Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Sannu

Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja Sannu »

Pisti silmään sunnuntain Hesarissa tutkimus, jonka mukaan pääkaupunkiseudulla nuorten naisten itsemurhat ovat lisääntyneet. Syitä oli selitetty esim. sillä, että monet naiset kokevat nyky-yhteiskunnan haasteet kohtuuttomiksi (hyvä koulutus, ulkonäköpaineet jne.) ja ahdistuvat. Nuorten naisten ahdistuminen ja masennus on näkynyt myös kunnallisessa terveydenhoidossa.

Itse ahdistuin ja masennuin suht vakavasti heti kirjoitusten jälkeen. Tuntui ettei omaa suuntaa elämälle löytynyt. Lukiossa oli helppo olla, kun tavallaan ei tarvinnut tehdä valintoja. Siellä vaan oltiin ja mentiin eteenpäin. Kun paperit oli kädessä ja muutto omaan asuntoon oli edessä, tuntui kuin olisi jäänyt aivan tyhjän päälle. Kaverit lähti opiskelemaan, mutta minä en tiennyt mitä pitäisi tehdä. Mun kohdalla murrosikä ei ollut mitään verrattuna siihen kriisiin, jonka koin lukion päätyttyä.

Ahdistukseen ja masennukseen hain melko nopeasti apua ja sainkin hyvää hoitoa terapian muodossa.

Paljon on kuitenkin ihmisiä, jotka eivät osaa apua hakea.
Va
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja Clay »

Sannu kirjoitti:Pisti silmään sunnuntain Hesarissa tutkimus, jonka mukaan pääkaupunkiseudulla nuorten naisten itsemurhat ovat lisääntyneet.
Oiskohan mitään yhteyttä siihen, että nuoret naiset käyttää enemmän päihteitä ja kiroilee kuin ennen? Jaa, miksi? En mä tiiä, ehkä ne on vähän tyhmiä?
Nyt penikseni on fantastinen!
mölli
Kitinän uhri
Viestit: 663
Liittynyt: 04.09.2005 4:09

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja mölli »

Ihme velliperseitä, naisilla elämä niin monelta kantilta on _helppoa_ että ei saatana.
hermine

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja hermine »

Clay kirjoitti:
Sannu kirjoitti:Pisti silmään sunnuntain Hesarissa tutkimus, jonka mukaan pääkaupunkiseudulla nuorten naisten itsemurhat ovat lisääntyneet.
Oiskohan mitään yhteyttä siihen, että nuoret naiset käyttää enemmän päihteitä ja kiroilee kuin ennen? Jaa, miksi? En mä tiiä, ehkä ne on vähän tyhmiä?
Mä uskoisin, että tämä on kuitenkin enemmän seuraus kuin syy. Suomalaiset nyt ovat perinteisestikin (toki miehet enemmän, mikä taitaa aiheuttaa tilastoharhan että suurin osa masentuneista olisi naisia, kun moni masentunut mies onkin luokiteltu vain alkoholistiksi) käyttäneet viinaa masennuslääkkeenä sensijaan että menisivät hoitoon. Sitä en tajua miten kiroilulla voi olla mitään vaikutusta masentumisalttiuteen, paitsi että ehkä jos ihmisen on jo valmiiksi vaikea olla niin ärräpäätkin lentelevät helpommin. Luulisi, että "pää kiinni ja näytä nätiltä" -malleista avoimempaan negatiivisten tunteiden ilmaisuun siirtymisellä kuitenkin olisi vähentävä vaikutus masennukseen.

Tuotahan on jo uutisoitu monta vuotta, kuinka nuoret naiset yläasteiästä lähtien ovat masentuneempia.
Turbohaltija

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa mielenterveysongelmat ovat kasvaneet räjähdysmäisesti. Muistelen lukeneeni, että joko kolmas opiskelijanainen olisi masentunut. YTHS:n psykiatrille on kilometrien jonot. En toisaalta yhtään ihmettele; varsinkin humanismi on meinannut masentaa minuakin. Opiskelu on helvetin stressaavaa, tolkutonta suorittamista johon saa minimaalista tukea ja joka ei takaa mitään varmaa tulevaisuudennäkymää. Ja sitten voi olla toimeentulo-ongelmia, yksinäisyyttä jne. Kyllähän siinä voi käydä oma ratkaisu mielessä.
hermine

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja hermine »

Yks juttu mikä opiskelijaterveydenhuollossa on perseestä: joko opiskelet puolikuntoisenakin täysiä tai sit et ollenkaan (mikä ei varmaan esim. masentuneelle oo kauhean terapeuttista ja johtaa helposti siihen, että jämähtää kokonaan sängynpohjalle). Opiskelutahtia ei siis voi kelan sääntöjen (eri etuuksia ei pysty sovittamaan yhteen) vuoksi suunnitella mitenkään oman jaksamisen tai paranemisen mukaan tai kuntouttavaksi. Eli jos jää sairaslomalle (sairauspäivärahaa), ei saa suorittaa ollenkaan opintoja vaan käytännössä makaat vaan kotona, opintotukea saadakseen taas täytyy opiskella täyspäiväisesti. Ja toisekseen jos saa vaikka kuukaudenkin sairaslomaa kurssien alussa tai lopussa, voi se tarkoittaa sitä että ko. kurssien suorittaminen käy aivan mahdottomaksi eikä seuraavalta/edeltävältä kahdeltakaan kuukaudelta tai pahimmillaan koko lukukaudelta ole mahdollista saada opintopisteitä, eihän noille voi enää keskellä tulla mukaan tai kuukaudella lykätä lopputöiden/tenttien palautusta. Eli käytännössä pitäisi olla sairaslomalla koko opetusperiodin ajan (mikä varmasti on käytännössä mahdotonta) tai sitten ei ollenkaan.
Avatar
Ruthlessboy
Kitinäaddikti
Viestit: 93
Liittynyt: 20.11.2005 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja Ruthlessboy »

Clay kirjoitti:
Sannu kirjoitti:Pisti silmään sunnuntain Hesarissa tutkimus, jonka mukaan pääkaupunkiseudulla nuorten naisten itsemurhat ovat lisääntyneet.
Oiskohan mitään yhteyttä siihen, että nuoret naiset käyttää enemmän päihteitä ja kiroilee kuin ennen? Jaa, miksi? En mä tiiä, ehkä ne on vähän tyhmiä?
Kiroilee? Mitä se liittyy itsemurhiin? Päihteiden käyttö taas ihan salettiin on ainakin osa syytä. En tiedä, mutta luulisin että suurin osa itsareista tehdään jonkun aineen vaikutuksen alaisena.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Clay kirjoitti:
Sannu kirjoitti:Pisti silmään sunnuntain Hesarissa tutkimus, jonka mukaan pääkaupunkiseudulla nuorten naisten itsemurhat ovat lisääntyneet.
Oiskohan mitään yhteyttä siihen, että nuoret naiset käyttää enemmän päihteitä ja kiroilee kuin ennen? Jaa, miksi? En mä tiiä, ehkä ne on vähän tyhmiä?
Eikun se on sitä tasa-arvoa.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja Clay »

hermine kirjoitti:
Clay kirjoitti:
Sannu kirjoitti:Pisti silmään sunnuntain Hesarissa tutkimus, jonka mukaan pääkaupunkiseudulla nuorten naisten itsemurhat ovat lisääntyneet.
Oiskohan mitään yhteyttä siihen, että nuoret naiset käyttää enemmän päihteitä ja kiroilee kuin ennen? Jaa, miksi? En mä tiiä, ehkä ne on vähän tyhmiä?
Mä uskoisin, että tämä on kuitenkin enemmän seuraus kuin syy.
Ehkä osittain. Mutta päihdekulttuuri naisten keskuudessa on mennyt vetisempään suuntaan myös henkisesti terveiden yksilöiden keskuudessa (jos nyt sellaisia naisia onkaan). Ja tuo viisaiden juoma, jota itsekin olen tänään nauttinut ja nautin nyttenkin, altistaa ongelmille. Tuskin jokainen "bilettämään" lähtevä nainen sentään on mielenterveysongelmien kourissa.
Vadim kirjoitti:se on sitä tasa-arvoa.
Aivan.
Nyt penikseni on fantastinen!
hermine

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja hermine »

Lapsilla enemmän masennusoireita Suomessa
20.11.2005 14:50

Suomalaisilla lapsilla on pohjoismaisen vertailututkimuksen mukaan enemmän masennusoireita kuin norjalaisilla ja ruotsalaisilla lapsilla. Kaikkein eniten oireita on suomalaisilla 13-vuotiailla tytöillä, joiden joukosta jopa lähes kolmannes kuuluu riskiryhmään.

- Masennusoireet viittaavat muun muassa lyhentyneeseen lapsuuteen, aikuistumisen paineeseen ja heikompiin sosiaalisiin suhteisiin, arvioi tutkimuksen aineistonkeruuseen osallistunut tutkija Atte Oksanen Tampereen yliopistosta.

- Suomalaisten lasten sosiaalinen maailma näyttäytyy hauraampana kuin ruotsalaisten ja norjalaisten. Suomalaisten lasten suhteet vanhempiin ovat kaikkein huonoimmat, ja heillä on myös vähiten sosiaalisia kontakteja aikuisiin, Oksanen kuvaili.

Myös lasten keskinäiset suhteet näyttäytyvät Suomessa vaikeampina kuin Norjassa ja Ruotsissa. Esimerkiksi koulukiusaaminen on ongelma Suomessa, ei Norjassa ja Ruotsissa. Lisäksi suomalaisten lasten erityisongelmia ovat muun muassa poikien ilmaisema aggressiivisuus ja tyttöjen tyytymättömyys omaan itseensä ja omaan ulkonäköönsä.
(STT)
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja Vadim »

No niin. Suomi on karu maa.
hermine

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja hermine »

Itsemurhien kokonaismäärä on kuitenkin hitaasti mutta tasaisesti laskenut, että ilmeisesti miehillä menee nykymaailmassa vähän paremmin?
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja Clay »

hermine kirjoitti:Itsemurhien kokonaismäärä on kuitenkin hitaasti mutta tasaisesti laskenut, että ilmeisesti miehillä menee nykymaailmassa vähän paremmin?
Kiitos kysymästä, ihan hyvin voin - entä sinä?

En tiedä kuinka tuore ilmiö tuo itsemurhien lasku, mutta aika tasaiselta viiva näytti 80-luvulta asti, kun erään kurssin luennoitsija tilastoja näytti. Tarkoittaako itsemurhien lasku, että suomalaiset ovat menettämässä kansallista identiteettiään?
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
mozart
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 179
Liittynyt: 06.11.2005 22:15

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja mozart »

Tulee mieleen, että ehkä tässä yhteiskunnassa ihmiset ovat alusta asti yksin. Uran rakentaminen, hektinen elämä jne. ovat jättäneet aukon välittämisen ja rakastamisen paikalle. Kun tarvittaisiin kuuntelijaa niistä läheisistä, ei niitä siinä ole.

Monien jo mainitsema kuningas alkoholi. Henkilökohtaisesti voin sanoa, että siinä on aina, joka saa ainakin minut masentumaan. Perjantaina on hauskaa. Lauantain ja sunnuntain velloo huono fyysinen olo. Siitä eteenpäin henkinen vointi on pohjamudissa. Jos siis juo joka viikonloppu, ei keho palaudu tästä "morkkistelusta" laisinkaan ja sama toistuu toistumisen perään.

Olen jostakin lukenut, että alkoholi vaikuttaa voimakkaammin naisen psyykeen juuri masentuneisuuden kohdalla. En vain muista missä törmäsin kyseiseen "faktaan" :roll:
Avatar
Lipa
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 197
Liittynyt: 06.11.2005 22:33

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja Lipa »

Muistetaan kuitenkin, että suurimman osan itsemurhiin päätyvistä on edelleen miehiä.
nami nami
RolloTomasi

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

vadim kirjoitti: Suomi on karu maa.
Niin on. Sen nakee Kityssakin. Suomalaisten luonteeseen kai kuuluu jonkinlainen perustavaa laatua oleva epaystavallisyys, epakohteliaisuus, kateus, ylimielisyys ja kylmyys.

Australialaiselle kun sanoo "Moi!" niin tama vastaa "Moi! Mita kuuluu?"

Kun suomalaiselle sanoo "Moi!" se vastaa "Vittuuks sa siina huidot? Veda paas perseesees saatanan luuseri."

En tieda kumpi oli ensin, karuus vai masentuneisuus, mutta ymmarran kylla, etteivat suomalaiset kovinkaan mukavaa seuraa noin yleisesti ottaen ihmisina ole. Suomalaisten kanssa ymmartaa kylla, miksi monella on niin huono itseluottamus ja kurja olo: suomalaiset ovat erinomaisia toisen ihmisen lyttaamisessa. Masennukseen tama ei liity, mutta tulipahan jauhettua paskaa pari rivia ajan kuluksi.

Ja ennenkuin paalleni lentaa pari saavillista paskaa, sanon, etta silti Suomi on hyva maa ja siella on joitain hauskoja tyyppeja (runkkareidenkin joukossa, ainakin kirjoituksista paatellen).
Aito_Johanna

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

RolloTomasi kirjoitti:

Niin on. Sen nakee Kityssakin. Suomalaisten luonteeseen kai kuuluu jonkinlainen perustavaa laatua oleva epaystavallisyys, epakohteliaisuus, kateus, ylimielisyys ja kylmyys.
Onkohan toi Kity nyt oikein edustava esimerkki keskimääräisestä suomalaisesta luonteesta ylipäänsä? En mä ainakaan missään muualla ole törmännyt "perustavaa laatua olevaan epäystävällisyyteen, epäkohteliaisuuteen, kateuteen, ylimielisyyteen ja kylmyyteen". Suomalaiset ovat sisäänpäinkääntyneitä ja vähäeleisiä ja pitävät muihin ihmisiin suuremman reviirin kuin eteläisten kansojen edustajat, mutta on tarkoitushakuista määritellä ko. käytösmalli automaattisesti epäystävällisyydeksi ja epäkohteliaisuudeksi. Tässä maassa ihmisellä on mahdollisuus matkustaa bussilla ilman, että joutuu tekohymyilemään ventovieraille ja löpertelemään pitkästyttävää smalltalkia vaan saa nauttia hiljaisuudesta, rauhasta ja omien ajatustensa seurasta. Tämä on hieno maa.
RolloTomasi

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Aito_Johanna kirjoitti:Onkohan toi Kity nyt oikein edustava esimerkki keskimääräisestä suomalaisesta luonteesta ylipäänsä?
Miksei olisi? Samanlaista touhua se peruskoulussa ja lukiossakin viela oli.
Aito_Johanna kirjoitti: En mä ainakaan missään muualla ole törmännyt "perustavaa laatua olevaan epäystävällisyyteen, epäkohteliaisuuteen, kateuteen, ylimielisyyteen ja kylmyyteen".
Et ole koskaan kaynyt Lahdessa?
Aito_Johanna kirjoitti: Tässä maassa ihmisellä on mahdollisuus matkustaa bussilla ilman, että joutuu tekohymyilemään ventovieraille ja löpertelemään pitkästyttävää smalltalkia vaan saa nauttia hiljaisuudesta, rauhasta ja omien ajatustensa seurasta.
Se on hieno asia.
Aito_Johanna kirjoitti: Tämä on hieno maa.
Lapin eramaan yksinaisyydesta katsottuna, kylla.
Aito_Johanna

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Miksei olisi? Samanlaista touhua se peruskoulussa ja lukiossakin viela oli.

Se ei liity kansallisuuteen vaan murrosikään. Samanlaisia pikku perkeleitä nuoret ovat muissakin maissa, vai voitko todistaa muuta?

Et ole koskaan kaynyt Lahdessa?

Olen pariin otteeseen ja kokemus oli myönteinen. Mutta nyt kun mainitset niin olen kyllä tavannut erään entisen lahtelaisen, vaikkakin silloin jo helsinkiläisen ja nykyään ulkomaille muuttaneen, joka oli oikein kusipäisyyden aatelia, joten ehkäpä maantieteellisellä sijainnilla tosiaan on merkitystä.
RolloTomasi

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Aito_Johanna kirjoitti: Se ei liity kansallisuuteen vaan murrosikään. Samanlaisia pikku perkeleitä nuoret ovat muissakin maissa, vai voitko todistaa muuta?
En tunne muiden maiden murrosikaisia perkeleita.
En myoskaan tieda sita, kuinka laaja otanta sinulla on suomalaisista ihmisista. Itse puhun kohtaamisistani ihmisista, ja siita miten minua suomalaiset ovat kohdelleet verrattuna siihen, miten muiden maiden edustajat ovat minua kohdelleet. Mukana otannassani - mutta ei naihin rajoittuen - on perheeni, sukuni, peruskoulutyypit, lukiotyypit, yliopistotyypit, armeijatyypit, erilaiset vastaantulijat, opettajat, kaverit ja runkkarit. Kuten sanoin, mukana on myos hyvia tyyppeja, mutta monissa muuten hyvissa tyypeissa naen myos kertomiani ominaisuuksia.

Ja onko Kity mielestasi taynna murrosikaisia?
Aito_Johanna kirjoitti: Mutta nyt kun mainitset niin olen kyllä tavannut erään entisen lahtelaisen, vaikkakin silloin jo helsinkiläisen ja nykyään ulkomaille muuttaneen, joka oli oikein kusipäisyyden aatelia, joten ehkäpä maantieteellisellä sijainnilla tosiaan on merkitystä.
Kiitos. En muista koskaan tavanneeni sinua, mutta jos haluat sanoa jotain minusta, sano mieluummin suoraan. Valitettavasti mina en pida sinua kusipaiden aateliin kuuluvana, aateliin kyllakin.
Aito_Johanna

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

En myoskaan tieda sita, kuinka laaja otanta sinulla on suomalaisista ihmisista. Itse puhun kohtaamisistani ihmisista, ja siita miten minua suomalaiset ovat kohdelleet verrattuna siihen, miten muiden maiden edustajat ovat minua kohdelleet. Mukana otannassani - mutta ei naihin rajoittuen - on perheeni, sukuni, peruskoulutyypit, lukiotyypit, yliopistotyypit, armeijatyypit, erilaiset vastaantulijat, opettajat, kaverit ja runkkarit. Kuten sanoin, mukana on myos hyvia tyyppeja, mutta monissa muuten hyvissa tyypeissa naen myos kertomiani ominaisuuksia.

Oletan, että minulla on osapuilleen yhtä laaja otanta suomalaisista ihmisistä kuin sinullakin. No, sinä puhut omista kokemuksistasi ja minä puhun omista kokemuksistani. Ei voi todistaa, että kumpikaan olisi väärässä.

Ja onko Kity mielestasi taynna murrosikaisia?

Tähän kysymykseen sisältyy tahatonta komiikkaa :D

Kiitos. En muista koskaan tavanneeni sinua, mutta jos haluat sanoa jotain minusta, sano mieluummin suoraan. Valitettavasti mina en pida sinua kusipaiden aateliin kuuluvana, aateliin kyllakin.

Tiedätkin ehkä tämän, mutta itsetunto-ongelmasi saavat vainoharhaisia muotoja. Lahtelainen kusipää, johon viittasin, on nainen ja asuu Euroopassa. (Kirjoitin jo etunimenkin ja kyseisen maan nimen, niin tohkeissani olin, mutta pyyhin ne sentään pois - taitaisi olla jonkinasteinen kunnianloukkaus, ja niin on piirit pienet että kuitenkin joku hänen tuttavansa kärkkyisi palstalla.)
killkill

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja killkill »

mozart kirjoitti:.. kirjoittaa tutuista asioista..
.. komppadikompikomp ..,
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Turbohaltija kirjoitti:Opiskelu on helvetin stressaavaa, tolkutonta suorittamista johon saa minimaalista tukea
Joopa joo. Mutta monessa muussa maassa täytyy MAKSAA siitä hyvästä että saa korkeampaa opetusta. Ja paljon. Meillä päinvastoin MAKSETAAN siitä hyvästä, että opiskelee... :wink:

Kyllä ne opiskelijoiden tuet ovat aivan hyviä; niin absoluuttisesti kuin verrattuina vaikka muihin EU-maihin.

Siitä huolimatta opiskelijat valittavat. Tietysti. Mitä paremmaksi sos.turva on tullut, sitä enemmän on valitettu ja valitetaan...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
RolloTomasi

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Aito_Johanna kirjoitti: No, sinä puhut omista kokemuksistasi ja minä puhun omista kokemuksistani.
Jup, sulla on ollu parempi onni.

Tietenkin ulkomaalaisilla on se etu, etta otannassani suuremman osan muodostavat tavallaan enemman itse valitut ihmiset, kun taas suomalaisten valikoinnin otantaan on tehnyt joku muu ja sattuma vaikuttaa enemman kuin oma valinta.
Aito_Johanna kirjoitti: Tähän kysymykseen sisältyy tahatonta komiikkaa :D
Totta. :D

Silti, perustelit runkkareiden murrosikaisten kaytosta muistuttavan kaytoksen silla, etta sen tyyppinen kaytos nyt vain sattuu kuulumaan murrosikaan.
Aito_Johanna kirjoitti: tohkeissani olin
Anteeksi.
Aito_Johanna kirjoitti: Tiedätkin ehkä tämän, mutta itsetunto-ongelmasi saavat vainoharhaisia muotoja.
Tiedan. Vainoharhaiset ajatukset ja itsetunto-ongelmat vaikuttavat elamaani muutenkin.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Nuorten naisten itsemurhat kasvussa (HS)

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Sannu kirjoitti:Pisti silmään sunnuntain Hesarissa tutkimus, jonka mukaan pääkaupunkiseudulla nuorten naisten itsemurhat ovat lisääntyneet. Syitä oli selitetty esim. sillä, että monet naiset kokevat nyky-yhteiskunnan haasteet kohtuuttomiksi (hyvä koulutus, ulkonäköpaineet jne.) ja ahdistuvat. Nuorten naisten ahdistuminen ja masennus on näkynyt myös kunnallisessa terveydenhoidossa.
Missä vaiheessa yhteiskunnan vastuu loppuu ja tilalle tulee vastuu itselle siitä, kuinka paljon asioista stressaa?
Mie en ainakaan vuodata yhtään kyyneltä itsensä työhelvettikurimusstressiin syöksevän miehen tai naisen vuoksi, ja nauran paskaisesti "ulkonäköpaineista" stressaantuville.

No en mie oikeasti naura, mutta vähän hymähtelen kyllä.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Vastaa Viestiin