Hyytävä torstai

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyytävä torstai

Viesti Kirjoittaja Elppis »

NuoriD kirjoitti: Toki muutaman rivin tekstit kirjoittaa koneella yhtä nopeasti kuin sanelee.
Mitä vanhempi lääkäri, sitä matalampi kynnys sanella :D Eilen kirjoitin yhden lääkärin saneluita abt 20 kpl, kahden päivän käynnit. Yhteensä ehkä 3000 merkkiä kaiken kaikkiaan. Rasittavaa.
The great club outshines the individual, always and forever.
So Hard

Re: Hyytävä torstai

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Riemumieli kirjoitti:Ehkä tuo sanelu on jotain muuta, mutta itse lekurilla käydessäni tekstit on kirjoitettu koneelle siinä samalla ja tekstiä on ollut noin 30 sanan verran.
Sanelu on jotain mitä voi tehdä potilaan tutkimisen aikana reaaliaikaisesti. Koneella kirjoittelua ei oikein voi.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyytävä torstai

Viesti Kirjoittaja Elppis »

So Hard kirjoitti:
Riemumieli kirjoitti:Ehkä tuo sanelu on jotain muuta, mutta itse lekurilla käydessäni tekstit on kirjoitettu koneelle siinä samalla ja tekstiä on ollut noin 30 sanan verran.
Sanelu on jotain mitä voi tehdä potilaan tutkimisen aikana reaaliaikaisesti. Koneella kirjoittelua ei oikein voi.
Eiku toistepäin, vai onks mun kommentti facepalm-tähtirivistöä?
The great club outshines the individual, always and forever.
So Hard

Re: Hyytävä torstai

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Elppis kirjoitti:Eiku toistepäin, vai onks mun kommentti facepalm-tähtirivistöä?
On. Lääkäri voi pitää sanelunauhuria kädessä samalla kun sörkkii liian montaa sormea kumihanskaan. Tietokoneen näyttöä tuijottaessa ja näppäimistöä näpelöidessä on liki mahdoton puristella potilaan rintaa, kehua sen muotoa ja imeä nänniä.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyytävä torstai

Viesti Kirjoittaja Elppis »

So Hard kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Eiku toistepäin, vai onks mun kommentti facepalm-tähtirivistöä?
On. Lääkäri voi pitää sanelunauhuria kädessä samalla kun sörkkii liian montaa sormea kumihanskaan. Tietokoneen näyttöä tuijottaessa ja näppäimistöä näpelöidessä on liki mahdoton puristella potilaan rintaa, kehua sen muotoa ja imeä nänniä.
OK ok, sä oot ihan oikeassa. Sä oot AINA oikeassa. Huoh...
The great club outshines the individual, always and forever.
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Hyytävä torstai

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Elppis kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Eiku toistepäin, vai onks mun kommentti facepalm-tähtirivistöä?
On. Lääkäri voi pitää sanelunauhuria kädessä samalla kun sörkkii liian montaa sormea kumihanskaan. Tietokoneen näyttöä tuijottaessa ja näppäimistöä näpelöidessä on liki mahdoton puristella potilaan rintaa, kehua sen muotoa ja imeä nänniä.
OK ok, sä oot ihan oikeassa. Sä oot AINA oikeassa. Huoh...
Ilmeisesti Tix ei ole koskaan purkanut sanelua, joka on tehty samalla kun potilas puhuu päälle omia horinoitaan. Mutta ehkä sellaiset pitää vain ottaa työntekoa motivoivana haasteena...
So Hard

Re: Hyytävä torstai

Viesti Kirjoittaja So Hard »

prosessi kirjoitti:Ilmeisesti Tix ei ole koskaan purkanut sanelua, joka on tehty samalla kun potilas puhuu päälle omia horinoitaan. Mutta ehkä sellaiset pitää vain ottaa työntekoa motivoivana haasteena...
No en ole, enkä ymmärrä miten se liittyy lääkärin työn tehokkuuteen. Sanelunauhuri muuten nauhoittaa vain silloin kun painaa nauhoitusnappia. Olen ollut useamman kerran sanelevan lääkärin tutkimuksissa ja sutjakammin se sujuu kuin niiden kanssa jotka kääntyvät jokaisen kysymyksen jälkeen tietokoneelle näpyttelemään.

Jos saneluita ei tehtäisi, Elpalla ei olisi duunia. Kohottaako irtisanominen työmotivaatiota?
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Hyytävä torstai

Viesti Kirjoittaja prosessi »

So Hard kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Ilmeisesti Tix ei ole koskaan purkanut sanelua, joka on tehty samalla kun potilas puhuu päälle omia horinoitaan. Mutta ehkä sellaiset pitää vain ottaa työntekoa motivoivana haasteena...
No en ole, enkä ymmärrä miten se liittyy lääkärin työn tehokkuuteen. Sanelunauhuri muuten nauhoittaa vain silloin kun painaa nauhoitusnappia. Olen ollut useamman kerran sanelevan lääkärin tutkimuksissa ja sutjakammin se sujuu kuin niiden kanssa jotka kääntyvät jokaisen kysymyksen jälkeen tietokoneelle näpyttelemään.
Purettavasta sanelusta kuulee aina, jos sanelijalle on tullut keskeytyksiä. Päälle puhutun takaisin kelaaminen ei sotke pelkästään puheen rytmiä, vaan lisäksi sanelijan ajatusvirtakin helposti sotkeentuu, jolloin lopputulos on juuri niitä klassisia "lääkärien saneluvirheitä". Vaikka jokin potilaan näkökulmasta sutjakammalta vaikuttaisikin, se ei välttämättä käytännössä kuitenkaan ole sitä.
Jos saneluita ei tehtäisi, Elpalla ei olisi duunia. Kohottaako irtisanominen työmotivaatiota?
En sanonut, että sanelujen tekeminen pitäisi lopettaa. Totesin vain, ettei niiden tekeminen potilaan läsnäollessa ole järin fiksua.
NuoriD

Re: Hyytävä torstai

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

^Oletko tehnyt töitä saneluiden parissa?
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Hyytävä torstai

Viesti Kirjoittaja prosessi »

NuoriD kirjoitti:^Oletko tehnyt töitä saneluiden parissa?
Olen aikoinaan purkanut töissä saneluita enemmänkin. Eivät siis lääketieteellisiä vaan kauppatieteellisiä, mutta samat ongelmat niissäkin on näkynyt.
NuoriD

Re: Hyytävä torstai

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

prosessi kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:^Oletko tehnyt töitä saneluiden parissa?
Olen aikoinaan purkanut töissä saneluita enemmänkin. Eivät siis lääketieteellisiä vaan kauppatieteellisiä, mutta samat ongelmat niissäkin on näkynyt.
:sir:
So Hard

Re: Hyytävä torstai

Viesti Kirjoittaja So Hard »

prosessi kirjoitti:Purettavasta sanelusta kuulee aina, jos sanelijalle on tullut keskeytyksiä. Päälle puhutun takaisin kelaaminen ei sotke pelkästään puheen rytmiä, vaan lisäksi sanelijan ajatusvirtakin helposti sotkeentuu, jolloin lopputulos on juuri niitä klassisia "lääkärien saneluvirheitä". Vaikka jokin potilaan näkökulmasta sutjakammalta vaikuttaisikin, se ei välttämättä käytännössä kuitenkaan ole sitä.
Ööh. Lääkärithän luettelevat tutkiessaan lähinnä löydäksiä, joten keskeytykset ovat ihan luonnollisia. Päätelmät sanellaan sitten kun tutkimus on lopetettu. Kauppatieteellisillä saneluilla taitaa olla kovin vähän tekemistä lääkärien saneluiden kanssa.

En ymmärrä miksi potilaskontaktin säilyminen koko vastaanottoajan, havaintojen ylöskirjaaminen tuoreeltaan ja ajan säästyminen kirjoitustyöstä potilaan tutkimiseen tekisi lääkärin työstä tehottomampaa. Kokonaistehokkuus riippuu siitä, maksaako sanelujen purkaminen ja saneluvirheiden korjaaminen enemmän kuin lääkärin tekstinkäsittelyyn käyttämä aika.

Henk. koht. käytän mielummin sanelevia lääkäreitä. Pysyy Elppakin hommissaan.
Vastaa Viestiin