.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kotimaiset oluetkin (siis nää peruslaakerit) maistuvat kohtuu samoilta. Yritän kokea huonommuutta, etten tunnista niitä, mutta en osaa. Pidän mm. Karhun mausta sekä Lapparista. Eilen join kolme pulloa Karhua. Joskus juon Prismasta saatavia ulkolaisia vaihtelun vuoksi.

Ja pressa ja kultis maistuvat suussani samalta. En oikein pidä keskieurooppalaistyylisestä vaffemmasta kahvista, vaan kotimainen peruskahvi on mielestä parasta kahvia.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Baristakoulutuksen saaneena ja useita kertoja mm. paahtimoilla vierailleena mua vähän ehkä harmittaa etten juo kahvia.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Zeb kirjoitti:Yleensä juon laihaa peruspresidenttiä perusmoccamasterilla valmistettuna reilulla maidolla ilman sokeria. Tykkään kyllä erikoiskahveista, kuten lattesta, mutten niin paljoa että viitsisin kotona alkaa hifistellä.
Vaihda nyt ihan alkuun edes peruspresidentti presidentin tummaan paahtoon. Sitten lämmität sopivan määrän maitoa mikrossa, niin olet itse asiassa ottanut aika harppauksen erikoiskahvien suuntaan. Aikaa ja vaivaa tuo vaatii lähes täsmälleen sen mitä normikahvinkin valmistaminen.

Itse väsäsin aikoinaan maitokahvin suodatinkeittimellä tehtyyn pauligin parisienneen. Tuokin lopputulos oli parempi kuin monista kahviloista saatava automaattilatte tai jopa parempi kuin jotkut kahviloiden koneella vääntämät lattet.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vesper kirjoitti:Baristakoulutuksen saaneena ja useita kertoja mm. paahtimoilla vierailleena mua vähän ehkä harmittaa etten juo kahvia.
Minua taas harmittaa, että en pidä teestä tämän enempää. Teessä tuntuu kuitenkin olevan vielä enemmän vaihtoehtoja kuin kahvissa.
Zeb

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

sivustahuutaja kirjoitti:Vaihda nyt ihan alkuun edes peruspresidentti presidentin tummaan paahtoon. Sitten lämmität sopivan määrän maitoa mikrossa, niin olet itse asiassa ottanut aika harppauksen erikoiskahvien suuntaan. Aikaa ja vaivaa tuo vaatii lähes täsmälleen sen mitä normikahvinkin valmistaminen.
No testataanpa sitten kun tuli näin selkeä ohjeistuskin! :)
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

sivustahuutaja kirjoitti:Minua taas harmittaa, että en pidä teestä tämän enempää. Teessä tuntuu kuitenkin olevan vielä enemmän vaihtoehtoja kuin kahvissa.
Jep. Harmi vaan että niissä parhaimmissakin kahviloissa on yleensä tarjolla pelkkää earl greytä ja ehkä hifistelynä jotain haudutettua teetä. Wuhuu!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Vastaa Viestiin