SUOMI nousuun!

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 23.05.2022 10:04 Tän (https://tutkibudjettia.fi/talousarvio/tulot) mukaan valtion tuloarvio 2022 on noin 64,9 mrd €, josta veroja 48,7 mrd, josta tulo- ja varallisuusveroa 15,65 mrd, josta ansio- ja pääomatuloveroa 10,94 mrd, josta progressiivista (ansio)tuloveroa 6,45 mrd. Aika lähelle Daven 10 % päädytään?
Kotitalouksien tulovero (kunnallisvero, valtion ansio- ja pääomatulovero, yle-vero) 32 miljardia
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tila ... /#72330159

Henkilöiden tuloveroja (ansio- ja pääomatuloverot) kerättiin viime vuonna 32,3 miljardia euroa
Henkilöiden pääomatuloista kertyi veroja koronavuonna 2020 yhteensä 3,1 miljardia euroa = 10% tuloveroista
https://www.vero.fi/tietoa-verohallinno ... dia-euroa/

Tuloverojen osuus kokonaisuudessa heittelee myös paljon sen mukaan, katsotaanko vain veroja vai otetaanko mukaan sosiaaliturvamaksut. Pidettiin kokonaispottia sitten verokertymänä (n. 75 mrd) tai otetaan mukaan myös sosiaalihommelit (108 mrd), niin tuloverojen osuus on varsin suuri 29-48%. EDIT: ansiotuloverojen osuus toki pienempi, mutta kuten ylle laitettu, pääomatuloverojen osuus on vain 10% tuloveroista.

Pitäisi kuitenkin olla ihan päivänselvää, että tuloveroja pitää laskea ja vapaa-ajan tukemista vähentää. Arvonlisäveroa voisi nostaa hieman ja kiinteistöveroa reippaasti. Erilaisia haittaveroja pitäisi myös nostaa. Liberaalipuolueen leikkauslista pitäisi myös toteuttaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2022 9:35 Googlaamatta veikkaan 10%. Jos siis puhumme ansiotuloveroista. Edelleen googlaamatta sanoisin, että ylivoimaisesti merkittävin tulonlähde valtiolle on alv.
Miten te uskallatte käydä keskustelupalstalla keskustelua ilman kuuklausta :shock:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 23.05.2022 10:35
James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2022 9:35 Googlaamatta veikkaan 10%. Jos siis puhumme ansiotuloveroista. Edelleen googlaamatta sanoisin, että ylivoimaisesti merkittävin tulonlähde valtiolle on alv.
Miten te uskallatte käydä keskustelupalstalla keskustelua ilman kuuklausta :shock:
No tietysti kaikki oikeasti googlasivat eka!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 23.05.2022 10:40 No tietysti kaikki oikeasti googlasivat eka!
En oo googlannut vieläkään :leuhka:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 23.05.2022 10:33
urpiainen kirjoitti: 23.05.2022 10:04 Tän (https://tutkibudjettia.fi/talousarvio/tulot) mukaan valtion tuloarvio 2022 on noin 64,9 mrd €, josta veroja 48,7 mrd, josta tulo- ja varallisuusveroa 15,65 mrd, josta ansio- ja pääomatuloveroa 10,94 mrd, josta progressiivista (ansio)tuloveroa 6,45 mrd. Aika lähelle Daven 10 % päädytään?
Kotitalouksien tulovero (kunnallisvero, valtion ansio- ja pääomatulovero, yle-vero) 32 miljardia
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tila ... /#72330159

Henkilöiden tuloveroja (ansio- ja pääomatuloverot) kerättiin viime vuonna 32,3 miljardia euroa
Henkilöiden pääomatuloista kertyi veroja koronavuonna 2020 yhteensä 3,1 miljardia euroa = 10% tuloveroista
https://www.vero.fi/tietoa-verohallinno ... dia-euroa/

Tuloverojen osuus kokonaisuudessa heittelee myös paljon sen mukaan, katsotaanko vain veroja vai otetaanko mukaan sosiaaliturvamaksut. Pidettiin kokonaispottia sitten verokertymänä (n. 75 mrd) tai otetaan mukaan myös sosiaalihommelit (108 mrd), niin tuloverojen osuus on varsin suuri 29-48%. EDIT: ansiotuloverojen osuus toki pienempi, mutta kuten ylle laitettu, pääomatuloverojen osuus on vain 10% tuloveroista.

Pitäisi kuitenkin olla ihan päivänselvää, että tuloveroja pitää laskea ja vapaa-ajan tukemista vähentää. Arvonlisäveroa voisi nostaa hieman ja kiinteistöveroa reippaasti. Erilaisia haittaveroja pitäisi myös nostaa. Liberaalipuolueen leikkauslista pitäisi myös toteuttaa.
Mietin mistä tämä huomattava ero johtuu, mutta nyt hokasin, että sun luvuissa on mukana kunnallisvero. Valtion ansiotuloveroa on esim. vuodella -22 budjetoitu vain 6 450 milj. Eli siis n 10% valtion menoista. Lähde

https://tutkibudjettia.fi/talousarvio/tulot/11/01

Klikkaamalla i pääsee tarkempaan erittelyyn.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2022 10:46
sivustahuutaja kirjoitti: 23.05.2022 10:33
urpiainen kirjoitti: 23.05.2022 10:04 Tän (https://tutkibudjettia.fi/talousarvio/tulot) mukaan valtion tuloarvio 2022 on noin 64,9 mrd €, josta veroja 48,7 mrd, josta tulo- ja varallisuusveroa 15,65 mrd, josta ansio- ja pääomatuloveroa 10,94 mrd, josta progressiivista (ansio)tuloveroa 6,45 mrd. Aika lähelle Daven 10 % päädytään?
Kotitalouksien tulovero (kunnallisvero, valtion ansio- ja pääomatulovero, yle-vero) 32 miljardia
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tila ... /#72330159

Henkilöiden tuloveroja (ansio- ja pääomatuloverot) kerättiin viime vuonna 32,3 miljardia euroa
Henkilöiden pääomatuloista kertyi veroja koronavuonna 2020 yhteensä 3,1 miljardia euroa = 10% tuloveroista
https://www.vero.fi/tietoa-verohallinno ... dia-euroa/

Tuloverojen osuus kokonaisuudessa heittelee myös paljon sen mukaan, katsotaanko vain veroja vai otetaanko mukaan sosiaaliturvamaksut. Pidettiin kokonaispottia sitten verokertymänä (n. 75 mrd) tai otetaan mukaan myös sosiaalihommelit (108 mrd), niin tuloverojen osuus on varsin suuri 29-48%. EDIT: ansiotuloverojen osuus toki pienempi, mutta kuten ylle laitettu, pääomatuloverojen osuus on vain 10% tuloveroista.

Pitäisi kuitenkin olla ihan päivänselvää, että tuloveroja pitää laskea ja vapaa-ajan tukemista vähentää. Arvonlisäveroa voisi nostaa hieman ja kiinteistöveroa reippaasti. Erilaisia haittaveroja pitäisi myös nostaa. Liberaalipuolueen leikkauslista pitäisi myös toteuttaa.
Mietin mistä tämä huomattava ero johtuu, mutta nyt hokasin, että sun luvuissa on mukana kunnallisvero. Valtion ansiotuloveroa on esim. vuodella -22 budjetoitu vain 6 450 milj. Eli siis n 10% valtion menoista. Lähde

https://tutkibudjettia.fi/talousarvio/tulot/11/01

Klikkaamalla i pääsee tarkempaan erittelyyn.
Toisaalta tästä https://tutkibudjettia.fi/talousarvio/tulot näkee, että jos katsomme vain valtion osuutta, niin ansiotuloveron osuus 6,45 mrd on hyvin tarkkaan 10 % valtion tuloista.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ En pidä valtion ja kuntien erittelyä tässä yhteydessä fiksuna. Numerot alkavat heittää nopeasti häränpyllyä ja veronmaksajaa ei loppupeleissä kiinnosta kuka sen rahan vie.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 23.05.2022 10:55 ^ En pidä valtion ja kuntien erittelyä tässä yhteydessä fiksuna. Numerot alkavat heittää nopeasti häränpyllyä ja veronmaksajaa ei loppupeleissä kiinnosta kuka sen rahan vie.
On siinä tietysti veronmaksajan kannalta se tärkeä ero, että valtion tulovero on huomattavan progressiivinen, kunnallisvero ei niin paljon.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

alvin osuus valtion tuloista on 21 462 eli yli 1/3. Se on ylivoimaisesti suurin tuloerä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 23.05.2022 10:33 tuloveroja pitää laskea ja vapaa-ajan tukemista vähentää. Arvonlisäveroa voisi nostaa hieman ja kiinteistöveroa reippaasti. Erilaisia haittaveroja pitäisi myös nostaa.
Mun mielestä tämän tyyppinen verotusuudistus ja verojen painopisteen muutos entisestäänkin olisi ehkä ihan perusteltu. Vaikka mä suhtaudun hyvin vastaanottavaisesti siihen havaintoon, että maailmaan parhaat yhteiskunnat, eli Pohjoismaat, ovat tyypillisesti maailman korkeimman veroasteen yhteiskuntia, niin samalla mä ajattelen, että kyllä poliitikon pitäisi suhtautua äärimmäisen suurella varauksella verojen nostoon ja menojen lisäyksiin. Niiden ei koskaan pitäisi olla helppo ratkaisu. Siksikin, että saavutettujen etujen karsiminen on aidosti hankalaa. Kyllä moni leikkaus tarkoittaa sitä, että yhdessä sovittujen sääntöjen mukaan elämäänsä rakentaneelta viedään yhtäkkiä pohjaa alta, eikä tämä ole ideaalia yhteisöllisyyden kannalta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mä näkisin, että pitää katsoa isoa kuvaa (olen tällainen vähän laajempien asioiden mies). Eli kokokonaisveroastetta.

https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tila ... /#4fab3d4f

Realiteetti on, että sitä on vaikea laskea, mutta se ei myöskään saisi nousta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2022 11:10 Mä näkisin, että pitää katsoa isoa kuvaa (olen tällainen vähän laajempien asioiden mies). Eli kokokonaisveroastetta.

https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tila ... /#4fab3d4f

Realiteetti on, että sitä on vaikea laskea, mutta se ei myöskään saisi nousta.
Mä haluan kanssa sanoa, että katson isoa kuvaa! Käsittääkseni taloustieteilijät ovat konvergoitumassa aika selkeästi siihen suuntaan, että vaalikoneiden vakiokysymys - nostetaanko veroja vai leikataanko palveluja - on koronan, sodan, ikärakenteen ja ties minkä takia vähän vanhentunut: luultavasti tehdään tässä lähivuosina molempia. Suomen kokonaisveroaste ei järkevässä kontekstissa (esim. Pohjoismaat ja Benelux-maat) ole mitenkään hälyttävän korkea, vaan sellaista keskitasoa. Erityistä laskupainetta (tai tosiaan -mahdollisuutta) ei ole, jostain näkökulmasta nostovaraa sen sijaan vähän olisikin, jos sillä saadaan perusteltuja investointeja aikaiseksi. Siksi ehkä suhtaudun alustavan myönteisesti tähän SAK:n kehysajatteluun myös veroasioissa: sen sijaan, että puhuttaisiin ansiotuloverotuksen kevennyksestä orpolaisena päämääränä sinäsnä, pitäisi ehkä puhua kato vähän laajemmin kokonaisveroasteen tasosta ja rakenteesta. Silloin ehkä saataisiin vähän järkevämpää keskustelua siitä, minkälaista yhteiskuntaa haluamme.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2022 10:58
sivustahuutaja kirjoitti: 23.05.2022 10:55 ^ En pidä valtion ja kuntien erittelyä tässä yhteydessä fiksuna. Numerot alkavat heittää nopeasti häränpyllyä ja veronmaksajaa ei loppupeleissä kiinnosta kuka sen rahan vie.
On siinä tietysti veronmaksajan kannalta se tärkeä ero, että valtion tulovero on huomattavan progressiivinen, kunnallisvero ei niin paljon.
Maksatko mieluummin 100€ progressiivista vai 200€ tasaveroa?

Entä jos summat ovat 100€ ja 101€?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 23.05.2022 11:22 . Silloin ehkä saataisiin vähän järkevämpää keskustelua siitä, minkälaista yhteiskuntaa haluamme.
There Were Is Will, There Is a Road
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 23.05.2022 11:22
James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2022 10:58
sivustahuutaja kirjoitti: 23.05.2022 10:55 ^ En pidä valtion ja kuntien erittelyä tässä yhteydessä fiksuna. Numerot alkavat heittää nopeasti häränpyllyä ja veronmaksajaa ei loppupeleissä kiinnosta kuka sen rahan vie.
On siinä tietysti veronmaksajan kannalta se tärkeä ero, että valtion tulovero on huomattavan progressiivinen, kunnallisvero ei niin paljon.
Maksatko mieluummin 100€ progressiivista vai 200€ tasaveroa?

Entä jos summat ovat 100€ ja 101€?
Nyt kun sote syntyy ja mun ymmärtääkseni kunnat eivät enää kerää sote rahoja, on hyvin merkittävää, miten rahat jatkossa kerätään. Eli monen veronmaksajan kannnalta on merkittävä ero, kerätäänkö ne kuten aiemmin kunnallisvero vai kuten nyt valtionvero vai jollain kolmannella tavalla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 23.05.2022 11:22Suomen kokonaisveroaste ei järkevässä kontekstissa (esim. Pohjoismaat ja Benelux-maat) ole mitenkään hälyttävän korkea, vaan sellaista keskitasoa. Erityistä laskupainetta (tai tosiaan -mahdollisuutta) ei ole, jostain näkökulmasta nostovaraa sen sijaan vähän olisikin, jos sillä saadaan perusteltuja investointeja aikaiseksi. Siksi ehkä suhtaudun alustavan myönteisesti tähän SAK:n kehysajatteluun myös veroasioissa: sen sijaan, että puhuttaisiin ansiotuloverotuksen kevennyksestä orpolaisena päämääränä sinäsnä, pitäisi ehkä puhua kato vähän laajemmin kokonaisveroasteen tasosta ja rakenteesta. Silloin ehkä saataisiin vähän järkevämpää keskustelua siitä, minkälaista yhteiskuntaa haluamme.
Mun mielestä ansiotuloveron kevennys pitäisi nimenomaan olla selkeä päämäärä, koska mielestäni se vähän historiallinen jäänne eikä oikein sovellu tähän moderniin maailmaan missä koneet tekee entistä isomman osan työstä. Mulla ei siis ole mitään automaatiota vastaan, mutta tämä maailma menee vähän hölmöksi kun koneellisesti valmistettu on mahdottoman halpaa ja ihmisiä vaativat palvelut sitten suhteessa tosi kalliita, jolloin esim. korjaaminen ei ole kovin kannattavaa. Tai kuten mä oon ennenkin kitissyt, niin työn ostaminen on tosi kannattamatonta, kun ihan hyvin tienaavan DIn kannattaa tehdä kotona hanttihommia mieluummin itse kuin tienata ammattitaidollaan rahaa ammattilaisen palkkaamiseen.

Pointti oli siis se että ansiotuloista verotuksen painopistettä pitäisi entisestään siirtää jonnekin niin että koneiden tekemästä työstä saataisiin siivu irti. Verotuksen ammattilaiset saa murehtia miten se tapahtuu "oikeudenmukaisesti", mutta mieluusti näkisin ettei ansiotuloa veroteta yhtään tai korkeintaan kansalaispalkan rahoitus hoidettaisiin sillä. Kokonaisveroaste saa sitten pysyä samana, nousta tai laskea, koska se ei nyt liity tähän.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Dave: Oletko nyt aivan 100% varma, että sinua kiinnostaa verojen keruutapa, eikä se paljonko niitä veroja joutuu euroina maksamaan? Oletko valmis maksamaan enemmän veroja, jos saat valita mieleisesi keruutavan?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 23.05.2022 11:46 Mun mielestä ansiotuloveron kevennys pitäisi nimenomaan olla selkeä päämäärä, koska mielestäni se vähän historiallinen jäänne eikä oikein sovellu tähän moderniin maailmaan missä koneet tekee entistä isomman osan työstä.
Minuta suurin syy laskea ansiotuloveroa on siinä, että palkkatulon verotus leikkaa insentiiviä tehdä töitä. Loppupeleissä tuotanto kuitenkin ratkaisee meidän hyvinvointimme.

Tuettu vapaa-aika ja tiukasti verotettu palkkatyö ovat erityisen typerä ja tuhoisa yhdistelmä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 23.05.2022 11:51 ^^ Dave: Oletko nyt aivan 100% varma, että sinua kiinnostaa verojen keruutapa, eikä se paljonko niitä veroja joutuu euroina maksamaan? Oletko valmis maksamaan enemmän veroja, jos saat valita mieleisesi keruutavan?
En vastannut kysymykseesi, koska vastaus mielestäni on itsestään selvä. Tietenkin mua kiinnostaa maksaa euroina mahdollisimman vähän veroja (olettaen, että tuloni on molemmissa tilanteissa sama).

Jos kysytään pelkästään verojen määrää, tietysti haluan maksaa mahdollisimman paljon veroja! Maksaisin mielelläni esim 100 miljoonaa euroa veroja tänä vuonna!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 23.05.2022 11:56
Vagabondo kirjoitti: 23.05.2022 11:46 Mun mielestä ansiotuloveron kevennys pitäisi nimenomaan olla selkeä päämäärä, koska mielestäni se vähän historiallinen jäänne eikä oikein sovellu tähän moderniin maailmaan missä koneet tekee entistä isomman osan työstä.
Minuta suurin syy laskea ansiotuloveroa on siinä, että palkkatulon verotus leikkaa insentiiviä tehdä töitä. Loppupeleissä tuotanto kuitenkin ratkaisee meidän hyvinvointimme.

Tuettu vapaa-aika ja tiukasti verotettu palkkatyö ovat erityisen typerä ja tuhoisa yhdistelmä.
Tuo on yksi ilmentymä siitä miksi ansiotulovero ei oikein sovi moderniin yhteiskuntaan. Työnteon palkitsevuuden nostaminen on minusta parempi reitti kuin työttömien kiusaaminen kaikenlaisilla turhilla vapaa-aikaa syövillä aktiviteeteilla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2022 12:10
sivustahuutaja kirjoitti: 23.05.2022 11:51 ^^ Dave: Oletko nyt aivan 100% varma, että sinua kiinnostaa verojen keruutapa, eikä se paljonko niitä veroja joutuu euroina maksamaan? Oletko valmis maksamaan enemmän veroja, jos saat valita mieleisesi keruutavan?
En vastannut kysymykseesi, koska vastaus mielestäni on itsestään selvä. Tietenkin mua kiinnostaa maksaa euroina mahdollisimman vähän veroja (olettaen, että tuloni on molemmissa tilanteissa sama).

Jos kysytään pelkästään verojen määrää, tietysti haluan maksaa mahdollisimman paljon veroja! Maksaisin mielelläni esim 100 miljoonaa euroa veroja tänä vuonna!
Mä voisin maksaa kohtuullisesti lisää veroja, jos vastapalveluna saisin mielestäni paremman järjestelmän. Hitto tässä joutuu joka vuosi kaivamaan lisää kuvetta ilman mitään parannuksiakin :9mm:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 23.05.2022 12:15 Tuo on yksi ilmentymä siitä miksi ansiotulovero ei oikein sovi moderniin yhteiskuntaan. Työnteon palkitsevuuden nostaminen on minusta parempi reitti kuin työttömien kiusaaminen kaikenlaisilla turhilla vapaa-aikaa syövillä aktiviteeteilla.
Valitettavasti kevyesti verotetulla työlläkin on vaikeuksia kilpailla anteliaasti tuetun vapaa-ajan välillä.

Ansiotuloveroina kerätään n. 29 miljardia. Valto maksaa työttömille n. 3,1 miljardia => miljardin leikkaus työttömien tukemiselle vaikuttaisi paljon, mutta vastaava leikkaus ansiotuloveroon olisi suhteellisen pieni => on tehotonta patistella työttömiä töihin porkkanoilla.

Minusta työttömyys on suomessa suurempi ongelma kuin se, että työkykyiset eivät havittele nykystä enempää ansioiden lisäämistä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 23.05.2022 13:02 Valitettavasti kevyesti verotetulla työlläkin on vaikeuksia kilpailla anteliaasti tuetun vapaa-ajan välillä.
Meillä on erilainen oletus siitä miksi ihmiset ei työllisty. Mä en myöskään usko, että taloudellisesti tehokkain tapa on välttämättä paras tapa ratkoa sosiaalisia ongelmia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Olet oikeassa. Suomessa asiat ovat ihan eri tavalla kuin Tanskassa. Tanskan työllisyyttä lisäävät toimet eivät mitenkään voi toimia Suomessa. Tanska ei edes ole pohjoismainen hyvinvointivaltio.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Toinen asia on se, kuinka aito ja iso ongelma työttömyys tällä hetkellä on, kun työttömyysasteen trendiluku 6,6 % (maaliskuu). Voisi ajatella, että kohtaanto-ongelmat huomioiden ei tuossa trendiluvussa enää kovin paljoa löysää ole, ehkä 2-3 prosenttiyksikköä. Meillä on kuitenkin pitkän talven ja pitkäripaisen taakka kannettavanamme - tähän ei auta kuin sosiaalipolitiikka.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin