Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Naiset - Olen
8
32%
Naiset - En
6
24%
Miehet - Olen
8
32%
Miehet - En
3
12%
 
Ääniä yhteensä: 25

Boner

Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja Boner »

Pohjustuksena ja tarkemmin ao lausuntoa tuumanneena, huomaan olevani väärässä omista kokemuksistani.
Boner kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011020 ... 6_uu.shtml

Suhtautuuko muut hieman epäilevästi näihin seksuaalisen häirinnän juttuihin?

En kiellä etteikö niitä oikeasti olisi, mutta kahdenkymmenvuoden työuran jälkeen en ole kyllä koskaan sellaista tunnistanut omista työympäristöistäni. Vai tapahtuuko noi aina muilta miespuolisilta kollegoilta piilossa?
Luetaanko seksuaaliseksi häirinnäksi se, että olen antanut pakit kännissä eräälle lääppivälle kollegalle sanoin: "sä oot liian läski mun makuuni"

Jos luetaan, niin myönnän syyllistyneeni. Jos ei, niin onko minua häiritty seksuaalisesti?
Viimeksi muokannut Boner, 04.02.2011 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dumis

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Nein.

edit: aika suorasti sanottu toi läskihomma :D
Boner

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja Boner »

Dumis kirjoitti: aika suorasti sanottu toi läskihomma :D
Olin aika muusseissa :oops:

Tosin ei se poro mitään uskonut. Lähetteli mulle vielä vuos sen jälkeen tekstareita et tietäisinkö mä mistä sais yhden illan munaa ja että panettas niin pirusti nyt. Vastasin sille että mene Kalleen :D

Sit se kärsimysmatka Golgatalle alkoi..

Eli, olen joutunut.
Viimeksi muokannut Boner, 04.02.2011 12:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RP

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja RP »

Mielestäni olen, kerran. Teini-ikäisenä kesätyöpaikassa. Vihjailevia ja asiattomia seksuaalisia kommentteja työskentelyn lomassa. Muutoin mielestäni en. Enkä käsittääkseni ole myöskään sortunut työpaikalla seksuaaliseen häirintään -- kollegat on ei.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

En sitten millään, vaikka kuinka olen pörhistellyt!


Vakavasti sanoen, ei tule mieleen. Ravintola-aikana asiakkaiden taholta, mutta tässä testosteronin kyllästämässä linnakkeessa ei kyllä tule mieleen.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

En. Häirintä oli ihan oma-alotteista :twisted:

SukupuoliSYRJINTÄÄ kylläkin, parasta aikaa.
The great club outshines the individual, always and forever.
RP

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja RP »

Elppis kirjoitti: SukupuoliSYRJINTÄÄ kylläkin, parasta aikaa.
Ei :/ Miten tämä ilmenee? Todella ikävä homma!
AngryBird

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

Elppis kirjoitti: SukupuoliSYRJINTÄÄ kylläkin.
Samoin. Ja sitä häirintää samaisessa työpaikassa.
Syrjintää asiakkaiden taholta, muuta työkavereilta.

Työpaikka oli autokauppa, iso ja "hieno" merkkilikke.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

RP kirjoitti:
Elppis kirjoitti: SukupuoliSYRJINTÄÄ kylläkin, parasta aikaa.
Ei :/ Miten tämä ilmenee? Todella ikävä homma!
Hoidan toimistossa abt 80% koordinaatio-, järjestely-, asiakassuhde- ja henkilöstöhallintoasioista ja olen suoraan toimitusjohtajasta seuraava (ellei osakkaita lasketa) : toimari on suunnitellut jättävänsä pestinsä ja siirtyvänsä vain hallitukseen; tilalleen on leipomassa tuota ainutta miespuolista työntekijää (joka ei hallituksen jäsen).
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

15-vuotiaana kesätöissä noin 35-vuotias varastonainen tokasi muutaman kerran parjantaisin, että haluaisi ottaa mut kotonaan. Paitsi, että siellä on 14v tyttärensä, eli ei käy. Jotta olisko sulla joku paikka jossa voitaisiin naida. Paitsi persreikään ei sitten saa, kun sattuu liikaa vaikka rasvaisi kunnolla. Jätin naimatta ja valittamatta esimiehelle työkaverin ahdistelusta :D Viimeisenä työpäivänä safkalta tullessa suuteli väkisin ja totesi lähtevänsä samantien sormelle.

Kymmenen vuotta myöhemmin samassa firmassa jossain juhlassa toinen nainen (45v?) alkoi puristelemaan pakaroista+munista ja meinasi raahata kotiinsa heti alkuillasta. Onneksi onnistuin juomaan muut naiset kauniimmiksi ja onnekseni 'häiritsemään' kesäpoikana yhtä kesätyttöä aamuun asti.

Nykyisessä duunissa itseäni nuorempien naisten 'huomionosoituksia' en ole kokenut juurikaan häirinnäksi. Jostain syystä itseäni 15+ vuotta vanhempien puristelut ja ehdotukset on tuntuneet jonkin sortin ahdistelulta. Olen kuitenkin hoitanut asian mukavia jutellen. Ovat sitten huomioineet mm pikkujoluissa halailemalla ja estottomalla kehumisella, jolla ei ole ollut todellisuuspohjaa :D Hauska tilanne vaan kun on esim tanssittamassa kaunista nuorta (=itseäni nuorempaa) sinkku naista :?
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

^^Tähän lisäyksenä siis esim. se, että ko. tyyppi (joka on ihan loistojätkä, minä hänet tänne kerjäsin vanhasta duunista) on mun alainen.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja annepa »

Olen, muutama vuosi sitten rupesin työpaikalla hälytyshenkilöksi. Ei ku mikä sen ihmisen nimike on joka ohjaa ihmiset ulos tulipalon sattuessa. No sitä varten piti käyä kurssi jonka veti Espoon palopäällikkö. Melkoinen "veijari". Veti ihan huttua siellä koulutuksessa ja olin vähän että öö nyt ei menny palopäälliköllä ihan putkeen tämä juttu. Kerroin asiasta pomolleni, asia valui tälle palojampalle ja seuraavassa koulutustilaisuudessa hän kertoi kuulleensa että "joku tältä kurssilta oli kokenut hänen puhumisensa epäasialliseksi, ei ole ollut tarkoitus, anteeksi". No olin aika tyytyväinen kunnes tunnin kulutta heebo sanoi että "oi että tuli yks vitsi mieleen, se on vähän kaksimielinen joten jos joku nyt luulee loukkaantuvansa niin sanoo nyt niin en kerro". Ei kai kukaan tossa tilanteessa sano että JOO MINÄ SE ajattelin että seksivitsit ei kuulu työpaikalle. Saatana.

Sitte meillä oli vielä palosammutusharjoitus kurssin päätteeksi. Tein harjoituksen ensimmäisten joukossa ja mulla oli tärskyt sovittu. Kun näytti siltä että hommassa menee pitkään, kysyin palopäälliköltä että onko tässä vielä jotain oleellista vai voinko jo mennä kun olen harjoituksen tehnyt. Ei kuulema ollut oleellista mutta tyyppi halus välttämättä tietää miksi mun pitää mennä ja kenen kans on tärskyt ja missä. Sit se vielä halas ja sillä oli vanhat käytetyt palomiehen vaatteet päällä. YÖK. Olin ihan kipsissä, tod näk jos tänä pänä moinen tapahtuis, niin en ois.

Laskin itse tuon seksuaaliseksi häirinnäksi vaikka ei puristeltukaan. Mun mielestä, jos ekaa kertaa tapaa töiden merkessä joitain tyyppejä, ei tarvi tulla pano- ja kikkelivitsejä kertoileen. Ainakaan mulle. En saanut traumoja, jäin vihaiseksi.

P.S. seksivitsit voi olla ihan ok työpaikalla, se riippuu ihan porukasta ja niiden keskinäisistä suhteista.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Dumis

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja Dumis »

^Mutulla sanoisin että tuo ei olis ihan mahdottoman epänormaalia lähes joka työpaikalla? Juu? Ei? Ainakaan kuulostanut ihan maailmanlopun häirinnältä.
Toki täydellisessä maailmassa ei tapahtuisi tuotakaan.

Itellä ole ollut sukupuoliongelmia työpaikoilla kun kaikki ovat olleet niin miehisiä ettei naisia ole paljoa näkynyt.
Avatar
swirl
Kitisijä
Viestit: 2468
Liittynyt: 12.06.2007 10:14

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja swirl »

Olen joutunut. Olin lukion jälkeen vuoden tehtaalla duunissa ja siellä oli muutama varsin ahdistava tyyppi. Yksi jopa kantoi kerran kukkapuskan mun oven taakse. Se oli viiskymppinen ja esimiesasemassa :?

Englannissa yhdellä duunipaikalla oli tyyppi, joka kertoi aina kaikille, kuinka paljon se rakastaa mua ja se palvoi mua ihan avoimesti. Pidin sitä aluksi ihan hauskana ja harmittomana juttuna, mutta sitten se ukkeli kävi aggressiivisemmaksi, yritti suudella ja käpälöidä. Uskoi onneksi, kun sanoin, että mua ahdistaa sen käytös.

Nykyiselläkin duunipaikalla on ollut yksi tapaus, mutta häirintä loppui jo vuosia sitten sen jälkeen, kun keskustelin asiasta asianomaisen kanssa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Vastasin että en. Asiakkaiden toimesta olen kyllä, mutta tässä kai tarkoitettiin lähinnä työyhteisön sisäistä?

Paitsi joo kerran tavallaan yhdessä opiskeluharjoittelupaikassa, mutta en kokenut sitä niinkään ahdistavana, ennemminkin koin myötähäpeää ko. häiritsijän puolesta.
Avatar
RahkaPussukka
Kitinäaddikti
Viestit: 89
Liittynyt: 30.01.2011 20:08

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja RahkaPussukka »

Ei mua ole kukaan uskaltanut häiriköidä, seksuaalisesti tahi muutenkaan. Jos olisi yrittänyt, olisi seurauksena ollut turpakeikka tai sanallinen selkäsauna. Itse olen kyllä seksuaalisesti häirinnyt nuoria söpöjä kesätyöpoitsuja. Lähinnä epäsuoraa verbaalista ahdistelua.
Ei, juu, vaarinhousut!
Avatar
DitaVonShagwell
Elämätön Kitisijä
Viestit: 497
Liittynyt: 25.11.2010 14:13

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja DitaVonShagwell »

Yhdessä entisessä työssäni jouduin päivittäin seksuaalisesti häiriköidyksi. Jatkuvat kommentoinnit ulkonäöstä, arvelut mun ja mun silloin kumppanin seksielämästä, ehdotukset siitä, miten voisin pukeutua.. jatkuvasti kerrottii mitä tämä esimies haluaisi tehdä joko minulle tai jollekin toiselle nuorelle naiselle. Kertaakaan ei käyty käsiksi, mutta vihjailut ja ehdottelut olivat jatkuvaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Itse on ole häirinnyt, mutta minua ON häiritty. Ymmärrän hyvin, koska olen mukava, komea ja mulla on törkeen hyvä perse.

Vuosia sitten oltiin ryhmänä pikkujouluissa ja menossa viettopaikalta baariin, tai jotkut olivat, itse olin menossa himaan nukkumaan. Nousuissa ollut sihteerimme sitten takapenkillä kuiskutteli, että: "Jouni, voinko mä tulle sulle yöksi nukkumaan...kyl sä tiedät mitä se tarkoittaa." öööh, et voi, vastasin määrätietoisen tomerasti. Vaivaannuin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
RP

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja RP »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Itse on ole häirinnyt
Eli.... olet!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

RP kirjoitti:Eli.... olet!
on :perse:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Teknisesti ottaen olen varmaan. Vihjailin voimakkaasti entisessä työpaikassa työkaverille kun osuttiin samaan yöbussiin. Eikä se tajunnu. Mutta ei kai sille traumoja jääny, kun nyt ollaan naimisissa.

Harjottelupaikassa pomo on ahdistellut. Puhui säännöllisesti mun rinnoille ja kesäjuhlien jatkoilla baarissa tuli tanssilattialla hinkkaamaan. Jokseenkin ahdistava ja kiusallinen tilanne.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Monesti. Mutta itepähän oon kerjännyt.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

No minä nyt olen ollut niin kauan "tantereella" että vaikka kuinka hirveän paljon ollut flirttiä ja kaksimielistä ja sitten juhlissa yleensä rohkeampaa.
Koskettelua toki ja pikku silittelyä, ja pöydän alla potkimista leikillä joitain mainitakseni. Ja hierontaehdotuksia ja hieromista yms. Minä itse olen ollut aika varovainen, mutta naisten flirtti yms jota kuvailin on ollut totisesti vain hauskaa ja piristänyt. Ja ikinä ei minulle ole sanottu seksuaalisesta käyttäytymisestäni ikävästi. Eikä juuri muustakaan, mutta se ei kuulu tähän!

Kerran merenrantamökkityöbileissä meni eräs varattu nainen liian pitkälle ja tosiaan klähmi ja se nyt ei ollut kivaa VAIN koska en ollut hänestä kiinnostunut.

Miehet eivät onneksi ole häirinneet. Olen ehkä liian hyvin osoittanut niille, joiden epäilen olevan homoja, kylmyyttä ja tympeyttä varmuuden vuoksi.

Mut meidän yhteisössä on nytkin yksi homo. Tosi hauska tyyppi, mutta en tosiaan mennyt saunaillassa hänen ryhmäänsä koska häiritsisi pelkkä olemassaolonsa... ei voi mitään.

Hyvää yötä!

S t a d i n a r s k a
Manaaja

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Stadinarska kirjoitti:Miehet eivät onneksi ole häirinneet. Olen ehkä liian hyvin osoittanut niille, joiden epäilen olevan homoja, kylmyyttä ja tympeyttä varmuuden vuoksi.

Mut meidän yhteisössä on nytkin yksi homo. Tosi hauska tyyppi, mutta en tosiaan mennyt saunaillassa hänen ryhmäänsä koska häiritsisi pelkkä olemassaolonsa... ei voi mitään.
Näissä kohdissa se SA:n todellinen luonto aina pilkahtelee esille. Kaikki se ihanan pyyteetön ja epäitsekäs ystävällisyys ja suvaitsevaisuus!
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Oletko kokenut seksuaalista häirintää työurallasi?

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Manaaja kirjoitti:
Stadinarska kirjoitti:Miehet eivät onneksi ole häirinneet. Olen ehkä liian hyvin osoittanut niille, joiden epäilen olevan homoja, kylmyyttä ja tympeyttä varmuuden vuoksi.

Mut meidän yhteisössä on nytkin yksi homo. Tosi hauska tyyppi, mutta en tosiaan mennyt saunaillassa hänen ryhmäänsä koska häiritsisi pelkkä olemassaolonsa... ei voi mitään.
Näissä kohdissa se SA:n todellinen luonto aina pilkahtelee esille. Kaikki se ihanan pyyteetön ja epäitsekäs ystävällisyys ja suvaitsevaisuus!
a) Minulla tosiaan oli yksi väärin sanottu sana: "tympeyttä". En oikeasti osoita homoille tympeyttä. Myönnän virheeni sanassa. Tarkoitin sitä kylmyydellä, että osoitan sitä, etten ole vahingossakaan seksuaalisesti kiinnostunut, mutta juttelen ja olen kaveri ihan mukavalla tavalla myös homoille ihan varmasti. Mutta en voi mitään sille, että seksuaalisesti homofobiaa on mulla tietty määrä.

b) todellinen luonto minulla? Mistä sinulla on sellainen käsitys, että todellinen luontoni olisi jotakin muuta kuin ystävällisyys ja suvaitsevaisuus.

c) suvaitsen homot mainiosti,ei ole heidän vikansa!!!!. Sanoinhan postauksessanikin edellä, että nyt tuntemani homo on hauska ja he ovat usein kivoja ja hauskoja, mutta kun kyse on seksuaalisesta häirinnästä, niin siitä inhoisin syvästi ja pitää välttää.

Tuo saunailtajuttu oli ikävää minulle, mutta siinä olisi vain tilattu seksuaalinen häirintä, koska en voisi olla rauhassa pukuhuoneessa. Se on ihan sama kuin että naisen pukuhuoneessa olisi mies... ei kukaan nainen sitä haluaisi.

d) Olen ystävällinen ja varsin epäitsekäs ja suvaitsevainen monessa mielessä. En tietenkään täydellisesti. Esim. bussikuskin hakanneita nuoria suorastaan inhoan tällä hetkellä.

e) tuli puhuttua taas itsestäni kun Manaaja näin minusta väitti. Vain siksi. En ole maailman keskipiste, mutta piti puolustaa taas itseään pahoja voimia vastaan ( :) )

f) hyvää päivän jatkoa kaikille, myös samikselleni Manalalle!

S t a d i n a r s k a
Vastaa Viestiin