Harrastatko hifistelyä?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Harrastatko hifistelyä?

Kyllä
5
29%
En
9
53%
Keijo Antero
3
18%
 
Ääniä yhteensä: 17

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21320
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Hifistelen oikeastaan aivan kaikessa. Pystyn helposti tekemään päätöksen olla hifistelemättä valittujen asioiden suhteen ja hieman jopa osaan priorisoidakin.

Laajakirjoisena hifistelijänä jätän kuitenkin kaikilla sektoreilla sen viimeisen metrin kulkematta. Vaikka siis jauhan laadukkaat kahvipapuni itse, niin en silti väännä kahviani täysmanuaalisella espressokoneella painemittaria ja sekuntikelloa tuijottaen.

Asettaisin asemani niin, että minulle kelpaa lähes kaikessa erittäin hyvä tai erinomainen. Parasta mahdollista lähentelevän jätän muille.

Laajakirjoiseen hifistelyyn liittyy automaattisesti normaalituloisella hyvin tarkka hintatietoisuus. Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa valita kaikessa sitä parasta mahdollista kustannuksia säästämättä.
CeDell Davis

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja CeDell Davis »

sivustahuutaja kirjoitti:Laajakirjoiseen hifistelyyn liittyy automaattisesti normaalituloisella hyvin tarkka hintatietoisuus. Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa valita kaikessa sitä parasta mahdollista kustannuksia säästämättä.
Pihtari! Wannabe hifistelijä!
Dave

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Vagabondo kirjoitti:
Lilo kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti: Niinpä, mutta jos määritellään hifistelyä termeillä "yli reaalisen tarpeen" ja "aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen" valitaan ymmärtämätön ja hieman kateellinen katsantokanta asiaan.
No voisko ajatella, että ton määritelmän mukaan todellista hifistelyä onkin vain ajan/rahan ylenmääräinen satsaaminen johonkin sellaiseen, jossa ei itse todellisuudessa havaitsisi eroa ns. paremman ja huonomman vaihtoehdon välillä? Eli esim. ravintolassa haluaa kallista viiniä siksi, että se on kallista, vaikka todellisuudessa kehuisi sitten viinin makua vaikka tarjoilija olisi salaa kiikuttanut Huttusta pöytään.
Se on ökyilyä :D

Hifistelyä on nimenomaan tunnistaa niitä eroja ja etsiä, subjektiivisesta näkökannasta, täydellistä ratkaisua. Tarvittava raha on enemmänkin harrastukselle rajat asettava realiteetti.
.
Moni hifistelijä luulee näkevänsä/kuulevansa/maistavansa eroja silloinkin, kun niitä ei ole.

Esim. nostellaan niitä kaiutinkaapeleita ilmaan tai pohditaan, miten kaapelit tulee punoa. Se ei ole ökyilyä vaan hifistelyä.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja aasi »

CeDell Davis kirjoitti:
aasi kirjoitti:Mä taidan sitten harrastaa hifistelyä näiden nörttijuttujen kanssa, tosin lähinnä niin että aikaa siihen menee, kun optimoi tai tuunaa jotain toimimaan nopeammin.

Tai ehkä tuota vois kutsua myös jonkin sortin urheiluksi.
Tuleeko hilloa leivän päälle?
No ehkä samalla tavalla kuin kiihdysautoja harrastavalle merkkikorjaamolla työskentelevälle automekaanikolle. Eli eipä nyt niin kovin usein just tästä toiminnasta.
CeDell Davis

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja CeDell Davis »

aasi kirjoitti:
CeDell Davis kirjoitti:
aasi kirjoitti:Mä taidan sitten harrastaa hifistelyä näiden nörttijuttujen kanssa, tosin lähinnä niin että aikaa siihen menee, kun optimoi tai tuunaa jotain toimimaan nopeammin.

Tai ehkä tuota vois kutsua myös jonkin sortin urheiluksi.
Tuleeko hilloa leivän päälle?
No ehkä samalla tavalla kuin kiihdysautoja harrastavalle merkkikorjaamolla työskentelevälle automekaanikolle. Eli eipä nyt niin kovin usein just tästä toiminnasta.
Harri Olli? Ei mene hifistelyn piikkiin!
Avatar
Cavallo
Elämätön Kitisijä
Viestit: 355
Liittynyt: 24.06.2010 19:45

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja Cavallo »

Perseen pyyhkimisessä mä olen tarkka. Tuskin haluatte tietää siitä lisää.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Cavallo kirjoitti:Perseen pyyhkimisessä mä olen tarkka. Tuskin haluatte tietää siitä lisää.
No kerro kerro, mikä on se vessapaperi, joka ainoana täyttää laatuvaatimukset? On meillä kävin paskalla -ketjukin!
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9400
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Dave kirjoitti: Moni hifistelijä luulee näkevänsä/kuulevansa/maistavansa eroja silloinkin, kun niitä ei ole.

Esim. nostellaan niitä kaiutinkaapeleita ilmaan tai pohditaan, miten kaapelit tulee punoa. Se ei ole ökyilyä vaan hifistelyä.
Kyllähän ne tuolla high endin puolella noista vääntää. Toisen on kuulevinaan eron ja toiset väittää että mittarin mukaan mitään eroja ei ole kuultavana. Tätä keskusteluahan on käyty jo monta kymmentä vuotta. On eroa tai ei, niin niillä johtojen nostelijoilla on yleensä pirun tarkka korva kuulemaan eroavaisuuksia. Ja joo, se on hifistelyä äärimmillään, mutta kyllä hifistiksi pääsee jo vähemmällä.

Se, että ostaa 20 000€ stereot eikä erota niitä 2 000€ stereoista, on ökyilyä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Dave

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Lilo kirjoitti:
Cavallo kirjoitti:Perseen pyyhkimisessä mä olen tarkka. Tuskin haluatte tietää siitä lisää.
No kerro kerro, mikä on se vessapaperi, joka ainoana täyttää laatuvaatimukset? On meillä kävin paskalla -ketjukin!
Itse asiassa meillä on ollut "miten käyt paskalla" ketjukin joskus.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Dave kirjoitti: Itse asiassa meillä on ollut "miten käyt paskalla" ketjukin joskus.
Yritätkö nyt hifistellä mustalla kirjallasi? :wink:
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
CeDell Davis

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja CeDell Davis »

Lilo kirjoitti:
Cavallo kirjoitti:Perseen pyyhkimisessä mä olen tarkka. Tuskin haluatte tietää siitä lisää.
No kerro kerro, mikä on se vessapaperi, joka ainoana täyttää laatuvaatimukset? On meillä kävin paskalla -ketjukin!
Vessapaperilla pyyhkiminen hifistelyä? Eikös se nyt ole normisetti? Paljas vasen käsi olisi jo jotain.
Dave

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Vagabondo kirjoitti: Se, että ostaa 20 000€ stereot eikä erota niitä 2 000€ stereoista, on ökyilyä.
Ei ole, jos luulee kuulevansa eron.

Mun käsittääkseni kaksoissokkotesteissä aivan ne ultimate kultakorvatkaan eivät kuule eroja, vaikka avoimessa testissä kuulevat, tuleeko töpselistä riittävän hyvää sähköä, jotta tänään kannattaa kuunnella.

Esim. kultakorvat eivät erota kaksoissokossa 44kHz 16 bit (CD laatu) ad-da muunnosta suoraan toistetusta, vaikka väittävät kuulevansa CD laadun huonoden.
Dave

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Lilo kirjoitti:
Dave kirjoitti: Itse asiassa meillä on ollut "miten käyt paskalla" ketjukin joskus.
Yritätkö nyt hifistellä mustalla kirjallasi? :wink:
Ei se ole hifistelyä vaan vähimmäistaso vakavalla harrastajalla
:leuhka:
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Dave kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti: Se, että ostaa 20 000€ stereot eikä erota niitä 2 000€ stereoista, on ökyilyä.
Ei ole, jos luulee kuulevansa eron.
Joo, katsoin joskus Penn & Tellerin Bullshit -jakson, jossa tarjoiltiin viinihifistelijöille hienossa ravintolassa parin dollarin tavaraa hienossa ravintolassa. Maiskuttelivat antaumuksella ja luulivat löytävänsä viinistä vaikka mitä vivahteita.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
Cavallo
Elämätön Kitisijä
Viestit: 355
Liittynyt: 24.06.2010 19:45

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja Cavallo »

Lilo kirjoitti:No kerro kerro, mikä on se vessapaperi, joka ainoana täyttää laatuvaatimukset?
En kerro. Hävettää.
Mä ahdistun, jos vessassa ei ole alapääsuihkua.

Mä olen hygienian suhteen neuroottinen hifistelijä.
Viimeksi muokannut Cavallo, 17.03.2011 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

CeDell Davis kirjoitti:
Vessapaperilla pyyhkiminen hifistelyä? Eikös se nyt ole normisetti? Paljas vasen käsi olisi jo jotain.
Papereissa on eroja! Ei voi fiilistä verrata yhtään jonkun kaksikerroksisen Luonnonystävän ja Lotushetken välillä!
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
CeDell Davis

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja CeDell Davis »

Lilo kirjoitti:Papereissa on eroja! Ei voi fiilistä verrata yhtään jonkun kaksikerroksisen Luonnonystävän ja Lotushetken välillä!
Täähän huutaa yhteistä pönttöhetkeä. Nyt pitäisi vain yhdenmukaistaa ruokavalio. Ruisleipää, salaattia ja puuroa seuraavat kaksi viikoa ja sitten tuplapöntölle? Vettäkin saa kaiketi juoda. Dave tarjoilee pyyhintävälineet.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9400
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Dave kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti: Se, että ostaa 20 000€ stereot eikä erota niitä 2 000€ stereoista, on ökyilyä.
Ei ole, jos luulee kuulevansa eron.
Ton hintaeron vielä kuulee aika selvästi. 20K vs 40K lähestyy enemmän sun esittämää tilannetta.
Dave kirjoitti:Esim. kultakorvat eivät erota kaksoissokossa 44kHz 16 bit (CD laatu) ad-da muunnosta suoraan toistetusta, vaikka väittävät kuulevansa CD laadun huonoden.
Voi olla. En juurikaan seuraa high end keskustelua ja testejä. Liian kallista :D

EDIT: juu, en usko kuulevani eroa. Mun mielestä CD on oikein hyvälaatuinen formaatti.
Viimeksi muokannut Vagabondo, 17.03.2011 15:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9400
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Lilo kirjoitti:ravintolassa. Maiskuttelivat antaumuksella ja luulivat löytävänsä viinistä vaikka mitä vivahteita.
Onhan niissä halvoissakin vivahteita, mutta minkä laatuiseksi rankkasivat ja mitä olivat valmiita maksamaan? Viinin maku ei aina vastaa siitä pyydettävää hintaa ja heittoja on kumpaankin suuntaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Dave

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja Dave »

CeDell Davis kirjoitti:
Lilo kirjoitti:Papereissa on eroja! Ei voi fiilistä verrata yhtään jonkun kaksikerroksisen Luonnonystävän ja Lotushetken välillä!
Täähän huutaa yhteistä pönttöhetkeä. Nyt pitäisi vain yhdenmukaistaa ruokavalio. Ruisleipää, salaattia ja puuroa seuraavat kaksi viikoa ja sitten tuplapöntölle? Vettäkin saa kaiketi juoda. Dave tarjoilee pyyhintävälineet.
Täytyy sitten tehdä kaksoissokkoutettu placebokontrolloitu tutkimus. Eettiset periaatteet kieltävät huonon tutkimuksen tekemisen.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Vagabondo kirjoitti:Onhan niissä halvoissakin vivahteita, mutta minkä laatuiseksi rankkasivat ja mitä olivat valmiita maksamaan? Viinin maku ei aina vastaa siitä pyydettävää hintaa ja heittoja on kumpaankin suuntaan.
No tosi hyväksi, tietty. Viiniä muistaakseni suositeltiin henkilökunnan toimesta, ja hinta kerrottiin jo siinä yhteydessä. (Esiteltiin tietysti hintavana.) Olisko ollut yks jamppa, joka ei mennyt sananmukaisesti halpaan.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9400
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Lilo kirjoitti:No tosi hyväksi, tietty. Viiniä muistaakseni suositeltiin henkilökunnan toimesta, ja hinta kerrottiin jo siinä yhteydessä. (Esiteltiin tietysti hintavana.) Olisko ollut yks jamppa, joka ei mennyt sananmukaisesti halpaan.
Eli 1 ymmärsi oikeasti viineistä. Kyllä noin räikeä laatuero pitäisi huomata.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
CeDell Davis

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja CeDell Davis »

Dave kirjoitti:Eettiset periaatteet kieltävät huonon tutkimuksen tekemisen.
Pitääkö raatia laajentaa, vai tuottaa tutkimusmateriaalia enemmän? Onko vapaaehtoisia? Multa kyllä lähtee, mutta lähteekö Lilolta?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21320
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Dave kirjoitti:Täytyy sitten tehdä kaksoissokkoutettu placebokontrolloitu tutkimus. Eettiset periaatteet kieltävät huonon tutkimuksen tekemisen.
Näytemäärä tässä ei tietysti riitä mihinkään, eikä koe ollut kaksoissokko. Tuossa viime viikolla jouduin kuitenkin vaimon testaamaksi kun en suostunut keittämään puikulapottuja, vaan vaadin että ne höyrytetään. Huonostihan siinä kävi. En maistanut eroja ja vielä veikkasinkin väärin.
Dave

Re: Harrastatko hifistelyä?

Viesti Kirjoittaja Dave »

sivustahuutaja kirjoitti:
Dave kirjoitti:Täytyy sitten tehdä kaksoissokkoutettu placebokontrolloitu tutkimus. Eettiset periaatteet kieltävät huonon tutkimuksen tekemisen.
Näytemäärä tässä ei tietysti riitä mihinkään, eikä koe ollut kaksoissokko. Tuossa viime viikolla jouduin kuitenkin vaimon testaamaksi kun en suostunut keittämään puikulapottuja, vaan vaadin että ne höyrytetään. Huonostihan siinä kävi. En maistanut eroja ja vielä veikkasinkin väärin.
Maistoitko siis ennen vai jälkeen pyyhkimisen?
Vastaa Viestiin