Kuntavaalit 2012

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Manzel
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 146
Liittynyt: 13.08.2011 0:28

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Manzel »

Omat ajatukseni eivät ole viime aikoina menneet lähellekään yksyhteen minkään puolueen liturgian kanssa. Lipposen ollessa pääministeri, jolloin demarit olivat pari pykälää oikeammalla, oli ko. puolue se juttu.

Tuon jälkeen puolueet eivät juuri ole jaksaneet säväyttää – ainoastaan henkilöt merkitsivät ja ”ääripäät” kohtasivat toisensa; 2007 eduskuntavaaleissa äänestin Andessonia ja pressavaaleissa Niinistöä.
Nyt vaalikone antoi vaihtoehdoiksi kokkareita ja persuja. Veikkaan, että äänestän tuntumalla; saattaa tulla mikä vaan.
Sen olen huomioinut, että mitä enemmän kuntien/valtion syömävelka kasvaa sitä enemmän oikealle menen ja vähemmän Arhinmäkeläisiä kuuntelen.

Samoin kuin Nowaysis, huttumuusikko-humanistit pitävät mua oikeistolaisena ja business tyypit vasurina...
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Ei tässä nyt muu auta kuin hylätä vaalikoneet ja valita äänestyksen kohde ihan muilla perusteilla.

Koska terveydenhuollon ongelmat ovat omasta näkökulmastani nykyisellään ne tärkeimmät ratkaistavat, valitsen sekä puolueen että ehdokkaan puhtaasti terveydenhuollon näkökulmasta. Apotti-hankkeen vetivät takaisin kaikki muut paitsi kokoomus ja keskusta, jotka olisivat jostain käsittämättömästä syystä halunneet sen etenevän rymisten ilman tarkempaa harkintaa (kokoomuksen näkökulmasta apotti olisi tietenkin ollut näppärä tapa siirtää verovaroja pari miljardia yksityisen sektorin yrityksille, joten siinä mielessä päätös äänestää apottiryminän puolesta oli tavallaan looginen kvartaalitalousperusteisesti...). Tämä sulkee kyseiset kaksi puoluetta äänestyskenttäni ulkopuolelle.

Helsinkiläisittäin merkittäviä puolueita jää jäljelle demarit, vihreät ja persut. Demarit on pakko sulkea pois siksi, että heillä on erityisesti terveydenhuoltoon liittyen aivan käsittämättömiä periaatteita, kuten se, että riippumatta siitä mitä jokin tietty toimenpide kunnalle maksaa, julkisella puolella toteuttajan täytyy olla julkisen puolen yksikkö. Siis myös siinä tapauksessa, että yksityinen pystyy tarjoamaan saman toimenpiteen julkista yksikköä halvemmalla ja nopeammin. Persut puolestaan ovat niin pelottavaa sakkia, etten uskalla harkitakaan heidän tukemistaan. Kunnallispolitiikassa kun toheloinnilla on välittömästi jokapäiväisessä elämässä näkyviä seurauksia. Jäljelle jäivät siis vihreät, vaikka sieluun sattuvatkin kaiken maailman ruuhkamaksut ja liikennejärjestelyjen parannusten vastustamiset. Onneksi ruuhkamaksujen valvonta on nykyteknologialla suomalaisessa byrokratiassa mahdotonta, joten saavat olla mitä mieltä lystäävät kun toteutus ontuu... Tiukan karsinnan jälkeen jäljelle jäi yksi ehdokas: Suzan Ikävalko. Z nimessä nippa nappa läpäisi seulan, oletan sen olevan hänen vanhempiensa syytä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

prosessi kirjoitti:Z nimessä nippa nappa läpäisi seulan, oletan sen olevan hänen vanhempiensa syytä.
No on sillä itse antamiensakin nimien suhteen taipumusta poiketa ruodusta, mutta ehkä kulttuuripiirien rajoja rikkovat perhesuhteet selittävät tätä seulan läpäisevällä tavalla. Huolestuttavampana pidän esittelysivulla mainittua kiintymystä barokki musiikkiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

En tiedä naisesta mitään, mutta jos nimi on Suzan Ikävalko ja esittely alkaa "julkisten palveluiden kehittämisen ammattilainen ja kahden teini-ikäisen lapsen joogaava äiti", niin poistan varmistimen. Ellei kyseessä sitten ole itseironinen performanssi, joka toki mahdollista.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:En tiedä naisesta mitään, mutta jos nimi on Suzan Ikävalko ja esittely alkaa "julkisten palveluiden kehittämisen ammattilainen ja kahden teini-ikäisen lapsen joogaava äiti", niin poistan varmistimen. Ellei kyseessä sitten ole itseironinen performanssi, joka toki mahdollista.
Mä en ole ihan varma, mikä tuossa saa kun kuppisi läikkymään yli, mutta kieltämättä minullekin tulee tunne, että joogaamisen esiin nostaminen poliittisen esittelyn ensimmäisessä virkkeessä lähettää sellaista viestiä, joka ei oikein minulle avaudu, mutta ei kyllä houkuttele ottamaan selvääkään.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:En tiedä naisesta mitään, mutta jos nimi on Suzan Ikävalko ja esittely alkaa "julkisten palveluiden kehittämisen ammattilainen ja kahden teini-ikäisen lapsen joogaava äiti", niin poistan varmistimen. Ellei kyseessä sitten ole itseironinen performanssi, joka toki mahdollista.
Mä en ole ihan varma, mikä tuossa saa kun kuppisi läikkymään yli, mutta kieltämättä minullekin tulee tunne, että joogaamisen esiin nostaminen poliittisen esittelyn ensimmäisessä virkkeessä lähettää sellaista viestiä, joka ei oikein minulle avaudu, mutta ei kyllä houkuttele ottamaan selvääkään.
Tunnustan, että liioittelin, ei tuo nyt suuria tunteita herättänyt. Itse asiassa uskon, että kyseessä on vitsi. Tai ainakin toivon niin :)
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Totta munassa kyseessä on vitsi. Mitään tietoista ei vitsiin kuitenkaan sisälly.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja huima »

Huomaa että vaalit ovat tulossa, kun Steel Pantherin keikan jälkeen kaverit väänsivät pöydässä politiikkaa kaljanjuonnin lomassa melkein yhtä suurella innolla kuin keikan aikana vilautetuista rinnoista puhuttaessa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja prosessi »

urpiainen kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Z nimessä nippa nappa läpäisi seulan, oletan sen olevan hänen vanhempiensa syytä.
No on sillä itse antamiensakin nimien suhteen taipumusta poiketa ruodusta, mutta ehkä kulttuuripiirien rajoja rikkovat perhesuhteet selittävät tätä seulan läpäisevällä tavalla. Huolestuttavampana pidän esittelysivulla mainittua kiintymystä barokki musiikkiin.
Kieltämättä yhdyssanavirheet viittaavat kyvyttömyyteen selviytyä kunnallispolitiikan haasteista, tätä en uskalla kiistää.
NuoriDaavid kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:En tiedä naisesta mitään, mutta jos nimi on Suzan Ikävalko ja esittely alkaa "julkisten palveluiden kehittämisen ammattilainen ja kahden teini-ikäisen lapsen joogaava äiti", niin poistan varmistimen. Ellei kyseessä sitten ole itseironinen performanssi, joka toki mahdollista.
Mä en ole ihan varma, mikä tuossa saa kun kuppisi läikkymään yli, mutta kieltämättä minullekin tulee tunne, että joogaamisen esiin nostaminen poliittisen esittelyn ensimmäisessä virkkeessä lähettää sellaista viestiä, joka ei oikein minulle avaudu, mutta ei kyllä houkuttele ottamaan selvääkään.
Tunnustan, että liioittelin, ei tuo nyt suuria tunteita herättänyt. Itse asiassa uskon, että kyseessä on vitsi. Tai ainakin toivon niin :)
Itse ehdokkaana ollessani sain liudan tiedusteluita perheeni kokoonpanosta ja harrastuksistani. Kieltäydyin järjestelmällisesti kertomasta niistä sillä perusteella, että kyseessä olivat vaalit eikä deitti-ilmoitus. Saattoi osaltaan vaikuttaa surulliseen äänisaaliiseeni...

Ainoa luottamustehtävä johon minut on äänestyksellä valittu oli oppilaskunnan lehden päätoimittaja, ja siihen minut taidettiin valita lähinnä koska ilmoitin etten ole käytettävissä moiseen tehtävään. Koulun sankarit sitten vielä jatkoivat piruiluaan sillä, että lehteen toimitettiin vino pino juorusivuja, joiden kohteina varmaan 10%:sesti olin minä itse. Toki minua koskevat juorut olivat keksittyjä, mutta sehän ei estänyt minua julkaisemasta niitä. Rehtori oli jälkeenpäin keskikohtalaisen vihainen minulle, hän kun oli luottanut omaan arviointikykyyni eikä ollut lukenut läpi lehden kaikkea sisältöä ennen sen hyväksymistä painettavaksi. Mutta ainakin se lehti oli myyntimenestys, ja luottamustehtävien väkisinsyöttö lakkasi siihen.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja elco »

Pieneltä pettymykseltä nämä vaalit vaikuttavat, mutta toisaalta, jos kaikki muut häviävät ja perussuomalaiset voittavat niin kai sen kanssa voi elää.

Tällä hetkellä virheät -6 ja persut +5 Helsingissä. Varmaan se siitä vähän tasoittuu, mutta parempi näin kuin toisin päin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Huomioita: jokainen puoluejohtaja on tyytyväinen. Tuohan on käytännön mahdottomuus, koska eikö jonkun pitäisi olla tällöin tyytymätön, siis ennakkoääniin? Tais mennä Timpalla jytky housuun, kun oli kuin kyyn niellyt, vaikka muuta yritti. Ja miten kaikilla on taas ollut nousujohteinen kampanja, eihän tuonkaan pitäisi olla mahdollista? Taitaa vaalimatematiikka olla ihan oma lajinsa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Oliko vihreät tyytyväisiä? Hehän olivat ainoa isommin hävinnyt puolue. Muut pitivät asemansa.

EDIT: Ai niin, tää on näitä ennakkoäänten vääristymiä.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Terveiset täältä toimeliaalta äänestäjältä! Paimensin numeroa riipustaessa tyttöä ja kas kummaa, sarjasta jäi viimeinen numero kirjoittamatta. Tulin antaneeksi ääneni perussuomalaiselle eläkeläismiehelle ja äkisti vaali-ilta on jännittävämpi kuin aikoihin.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Mikä on puolijytky? Prutku?
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja huima »

No on toi Persujen nousu huolestuttavaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Persujen nousuhan on hyvä juttu, varsinkin kuntavaaleissa. Aika monessa kunnassa on eletty status quossa ja persut hieman sekoittavat pakkaa.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja huima »

sivustahuutaja kirjoitti:^ Persujen nousuhan on hyvä juttu, varsinkin kuntavaaleissa. Aika monessa kunnassa on eletty status quossa ja persut hieman sekoittavat pakkaa.
Kaikissa asioissa se sekottaminen ei ole hyvästä. Kolmannen käden tietoa on kokemusta työskentelystä tiettyjen persujen kanssa, jotka eivät ymmärrä miten kunnan hallinto toimii ja tappelevat änkyröinä salaliittoteoreetikkoina kaikkea vastaan vastoin jopa sääntöjä.

Huolestuneisuuteni persujen nousuun liittyy enemmän siihen, että mistä se kertoo ja mitä siitä seuraa että persujen kannatus nousee tässä pikkulhijaa todelliseksi isoksi puolueeksi.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Varsin tyytyväinen olen tulokseen. Se kuitenkin harmittaa, että Vihreät edelleen Helsingin toiseksi suurin puolue.

http://www.hs.fi/politiikka/Kokoomus+yh ... 5607935182
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

huima kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti: Kaikissa asioissa se sekottaminen ei ole hyvästä. Kolmannen käden tietoa on kokemusta työskentelystä tiettyjen persujen kanssa, jotka eivät ymmärrä miten kunnan hallinto toimii
Mikäs on suomen parhaiten johdettu kunta? Onko sellaista? Vai onko suurin osa hallinnosta vain puuhastelua ja satunnaista lähipiirien kähmintää?

Persut sopivat hyvin kuntien perustehtävän haastamiseen.
masa

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja masa »

sivustahuutaja kirjoitti: Persut sopivat hyvin kuntien perustehtävän haastamiseen.

Tunnetko henkilöhtaisesti ainuttakaan persua. Siis valtuustoon äänestettyä?
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Jaahas, Espoossa kaikki hyvin. Kokoomus jatkaa selvästi suurimpana puolueena 36,1% kannatuksella. Paikkoja on enemmän kuin kahdella seuraavalla yhteensä ja enemmistön muodostamiseen riittää, että saa mukaansa jonkun neljästä suurimmasta, joten eiköhän täällä jatketa aika kokoomuslaisella linjalla.

Persujen nousu näyttää pysähtyneen täällä Soinin kotiseudulla, jossa puolue sai kohtuullisen tuloksen jo viime vaaleissa. Edellisiin kuntavaaleihin muutosta näyttää olevan vain +0,7%. Persujen kokomaan kannatus on nyt suunnilleen samalla tasolla kuin kannatus Espoossa, joten voi olla, että puolue on saavuttanut oman potentiaalinsa ja jatkossa kannatuksen kasvattaminen saattaa olla vaikeaa.

Espoon valtuustossa näyttää olevan aika paljon uusia edustajia. Kokoomuslaisista yli puolet on uusia ja vihreillä on vaan 4 vanhaa edustajaa, eli niukasti alle kolmasosa läpimenneistä. Oma ehdokkaani meni läpi kokoomuksen kärkipäässä, joten saanee merkittävästi sanavaltaa puolueen politiikassa. Ylipäätään listan kärkipäässä on paljon nimiä joita vaalikoneetkin mulle tarjosi, joten sen puoleen näyttää hyvältä. Jos nyt jotain negatiivista pitää kaivaa, niin kokoomuksen raideliikenneintoilijakin näyttää päässeen läpi, mutta eiköhän hän jää mielipiteineen vähemmistöön puolueen linjasta päätettäessä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja aasi »

Yllätyin hiukan että heräsin tänään kepun valloittamasta kaupungista, vaikka olisihan sen voinut arvata että mitä kuntaliitoksista seuraa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Myönteistä kai ainakin se, että Helsingissä persut pysyvät Hullu-uhon mystisestä suosiosta huolimatta valtakunnallista tasoa pienempänä. Helsinki puolustaa sivistystä tänä brutaalina aikana! Henkilökohtaisella tasolla tyydyttää myös se, että omalla äänestysalueella persut eivät saaneet edes 5%:ia rikki. Tästä olen ollut vähän huolissani, onhan Kitinästäkin saanut lukea, että Lauttasaareen - ainakin tuonne teollisussalueen puolelle - on alkanut muuttaa paskasakkia. (Teollisuusalueellakin PS kuitenkin kai vain jossain reilu 5 prosentissa.)

Toisaalta persujen saavutus kuntavaaleissa on aika kova: historiallinen nousu ilman minkäänlaista kuntaohjelmaa (tai kai ne jossain sanoivat, että haluavat lisää raskaita hallintokerroksia nykyisten lisäksi). Soini taisi heti vaalivalvojaistensa ensimmäisessä puheessa uhota, että eurovaaleissa persut ovatkin sitten suurin puolue. Tuskin nyt suurin, mutta silloin persut kyllä saanevat aika lailla lisää protestiääniä muiden puoleiden kannattajilta. Persujen ei-ohjelmassa suurin ei kohdistuu kuitenkin juuri EU:n syventämiseen, ja toimiessaan ilman kuntapoliittista ohjelmaa ja keskittyessään Euron ongelmiin Soini taisi näissä vaaleissa lähinnä pedata asetelmaa seuraaviin vaaleihin. Nythän on jopa vähän hämmästyttävää, että päähallituspuolueet pysyivät suurimpina puolueina, ja oppositio v. hallituskin meni hallitukselle. Toki tässä auttaa, jos haalii hallitukseen kaikki mukaan hihhuleista äärivasemmistoon...
Viimeksi muokannut urpiainen, 29.10.2012 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuntavaalit 2012

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exPertti kirjoitti:
aasi kirjoitti:Yllätyin hiukan että heräsin tänään kepun valloittamasta kaupungista, vaikka olisihan sen voinut arvata että mitä kuntaliitoksista seuraa.
Ajattele, siellä voi olla vielä toivoa. Salokin oli taloudellisessa mielessä uskomaton paikka siihen asti kunnes äänestivät demarit suurimmaksi puolueeksi 2008. Keskusta-kokkarit pitivät paikat kunnossa.
Sun mielesta Salon taloudellisen tilanteen muutoksella on jotain demarien kanssa tekemista? Siis tosissasi?

Kepu ei ole koskaan saanut minnekaan aikaan mitaan hyvaa.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin