Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Sörkan Romaniongelma?

Kauhakuormaajalla Vanhankaupunginlahteen
5
83%
Sijoitetaan jonnekin erityisalueelle
0
Ei ääniä
Tarjotaan asuntoja keskustan alueelta
0
Ei ääniä
Tarjotaan väliaikaismajoitus Kämpissa
0
Ei ääniä
Toivotaan että tulee tosi rankka takatalvi
1
17%
 
Ääniä yhteensä: 6

Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kuten usein, seuraan ja fanitan Lilon mielipidejohtajuutta. Mutta asia on aidosti vaikea.

Ymmärrän hyvin esim. Lolitan ihan osuvasti muotoileman kannan, ja koen myös halua olla samaa mieltä asiasta. Toisaalta tunnistan itsestäni myös toisaalle vetävän kannan: Suomi ei kohtele ihmisiä sillä tavalla, kuin nyt romaneja tunnutaan haluttavan kohdella. Ja kun nyt on katsottu hyväksi eurooppalaiseen yhteisöön liittyä, tässä asiassa nousee näin ollen mukaan Suomeakin koskeva rakenteellinen ongelma, jota pitää myös sellaisena kohdella. Myös siis Suomen. Tarkoitan, että vaikka symppaankin aika tiukkaa linjaa, näen myös, että se linja perustuu yksinkertaistukseen ja silmien sulkemiseen asiaan aidosti liittyviltä rakenteellisilta ongelmilta. Tämä ei kuitenkaan itsestäänselvästi tarkoita myöskään sitä, etteikö Lolitan muotoilema ratkaisulinja olisi sittenkin loppupeleissä perustelluin ratkaisulinja omaksua.

Mitä tästä soutamisestani ja huopaamisestani sitten seuraa johtopäätöstasolla on kai se, että minua ei suurestikaan houkuta liittyä kumpaankaan ääriporukkaan (romanien aktivistikaverit tai kotiinlennättäjät). Pikemminkin minusta kiinnostavaksi nousee sen ihmettely, mistä tulee muilla tyypeillä tämä tarve ottaa tämä isommassa mittakaavassa täysin merkityksetön episodi niin sydämen asiaksi, että haluaa ottaa kierroksia asiasta suuntaan tai toiseen. Se on minusta kiinnostavaa, ja varmasti oire jostain syvemmästä, jota minun tekee mieleni psykohistorioida itsekseni yhteiskunnallisena ilmiönä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Dave

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Haemaeraemies kirjoitti:
Dave kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:
No mä vähän kyselinkin silleen varovaisen kannustavasti..
Aika heikko provo kuitenkin.
Jumalauta, kaikki ei ole provoa. Koitin sanoa että ehkä tuollaiselle toiminnalle olisi oikea tilaus.
Siis oletko sitä mieltä, että ko. toiminta olisi suotavaa?
Dave

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja Dave »

urpiainen kirjoitti:Kuten usein, seuraan ja fanitan Lilon mielipidejohtajuutta. Mutta asia on aidosti vaikea.
Mun mielestä Lilo nyt ei (anteeksi vain) sanonut oikein mitään. Sama kuin toteasi, että Suomessa on talvella kylmä.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja huima »

No niin.

Teki mieli kirjoittaa Hämiksen kommentin jälkeen naamapalmu, mutta Daven kommentit olivat paremmat.

Olen sen verran idari, että olen tässä hommassa Lolitan linjoilla ja turistit pitäisi palauttaa sinne mistä ovat tulleet, kun/jos eivät noudata sääntöjä. Samaten aktivisteille pitäisi antaa koulutusta hieman siitä, miten eletään ihmisiksi ja miten yhteiskunta kokonaisuutena toimii.

Kyllä minuakin harmittaa, etten saa Hydeparkkiin perustaa omaa leiriä - vaan joudun maksamaan hyvää hintaa hotellihuoneista. En siltikään villeimmissä unissanikaan olisi odottamassa että metropolitan police olisi järjestämässä ihan omia ratkaisuja vain minua varten.

Hölmöläismeiningin voisi lopettaa, koska se rapauttaa kansalaisten arvostusta lakia ja yhteiskunnan sääntöjä kohtaan - kun joitain erikoisryhmiä kohdellaan täysin eri tavalla kuin ketään muuta. Jos Tuska-festivaalin aikaan Kalasatamaan olisi majoittautunut Kempeleläisiä hevareita ja punkkareita asumaan ilmaiseksi, ryyppäämään kiljua ja paskomaan puskiin - niin poliisi olisi kyllä aika tehokkaasti siirtänyt kaverit muualle, eikä yhtäkään Che Guevara-paitaista ja palestiinalaishuivia pitävää aktivistia olisi ollut paikalla.

http://vapaaliikkuvuus.net/index.php?op ... cle&id=101

"Sosiaalikeskus Satama tekee arvokasta ihmisoikeustyötä tarjotessaan romanisiirtolaisille turvallisen majoituspaikan. Itä-Euroopan romanit ovat köyhiä ihmisiä, jotka ovat Suomessa hankkimassa toimeentuloa itselleen ja perheilleen. Heitä ei pidä kohdella ongelmana tai rikollisina.

Romanit ovat Euroopan syrjityin vähemmistö. Heidän asemansa parantaminen vaatii positiivisia toimia kaikkialla Euroopassa – myös Helsingissä. Sataman leirin tulee jäädä paikalleen, jos Helsingin kaupunki ei tarjoa vaihtoehtoista majoitusta.

Toivomme, että nuorisolautakunta tekee päätöksen, joka tukee aktiivisten nuorten toimintaa ja ihmisoikeuksien toteutumista Helsingissä."
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Dave kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:
Dave kirjoitti:
Aika heikko provo kuitenkin.
Jumalauta, kaikki ei ole provoa. Koitin sanoa että ehkä tuollaiselle toiminnalle olisi oikea tilaus.
Siis oletko sitä mieltä, että ko. toiminta olisi suotavaa?
En mä tiedä suotavasta, mutta ihan taatusti tuottaisi tulosta. En usko että kovin montaa kierrosta tarvisi tehdä niin loput lähtisi omatoimisesti.

Eiku kelasin vaan, jengi on niin hiilenä noista että voisin hyvinkin kuvitella jotain tuollaista tapahtuvan asian hoitamiseksi.

edit. freudilainen..
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Dave

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Sinänsä muutaman romanikerjäläisen asustelu asuntovaunussa jossain joutomaalla on tietysti ihan se ja sama.

Suomalaisten ongelma lienee, että me lähdemme siitä, että kaiken pitää mennä pykälien mukaan. Naurettavuuksiin asti.

Jossain muualla ko. kerjäläisleirille ei lotkautettaisi korviaan. Täällä pelastuslaitos käy mittailemassa, onko asuntovaunujen väli neljä metriä, ja ovatko sähkökytkennät valtuutetun työntekijän tekemiä.

Muualla todettaisiin "antaa palaa vaan".

Mutta kun suomalaiset nyt ovat tällaisia. Täällä munkkeja EI VOI paistaa kioskissa, jos siinä ei ole asianmukaista hormia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Dave kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Kuten usein, seuraan ja fanitan Lilon mielipidejohtajuutta. Mutta asia on aidosti vaikea.
Mun mielestä Lilo nyt ei (anteeksi vain) sanonut oikein mitään. Sama kuin toteasi, että Suomessa on talvella kylmä.
Mä olen eri mieltä. Lilohan sanoi ainakin kaksi asiaa, joista molemmista olen samaa mieltä (toisaalta, mä olen samaa mieltä siitäkin, että Suomessa on talvella kylmä):
(i) Kaikkia asioita ei kannata käsitellä yliyksinkertaistaen oman poliittisen identiteetin kautta: meidän tunnustuksellisten punaviherkukkahattutätienkään ei pidä muodostaa (eikä muiden pidä olettaa meidän muodostavan) itsestäänselvästi romaneja kritiikittä paapovaa kantaa.
(ii) EU:n nopea laajentuminen oli virhe, mutta kun se on myös fakta, meidän ei kuitenkaan pidä ajatella, että tämä ei ole ollenkaan meidän ongelmamme.

Samoja asioita minäkin pyörittelin omassa viestissäni. Suomessa on talvella kylmä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Tämä on sellaista vitun paskaa, ettei tosikaan. Vapaa liikkuvuus -järjestö tulisi julistaa laittomaksi ja sen jäseniä piiskata niin kauan, että kusi valuu pitkin kinttuja. Romanit totta kai tulisi käännyttää, heidän saastaiset tavaransa polttaa ja lätkäistä paskasakille maahantulokielto määräämättömäksi ajaksi. Kaikki itäblokin maat tulisi erottaa EUsta ja Romania nukettaa.
Viimeksi muokannut Riemumieli, 25.03.2011 11:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paras päivä ikinä.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Riemumieli kirjoitti:Tämä on sellaista vitun paskaa, ettei tosikaan. Vapaa liikkuvuus -järjestö tulisi julistaa laittomaksi ja sen jäseniä piiskata niin kauan, että kusi valuu pitkin kinttuja. Romanit totta kai tulisi käännyttää, heidän saastaiset tavaransa polttaa ja lätkäistä paskasakille maahantulokielto määräämättömäksi ajaksi.
Et nyt vaan suoraan toteuttaisi tuota mun aiempaa ideaa?? C´moon, haluat kuiteskin ..

Ja mieti, jäisit historiaan Suomen puhdistajana ja pelastajana, kaikki tulevat persut kävisivät vetämässä lippaan haudallasi kera kunniavartion!
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Haemaeraemies kirjoitti:Et nyt vaan suoraan toteuttaisi tuota mun aiempaa ideaa?? C´moon, haluat kuiteskin ..
En kannata väkivaltaa. Piiskaaminen kusemisen aiheuttamiseksi on vain ankara isä -tyylistä kasvatusta, jota tuon liikkeen isättömät tytöt/jakorasiat ja naisten kasvattamat mukamiehet totisesti tarvitsisivat.
Paras päivä ikinä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: Ymmärrän hyvin esim. Lolitan ihan osuvasti muotoileman kannan, ja koen myös halua olla samaa mieltä asiasta. Toisaalta tunnistan itsestäni myös toisaalle vetävän kannan: Suomi ei kohtele ihmisiä sillä tavalla, kuin nyt romaneja tunnutaan haluttavan kohdella. Ja kun nyt on katsottu hyväksi eurooppalaiseen yhteisöön liittyä, tässä asiassa nousee näin ollen mukaan Suomeakin koskeva rakenteellinen ongelma, jota pitää myös sellaisena kohdella. Myös siis Suomen. Tarkoitan, että vaikka symppaankin aika tiukkaa linjaa, näen myös, että se linja perustuu yksinkertaistukseen ja silmien sulkemiseen asiaan aidosti liittyviltä rakenteellisilta ongelmilta. Tämä ei kuitenkaan itsestäänselvästi tarkoita myöskään sitä, etteikö Lolitan muotoilema ratkaisulinja olisi sittenkin loppupeleissä perustelluin ratkaisulinja omaksua.
Miksi Suomen tarvitsee tehdä mitään. EU:n jäseninä romanialaisilla on oikeus oleskella täällä, mutta kyllä heidän elannon hankinta on puhtaasti Romanian ongelma. Voihan Suomi tietysti laittaa Romanian valtiolle nootin, jos ne alkaa nälkään kuolemaan, mutta ei romanialaisten elättäminen tai minnekään lennättäminen ole Suomen valtion tehtävä. Suomen lakia on tietenkin noudatettava, mutta kyllä täällä korpea leiriintymiseeen riittää, vaikka se kaupunkialueella onkin kiellettyä.

Noin yleisesti: Jos ilmaista rahaa jaetaan, niin ottajia on aina enemmän kuin rahaa riittää jaettavaksi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Riemumieli kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:Et nyt vaan suoraan toteuttaisi tuota mun aiempaa ideaa?? C´moon, haluat kuiteskin ..
En kannata väkivaltaa.
Iso-iso-isäsi olisi hakannut sinusta tuommoiset tissiposkiset pasifisti-höpinät. Pyörivät haudoissaan ihan varmasti kun jälkeläiset antavat maansa pois ilman taistelua.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

huima kirjoitti:Kyllä minuakin harmittaa, etten saa Hydeparkkiin perustaa omaa leiriä - vaan joudun maksamaan hyvää hintaa hotellihuoneista. En siltikään villeimmissä unissanikaan olisi odottamassa että metropolitan police olisi järjestämässä ihan omia ratkaisuja vain minua varten.
Tässä on nyt minusta kuitenkin mukana se sama virhepäättely, joka esiintyy aika paradoksaalisesti monessa kokoomushenkisessä sosiaaliturvan oletettujen väärinkäyttäjien lahtaushaikailuviestissä. Siis esitätkö sä nyt ihan tosissasi, että romanit ovat tässä jotenkin etuoikeutettuja ja että sä olet vähän niinkuin kateellinen niille mahdollisuuksille, joita näillä kyseisillä romaneilla on EU:ssa? Haloo? Ei kai kukaan täysipäinen valitsisi sellaista elämää, jossa spurguleirin pystyttäminen kylmän, vieraan ja kylmäkiskoisen maan kaupungin laitamille on näköpiirissä olevista tulevaisuusskenaarioista houkuttelevin? Kuten sanottu, mä saatan hyvinkin (en tiedä vielä varmasti) loppupeleissä olla Lolitan linjoilla, mutta vähän inhimillistä ymmärrystä nyt kuitenkin hei.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Minusta pitäisi tunnustaa reilusti, että Itä-Eurooppa ei ollut valmis yhtymään länteen ja vetää piuhat poikki. Korruption ja kaikenlaisen kurjuuden määrä on räjähtänyt unionin aivan liian nopean laajentumisen seurauksena. Kuvastaa hyvin lännen tietämättömyyttä idästä, yhtä mielipuolista kuin viisumivapaus ryssille.
Paras päivä ikinä.
Manaaja

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

urpiainen kirjoitti:vähän inhimillistä ymmärrystä nyt kuitenkin hei.
No niinpä. Tässä kylmässä, vieraassa ja kylmäkiskoisessa maassa pummia aina sorretaan.

Toista se olisi äiti-Venäjällä.
Dave

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Mun lopullinen ratkaisuehdotus on tämä: osoitetaan romaneilla joku sivussa oleva joutomaapläntti, johon saavat leiriytyä. Ei välitetä siitä, että paloturvallisuus ei ole kunnossa. Katsotaan hommaa läpi sormin. Se on halvin ratkaisu.

Tämä ei kuitenkaan onnistune, koska suomessa ei pystytä katsomaan mitään asiaa sormien läpi. Kaikein PITÄÄ mennä pykälien mukaan.
Dave

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja Dave »

urpiainen kirjoitti:
Dave kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Kuten usein, seuraan ja fanitan Lilon mielipidejohtajuutta. Mutta asia on aidosti vaikea.
Mun mielestä Lilo nyt ei (anteeksi vain) sanonut oikein mitään. Sama kuin toteasi, että Suomessa on talvella kylmä.
Mä olen eri mieltä. Lilohan sanoi ainakin kaksi asiaa, joista molemmista olen samaa mieltä (toisaalta, mä olen samaa mieltä siitäkin, että Suomessa on talvella kylmä):
(i) Kaikkia asioita ei kannata käsitellä yliyksinkertaistaen oman poliittisen identiteetin kautta: meidän tunnustuksellisten punaviherkukkahattutätienkään ei pidä muodostaa (eikä muiden pidä olettaa meidän muodostavan) itsestäänselvästi romaneja kritiikittä paapovaa kantaa.
(ii) EU:n nopea laajentuminen oli virhe, mutta kun se on myös fakta, meidän ei kuitenkaan pidä ajatella, että tämä ei ole ollenkaan meidän ongelmamme.

Samoja asioita minäkin pyörittelin omassa viestissäni. Suomessa on talvella kylmä.
Tuo derivoituu edelleen siihen, että suomessa on talvella kylmä ja kilo rautaa painaa saman verran, kuin kilo höyheniä. Ei banaalien faktojen luettelemisesta ole apua.
Manaaja

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Dave kirjoitti:Mun lopullinen ratkaisuehdotus on tämä: osoitetaan romaneilla joku sivussa oleva joutomaapläntti, johon saavat leiriytyä.
Vantaa?
Dave

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Manaaja kirjoitti:
Dave kirjoitti:Mun lopullinen ratkaisuehdotus on tämä: osoitetaan romaneilla joku sivussa oleva joutomaapläntti, johon saavat leiriytyä.
Vantaa?
Niin. Siellähän ne toimettomat kerjäläiset jo nykyäänkin ovat.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä varmaan yhdistäisin tuohon Daven sinänsä kannatettavaan ehdotukseen vielä sen, että EU-tasolla asiasta on nostettava toistuvasti meteliä ja rakenteellista ratkaisua haettava siellä. Olen ollut ymmärtävinäni, että EU:n Romaniaan menneillä romanien aseman parantamiseen tähtäävillä tuilla on ollut vähän vaikeuksia löytää perille varsinaiseen käyttötarkoitukseensa. Tähän on puututtava. Mutta kuitenkin, Helsingin tilanne on yksittäinen oire EU-tason rakenteellisesta ongelmasta, ja sellaisena sitä on lähestyttävä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Dave kirjoitti:Tuo derivoituu edelleen siihen, että suomessa on talvella kylmä ja kilo rautaa painaa saman verran, kuin kilo höyheniä. Ei banaalien faktojen luettelemisesta ole apua.
Joo. Mutta minusta asian eri puolien pöyhiminen ja ilmiön parempi/syvempi ymmärtäminen on kiinnostavampaa kuin mahdollisimman nopea käytännöllisen ratkaisun hakeminen, jotta päästään seuraavaan asiaan. Pertsa osui kerrankin aika oikeaan. Kantani voisi toki olla toinen, jos konteksti ei olisi keskustelupalsta vaan vaikkapa virasto, jonka kuuluu asiaan puuttua ja tehdä jotain.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Dave

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja Dave »

urpiainen kirjoitti:
Dave kirjoitti:Tuo derivoituu edelleen siihen, että suomessa on talvella kylmä ja kilo rautaa painaa saman verran, kuin kilo höyheniä. Ei banaalien faktojen luettelemisesta ole apua.
Joo. Mutta minusta asian eri puolien pöyhiminen ja ilmiön parempi/syvempi ymmärtäminen on kiinnostavampaa kuin mahdollisimman nopea käytännöllisen ratkaisun hakeminen, jotta päästään seuraavaan asiaan. Pertsa osui kerrankin aika oikeaan. Kantani voisi toki olla toinen, jos konteksti ei olisi keskustelupalsta vaan vaikkapa virasto, jonka kuuluu asiaan puuttua ja tehdä jotain.
Mä olen tällainen pragmaattinen pohojalainen.

Mutta sustahan voisi tehdä EU:n hyväntahdon lähettilään, karkoittaisit empaattisesti :wink:
Avatar
Varis
Elämätön Kitisijä
Viestit: 300
Liittynyt: 19.01.2011 23:51

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja Varis »

urpiainen kirjoitti:Mä varmaan yhdistäisin tuohon Daven sinänsä kannatettavaan ehdotukseen vielä sen, että EU-tasolla asiasta on nostettava toistuvasti meteliä ja rakenteellista ratkaisua haettava siellä. Olen ollut ymmärtävinäni, että EU:n Romaniaan menneillä romanien aseman parantamiseen tähtäävillä tuilla on ollut vähän vaikeuksia löytää perille varsinaiseen käyttötarkoitukseensa. Tähän on puututtava. Mutta kuitenkin, Helsingin tilanne on yksittäinen oire EU-tason rakenteellisesta ongelmasta, ja sellaisena sitä on lähestyttävä.
Ei se Kalasataman alueella asuville ihmisille ole EU-tason rakenteellinen ongelma vaan paikallinen viihtyvyys- ja turvallisuuskysymys. Ratkaisu koko kysymykseen on varsin yksinkertainen. EU:n sisärajoillakin otettaan vain käyttöön perinteinen malli jossa turistien pitää tarvittaessa osoittaa kykenevänsä elättämään itsensä tai maahan ei ole tulemista. Sen jälkeen Romanian romanit pysyvät 99% kotiseudullaan ja kenties paikalliset viranomaiset kuin romanit isekin ovat kenties kiinnostuneempia ratkaisemaan ongelmansa siellä sen sijaan että on insentiivi pummata, varastaa, huijata ja kerjätä ympäri Eurooppaa.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Dave kirjoitti:
Mutta sustahan voisi tehdä EU:n hyväntahdon lähettilään, karkoittaisit empaattisesti :wink:
Hahah, ai vähän niinku "se joka vitsaa säästää, lastaan vihaa" hengessä, Tuff love- tyyppistä lähestymistä.

Ei mutta oikeasti, jätän trollauksen pois ja otan oikeasti osaa keskusteluun:

Romanikysymys on kyllä vaikea suomi-henkiselle maalle, kuten Davenator jo hyvin rajasikin. Ei ole olennaista että tyypit tulee vieraalle tontille, ilman lupia, aiheuttaen ongelmia erillä tavoin, vaan olennaista on että heidän paskahökkelit on liian lähellä toisiaan.

Davea joudun komppaamaan että antaa tyyppien rakentaa leirinsä jos siltä tuntuu, kyllä se palaa maan tasalle itsestään tai vahingossa. Tai, sitten ei oltaisi sosiaalihyysääjiä muitakuin kansalaisia+ muita pakkoelättejä kohtaan. Mutta tässä ollaan jääty molempien väliin, koitetaan ajaa pois mutta samalla hyysätään. Tässä pitäisi tehdä linjaveto ja nopeasti: joko saatte olla oman onnenne nojassa jossain jätemaalla, tai sitten roudataan tyypit maasta.

Onhan toi vittumaista ajatella että häätää maastaan toinen apua tarvitseva ihminen, jolla on siellä mistä lähtenyt varmaankin viel vittumaisemmat olot mitä täällä syrjittynä ja valtaosan kansasta vihaamana. Huolestuttavasti herättänyt vihaa itsessänoi noiden kerjäläisten ilmestyminen katukuvaan.

Taitaa olla realiteettien palauttamisen aika ja lähteä tekemään vapaaehtoistyötä jonnekin katulasten pariin, etten nyt ihan kivisydämeksi muutu.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Romani-kerjäläiset Sörnäisissä?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Dave kirjoitti: Mun mielestä Lilo nyt ei (anteeksi vain) sanonut oikein mitään. Sama kuin toteasi, että Suomessa on talvella kylmä.
Herr Doktor on kyllä sikäli oikeassa, että en mä kyllä oikein tiedä mitä Suomi voisi tehdä toisen EU-maan eli Romanian ongelmalle. Etenkin, kun Romania ilmeisesti ei pidä koko asiaa ongelmana laisinkaan.

Ei se niiden romanien karkottaminen/kärrääminen kotimaahan kolmen kuukauden välein kovin kustannustehokas vaihtoehto ole sekään. Ja niin kauan kun elinolosuhteet näillä Romanian romaneilla ovat mitä ovat, niin takaisinhan ne tulevat - aina se kotiolot voittaa.

Jälkiviisaasti, ei olis pitänyt ottaa Romaniaa EU-jäseneksi pikavauhdilla.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Vastaa Viestiin