Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Positiivinen syrjintä on mielestäni:

Hyvä ja tasa-arvon mukainen tapa tasoittaa vähemmistöjen asemaa.
3
18%
Tasa-arvon vastaista, mutta hyvä tapa tasoittaa vähemmistöjen asemaa.
2
12%
Tasa-arvoinen, mutta huono tapa tasoittaa vähemmistöjen asemaa.
1
6%
Huono ja tasa-arvon vastainen tapa tasoittaa vähemmistöjen asemaa.
11
65%
En ota kantaa, vaan haluan äänestää jotain tyhmää.
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 17

Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja Lilo »

NuoriDaavid kirjoitti: kamelinkorjaaja.
Onko tää niinQ eläinlääkäri? :?:
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

annepa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:En välttämättä pidä positiivista syrjintää ongelmana tapauksessa, jossa todella on useita tasavahvoja hakijoita. Positiivinen syrjintä on ongelma, jos parasta hakijaa ei voida valita, koska hän on väärän värinen, väärää sukupuolta tms.

Mutta ainakin Helsingin kaupungin virallisen ohjeen mukaan paras hakija pitää valita. Positiivinen syrjintä on sallittua ainoastaan, jos on useita tasavahvoja parhaita hakijoita.
Ai. Minä olen kuullut että esim maahanmuuttaja voidaan valita vaikka hän ei olisikaan aivan yhtä pätevä kuin muut hakijat. Onneksi kuulemani oli sitten väärin.
Tuula Haatainen

http://www.hel.fi/hki/Helsinki/fi/P__t_ ... +Haatainen

kertoi yllä kirjoittamani HS:ssa ja luulen hänellä olevan Suomen paras tietämys asiasta.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:Vastuunpakoilua, sanon mä. On niin kiva aina syyttää muita.
No, kuka mitenkin tilastofaktoihin haluaa suhtautua. Ilman ideologisten silmälasien aiheuttamaa vääristelytarvetta asennetta voisi vastuunpakoilun sijaan kutsua realismiksikin.
Kyllä mä oon huomannut, ettei monet osaa ottaa vastuuta elämästään, vaan ajelehditaan katastrofista toiseen tajuamatta asioihin voisi jopa vaikuttaa tekemällä tietoisia ja harkittuja päätöksiä. No onhan sekin jonkinlainen päätös, ettei ajattele tulevaa, vaan tekee päätöksiä sitä mukaan kun tulee vastaan ja valitsee aina sen hetkellisesti helpoimman. Henkilön omia valintoja ne on kuitenkin, eikä voi valinnoistaan syyttää ketään muuta kuin itseään.

Moni oppii ajan kanssa. Moni alkoholisti on laittanut korkin kiinni, joko omatoimisesti tai siihen apua hakemalla ja sitä kautta lähtenyt parantamaan elämänsä laatua. Tietenkin elämästä tulee helpompaa, jos ymmärtää omien valintojensa merkityksen jo nuorempana tai tekee luonnostaan järkeviä valintoja, joihin kumpaankin auttaa kummasti, jos pääsee kasvamaan suotuisassa ympäristössä. Vanhempienkin olisi syytä ymmärtää oma vastuunsa jälkikasvunsa kehityksessä, mutta valitettavasti lapsia saa edelleenkin tehdä ilman tutkintoa.

Toisekseen sulla on jokin fiksaatio jenkki/britti -koulutusjärjestelmään. Kaikissa aiheeseen liittyvissä keskusteluissa oletat automaattisesti toisen kirjoittajan pyrkivän niihin, vaikka samassa kappaleessa olisi selvästi puhuttu kotimaisesta systeemistä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja annepa »

exPertti kirjoitti:^ Mikään ei kelpaa.
Miten niin? Se kelpaa että jos olen paras hakija niin minut valitaan.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo: oletko tutustunut viimeisimpiin tutkimustuloksiin, joiden mukaan vanhempiaan ei voi valita?
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti: Hyvälläkin palikkatestin tuloksella mentiin harvoin korkeakouluun, jos vanhempien koulutustaso oli alhainen.
Mun suvussa ei ole vanhempieni, tätieni ja setieni joukossa ainoatakaan akateemisen koulutuksen saanutta, silti pikkuserkuistani melkein kaikki on suorittanut akateemisen tutkinnon, eikä muun uran valinneetkaan ole huonosti pärjänneet. Siis kaikki tienaa itse elantonsa eikä toistaiseksi ole ollut alkoholiongelmia,jne.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:Toisekseen sulla on jokin fiksaatio jenkki/britti -koulutusjärjestelmään.
Ehkä se on tämä huono omatunto siitä, että oma korkein tutkintoni on juuri tuon järjestelmän huippukoulusta. Vähän sama tilanne kun Tony Blairilla, joka samaan aikaan vaahtosi brittien yksityiskoulujärjestelmää vastaan - ja maksoi omat lapsensa sisään yhteen eliittiopinahjoon.

Mutta kyllä mä olen sun jutuissasi aistivinani, jossei fiksaatiota, niin ainakin jonkinlaisen innon heittää faktat helkuttiin, kun ne haittaavat sitä, minkälainen maailman sinun mielestäsi pitäisi olla. Kun meillä on tilastollista faktaa rakenteellisesta ongelmasta, voi sitten vähän omien mieltymysten mukaan joko pyrkiä korjaamaan rakenteellista ongelmaa tai sitten lyödä nyrkkiä pöytään ja huuta että on se niin väärin. Koen ensimmäisen lähestymistavan konstruktiivisemmaksi, näissä asioissa sinä taas näytät taipuvan jälkimmäiseen.

Edit: typoja, typoja.
Viimeksi muokannut urpiainen, 01.06.2011 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Hyvälläkin palikkatestin tuloksella mentiin harvoin korkeakouluun, jos vanhempien koulutustaso oli alhainen.
Mun suvussa ei ole vanhempieni, tätieni ja setieni joukossa ainoatakaan akateemisen koulutuksen saanutta, silti pikkuserkuistani melkein kaikki on suorittanut akateemisen tutkinnon, eikä muun uran valinneetkaan ole huonosti pärjänneet. Siis kaikki tienaa itse elantonsa eikä toistaiseksi ole ollut alkoholiongelmia,jne.
Tää anekdootti epäilemättä kumoaa maailmanlaajuisen tilastollisen näytön.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:Vagabondo: oletko tutustunut viimeisimpiin tutkimustuloksiin, joiden mukaan vanhempiaan ei voi valita?
:facepalm:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja Bhven »

NuoriDaavid kirjoitti:Mutta ainakin Helsingin kaupungin virallisen ohjeen mukaan paras hakija pitää valita. Positiivinen syrjintä on sallittua ainoastaan, jos on useita tasavahvoja parhaita hakijoita.
Surullista kyllä, olet valitettavasti erittäin väärässä:

"Esimerkiksi työhönotossa voidaan ottaa huomioon hakijan etninen tausta palkkaamalla tehtävään työmarkkinoilla aliedustettuun ryhmään kuuluva henkilö, vaikka tämä ei olisi aivan yhtä pätevä kuin paremmin edustettuun ryhmään kuuluva."

linkki
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja annepa »

No ni kala ehtin ensin. Kuulemani oli siis oikeen!

EDIT: Ehkä Tuula Haatainen ei tiedä miten työpaikassaan toimitaan...?
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Bhven kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Mutta ainakin Helsingin kaupungin virallisen ohjeen mukaan paras hakija pitää valita. Positiivinen syrjintä on sallittua ainoastaan, jos on useita tasavahvoja parhaita hakijoita.
Surullista kyllä, olet valitettavasti erittäin väärässä:

"Esimerkiksi työhönotossa voidaan ottaa huomioon hakijan etninen tausta palkkaamalla tehtävään työmarkkinoilla aliedustettuun ryhmään kuuluva henkilö, vaikka tämä ei olisi aivan yhtä pätevä kuin paremmin edustettuun ryhmään kuuluva."

linkki
Kuten sanoin Tuula Haatainen pari päivää sitten kirjoitti Hesarissa, että paras hakija täytyy valita. Tuo ohje väittää toisin.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

annepa kirjoitti:No ni kala ehtin ensin. Kuulemani oli siis oikeen!

EDIT: Ehkä Tuula Haatainen ei tiedä miten työpaikassaan toimitaan...?
Voi olla. En tiedä. Tiedän ainoastaan, mitä hän Hesarissa kirjoitti.
Avatar
musta muumio
Elämätön Kitisijä
Viestit: 259
Liittynyt: 20.01.2011 14:06

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja musta muumio »

Bhvis, aletaan vuoden päästä hakea kilpaa ruotsinopettajan virkoja ja katotaan, kumpi valitaan.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Laitoin Haataiselle meiliä:

Hei!

Kirjoititte pari päivää sitten HS:ssa (muistinvarainen lainaus), että "
Helsingin kaupungin virallisen ohjeen mukaan paras hakija pitää valita. Positiivinen syrjintä on sallittua ainoastaan, jos on useita tasavahvoja parhaita hakijoita."

kuitenkin kaupungin n "Rasismin ja etnisen syrjinnän ehkäiseminen" -ohje http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/4ef3c ... OD=AJPERES

sivulla 4 kertoo "Esimerkiksi työhönotossa voidaan ottaa huomioon hakijan etninen tausta palkkaamalla tehtävään työmarkkinoilla aliedustettuun ryhmään kuuluva henkilö, vaikka tämä ei olisi aivan yhtä pätevä kuin paremmin edustet­tuun ryhmään kuuluva."

Onko ohjeessa siis virhe?

Toivoisin tähän lisäselvitystä

allekirjoitus

Espoo


Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja elco »

Homeboy65 kirjoitti: On kai vähän eri asia muuttaa toisesta kulttuuripiiristä toiseen kuin muuttaa sinänsä vieraaseen maahan joka kuitenkin edustaa samaa kulttuuripiiriä.
Tuskin Ranska ja Australia ovat kovin erilaisia yhteiskuntia kuin Suomi.
Että jos mä olisin muuttanut Murjaanistaniin tai Mbogoon niin siellä olisi ollut kotouttamiskurssille ja tempputyöllistämiselle käyttöä?
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: Mutta kyllä mä olen sun jutuissasi aistivinani, jossei fiksaatiota, niin ainakin jonkinlaisen pakkomielteen heittää faktat helkuttiin, kun ne haittaavat sitä, minkälainen maailman sinun mielestäsi pitäisi olla. Kun meillä on tilastollista faktaa rakenteellisesta ongelmasta, voi sitten vähän omien mieltymysten mukaan joko pyrkiä korjaamaan rakenteellista ongelmaa tai sitten lyödä nyrkkiä pöytään ja huuta että on se niin väärin.
Mutta kun sä kuvittelet erimielisyyttä siellä missä sitä ei ole, jolloin sä tulkitset mun kirjoitukset päin persettä. Mä arvostan Suomalaista koulutusjärjestelmää, koska se on maailman kärkeä tasa-arvoisten mahdollisuuksien antajana. Ja jos valtion kuluja ja kokoa kasvatetaan niin koulutus on mulla kärkisijalla.

Se missä mielestäni pitäisi tiukentaa otetta on, että koulutusjärjestelmä on olemassa yksilön parhaaksi ja siitä kannattaisi ottaa kaikki hyöty irti, eikä kaataa elämäänsä viemäriin teiniangstissa. Toisaalta vaikka olis kaatanutkin, niin silti on mahdollista korjata elämänsä suuntaa myöhemminkin. Esim. mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi työttömät saa enemmän rahaa kuin opiskelijat. Mun mielestä summien pitäisi olla vähintään yhtä suuret, jotta työttömän kannattaa lähteä kehittämään uutta ammattitaitoa. Toisaalta aktiivisesta opiskelusta voisi palkita jopa isommalla rahallisella kannustimella. Korvaus voisi esimerkiksi olla sidottu suoritettuihin opintoviikkoihin, jolloin elintasoa kohottaakseen opiskelijan ei olisi pakko mennä töihin, vaan voisi lisätä opiskeluun käyttämäänsä aikaansa. Luulis auttavan opiskeluaikoihinkin, mikä on tuntunut oleva viimehallituksille suuri huolen aihe.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exPertti kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:allekirjoitus

Espoo
Oli kai edes Ritva K.?
Ihan oli omalla nimellä.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Laitoin saman jutun vielä Hesarin uutisvinkiksi. Ja iltalehteen ja iltasanomiin
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 01.06.2011 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja elco »

urpiainen kirjoitti: Vaikka on toki ihailktavan vaatimatonta, että samaistat itsesi näihin Halliksen fantasioimiin "lukutaidottomiin kamelikuskeihin", niin vastausta kysymykseesi "miksi kotouttamiseen pitäisi erityisemmin satsata" voi hakea Kitinän suurilta ajattelijoilta. Kotouttamiseen kannattaa satsata, koska ilman kotouttamista:
elco kirjoitti:Suomeen luodaan tyhjää toimittava alaluokka, joka on ja pysyy erillään muusta yhteiskunnasta. Alaluokka aiheuttaa rikollisuutta, terroria, slummiutumista ja raskaita kustannuksia yhteiskunnalle. Ongelmiin puututaan tehokkaimmin (...) perustamalla maahanmuuttajille pakollinen suomen kielen ja kulttuurin opetus, luomalla työikäisille maahanmuuttajille työvelvollisuus, lopettamalla maahanmuuttajien oman uskonnon ja äidinkielen valtion kustantama opetus ynnä hajasijoittamalla humanitäärisin perustein maahanmuuttavat pääkaupunkiseudun ulkopuolelle.
Koplaat kaksi asiaa sillai diskotonymisesti ja etymologisesti kieroin perustein: se että oleskelulupa myönnetään tunnetusti aivan liian hövelisti humanitäärisin perustein ja kun saadaan luotua se alaluokka niin sitä pitää sitten paapoa ja rotusyrjiä positiivisesti.

Minä lähtisin siitä, että väristään riippumatta maahanmuuttajat, joille oleskelulupa myönnetään, lähtökohtaisesti elättävät itsensä eivätkä tarvitse erityiskohtelua. Pakolaiset ovat sitten asia erikseen, mutta heitähän ei ole tästä erivärisestä alaluokasta kuin murto-osa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

elco kirjoitti:Minä lähtisin siitä, että väristään riippumatta maahanmuuttajat, joille oleskelulupa myönnetään, lähtökohtaisesti elättävät itsensä eivätkä tarvitse erityiskohtelua. Pakolaiset ovat sitten asia erikseen, mutta heitähän ei ole tästä erivärisestä alaluokasta kuin murto-osa.
No siis työperäisen maahanmuuton sääntöihin kai kuuluu itsestäänselvästi, että pitää pystyä elättämään itsensä, ja homma (no pun intended) koskee vain humanitääristä jengiä, siis pakolaisia ja turvapaikanhakijoita. Jolloin kai lainaukseni oli ihan asiallinen sillä rajauksella, että kun keskusteluna oli kotouttamisen tarve, en maininnut turvapaikanhakijoiden lupapolitiikan kiristämistä, Nokian kurssiromahdusta, Daven bussikaistoja tai muutakaan irrelevanttia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Varis
Elämätön Kitisijä
Viestit: 300
Liittynyt: 19.01.2011 23:51

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja Varis »

NuoriDaavid kirjoitti:Laitoin saman jutun vielä Hesarin uutisvinkiksi.
Kyllähän tuosta uutisen saisi, koska koko ohje on täysin lainvastainen. Tosin niin ovat kaikki poliittiset virkanimityksetkin. hakijat asetetaan keskenään eri asemaan laissa kielletyillä perusteilla sen sijaan että katsottaisiin vain pätevyyttä ja sopivuutta.

Uskooko joku tosissaan, että HS uutisoisi asian noin?
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Varis kirjoitti:koska koko ohje on täysin lainvastainen.
Ohje ei ole (perustuslain)vastainen. On sitten poliittinen mielipide, onko rotusyrjintä hyväksyttävä peruste eriarvoiselle kohtelulle. Minun mielestäni ei.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja elco »

urpiainen kirjoitti:Jolloin kai lainaukseni oli ihan asiallinen sillä rajauksella, että kun keskusteluna oli kotouttamisen tarve, en maininnut turvapaikanhakijoiden lupapolitiikan kiristämistä, Nokian kurssiromahdusta, Daven bussikaistoja tai muutakaan irrelevanttia.
Jos palataan aiheeseen ja siihen varsinaiseen pointtiini liittyen positiiviseen syrjintään (minkä tietenkin tyylipuhtaasti ohitit) niin onko oikein suosia esim. tummaihoista ruotsin kansalaista työnhaussa etnisen suomalaisen ohi, jos suomalainen on yhtä hyvä tai parempi? Omasta mielestäni ei. Omasta mielestäni ei ole jiuurikaan oikeammin suosia jotain epäpätevämpää humamamua.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suhteesi positiiviseen syrjintään

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

elco kirjoitti:onko oikein suosia esim. tummaihoista ruotsin kansalaista työnhaussa etnisen suomalaisen ohi, jos suomalainen on yhtä hyvä tai parempi?
Ei minusta ole oikein mahdollista antaa kategorista vastausta. Riippuu tehtävästä, organisaatiosta, vähemmistöryhmästä jne. Periaatteessa saatan olla taipuvainen kannattamaan vain sellaista positiivista diskriminointia, jossa tasavahvoista kandidaateista valittaessa tulee arvanheiton sijaan valita organisaatiossa vähemmistössä olevaa etnistä ryhmää, sukupuolta tms. edustava kandidaatti. Mutta ehkä joihinkin oikein matalan osaamistason suorittaviin töihin voisi ajatella jotain sosiaalisia päämääriäkin rekrytointiin, jolloin ehkä vähemmän pätevä maahanmuuttaja saattaisi ohittaa valtaväestön peruspetterin - en tiedä. Mulla on vaikeuksia muodostaa tässä kategorista kantaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin