Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Äänestän

Niinistö
16
39%
Haavisto
23
56%
Tyhjää/Aku Ankka/Kirkkovene/Niba
0
Ei ääniä
En aio äänestää
2
5%
 
Ääniä yhteensä: 41

EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

So Hard kirjoitti:Miten aloite johkin junaradan tukemiseksi auttaa heikommassa asemassa olevia?
Tärkeämpi pointti ensin: kyse on kokonaisuudesta eikä yhdestä yksittäisestä aloitteesta; ymmärrät ehkä?

Sitten kuulopuhe, jota en ole tarkistanut: Niinistö yritti saada ko. radan kuntoon vain Salon kohdalta - Haavisto koko radan.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti:Olen jopa sitä mieltä, että tuollainen perikepulainen näkemys kansanedustajantyöstä etuisuuksien kuppaamisena omalle lähialueelle on suomalaisen politiikan syöpä.
Tuohon syöpään on simppeli lääke: Starve the Beast.
Miss Tic
Kitisijä
Viestit: 17
Liittynyt: 08.02.2011 2:20

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja Miss Tic »

Jostain luin, että hyvä kriteeri valinnalle on kenenkä kannattajat ärsyttävät vähiten.
Haavisto, koska masa. Oli kyllä ihan hilkulla että Niinistö, koska EW, mutten jaksanut lukea sen postauksia loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja annepa »

urpiainen kirjoitti:
annepa kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Niinistön luonteeseen puolestaan näyttäisi kuuluvan voimakas omien piirien priorisointi (Salon seutu kansanedustajana, Euroopan Investointipankissa tavoitteena ohjata rahaa Suomeen).
Toisessa ketjussa tuli hyvä kommentti siitä että niinhän sen kansanedustajan pitääki toimia, ajaa oman alueen etuja eduskunnassa.
Mä en nyt ota lainkaan kantaa Prosessin argumentaatioon, mutta tähän Annepan lisäykseen kyllä mun näkökulmasta vahva eri. Olen jopa sitä mieltä, että tuollainen perikepulainen näkemys kansanedustajantyöstä etuisuuksien kuppaamisena omalle lähialueelle on suomalaisen politiikan syöpä. En ikinä äänestäisi ehdokasta, joka ei arvioni mukaan kykene asettumaan oman tai lähipiirinsä lyhytaikaisen etunäkökulman yläpuolelle miettimään kokonaisuuden parantamista, oikeudenmukaisuutta ja vähän laajemmin puolustettavissa olevia priorisointeja. (Ilmankos pääkaupunkiseutua kupataankin niin urakalla.)
Se, että ajaa oman seudun tavoitteita ei sulje pois yhteisen hyvän ajamista.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja prosessi »

annepa kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
annepa kirjoitti: Toisessa ketjussa tuli hyvä kommentti siitä että niinhän sen kansanedustajan pitääki toimia, ajaa oman alueen etuja eduskunnassa.
Mä en nyt ota lainkaan kantaa Prosessin argumentaatioon, mutta tähän Annepan lisäykseen kyllä mun näkökulmasta vahva eri. Olen jopa sitä mieltä, että tuollainen perikepulainen näkemys kansanedustajantyöstä etuisuuksien kuppaamisena omalle lähialueelle on suomalaisen politiikan syöpä. En ikinä äänestäisi ehdokasta, joka ei arvioni mukaan kykene asettumaan oman tai lähipiirinsä lyhytaikaisen etunäkökulman yläpuolelle miettimään kokonaisuuden parantamista, oikeudenmukaisuutta ja vähän laajemmin puolustettavissa olevia priorisointeja. (Ilmankos pääkaupunkiseutua kupataankin niin urakalla.)
Se, että ajaa oman seudun tavoitteita ei sulje pois yhteisen hyvän ajamista.
Jos oman seudun tavoitteet hyödyttävät vain paikallisesti (kuten Salon liikenneympyrät) ja tavoitteet saavutetaan ottamalla rahaa koko valtion yhteisestä kassasta hyödyttämään vain näitä paikallisia tavoitteita, silloin oman seudun tavoitteiden ajaminen on väistämättä pois yhteisen hyvän ajamisesta. Sille rahalle kun olisi käyttöä Salon ulkopuolellakin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

annepa kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
annepa kirjoitti: Toisessa ketjussa tuli hyvä kommentti siitä että niinhän sen kansanedustajan pitääki toimia, ajaa oman alueen etuja eduskunnassa.
Mä en nyt ota lainkaan kantaa Prosessin argumentaatioon, mutta tähän Annepan lisäykseen kyllä mun näkökulmasta vahva eri. Olen jopa sitä mieltä, että tuollainen perikepulainen näkemys kansanedustajantyöstä etuisuuksien kuppaamisena omalle lähialueelle on suomalaisen politiikan syöpä. En ikinä äänestäisi ehdokasta, joka ei arvioni mukaan kykene asettumaan oman tai lähipiirinsä lyhytaikaisen etunäkökulman yläpuolelle miettimään kokonaisuuden parantamista, oikeudenmukaisuutta ja vähän laajemmin puolustettavissa olevia priorisointeja. (Ilmankos pääkaupunkiseutua kupataankin niin urakalla.)
Se, että ajaa oman seudun tavoitteita ei sulje pois yhteisen hyvän ajamista.
Ehk'ei sulje aina ja kaikkialla tai välttämättä, mutta tekee siitä aika epätodennäköistä ja haurasta: jos tavoitteena on ajaa omaa eikä yhteistä etua, niin yhteisen edun toteutuminen toiminnan seurauksena on aika satunnaista (paitsi tietysti jos ajattelee ihan adamsmithinä, että hyväntahtoinen jumala on hyvää hyvyyttään järjestänyt maailman niin, että itsekkäät pyrkimykset kääntyvät automaagisesti kollektiivisesti optimaaliseksi siunaukseksi). Käytännössä näkökulmat ovat usein ristiriidassa, jolloin sulkeminen kyllä tapahtuu.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Eilen Yle 1:n vaalitentissä töllössä molemmat suoriutuivat hyvin. Ainoastaan pieni kauneusvirhe oli pieni hermostunut nykinä Haaviston suupielessä kohdassa, jossa wikileaks-sähkeitä lainaten sanottiin, entä häntä ei pidetty uskottavana neuvottelijana. Ensi kerralla botoxia suupieleen!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

NuoriDaavid kirjoitti:Eilen Yle 1:n vaalitentissä töllössä molemmat suoriutuivat hyvin.
Mua on alkanut nyppimään Saulin tapa puhua. Hän on menettänyt lopullisesti kyvyn tuottaa puhetta ilman jokaisen sanan tarkkaa harkintaa ja pehmentäviä apusanoja, kuten kovin tai melko. Syntyy kuva, kuinka hän olisi paskat housussa, ettei vaan tule väärinymmärretyksi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Eilen Yle 1:n vaalitentissä töllössä molemmat suoriutuivat hyvin.
Mua on alkanut nyppimään Saulin tapa puhua. Hän on menettänyt lopullisesti kyvyn tuottaa puhetta ilman jokaisen sanan tarkkaa harkintaa ja pehmentäviä apusanoja, kuten kovin tai melko. Syntyy kuva, kuinka hän olisi paskat housussa, ettei vaan tule väärinymmärretyksi.
Mun mielestäni ihan oikea taktiikka, kun on selvässä johdossa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

NuoriDaavid kirjoitti:Mun mielestäni ihan oikea taktiikka, kun on selvässä johdossa.
Mä en ole pitänyt Saulia ihan noin nössönä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Mun mielestäni ihan oikea taktiikka, kun on selvässä johdossa.
Mä en ole pitänyt Saulia ihan noin nössönä.
Nössö sulla on housuissas!

Kun on selvässä johdossa, ei kannata esittää jyrkkiä kantoja.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Mun mielestäni ihan oikea taktiikka, kun on selvässä johdossa.
Mä en ole pitänyt Saulia ihan noin nössönä.
Onko tuo nyt ihme? Perässähiihtäjän fanilauma tarttuu jokaiseen lilukanvarteen mistä suinkin kiinni saa. Iso jengi veti herneen nenään siitäkin, kun kehui vaimoaan joka silittää paitoja.

Nää arvojohtajakisat on sellaisia, että pitää kaikin keinoin yrittää pyrkiä olemaan loukkaamatta kenenkään arvoja, ja se on kyllä aika haastavaa hommaa. Toisaalta myös presidentin pitää pystyä siihen, että ihan hyvä testi.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:Eilen Yle 1:n vaalitentissä töllössä molemmat suoriutuivat hyvin. Ainoastaan pieni kauneusvirhe oli pieni hermostunut nykinä Haaviston suupielessä kohdassa, jossa wikileaks-sähkeitä lainaten sanottiin, entä häntä ei pidetty uskottavana neuvottelijana. Ensi kerralla botoxia suupieleen!
Mun mielestä Haavisto oli muutenkin (ihan loppua lukuunottamatta) tosi hermostuneen oloinen. Varmasti jännitti aika lailla. Kyllä Niinistökin oli vähän ylikierroksilla, mutta kuitenkin vähemmän jännittyneen oloinen.

Muita vähämerkityksisiä yksityiskohtahuomioita oli ainakin se, että puhuttaessa homojen avioliitto-oikeuksista Niinistö teki aivan turhaan myönnytyksiä tyhmälistölle sönköttämällä kantaa, jonka mukaan homoliitoille kuuluvat kaikki samat oikeudet, mutta liitolle varataan eri nimi. Mutta sitten Sauli kyllä haki minun sympatiani takaisin puolelleen, kun halusi toimittajatkin keskeyttäen vielä lopuksi tehdä täysin selväksi, että hän on sisällöllisesti aivan samaa mieltä Haaviston kanssa ja kannattaa täyttä juridista tasa-arvoa homopareille adoptio-oikeuksineen kaikkineen. Tässähän hän on merkittävästi liberaalimpi kuin vaikkapa kitinän klassiset liberaalit. Lisäksi hän olisi aivan hyvin voinut kosiskella persupölvästien ääniä jättämällä tämän loppukaneettinsa tekemättä, jolloin kokonaiskuva olisi jäänyt aivan toiseksi. Arvostan tästä eleestä Niinistöä kovasti.

Lisäksi suomalainen keskustelukulttuuri on kyllä vaikeaa vaaliväittelyille. Vastakkainasettelua, eikä varsinkaan kiusallisia syytöksiä, ei saisi hakea. Minusta Haavisto teki selvästi hallaa itselleen vihjaillessaan, että Niinistön ylivoimainen rahallinen tuki pääomapiireissä tekee Niinistön tasapuolisuudesta epäuskottavaa. Suomalaisessa kulttuurissa Haavisto ei saisi itse syyttää Niinistöä tällaisesta, menee maine mukavana miehenä. Vastaavasti, kun Haavisto koetti keskustella konkreettisista keisseistä ja Niinistö halusi pitää linjansa mukaisesti puheen lähes sisällöttömän yleisellä tasolla, Niinistön ei olisi tullut aloittaa puheenvuoroaan piikittelemällä Haavistoa sanoen, että en ajattele asiaa noin suppeasti. Kääntyy itseään vastaan.

Retorisesti latautunein ja kiinnostavin dialogi käytiin siinä, kun Haavisto selitti turvaneuvoston mahdollisuuksia suhteessa Iranin tilanteeseen. Niinistö pääsi vetämään todella hienon oikean suoran Haavistoa suoraan nenään kiteyttämällä Haaviston selonteon siihen, että haluaako Haavisto tosiaan sanoa, että jonkun esityksen hyväksyttävyys riippuu esittäjästä (USA vai joku muu) eikä esityksen sisällöstä. Todella kova isku: Niinistö sai hetkessä maalattua Haavistosta kuvan typeränä USA-vastustajana joka ei ole kiinnostunut ratkaisuista vaan vain USAn vastustamisesta. Haaviston vetäessä henkeä Niinistö löi lisää löylyä ja oikein korosti, että hän ei koskaan aktso argumentin esittäjää vaan argumentin sisältöä, kun miettii argumentin hyväksyttävyyttä. Upeaa, mutta upea oli Haaviston vastavetokin miehen toivuttua.

Olin nimittäin varma, että Haavisto alkaa selittelemään ja vetää väitteensä takaisin. Vaan ei, Haavisto sanoikin että täsmälleen näin, Lähi-Idän latautuneessa ja monikerroksisen kompleksisessa tilanteessa usein on aivan oleellisen tärkeätä, kuka jonkun esityksen neuvotteluihin tuo. Moni hyvä esitys jää toteutumatta, jos esittäjä on väärä, tai sen takana on epätasapuoliseksi koettu joukko tukijoita. Tämähän on selvää, ja tätä on oikeasti korostettu tuossa kontekstissa ajan vuosia. Vastavedollaan Haavisto käänsi tilanteen niin päin, että Niinistö on mekaaninen insinöörijuristityyppi, joka ei ymmärrä, mistä ihmisten ja valtioiden välisissä kriiseissä on kyse ja miten niissä voidaan saada tuloksia aikaan. Kyse on diplomatiasta ja suostuttelusta, luottamuksesta ja eleistä, ei logiikasta ja laskemisesta, kliinisestä mekaniikasta.

En tiedä, kumpi tuon dialogipätkän "voitti". Varmaan kumpikin omien kannattajiensa silmissä. Mutta joka tapauksesas tuo vääntö oli minusta älyllisesti ja retorisesti illan ansiokkain ajatustenvaihto.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

NuoriDaavid kirjoitti:Nössö sulla on housuissas!
Saulin ja possensa pitää ymmärtää mun loiva närkästys, koska muuten he ovat todellisessa vaarassa menettää yhden, jopa ratkaisevan, äänen. Hän, etkä oikein sinäkään, voi aliarvioida mun mielipidettä, se on lopun alku se 8)
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Muita vähämerkityksisiä yksityiskohtahuomioita oli ainakin se, että puhuttaessa homojen avioliitto-oikeuksista Niinistö teki aivan turhaan myönnytyksiä tyhmälistölle sönköttämällä kantaa, jonka mukaan homoliitoille kuuluvat kaikki samat oikeudet, mutta liitolle varataan eri nimi. Mutta sitten Sauli kyllä haki minun sympatiani takaisin puolelleen, kun halusi toimittajatkin keskeyttäen vielä lopuksi tehdä täysin selväksi, että hän on sisällöllisesti aivan samaa mieltä Haaviston kanssa ja kannattaa täyttä juridista tasa-arvoa homopareille adoptio-oikeuksineen kaikkineen. Tässähän hän on merkittävästi liberaalimpi kuin vaikkapa kitinän klassiset liberaalit.
Ei tuotakaan tullut seurattua, mutta referaatti oli hyvin kirjoitettu. Sille iso peukku.

Veikkaisin, että toi Niinistön esittämä kanta on se mihin toi avioliittovääntö tulee loppujen lopuksi päättymään. Mitä kitänän klassisiin liberaaleihin tulee, niin mekään emme edusta yhtenäistä kantaa ja ainakin henkilökohtainen kantani on ollut SETAn kantaa liberaalimpi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja huima »

^ Urpiaisen pitäisi selostaa kaikki keskustelut.

Mahtava huomiokyky ja asioiden tiivistämisen - sekä näkemisen taito.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

huima kirjoitti:^ Urpiaisen pitäisi selostaa kaikki keskustelut.
Mahtava huomiokyky ja asioiden tiivistämisen - sekä näkemisen taito.
Kunhan muistatte äänestää niinkuin sanon!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:
huima kirjoitti:^ Urpiaisen pitäisi selostaa kaikki keskustelut.
Mahtava huomiokyky ja asioiden tiivistämisen - sekä näkemisen taito.
Kunhan muistatte äänestää niinkuin sanon!
Kunhan muistat sanoa, että äänestä Saulia!
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
huima kirjoitti:^ Urpiaisen pitäisi selostaa kaikki keskustelut.
Mahtava huomiokyky ja asioiden tiivistämisen - sekä näkemisen taito.
Kunhan muistatte äänestää niinkuin sanon!
Kunhan muistat sanoa, että äänestä Saulia!
No kyllä mun täytyy sanoa, että mitä enemmän mä katson ja kuuntelen Saulin esiintymistä näissä tenteissä, sitä vähemmän mua harmittaa Saulin valinta presidentiksi. Mun mielestä Saulin pahimmat puutteet tulevat esiin sellaisissa jutuissa kuin esimerkiksi päivän Hesarissa käyty tuloerokeskustelu. Persujen nousu ja muut ajassa olevat indikaattorit kertovat tavattoman voimakasta viestiä siitä, että Suomen perinteinen vahvuus - tasa-arvoinen pohjoismainen hyvinvointivaltio, mahdolllisuus realisoida potentiaalinsa taustasta riippumatta, jonkinlainen yhteen hiileen puhaltaminen vaikeinakin aikoina - on nyt rapautumassa ja tilalle on tlossa omaan napaan tuijottavaa polarisoitumista. Perinteinen oikeisto on ihan pihalla kehityksen kanssa, ja taputtaa vain käsiään, kun saadaan anglo-amerkkalaista dynaamisuutta talouselämään. Yhtä pihalla on perinteinen vasemmisto, joka vain rientää ajamaan paperimiehen etuja vaikka pätkätyöläisten kustannuksella vain pahentaen rakenteellisia ongelmia. Hitto, välillä musta tuntuu, että Soininvaaraa lukuunottamatta kärkipoliitikoistamme kukana ei tajua yhtään, missä mennään. Mutta nämä nyt ovat pikemminkin hallituksen ja eduskunnan asioita kuin presidentin, ja siksi vanhoissa juoksuhaudoissa makaaminen tällä saralla ei näissä kekkereissä ole Niinistölle kovin iso synti. Mieluummin kuitenkin Haavisto.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^Viittaatko kenties tähän:

"Eroa ehdokkaiden välille syntyy myös verolinjauksissa. Haavisto olisi valmis kiristämään tuloverotusta, Niinistö vastustaa työtulon verotuksen kiristämistä "viimeiseen asti".

"Kiristäisin ehkä jonkin verran tuloverotusta. Ylimmässä päässä progressiota voidaan kiristää. Vaikka se ei ole verotulojen kannalta suuri tekijä, tuloerojen pitäminen kohtuullisena on yhteiskunnan moraalin kannalta tärkeätä", Haavisto linjaa.

"Koko verokenttä on vapaa. Ainoa mitä suojelisin viimeiseen asti on työtulon verotus", Niinistö sanoo. "Tulojen alapäässä meillä ei ole mitään syytä ryhtyä kiristämään verotusta, koska silloin työn kannattavuus katoaisi."


Miksi ihmeessä kukaan selväjärkinen kannattaisi työn verotuksen kiristämistä?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:^Viittaatko kenties tähän:

"Eroa ehdokkaiden välille syntyy myös verolinjauksissa. Haavisto olisi valmis kiristämään tuloverotusta, Niinistö vastustaa työtulon verotuksen kiristämistä "viimeiseen asti".

"Kiristäisin ehkä jonkin verran tuloverotusta. Ylimmässä päässä progressiota voidaan kiristää. Vaikka se ei ole verotulojen kannalta suuri tekijä, tuloerojen pitäminen kohtuullisena on yhteiskunnan moraalin kannalta tärkeätä", Haavisto linjaa.

"Koko verokenttä on vapaa. Ainoa mitä suojelisin viimeiseen asti on työtulon verotus", Niinistö sanoo. "Tulojen alapäässä meillä ei ole mitään syytä ryhtyä kiristämään verotusta, koska silloin työn kannattavuus katoaisi."


Miksi ihmeessä kukaan selväjärkinen kannattaisi työn verotuksen kiristämistä?
Ottamatta nyt kantaa selväjärkisyysmääritelmääsi, niin viittasin kuitenkin ennemmin tähän:
Hesari kirjoitti:Onko tuloerojen kasvussa mitään hyvää?
Stö kirjoitti:"Tuloerojen haitallisuutta pitää katsoa sitä kautta, että kasvukautena ne tuppaavat kasvamaan, mutta jos samalla köyhienkin tulot nousevat, mennään eteenpäin. Jos tuloerojen kasvussa kasvu on joltain toiselta pois ja toiselle lisää, silloin se on haitallista. Esimerkiksi Nokian menestys ei ollut nollasummapeliä Suomessa, vaan muualta tulevaa hyvää. Se ei minusta ole ollenkaan niin haitallista."
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:^Viittaatko kenties tähän:

"Eroa ehdokkaiden välille syntyy myös verolinjauksissa. Haavisto olisi valmis kiristämään tuloverotusta, Niinistö vastustaa työtulon verotuksen kiristämistä "viimeiseen asti".

"Kiristäisin ehkä jonkin verran tuloverotusta. Ylimmässä päässä progressiota voidaan kiristää. Vaikka se ei ole verotulojen kannalta suuri tekijä, tuloerojen pitäminen kohtuullisena on yhteiskunnan moraalin kannalta tärkeätä", Haavisto linjaa.

"Koko verokenttä on vapaa. Ainoa mitä suojelisin viimeiseen asti on työtulon verotus", Niinistö sanoo. "Tulojen alapäässä meillä ei ole mitään syytä ryhtyä kiristämään verotusta, koska silloin työn kannattavuus katoaisi."


Miksi ihmeessä kukaan selväjärkinen kannattaisi työn verotuksen kiristämistä?
Ottamatta nyt kantaa selväjärkisyysmääritelmääsi, niin viittasin kuitenkin ennemmin tähän:
Hesari kirjoitti:Onko tuloerojen kasvussa mitään hyvää?
Stö kirjoitti:"Tuloerojen haitallisuutta pitää katsoa sitä kautta, että kasvukautena ne tuppaavat kasvamaan, mutta jos samalla köyhienkin tulot nousevat, mennään eteenpäin. Jos tuloerojen kasvussa kasvu on joltain toiselta pois ja toiselle lisää, silloin se on haitallista. Esimerkiksi Nokian menestys ei ollut nollasummapeliä Suomessa, vaan muualta tulevaa hyvää. Se ei minusta ole ollenkaan niin haitallista."
Stö puhuu asiaa!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tietenkin puhuu. Sale puhuu systemaattisesti työn tekemisen puolesta ja työttömyys on suurin syy köyhyyteen, tuloeroihin ja syrjäytymiseen. Jos talouskasvu johtaa siihen, että rikkaista tulee sikarikkaita ja työttömät pääsevät paskaduuneihin, niin kaikki pärjäävät paremmin.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Mutta jos sikarikkaat muuttais pois maasta, niin tuloerot pienenis!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12358
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Presidentinvaalit 2012, toinen kierros

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Tietyn sorttiset tuloerot on ihan OK.

Jos progresssiivinen verotus olisi niin jyrkkä että tuloeroja ei olisi käytännössä lainkaan, monet vaativien ammattien harjoittajat muuttaisivat maasta parempien palkkojen perään ja yhä harvempi nuori viitsisi nähdä vaivaa lukea itsensä inssiksi tms. jos esim. taksikuskina saisi saman palkan.

Tuottavuus laskisi ja Suomi tulisi yhä riippuvaisemmaksi ulkomaisista tuotteista ja palveluista.

Köyhyyttä vastustetaan mutta miksi joidenkin menestyminen & vaurastuminen nähdään myös ongelmana? Kai siihen on kolme syytä:

1) Kun ennen on eletty kollektiivisessa maatalousyhteiskunnassa niin näiltä ajoilta on kai jäänyt perinnöksi käsitys jonka mukaan vaurauden määrä on vakio.

2) Yleinen yhteiskunnan yhtenäisyyden ja tasa-arvon ihanne.

3) Yksinkertaisesti kateus.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vastaa Viestiin