Kuntavaalit 2021

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Olet ihan oikeassa. "Etuoikeutettu" näyttää olevan ideologisesti määritelty termi, jonka ainoa tarkoitus on omien päämäärien pyhitys. Niinpä tälle "etuoikeutukselle" ei näytä löytyvän mitään loogista määritelmää.

Tuloerot, varallisuus, työkyky. Nämä ovat kaikki varsin selkeitä ja havainnoitavia asioita. Jos halutaan puhua näistä, niin miksi käyttää epäselviä termejä? Tiedän toki vastauksen. Tarvitaan tarina epäoikeudenmukaisuudesta, jotta päästään pelastamaan "uhreja". Koska tarina ei kestä loogista tarkastelua, pitää käyttää jotain hämäriä määritelmiä.

Etuoikeushan kuulostaa siltä, että joku on saanut jonkin oikeuden, jota toiselle ei ole annettu. Mutta keneltä ne isoisoisän viljelemät perunat olivat pois? Eivät keltään. Jos isoisoisä ei olisi viljellyt niitä perunoita, niin niitä perunoita ei koskaan olisi ollut kellään. Ketään ei myöskään estetty viljelemästä omia perunoitaan.

Ihan yhtä hölmöä on määritell etuoikeudeksi se, että joku ei joudu kärsimään. Jos kaikki ihmiset syntyisivät tällä sekunnilla ja kukaan ei olisi toista etuoikeutetumpi, niin tulisiko miljardeista ihmisistä etuokeutettuja, jos vetäisen lähintä ihmistä turpaan? Ne muut on sitten kato etuoikeutettuja, kun eivät joudu kärsimään väkivallasta. Ihan höpöä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 19.02.2021 7:56 Sun ymmärtämättömyys on ideologista, siinä en voi auttaa.
Varmaan sivustahuutaja tarkoittaa sitä, että termi ”etuoikeus” ymmärtääkseni tarkoittaa sitä, että jollakin on oikeus etuun, johon jollain toisella ei ole.

Eli jos ajatellaan sua ja lapsuudenkotiasi, onko sinulla jokin oikeus, johon äidilläsi ei ollut oikeutta?

Ps. yhdysvalloissa humble braggin tyypit korostavat, kuinka he ovat olleet onnekkaita.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.02.2021 8:45 Eli jos ajatellaan sua ja lapsuudenkotiasi, onko sinulla jokin oikeus, johon äidilläsi ei ollut oikeutta?
Vastaus on tietenkin kyllä, jos ajanhetki ja elämäntilanne on erilainen. Minusta etuoikeus viittaa kuitenkin samaan ajanhetkeen.

200v sitten naisilla ei ollut äänioikeutta. Olisi kuitenkin hassua pitää nykyajan naisia etuoikeutettuina tuon takia.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 19.02.2021 8:16 Etuoikeushan kuulostaa siltä, että joku on saanut jonkin oikeuden, jota toiselle ei ole annettu. Mutta keneltä ne isoisoisän viljelemät perunat olivat pois? Eivät keltään. Jos isoisoisä ei olisi viljellyt niitä perunoita, niin niitä perunoita ei koskaan olisi ollut kellään. Ketään ei myöskään estetty viljelemästä omia perunoitaan.
Jos nyt oikeasti puhutaan perunanviljelyajasta, niin nimenomaan maanomistajien ja maattomien välillä voidaan puhua etuoikeudesta. Väite, ettei toisen itselleen aitaama maaperä ole pois muilta, on yksiselitteisesti väärä.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo, voisi ajatella, että menneiden sukupolvien Agraari-Suomi on aika huono esimerkki puhtaasta meritokratiasta, jota Sivustahuutaja tuossa näyttää fantasioivan. Muutenkin S-huutaja kuulostaa aika lailla siltä modernin kokeellisen taloustieteen arkkityypiltä, joka voitettuaan Monopolipelin, jonka alussa pelimerkit oli jaettu räikeän epätasaisesti, on kuitenkin vilpittömästi sitä mieltä, että voittonsa johtui pettämättömästä analyyttisesta ajattelusta ja strategisesta nerokkuudesta.

Henkilökohtaisesti tässä ideologisessa purkauksessa mua ehkä kuitenkin eniten hämmentää Sivustahuutajan puusilmäisyys siinä, että tämä kela lähti liikkeelle minun tavastani käyttää termiä "etuoikeutettu asema" vai miten se nyt menikään, ja nyt Sivustahuutaja on viestitolkulla paasannut jostain tuloeroista, vaikka niistä ei ollut kyse ollenkaan. Päinvastoin, puheena oli nimenomaan sellaisen valtavirtaoikeiston radikalisoituminen ja hakeutuminen pois liberaalidemokratian piiristä, jonka motiivina ei ole koettu taloudellinen epätasa-arvoisuus tai edes oman taloudellisen aseman epävarmuus.

Näiden taloudellisten asioiden sijaan puhuin kulttuurisesta muutoksesta, jossa tietynlaisilla tyypeillä on vaikeuksia pärjätä sen etuoikeutetun aseman murtumisen kanssa, että heillä on ollut julkisessa diskurssissa niin hegemoninen asema, että kukaan ei ole sanonut vastaan, kun nämä tyypit ovat heittäneet rasistista, homofobista tai misogynististä läppäänsä, tai korostaneet oikeuttaan vähät välittää jostain ympäristöstä, eläinten hyvinvoinnista, biodiversiteetin kapenemisesta tai mistä milloinkin, kun ovat täyttäneet raamatullista tehtäväänsä valjastaa luomakunta omien tarkoitusperiensä välineiksi. Nyt yhtäkkiä kaiken maailman ei-VLSHM:t, jotka ennen tiesivät paikkansa, ovat alkaneet argumentoida vastaan ja vaatineet myös saada ääntään kuuluviin. Tätä kautta sitten nämä kaverit sitten valittavat, että enää ei saa sanoa mitään, vaikka siitä ei ole ollenkaan kyse. Totta kai saavat, ja herraties edelleen sanovat mitä suurimmilla foorumeilla, mutta nyt myös eriävät mielpiteet saavat sanoa kritiikkinsä, mikä vanhassa hierarkiassa pidettiin hiljaisena.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 19.02.2021 8:52
Vastaus on tietenkin kyllä, jos ajanhetki ja elämäntilanne on erilainen.
Lapseton voi lähteä bilettämään helpommin kuin pienen lapsen vanhempi, mutta sekään mielestäni ei ole etuoikeus. Lapsen hankkinut on päättänyt niin tehdä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 19.02.2021 9:32 Muutenkin S-huutaja kuulostaa aika lailla siltä modernin kokeellisen taloustieteen arkkityypiltä, joka voitettuaan Monopolipelin, jonka alussa pelimerkit oli jaettu räikeän epätasaisesti, on kuitenkin vilpittömästi sitä mieltä, että voittonsa johtui pettämättömästä analyyttisesta ajattelusta ja strategisesta nerokkuudesta.
Olen koko ajan systemaattisesti korostanut niiden välivaiheiden merkitystä lopputuloksen syntymisessä. Ei ne perunat kasva sillä, että omistaa maata. Perunat kasvavat myös ihan yhtä hyvin vuokrapellossa, kuin omassa. Pääomaa on saatavissa, jos perunanviljely vaikuttaa kannattavalta bisnekseltä.

Suomessa meillä on käytännössä ilmainen koulutus ja kaikilla mahdollisuus kouluttautua. Toki jotkut ovat ihan objektiivisesti mitattuna niitä tyhmiä, joita koulutus ei auta. Toisilla taas on niin paskat vanhemmat, että he eivät ole kyenneet tekemään järkeviä valintoja. Minusta näistä asioista pitää keskustella oikeilla termeillä ja kohdistaa toimenpiteet hyvinvoinnin lisäämiseen, eikä kurjuuden tukemiseen.

Jos äly ei riitä kouluttautumiseen ja riittävään tuottavuuteen työllistymisessä, niin kansalaispalkka tai nykyisen hallituksen ideoima palkkatuki ovat hyviä keinoja. Turha puhua etuoikeutuksista. Jos älyä riittää, mutta vanhemmat ovat paskoja, niin meidän pitää panostaa näiden lasten oppilaanohjaukseen koulussa. Tuon panostuksen määrä voi olla todella korkea, koska lahjakkaan lapsen täyden potentiaalin saavuttaminen on yhteiskunnan näkökulmasta todella kannattavaa. Turha puhua etuoikeutuksesta, jos tarkoituksena on lisätä työvoiman tuottavuutta parantamalla oppilaanohjausta. Mutta kaikki tämä tietenkin kaikuu kuuroille korville, koska tässä ei auteta uhreja verottamalla rikkaita.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olisivatko amerikkalainen termi ”fortunate” ja ”less fortunate”
parempi?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^^ Sä jatkat edelleen mun viestini pohjalta suurta hyökkäystäsi sellaista "eutoikeus"-terminologian käyttötapaa vastaan, jota ei viestissäni ollut lainkaan?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 19.02.2021 9:48 ^^ Sä jatkat edelleen mun viestini pohjalta suurta hyökkäystäsi sellaista "eutoikeus"-terminologian käyttötapaa vastaan, jota ei viestissäni ollut lainkaan?
Mitä sitten tarkoitit etuoikeudella?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.02.2021 9:47 Olisivatko amerikkalainen termi ”fortunate” ja ”less fortunate” parempi?
Tuo on todella hyvä termi, jos sillä on tarkoitus kuvata sattuman vaikutuksia. John was fortunate to have fantastic genetics. With dedication and hard work he finally made to the NBA.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

En voi taaskaan kuin ihmetellä, kuinka jaksatte vängätä sivustahuutajan kanssa tästäkin asiasta. Mä lopetin tuon, kun tajusin hänen ymmärryskyvyn ja empatiakyvyn hyvin puutteelliseksi. Hirveästi mielipiteitä ja koohotusta, mutta ei laajaa ymmärryskykyä. Samankaltainen erityisen raskas tapaus kuin perde.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Jos uskoo siihen, että vapaata tahtoa ei ole, niin se muuttaa ehkä taas asiaa.

Itse uskon, että vapaata tahtoa ei ole.

Joku voi olla sitä mieltä, että Johnilla oli onnea saada geenit ja sopiva ympäristö. Hän ei pystynyt vaikuttamaan kumpaankaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Niba »

Puolue johtaa Liity voittajien? joukkoon..

Ympäritö vaikuttaa vaikka ruotsin rikkain mies ei juuri ole suomlaista partneriaan rikkaampi..
Joo vaikuttaa on kolme kertaa rikkaampi kuin Herlin, ja vain rääsyjä myymällä..
Mukavasti näyttää siltä että PS ja kristilliset kanavat toimii yhteisymmärryksessä tai sitten kristilliset kanavat ottaa mitä vaan ohjelmistoon, traktor pullingia, sillä vievät PS äänestäjät nuorten maalaisten joukosta?
Viimeksi muokannut Niba, 19.02.2021 12:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja exsu »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.02.2021 8:45
Eli jos ajatellaan sua ja lapsuudenkotiasi, onko sinulla jokin oikeus, johon äidilläsi ei ollut oikeutta?
Aikaikkuna on tässä tietysti suuri ero, eli 50-luvulla syntyneen elämä on väkisinkin mennyt eri polkuja. Mä olen myös omassa viiteryhmässäni pärjännyt aika hyvin. Tytöistä, jonka vanhemmista kummallakaan ei ole perusasteen jälkeistä koulutusta vain 5% valmistuu yliopistosta, kun vastaavasti akateemisesti koulutettujen vanhempien tytöistä 50%. Tuonne prosenttikerhoon pääseminen on avannut aika monia ovia. Sitten on näitä enemmän tai vähemmän sattuman asioita; mun ikäisenä mun äiti oli menettänyt henkirikoksessa kaksi lasta ja kokenut itse laajan ja pitkää kuntoutumista vaatineen aivoverenvuodon. Ne valmiudet mitä sellaisen elämän jälkeen on olemassa on erilaiset kun itsellä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 19.02.2021 12:23
James Potkukelkka kirjoitti: 19.02.2021 8:45
Eli jos ajatellaan sua ja lapsuudenkotiasi, onko sinulla jokin oikeus, johon äidilläsi ei ollut oikeutta?
Aikaikkuna on tässä tietysti suuri ero, eli 50-luvulla syntyneen elämä on väkisinkin mennyt eri polkuja. Mä olen myös omassa viiteryhmässäni pärjännyt aika hyvin. Tytöistä, jonka vanhemmista kummallakaan ei ole perusasteen jälkeistä koulutusta vain 5% valmistuu yliopistosta, kun vastaavasti akateemisesti koulutettujen vanhempien tytöistä 50%. Tuonne prosenttikerhoon pääseminen on avannut aika monia ovia. Sitten on näitä enemmän tai vähemmän sattuman asioita; mun ikäisenä mun äiti oli menettänyt henkirikoksessa kaksi lasta ja kokenut itse laajan ja pitkää kuntoutumista vaatineen aivoverenvuodon. Ne valmiudet mitä sellaisen elämän jälkeen on olemassa on erilaiset kun itsellä.
:o
Sun äidillä on ilman muuta ollut tavanomaista rankempi elämä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007831099.html

Tää on kyllä aika kiinnostavaa. Seuraisiko tästä jotain linjakeskustelua, vai onko turha toivo?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kirsi haistoi turpasaunan. Ei kokkariäänestäjä kaipaa Sinnemäen kopiota.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kokoomus on kaupunkien puolue ja se on suurimmassa kaupungissa sekaisin kuin seinäkello. Jos Orpo jatkaa vielä kuntavaalien jälkeen, onhan se nyt melko uskomaton tilanne.

Sääliksi käy helsinkiläisiä. Vihreät ja demarit yhdessä pitämässä valtaa, puistattaa ajatellakin mitä siitä tulee.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Aika näyttää saadaanko Pihan vetäytymisestä mitään parempaa tietoa, mutta oma tulkintani on, että Piha ei halunnut lähtemään häviämään kun kenttä ei ollutkaan niin ihastunut Sinnemäki-kopioon. Turpasauna olisi voinut tehdä bisneksellekin hallaa. Sitä en ihan ymmärrä, että eikö kukaan kokoomuksessa haastatellut Pihaa ennenkuin hänestä lähdettiin tekemään puolueen kärkinimeä Helsingissä?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Pöh, meinasin ennustaa, että Piha ei pukahda tästä aiheesta enää mitään. Sitten hän ehtikin kirjoittaa noin blogissaan. Nyt ennusteeni ei olisi enää ennustus. Kirsi heitti savut ja häipyy ennen kuin henkilöbrändi ottaa lisää osumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Junkkari sanallistaa kohtalaisesti yleisemmän luennan: https://www.hs.fi/junkkari/art-2000007831507.html

Pikkupersut ei just nyt ole urbaaniliberaalille äänestäjälle mahdollinen vaihtoehto.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Junkkari sortuu pitämään Pihan vetäytymisen syynä puiluejohdon linjaa, vaikka Piha lähti karkuun häviötä. Piha olisi hävinnyt muiden puolueiden kärkinimille ja kokoomukselle povataan helsingissä huonoa tulossa. Pihasta ei siis olisi tullut pormestaria, vaan rivivsktuutettu. Piha olisi voinut hävitä myös muille kokoomusehdokkaille, jolloin hänen poliittinen pääomansa olisi syöty kokonaan. Pihalla ei olisi ollut hyvää keinoa kiemurrella irti valtuustosta, joten hän olisi joutunut lusimaan 4 vuotta. Tuollainen turpasauna olisi heijastunut todennäköisesti bisneksiinkin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mm. Toistaiseksi pidän Junkkarin versiota uskottavampana kuin Sivustahuutajan. Mullahan on aika aktiivinen työelämäkontakti koko joukkoon Helsingin kokoomuksen aktiiveja. Täytyy kuulostella, vaikka just tällainen kuulostelu on etätyöaikana hankalaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ uskot siis, että Pihalla olisi ollut joku uskottava mahdollisuus pormestariksi viimeisten lukujen valossa?
Vastaa Viestiin