Jos kahvia niin miten?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Kahvia ja jos niin miten!

Juon kahvia ja mustana ilman sokeria
6
26%
Juon kahvia ja kermalla ilman sokeria
0
Ei ääniä
Juon kahvia ja mustana sokerilla
0
Ei ääniä
Juon kahvia ja maidolla ja sokerilla
7
30%
Juon kahvia ja kermalla ja sokerilla
1
4%
Juon kahvia mutta edelliset vaihtoehdot ei käy
6
26%
En juo kahvia
2
9%
Äänestän tyhjää
1
4%
 
Ääniä yhteensä: 23

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vesper kirjoitti:Jep. Harmi vaan että niissä parhaimmissakin kahviloissa on yleensä tarjolla pelkkää earl greytä ja ehkä hifistelynä jotain haudutettua teetä. Wuhuu!
Tuo 'haudutettu tee' pistää aina hymyilyttämään silloin kun kyse on jostain tuntikausia seisoneesta pannusta. Mikä siinä mättää, että kahvilaksi itseään kutsuva ei pysty hankkimaan tusinaa sorttia laatuteetä ja vaikka vain teepalloja, jos kerran pienet mukaan annettavat pressopannut olivat liian hankalia.
masa

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja masa »

sivustahuutaja kirjoitti: Joku kahvinjuoja saattaa toki käyttää jotain erikoisvettä, joten mainitkaa ihmeessä, jos vetenne on jotain 10 000 vuotta vanhaa jäätikkökamaa.
Turggusessa asuessani keittelin duunissa aina kahvit vesiautomaattien "lähdevedestä." Varsinkin keväiseen aikaan kraanasta valuva vesi haisi kuin viemäri, joten ei se ainakaan kahvin makua parantanut.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

sivustahuutaja kirjoitti: Mikä siinä mättää, että kahvilaksi itseään kutsuva ei pysty hankkimaan tusinaa sorttia laatuteetä ja vaikka vain teepalloja, jos kerran pienet mukaan annettavat pressopannut olivat liian hankalia.
Samaan syssyyn voin ihmetellä, että kahvilaksi itseään kutsuva paikka ei osaa usein tarjota sitä kunnollista kahviakaan. Mm. Robert'sissa on pari kertaa ollut niin palaneen makuista lattea, että on jäänyt juomatta.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

sivustahuutaja kirjoitti:Tuo 'haudutettu tee' pistää aina hymyilyttämään silloin kun kyse on jostain tuntikausia seisoneesta pannusta. Mikä siinä mättää, että kahvilaksi itseään kutsuva ei pysty hankkimaan tusinaa sorttia laatuteetä ja vaikka vain teepalloja, jos kerran pienet mukaan annettavat pressopannut olivat liian hankalia.
No mutta, onhan se hautunut tosi pitkään!

Teetä löytyy aika taivaallisiakin lajikkeita, joskin saatuani esim. tullilaboratorion faktaa vihreän teen sisältämistä torjunta-aineista, olen karsinut teenkin kulutusta raskaalla kädellä.

Ja siis noista "hienoista kahviloista"... Niissä on usein käytössä joku kahvakone, mutta kahvan varressa joku täysin kouluttamaton ja makuaistiton pissaliisa. Kahvihan voikin tällä yhdistelmällä olla mitä tahansa hyvä ja kuran väliltä, kun taas hyvin säädetyt ja pestyt/hoidetut automaatit tekee hyvää ja tasalaatuista kahvia.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Lilo kirjoitti:Samaan syssyyn voin ihmetellä, että kahvilaksi itseään kutsuva paikka ei osaa usein tarjota sitä kunnollista kahviakaan. Mm. Robert'sissa on pari kertaa ollut niin palaneen makuista lattea, että on jäänyt juomatta.
Roberts on aika kehno paikka. Joskus asemalta on ihan pakko napata latte mukaan ja silloin täytyy aina muistaa huhuilla neidille, että ethän nyt keitä sitä maitoa!.

Tulisi Starbucks ja tappaisi pois nämä kotimaiset sählääjät. Ne muutamat hyvät kahvilat kyllä pärjäisivät Starbucksin rinnallakin.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

TIETENKIN Kahvinvärinen kommenttini:

En arvannutkaan laittaessani tätä kahvikyselyä, että kahviasia on näin monitahoinen, ts. on erilaisia mielipiteitä kahviin ja erikoiskahveihin liittyen noin paljon ja varsinkin mielipiteitä.

Mutta vallan mielenkiintoisia ajatuksia ja vaatimuksia. Se on hyvä juttu ettei enää olla sota-ajalla, jolloin oli hienoa jos ylipäänsä sai mustasta pörssistä tai Amerikanpostina kahviputua!

Minä itseasiassa tykkään Nespressosta. On sellaine kasettikapseli, jossa kahvi ja sitten vesi tulee suoraan. Oma keittimensä.
Mutta sitten olen toivottoman vanhanaikainen normaalin kahvin suhteen: eli vaaleapaahto ja JuhlaMokka-tyyppinen on ok. Ja maitokermaa ja hyvää seuraa. Ei, mutta keitänkin kahveet ja menen katsomaan San Marinon häviötä! Toivoo SA
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Manaaja kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:Suodatinkahvin ongelma on myös veden liian pitkä kosketus kahvin kanssa, eli ns. yliuuttaminen.
Siinähän se vesi vasta lilluukin kiinni siinä kahvissa pieniä iäisyyksiä.
Kyllä, mutta jauhatus on erillainen. Se vaikuttaa siihen miten pitkään neste voi muhia purujen kanssa.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
pikkuprinssi

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja pikkuprinssi »

Jos keitän kahvin itse, sen pitää ehdottomasti olla tummapaahtoista, esimerkiksi Franskrostia tai Parisienia. Juon sen yleensä suodatinkahvina. Pressopannujakin kaapista löytyy. Ei maitoa, ei sokeria. Viikonloppuisin saatan keittää tuplavahvuisena ja nauttia maitokahvia 1:1 -sekoitussuhteella. Mikään ei kuitenkaan voita hyvää espressoa, mutta sitä tulee juotua harvoin. Ei jaksa säätää mutteripannun kanssa.

Töissä juon Juhlamokkaa.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

pikkuprinssi kirjoitti:Jos keitän kahvin itse, sen pitää ehdottomasti olla tummapaahtoista, esimerkiksi Franskrostia tai Parisienia. Juon sen yleensä suodatinkahvina. Pressopannujakin kaapista löytyy. Ei maitoa, ei sokeria. Viikonloppuisin saatan keittää tuplavahvuisena ja nauttia maitokahvia 1:1 -sekoitussuhteella. Mikään ei kuitenkaan voita hyvää espressoa, mutta sitä tulee juotua harvoin. Ei jaksa säätää mutteripannun kanssa.

Töissä juon Juhlamokkaa.
Niin, aikamoisista tasovaatimuksistasi huolimatta pystyt juomaan työympäristössä JuhlaMokkaa! Mielenkiintoinen tutkimuskohde oikeastaan!

Sama on minullakin periaatteessa kun kotona teen tuoretta kahvia ja jotenkin töissä tyytyy jarrusumppiinkin!

Tuntuu johtavan se kohta että kahvi otetaan maidolla ilman sokeria tai sitten maidolla sokerin kanssa, molemmilla seitsemän ääntä!
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

pikkuprinssi kirjoitti: Ei jaksa säätää mutteripannun kanssa..
Tätä olen seurannut omalla kohdallani. Nyt kun mutterointia on takana hyvä tovi, ja tuntee oman hellan, niin rutiinini hipoo täydellisyyttä. Aikaa seuraavaan kuluu noin 6 - 7 minuuttia, en ole sekuntikellon kanssa mitannut.

Hellat päälle, maitolevy 4 ja kahvilevy 6 (asteikko sii 1-6), saman tien maito kattilaan lämpenemään ja mutterin huuhteluun. Vedet sisuksiin, suodatin paikoilleen, kahvit suodattimeen ja tiivistys, mutteri kiinni ja hellalle. Siinä kun ne valmistuvat niin pesen 0.5l kahvimukini ja jätän sen lämpenemään. Tässä vaiheessa maidon voi nostaa pois hellalta ja ihan juuri kahvi kiehuukin. Nostan sen pöydälle tasoittumaan siksi aikaa kun tyhjennän mukini lämmitysvedestä ja täytän maidolla, sitten kahvit perään ja ripaus sokeria.

Siitä on minun aamuni tehty. Ja nautin tuosta rutiinista :)
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Komps komps

Tosin tuota kupin lämmittämistä en ymmärrä, koska kaadat sinne kuitenkin lämpimän maidon ja kahvin? Kahvinkinkin unohdit jauhaa...
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

sivustahuutaja kirjoitti:^ Komps komps

Tosin tuota kupin lämmittämistä en ymmärrä, koska kaadat sinne kuitenkin lämpimän maidon ja kahvin? Kahvinkinkin unohdit jauhaa...
Kupin lämmitän sen takia, että käytän tollasta kaameen kokoista maljaa joka on aika paksua lasia. Kun se ottaa vähä pohjalämpöä, pysyy kahvi sitten pidempään lämpinänä.

Ja se tapahtuu jotenkin rutiininia sen tiskaamisen ohessa. En jauha itse vielä kahveja, se on sitten seuraava askel.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
pikkuprinssi

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja pikkuprinssi »

Stadinarska kirjoitti:
pikkuprinssi kirjoitti:Jos keitän kahvin itse, sen pitää ehdottomasti olla tummapaahtoista, esimerkiksi Franskrostia tai Parisienia. Juon sen yleensä suodatinkahvina. Pressopannujakin kaapista löytyy. Ei maitoa, ei sokeria. Viikonloppuisin saatan keittää tuplavahvuisena ja nauttia maitokahvia 1:1 -sekoitussuhteella. Mikään ei kuitenkaan voita hyvää espressoa, mutta sitä tulee juotua harvoin. Ei jaksa säätää mutteripannun kanssa.

Töissä juon Juhlamokkaa.
Niin, aikamoisista tasovaatimuksistasi huolimatta pystyt juomaan työympäristössä JuhlaMokkaa! Mielenkiintoinen tutkimuskohde oikeastaan!
Automaattikahvissa menee raja. :) Juhla Mokka kyllä menee, kunhan se on tuoretta ja työnantajan sponsoroimaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12351
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Harri Holkeri esiintyi äskettäin TV:ssä (Mansikkapaikka) mutta ei juonut kahvia.
Sen sijaan taisi syödä mansikoita. 8)
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Hei! :)

Tuossa gallupissa on nyt tasapeli sen suhteen otetaanko kahvi maidolla vai maidolla ja sokerilla?

Jos vielä on vastaamatta niin voit ratkaista "voittajan".

Muutoin kiitän kaikille tosi mielenkiintoisista vastauksista. Sain itse paljon oppia kuinka voi kahvista tai muista saada enemmän nautintoa! Kiitos!
Ja luulen, että muutkin sai tästä aika paljon! :idea: sa
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Eilen sitten kävi niinniin ninni tosi harvi naisesti, että piti juoda kahvia ilman maitoa tai kermaa kun vastapuoli niin kehui kahviaan ja kehotti maistamaan.
Sanoin että hyvää. Inhosin itseäni koska se oli valkoinen sellainen.
Kahvi sensijaan oli mustaa.
Ja musta on musta liian mustaa-
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9402
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Haemaeraemies kirjoitti:En jauha itse vielä kahveja, se on sitten seuraava askel.
Osta kerralla kunnon mylly, niin ei tarvi ostaa ensin Kohtuuhintaisa ja sen jälkeen hyvää. Nykyinen mylly ei tee tarpeeksi hienoa espresso-jauhatusta, joten tarkotus olisi korvata paremmalla. Mahdollisesti tällä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Vagabondo kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:En jauha itse vielä kahveja, se on sitten seuraava askel.
Osta kerralla kunnon mylly, niin ei tarvi ostaa ensin Kohtuuhintaisa ja sen jälkeen hyvää. Nykyinen mylly ei tee tarpeeksi hienoa espresso-jauhatusta, joten tarkotus olisi korvata paremmalla. Mahdollisesti tällä.
Vähän kallis toi parempi malli, itse kelasin analogi-versiota ja veivaa ihan käsin sen jauhatuksen. Tää vois olla http://www.crema.fi/fi/products/zassenh ... resso.html
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9402
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Haemaeraemies kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:En jauha itse vielä kahveja, se on sitten seuraava askel.
Osta kerralla kunnon mylly, niin ei tarvi ostaa ensin Kohtuuhintaisa ja sen jälkeen hyvää. Nykyinen mylly ei tee tarpeeksi hienoa espresso-jauhatusta, joten tarkotus olisi korvata paremmalla. Mahdollisesti tällä.
Vähän kallis toi parempi malli, itse kelasin analogi-versiota ja veivaa ihan käsin sen jauhatuksen. Tää vois olla http://www.crema.fi/fi/products/zassenh ... resso.html
Toihan on vasta tollanen keskihintanen. Ajattelin kuitenkin sen verran panostaa seuraavaan myllyyn, ettei tarttis enää kolmatta ostaa ihan heti. Kyllähän tuo rahapuoli vähän hidastaa laitteiston päivitystä, koska espressokeittimen vaihtaminen parempaan se vasta kalliiksi tulee.

Toi käsimylly on melko varmasti parempi kuin toi mun nykyinen mylly.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
NuoriD

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Hankkikaa elämä!
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Vagabondo kirjoitti: Kyllähän tuo rahapuoli vähän hidastaa laitteiston päivitystä, koska espressokeittimen vaihtaminen parempaan se vasta kalliiksi tulee.
Keittimissä ei kyllä hinta takaa laatua. Oma Krupsini on hyvinkin edullinen malli, mutta sillä keittelee kevyesti paremmat kahvit kuin monilla tolkuttoman paljon kalliimmilla vehkeillä - verrattu on. Tosin oma kappaleeni olikin vissiin viimeisiä vielä Saksassa valmistettuja, ennen kuin tuotanto siirtyi jonnekin hevonkukkeliin ja laatu laski.

Täysautomaatteihin suhtaudun erittäin skeptisesti, niissä on liikaa hajoavia osia.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja annepa »

Joululahjaksi olen tilannu myllyn. Toivottavasti hellu osaa ostaa sopivanlaisen. Se tahtoo olla vähän pihi, että voi vaikuttaa asiaan :( Ois ny ees tarkka mutta että pihi.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9402
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Lilo kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti: Kyllähän tuo rahapuoli vähän hidastaa laitteiston päivitystä, koska espressokeittimen vaihtaminen parempaan se vasta kalliiksi tulee.
Keittimissä ei kyllä hinta takaa laatua. Oma Krupsini on hyvinkin edullinen malli, mutta sillä keittelee kevyesti paremmat kahvit kuin monilla tolkuttoman paljon kalliimmilla vehkeillä - verrattu on. Tosin oma kappaleeni olikin vissiin viimeisiä vielä Saksassa valmistettuja, ennen kuin tuotanto siirtyi jonnekin hevonkukkeliin ja laatu laski.

Täysautomaatteihin suhtaudun erittäin skeptisesti, niissä on liikaa hajoavia osia.
Automaattikahvi on parhaimmillaankin automaattikahvia. Ei ne sovellu hifistelijälle. Puoliautomaatilla ja ennen kaikkea vipuvarsikeittimellä baristan ammattitaito ratkaisee paljon lopputulokseen, joten parempi laite ei takaa automaattisesti parempaa kahvia. Osa laitteista on ylihintaisia, mutta aiheeseen tutustumalla lisäpanostuksella saa paremman laitteen. Kuinka paljon on valmis panostamaan on sitten ihan makukysymys.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16639
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä luulen, että olen aikaisemminkin messunnut tästä, mutta kertaus on opintojen äiti. Suhtaudun näin itsarifestari-viikonlopun kunniaksi isänmaallishenkisellä - eli ksenofobiaa lähestyvän nationalistisella - ennakkoasenteella italialaisten sun muiden eurooppalaisten kahvikulttuurien ihaliluun, kun siihen liittyy suomalaisen kahvikulttuurin dissaus. Suomalaiset kuluttanevat edelleen enemmän kahvia henkeä kohden kuin minkään muun maan kansalaiset, minkä luulisi vaikuttavan suomalaisen kahvikulttuurin painoarvoon. Ovathan nuo erikoikahvit ihan kiinnostavia lisiä kulttuuriin, mutta niiden kautta tapahtuva dissaava hifistely on jotenkin epämääräisen mautonta. Hifistelisitte vaikkapa kunnollisilla nokipannukahveilla ta jotain. Kuitenkin, suomalaista peruskahvia ei omassa käyttötarkoituksessaan moni kahvi voita, joskin niillekin on oma roolinsa, jota taas vastaavasti ei suomalaisella oikein voi korvata. Kaikkien kukkien kukkia ja tolleen. Vastaavasti juon kahvini pääsääntöisesti mustana ja ilman makeutusta, mutta joskus saatan myös ryhtyä erinäisiin maitokahveihin.

Sen verran annan kuitenkin periksi epäisänmaallisille itsetunto-ongelmille, että ostan oikeastaan vain tummapaahtoisia suodatinkahveja. Lisäksi, eritoten viikonloppuisin, keittelen mutteripannukahveja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9402
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Jos kahvia niin miten?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Just. No mä en ole koskaan pitänyt suomalaisesta kahvista. Minusta se on pahaa. Liian vetistä ja usein kitkerää. Kerran sattumalta satuin italiassa maistamaan espressoa ja hämmästyin, että kahvi voi olla myös hyvää. Suomalaista kahvia en sitä ennen juonut eikä ole enää toivoakaan että siihen siirtyisin. Ennemmin juon teetä tai kylmiä juomia.

Se, että mä hifistelen kahvin kanssa, johtuu siitä että mä hifistelen muidenkin nautintoaineiden kanssa. Miksi juoda kannukaupalla mitä sattuu kuraa, kun pienemmästäkin määrästä voi saada suuremman nautinnon panostamalla laatuun. Pätee alkoholijuomiin ja ruokaan siinä missä kahviin.

Elämä on ainutkertainen tilaisuus nautintoihin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin