Milloin lapset ovat tervetulleita vai ovatko ollenkaan?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Lipa
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 197
Liittynyt: 06.11.2005 22:33

Re: Milloin lapset ovat tervetulleita vai ovatko ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja Lipa »

Jos saisin kalenterin kanssa keskustella Taivaan isukin kanssa, aikatauluni olisi seuraava: lähtisin vaihtoon kevääksi -07, menisin naimisiin kesällä -08,
maisterin paperit taskuun -09, samana vuonna työkokemusta ja omakotitalon rakentamisen aloittaminen, -10 työkokemusta, omakotitalo ja vauva.
Olisin tuolloin kuiteskin vasta 26-vuotias, se olisi juuri hyvä aika.
Mutta jos tulisin nyt raskaaksi ehkäisystä huolimatta, ottaisin yllätysvauvan iloisena vastaan.

Tuon on muuten ihan mahdollinen aikataulu, ja siihen pyrin tuossa kaikessa muussa,
jos lapsia saisimme silloin kun haluamme, se olisi ihanaa.

Vauvakuumeilua on täälläkin pari kertaa vuodessa, mutta olen päättänyt että aikaisintaan silloin kun olemme naimisissa ja opinnot olisivat loppusuoralla, eli tuossa kahden, kolmen vuoden päästä. Joskus pelkään kovasti että etten saisikaan lapsia, se olisi musertava uutinen. Myös Exactin kertomat unet kuulostavat tutulta; vielä matkalla luennollekin "ikävöi" omaa uni-lastansa.

Puhumme paljon kihlattuni kanssa lapsista ja niiden kasvatuksesta, hän olisi kaikin puolin loistava isä.

Sitä odotellessa..
nami nami
slam

Re: Milloin lapset ovat tervetulleita vai ovatko ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja slam »

sama se, jos saan jonkun naisen suostumaan. Hiljasta on ollut asian suhteen. Heti, vaan jos nainen haluaa... 8)
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Milloin lapset ovat tervetulleita vai ovatko ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Olen elänyt viimeiset kymmenen vuotta vauvakuumeessa, ja olen aina tiennyt haluavani lapsia.
Tällä hetkellä tilanne ei olisi täydellinen, tuskin edes hyvä lapsen saamista ajatellen, mutta jos tulisin raskaaksi niin pitäisin lapsen.
Eli lapset olisivat tervetullaita koska tahansa.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Milloin lapset ovat tervetulleita vai ovatko ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Mulla ei ole ainakaan tähän mennessä ollut mitään vauvakuumetta. Toissakesänä hoitelin pikkuista vauvaa joka päivä, lapsi oli vähän kuin oma. Silloin kyllä mietin että ehkä sitten joskus

Haluaisin että olisin valmistunut ja ollut ne vaaditut kuukaudet töissä ennen tätä iloista tapahtumaa. Lisäksi haluaisin taloudelliset asiat kuntoon, ehkä isomman asunnon ja kivan miehen.

Toisaalta, jos vauva tähän nykyiseen tilanteeseeni haluaisi, niin mikäpä siinä..
ninnithequeen

Re: Milloin lapset ovat tervetulleita vai ovatko ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Tuo meitin vauva täyttää nyt kolme, ja seuraavaa odotetaan tulevaksi. Ei ehkä ihan vielä, mutta joskus kuitenkin.
Itselläni ja veljelläni on 11 vuotta ikäeroa, ja se tuntuu hyvältä ajalta :D

Kun Geen ja Midan juttuja sätissä lukee, niin kyllä se vauvakuume tulee väkisinkin...
ninnithequeen

Re: Milloin lapset ovat tervetulleita vai ovatko ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mikähän siinä on, että melkein jokainen mies ei halua lapsia - vielä.
Jännä homma. Kertokaa miehet!
Leilah

Re: Milloin lapset ovat tervetulleita vai ovatko ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja Leilah »

ninnithequeen kirjoitti:Mikähän siinä on, että melkein jokainen mies ei halua lapsia - vielä.
Miehillä on aikaa. He voivat tulla isiksi myöhemminkin. Meillä naisilla aika on rajallinen. Itsekin tunnen hedelmällisyyteni laskevan koko ajan kuin lehmän häntä. Onneksi on edes se yksi ipana.
Kreivitar

Re: Milloin lapset ovat tervetulleita vai ovatko ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja Kreivitar »

mozart kirjoitti: Mikä on se oikea hetki hankkia lapsi? Miksi tänä päivänä ihmiset venyttävät perheen perustamista? Pelottaako vastuu? Onko tämä tasa-arvon tuotetta?
Kuka määrää, että lapsia tulee haluta? Se, että tällainen mahdollisuus on olemassa (lähes kaikille, mutta ei kuitenkaan kaikille), ei mielestäni ole mikään itseisarvo, joka tulee toteuttaa elämänsä aikana. Yhtä normaalia kuin haluta lapsia, on olla haluamatta niitä.
PerttiMakimaa

Re: Milloin lapset ovat tervetulleita vai ovatko ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Kreivitar kirjoitti: Kuka määrää, että lapsia tulee haluta? Se, että tällainen mahdollisuus on olemassa (lähes kaikille, mutta ei kuitenkaan kaikille), ei mielestäni ole mikään itseisarvo, joka tulee toteuttaa elämänsä aikana. Yhtä normaalia kuin haluta lapsia, on olla haluamatta niitä.
Voisitko selvittää tässä sen mitä minä en koskaan ole tajunnut (yritän nyt avartaa näitä kapeakatseisia horisonttejani ihan ystävällisessä hengessä)?

Mistä tämäntyylinen ajattelutapa juontaa juurensa? Onko se tietynlaiset elämänkokemukset (kenties omistani poikkeavat)? Koulutus? Kaveripiiri?

Kysyn tämän ihan siksi, että arvatenkin olen eri mieltä tästä. Ja koska toisen ajattelumaailmaan vaikuttaminen tällä palstalla (tai edes siitä keskusteleminen) ei ole hedelmällistä kiinnostaisi tietää mistähän tämä ajattelutapaero on mahtanut aluperin muodostua. Näkisin sen hedelmälliseksi.

Omasta taustastani voin sen verran valaista, että olen sellaisen ylemmän keskiluokan perheen vesa. Sisaruksia löytyy ja nuorempana luulin vain köyhien asuvan kerrostalossa (poislukien suuret kaupungit).
Kreivitar

Re: Milloin lapset ovat tervetulleita vai ovatko ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja Kreivitar »

Pertille:

Minusta on varsin luonnollista, että ihmisellä on elämässään mahdollisuuksia (lapsen saaminen on yksi sellainen). Ihminen tekee valintoja elämänsä ajan. Lapsen saaminen - tai saamatta oleminen - on eräs valinta. En ajattele siis niin, että ihmisen tulee toteuttaa tai käyttää kaikki mahdollisuudet, joita hänen elämänsä tarjoaa/mahdollistaa. Itse asiassa se olisi minusta hieman outoa: miten sitä ehtisi? kaikki ihmiset eivät muutenkaan halua eivätkä ole kiinnostuneita samoistaasioista.

Minkä takia ajattelen näin? En osaa sanoa - minusta se on luonnollista. En koe tarvetta ruotia tässä kaveri- perhe- ehkä koulutustaustaani: kaikkia näitä minulla kuitenkin on. Sen lisäksi, kuten kaikilla ihmisillä, minullakin on persoonallisuus.

Jaan mielelläni ajatuksia aiheesta enemmän. Nyt en tosin ehdi, mutta mahdollisesti palaan asiaan myöhemmin.

(Tai sitten en. Lähden suoraan töistä maaseudulle :) )

Edit: Miten itse koet lapsen saamisen? Onko se mielestäni enemmänkin velvollisuus kuin mahdollisuus?
PerttiMakimaa

Re: Milloin lapset ovat tervetulleita vai ovatko ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Kreivitar kirjoitti:Pertille:

Minusta on varsin luonnollista, että ihmisellä on elämässään mahdollisuuksia (lapsen saaminen on yksi sellainen). Ihminen tekee valintoja elämänsä ajan. Lapsen saaminen - tai saamatta oleminen - on eräs valinta. En ajattele siis niin, että ihmisen tulee toteuttaa tai käyttää kaikki mahdollisuudet, joita hänen elämänsä tarjoaa/mahdollistaa. Itse asiassa se olisi minusta hieman outoa: miten sitä ehtisi? kaikki ihmiset eivät muutenkaan halua eivätkä ole kiinnostuneita samoistaasioista.

Minkä takia ajattelen näin? En osaa sanoa - minusta se on luonnollista. En koe tarvetta ruotia tässä kaveri- perhe- ehkä koulutustaustaani: kaikkia näitä minulla kuitenkin on. Sen lisäksi, kuten kaikilla ihmisillä, minullakin on persoonallisuus.

Jaan mielelläni ajatuksia aiheesta enemmän. Nyt en tosin ehdi, mutta mahdollisesti palaan asiaan myöhemmin.

(Tai sitten en. Lähden suoraan töistä maaseudulle :) )

Edit: Miten itse koet lapsen saamisen? Onko se mielestäni enemmänkin velvollisuus kuin mahdollisuus?
Joo, ei ollut tarkoitus udella liikoja. Tai syyllistää. Kiinnostaa vaan tämän ajattelutavan lisääntyminen. Liekö todellakin lisääntynyt koulutus vai peräti lisääntyneet vaatimukset ihmisille (naisille työelämässä, miehille perhe-elämässä) ainakin osasyynä tällaiseen?

Ei kai lapsille tai niitten saamiselle voi asettaa liikoja odotuksia. Rasittavia rääkyjiä pahimmillaan. Mutta kun lapsi tajuaa jotain uutta tai vilpittömästi halaa sinua tuntuu se aika hyvältä. Ehkä tosiaan lapsen hankkimisessa on jotain erittäin itsekästä. Halu jatkaa geenejään tulevaisuuteen.

Mutta on pienistä ihmisistä silti työläisyydestään huolimatta niin paljon iloakin, että en osaa ajatella jättäväni niitä tekemättä. Siis jos sellainen ilo minulle suodaan, että kuu ja tähdet ovat oikeassa asennossa.

P.S. maaseutu rulettaa..
RolloTomasi

Re: Milloin lapset ovat tervetulleita vai ovatko ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

ninnithequeen kirjoitti:Mikähän siinä on, että melkein jokainen mies ei halua lapsia - vielä.
Jännä homma. Kertokaa miehet!
1. ihmiskuvani
2. kasitykseni luonnosta, ihmisen suhteesta siihen, seka siihen liittyen huoli planeettamme terveydellisesta tilasta
3. miten naen elaman
pajazzo

Re: Milloin lapset ovat tervetulleita vai ovatko ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja pajazzo »

annepa kirjoitti:Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että en halua lapsia koskaan, kenenkään kanssa. Olen ollut tällä mielellä siitä asti kun aloin ajatella lasten hankkimista eli aika vakaa mielipide kun on kestänyt yli 15 vuotta.

Varaan kuitenkin oikeuden muuttaa mieltäni (naisella on oikeus muuttaa mieltään). En tiedä tulenko aina olemaan tätä mieltä. Voi olla että tulen hulluksi ja alan 5 vuoden päästä haluamaan lasta. Siksi en ole mennyt tekemään mitään peruuttamatonta.

Tällä hetkellä ajatellen, minulle ei ole koskaan oikeaa aikaa hankkia lasta.
Komppaan tätä! Kuulosti ihan omalta kirjoitukselta.
Avatar
Pirjo
Kitisijä
Viestit: 18
Liittynyt: 16.10.2005 16:23
Paikkakunta: HeLLsinki

Re: Milloin lapset ovat tervetulleita vai ovatko ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Olin kolme vuotta kokopäiväisenä lapsenvahtina. Mutta kuitenkin vain vahtina, niin että illat ja vklt olivat omiani. Jos nykyään näen painajaisia, näen painajaisia tästä ajasta: olen lukittuna, sidottuna siihen paikkaan, niihin kiljuviin lapsiin jotka tulevat uniinkin. En pääse pois, happi loppuu, lapset huutaa, pakko olla siellä paskaisissa vaatteissa väsyneenä. Silloinen tilanne oli monimutkainen joten en voinut vain lähteä vaikka lapset eivät olleetkaan mun. Tiedän että omien lapsien kanssa tilanne olisi sama: ei voi lähteä ja vain jättää lapsia vaikka kuinka ahistaisi, tosin siitä syystä että kun ne olisivat omia.

Eli en halua lapsia. Tarvitsen 10 vuotta aikaa unohtaa miltä tuntui olla sylkikuppi ja taloon sidottu orja EDES 9h/pvä. (ei siis 24/7 jota se olisi omien lapsien kanssa.
coldheart cynic
that's what's become of me
coldheart cynic
that's what you've made of me
Avatar
mozart
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 179
Liittynyt: 06.11.2005 22:15

Re: Milloin lapset ovat tervetulleita vai ovatko ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja mozart »

PerttiMakimaa kirjoitti:Liekö todellakin lisääntynyt koulutus vai peräti lisääntyneet vaatimukset ihmisille (naisille työelämässä, miehille perhe-elämässä) ainakin osasyynä tällaiseen?
Minä epäilen, että velvollisuuksien väheneminen/muuttuminen on syy tähän. Enää ei ole samaa kaavaa elää elämää. Enää ei ole selkeästä linjaa roolijaon osalta vaan jokainen voi yksilönä elää elämänsä ihan miten lystää. Enää ei tarvitse toimia kenties vasten tahtoaan vaan voi kuunnella itseään...
Vastaa Viestiin