Miksi et halua lapsia?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Gina

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Gina »

martza kirjoitti: Tulkitsit väärin kirjoitukseni. En missään nimessä tarkoittanut, että "lapsellisten" parisuhde on parempi kuin lapsettomien.
Hyvä, tämä selvensi.
martza kirjoitti:Tämä ote Lolitan tekstistä kuvaa ehkä paremmin, mitä tarkoitin.
"Lapset tosin olisivat taas tuoneet mukanaan muuta hyvää ja ainutlaatuista"
Valintoja. Toista ei voi siis mielestäni asettaa paremmaksi tai syvemmäksi kuin toista.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja martza »

Gina kirjoitti: Valintoja. Toista ei voi siis mielestäni asettaa paremmaksi tai syvemmäksi kuin toista.
Olen taaskin samaa mieltä. Ei sitten millään saada mielipideeroa tästä aiheesta.

Olen ollut lapsettomassa suhteessa sekä nyt "lapsellisessa" suhteessa. Lapsettomassa suhteesssani satsasin hiukan eri asioihin kuin tällä hetkellä. Kummassakin suhteessa on omat hyvät puolet. Tietoisesti halusin tämänkaltaisen suhteen ja eipä ole valittamsta nytkään.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Gina

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Gina »

martza kirjoitti: Olen taaskin samaa mieltä. Ei sitten millään saada mielipideeroa tästä aiheesta.

Olen ollut lapsettomassa suhteessa sekä nyt "lapsellisessa" suhteessa. Lapsettomassa suhteesssani satsasin hiukan eri asioihin kuin tällä hetkellä. Kummassakin suhteessa on omat hyvät puolet. Tietoisesti halusin tämänkaltaisen suhteen ja eipä ole valittamsta nytkään.
JES! Pusnussia tähän. Mutta siis ymmärrämme mitä ajamme takaa. Mahtava 'väittely' samanmielisten välillä...

Taidanpa mennä sinne lapsiketjuun muistuttamaan mistä kaikesta luopuvat kun lapsia hommaavat ;)
Mida

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Mida »

Gina kirjoitti: Taidanpa mennä sinne lapsiketjuun muistuttamaan mistä kaikesta luopuvat kun lapsia hommaavat ;)
Toivottavasti tuo hymiö tarkoitti, että lämpimiksesi uhkailet, joohan.
Gina

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Gina »

Mida kirjoitti:
Gina kirjoitti: Taidanpa mennä sinne lapsiketjuun muistuttamaan mistä kaikesta luopuvat kun lapsia hommaavat ;)
Toivottavasti tuo hymiö tarkoitti, että lämpimiksesi uhkailet, joohan.
Tarkoitti se. ;) Minusta molemmat valinnat ovat täysin samalla linjalla, toinen sopii toiselle, toinen toiselle. Kun meitä ihmisiä on niin monenlaisia, ei minusta voi kenellekään sanoa mitä hän menettää tai miten hän asioita kokee ja kuinka syvä hänen parisuhteensa on.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja martza »

Gina kirjoitti: Taidanpa mennä sinne lapsiketjuun muistuttamaan mistä kaikesta luopuvat kun lapsia hommaavat
Älä ihmeessä. Ihmiset vielä uskovat sinua ja kukas sitten enää lapsia haluaisi tehdä. :wink:
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Mida

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Mida »

Gina kirjoitti: Tarkoitti se. ;) Minusta molemmat valinnat ovat täysin samalla linjalla, toinen sopii toiselle, toinen toiselle. Kun meitä ihmisiä on niin monenlaisia, ei minusta voi kenellekään sanoa mitä hän menettää tai miten hän asioita kokee ja kuinka syvä hänen parisuhteensa on.
No kyllä joitain asioita on, jotka lapsen tulon myötä muuttuvat aika isosti, joten jossain määrin voi näistä menetyksistäkin puhua. Tosin joo ei ehkä kellekää päi naamaa, et SÄÄ menetät sitä ja tätä ja tota ja sit sun elämästä tulee sellasta ja sellasta.

Eikä se lasten tuleminen aina syvennä parisuhdetta. On noita juttuja tullut luettua kun esim. tuore iskä huomaakin, ettei tää nii kivaa ookaa ja sit alkaa vältellä kotona oloa ja vauvajuttuja viimeseen asti, ni ei se juu kyllä suhteellekaan nannaa tee.

Niin yksilöllistä joo.
Gina

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Gina »

Mida kirjoitti: No kyllä joitain asioita on, jotka lapsen tulon myötä muuttuvat aika isosti, joten jossain määrin voi näistä menetyksistäkin puhua. Tosin joo ei ehkä kellekää päi naamaa, et SÄÄ menetät sitä ja tätä ja tota ja sit sun elämästä tulee sellasta ja sellasta.
Jännä muuten kuinka lapsettomuuden valinneelle on ihan ok paukauttaa päin naamaa kuinka paljon hän menettää kun ei tee lapsia. Jos mä samaan tyyliin kauhistelisin lapsellisille kuinka paljon he menettävät niin tyhmänä ja epäkohteliaanahan sitä pidettäisiin.
Mida

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Mida »

Gina kirjoitti: Jännä muuten kuinka lapsettomuuden valinneelle on ihan ok paukauttaa päin naamaa kuinka paljon hän menettää kun ei tee lapsia. Jos mä samaan tyyliin kauhistelisin lapsellisille kuinka paljon he menettävät niin tyhmänä ja epäkohteliaanahan sitä pidettäisiin.
Meinaaksä ny ihan tosissas, et lapsettomia ei yhtikäs haittaa jos niille tullaa mutisee niitte menetyksistä.

Ota molempi silimä kättee, kiitus.
pertzi

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja pertzi »

Gina kirjoitti: Ehkä suhde olisi kehittynyt eri suuntaan ja siihen olisi tullut erilaista syvyyttä jos pariskunta ei olisi hankkinut lapsia. Tällöin olisi ollut enemmän aikaa panostaa ja tutustua* siihen toiseen ihmiseen kun elämä ei pyöri niiden lasten ympärillä ja ne eivät olisi siinä automaattisesti yhdistävänä tekijänä.
Kuinka monta oleellisesti erilaista suhdetta samantyyppisen ihmisen kanssa oikein voi olla? Ainakin minulla kaikkien lapsettomien suhteiden perusteet ovat olleet samanlaiset. Tietenkin yksityiskohdat ovat vaihdelleet, koska jokainen kumppani on yksilö.

Sen sijaan suhde, missä on lapsia, on ainakin minulla ollut aidosti erilainen kuin lapseton suhde. Ja samoin jos olisin kokenut useita lapsellisia suhteita, niin niissä varmaankin perusteet olisivat olleet samanlaiset.

Näin puhtaasti omiin kokemuksiini vedoten olen sitä mieltä, että vain lapsettomassa suhteessa ollut - tai yhtä lailla vain lapsellisessa suhteessa ollut - ei ole kokenut suhteessa yhtä paljon kuin henkilö, joka on ollut molemman tyyppisissä suhteissa.

Minä en yritä lobata ihmisiä lisääntymään. On ihan ok sanoa, että ei halua lapsia. Sen sijaan väitän, että jos ei ole elänyt lapsellisessa suhteessa, ei voi sanoa, minkälaista se olisi.

p.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja martza »

Mida kirjoitti: Eikä se lasten tuleminen aina syvennä parisuhdetta. On noita juttuja tullut luettua kun esim. tuore iskä huomaakin, ettei tää nii kivaa ookaa ja sit alkaa vältellä kotona oloa ja vauvajuttuja viimeseen asti, ni ei se juu kyllä suhteellekaan nannaa tee.

Niin yksilöllistä joo.
Näinhän se monesti tuppaa olemaan. Meitä on moneksi.
Samoin tuppaa tapahtumaan myös suhteissa, missä ei ole edes lapsia.
Huomataan vaan yht'äkkiä, että olen elännyt ihan väärän ihmisen kanssa.
Ehkä lapset on niin helppo ottaa riidan syyksi, kun loppujen lopuksi vika on niissä vanhemmissa eikä lapsissa. Luulenpa, että avioeroja, jotka ovat johtuneet vain lapsista, on vähän. Kyllä ne siellä vanhempien välillä ne avioerojen syyt ovat.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Gina

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Gina »

Mida kirjoitti:
Gina kirjoitti: Jännä muuten kuinka lapsettomuuden valinneelle on ihan ok paukauttaa päin naamaa kuinka paljon hän menettää kun ei tee lapsia. Jos mä samaan tyyliin kauhistelisin lapsellisille kuinka paljon he menettävät niin tyhmänä ja epäkohteliaanahan sitä pidettäisiin.
Meinaaksä ny ihan tosissas, et lapsettomia ei yhtikäs haittaa jos niille tullaa mutisee niitte menetyksistä.

Ota molempi silimä kättee, kiitus.
Ei vaan tarkoitan sitä että ainakin minulle on usein hehkutettu lasten ihanuutta ja "etkö nyt sinäkin? kyllä se sullekin vielä tulee, vauvat antaa niin paljon ja blaa blaa blaa"

Se on ärsyttävää.

Pitäiskö munkin taivastella niille lapsellisille että "voi kauhea kun menitte tuon tekemään, kylläpä se nyt rajoittaa teidän elämää, ja kyllähän siitä on niin kauheasti huolta ja nyt te ette voi tehdä sitä tätä ja tuota, blaa blaa blaa"

Otappa ite silmä käteen niin tajuat mun pointin.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Gina puhuu niin asiaa koko viimeisen pidemmän keskustelun ajan, kuin minun suustani. Mutta miksi ihmeessä tänne nyt kuitenkin pitää tulla lapsellisten ihmisten muistuttamaan, että kyllä se lapsiperhekin on oikein hyvä asia ja omasta mielestä jopa parempi tai vähintään kertomaan, että minä kyllä hyväksyn sinun valintasi, vaikka itse tein toisin. Ei tässä kenenkään hyväksyntää haeta. Ketjun aihe oli "Miksi et halua lapsia". Ärsyttävää, kun kuitenkin joutuu selittelemään ja vääntämään asiasta. Ensimmäinen ajatukseni olikin kirjoittaa heti ketjun alkuun yksinkertaisesti, että syyni omat omani. Koko kahden erilaisen valinnan vastakkain asettaminen on mielestäni turhaa. Kun elämä on jokaisella erilaista kuin naapurilla, niin miksi ihmeessä tätä yhtä elämänaluetta pitäisi lähteä vertailemaan ja etsimään "hyväksyttäviä" syitä ihmisten valinnoille.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
1108

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Gina kirjoitti:
Mida kirjoitti:
Gina kirjoitti:
Jee, catfight.
Gina

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Gina »

pertzi kirjoitti: Näin puhtaasti omiin kokemuksiini vedoten olen sitä mieltä, että vain lapsettomassa suhteessa ollut - tai yhtä lailla vain lapsellisessa suhteessa ollut - ei ole kokenut suhteessa yhtä paljon kuin henkilö, joka on ollut molemman tyyppisissä suhteissa.

Minä en yritä lobata ihmisiä lisääntymään. On ihan ok sanoa, että ei halua lapsia. Sen sijaan väitän, että jos ei ole elänyt lapsellisessa suhteessa, ei voi sanoa, minkälaista se olisi.
Tämä aivan selvää. Mutta esimerkiksi vuosikymmeniä kestänyt parisuhde ilman lapsia voi tarjota sellaisia asioita joita se lapsen tekeminen suhteen vaiheessa x olisi rajoittanut.
Gina

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Gina »

Lolita kirjoitti:Gina puhuu niin asiaa koko viimeisen pidemmän keskustelun ajan, kuin minun suustani. Mutta miksi ihmeessä tänne nyt kuitenkin pitää tulla lapsellisten ihmisten muistuttamaan, että kyllä se lapsiperhekin on oikein hyvä asia ja omasta mielestä jopa parempi tai vähintään kertomaan, että minä kyllä hyväksyn sinun valintasi, vaikka itse tein toisin. Ei tässä kenenkään hyväksyntää haeta.
Lähdetäänkö nyt sitten kuitenkin näin provosoituna tekemään samaa sinne lapsellisten ketjuun?

Edit: tulee semmoinen olo että lapsellisten pitää itselleenkin todistella kuinka ihanaa nyt onkaan kun tehtiin nuo lapset. Tulee jehovan todistajat mieleen tästä julistusvimmasta.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja martza »

Lolita kirjoitti: ..
Onko lapsia suhteessa vai ei+
Se on ainakin mulle ihan sama. Itse olen elännyt kummankin tyyppisessä suhteessa ja niissä molemmissa on omat hyvät puolensa. En ole kirjoittanut, että jompi kumpi olisi parempi. Elämän sisältö on vain lapsisuhteissa hiukan erillainen. Tämän sanon pitkästä kokemuksesta.
On onnellisia lapsiperheitä ja onnettomia lapsiperheitä. Samoin kuin on onnettomia ja onnellisia lapsettomia suhteita.
Jokainen valitsee itselleen parhaimman elämän tavan. Erikseen on taas asia, jos haluaa lapsia eikä niiden hankinnassa ole onnistunut. Se olisi oman aiheen paikka erikseen.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
pertzi

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja pertzi »

Gina kirjoitti: Edit: tulee semmoinen olo että lapsellisten pitää itselleenkin todistella kuinka ihanaa nyt onkaan kun tehtiin nuo lapset. Tulee jehovan todistajat mieleen tästä julistusvimmasta.
Minulla ei ole omia lapsia mutta omakohtaista tietoa on. Kaikki kommenttini ovat olleet loogisia ja objektiivisia. Minä en saarnaa enkä mene henkilökohtaisuuksiin. Kaikki sellaiset tulkinnat ovat tulkitsijan omia.

p.
Mida

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Mida »

Gina kirjoitti: Ei vaan tarkoitan sitä että ainakin minulle on usein hehkutettu lasten ihanuutta ja "etkö nyt sinäkin? kyllä se sullekin vielä tulee, vauvat antaa niin paljon ja blaa blaa blaa"

Se on ärsyttävää.
Sano niille ihan suoraan ettei sulle tarvi tollasta selittää. Mistäs ne tietäis, että just susta se on tosi ärsyttävää, ku joku toinen taas saattaa tuolla samalla lässynläällä innostua asiasta.
Pitäiskö munkin taivastella niille lapsellisille että "voi kauhea kun menitte tuon tekemään, kylläpä se nyt rajoittaa teidän elämää, ja kyllähän siitä on niin kauheasti huolta ja nyt te ette voi tehdä sitä tätä ja tuota, blaa blaa blaa"

Otappa ite silmä käteen niin tajuat mun pointin.
Ilmeisesti sittenkin sua vitutti tää lapsellisissa havaitsemasi kaksinaismoralistisuus eikä kyseessä ollutkaan kuvitelma siitä, että kaikki hyväksyisivät lapsellisen elämän tuputtamisen ja lapsettoman tuputtaminen olis aina kaikkien miälestä yäk. Niinku eka viestis sano.

Onks se ymmärtämättömyyren syy susta aina lukijassa kokonas?
pertzi

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja pertzi »

martza kirjoitti: Onko lapsia suhteessa vai ei+
Se on ainakin mulle ihan sama. Itse olen elännyt kummankin tyyppisessä suhteessa ja niissä molemmissa on omat hyvät puolensa. En ole kirjoittanut, että jompi kumpi olisi parempi. Elämän sisältö on vain lapsisuhteissa hiukan erillainen. Tämän sanon pitkästä kokemuksesta.
On onnellisia lapsiperheitä ja onnettomia lapsiperheitä. Samoin kuin on onnettomia ja onnellisia lapsettomia suhteita.
Jokainen valitsee itselleen parhaimman elämän tavan. Erikseen on taas asia, jos haluaa lapsia eikä niiden hankinnassa ole onnistunut. Se olisi oman aiheen paikka erikseen.
Olenpa kerrankin sanasta sanaan samaa mieltä.

Jostain syystä jotkut ottavat esittämäsi tyyppiset kommentit hyökkäyksinä omaa elämäntapaa vastaan. Siitä ei tietenkään ole kysymys, vaan siitä, että rikas elämä on mahdollista kummalla tavalla tahansa.

Minun osaltani keskustelu tässä ketjussa jää tähän.

p.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja martza »

pertzi kirjoitti: Jostain syystä jotkut ottavat esittämäsi tyyppiset kommentit hyökkäyksinä omaa elämäntapaa vastaan. Siitä ei tietenkään ole kysymys, vaan siitä, että rikas elämä on mahdollista kummalla tavalla tahansa.
Joo. Olen ihan samaa mieltä. Täällä pitää olla todella tarkka kirjoitustensa suhteen, että ymmärtävät ne oikein. Välillä tuntuu, että osa haluaa tarkoitushakuisesti ymmärtää väärin. :wink:

Rikas elämä on mahdollista todellakin kummallakin tavalla ja kumpikaan ei ole toistaan parempi.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Nowaysis

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Nowaysis »

No juuh, voisin vastata että koska olen jo yhden kerran tämän lapsirumban kokenut, tiedän mitä se pahimmillaan ja ihanimmillaan voi olla. Kroonista unideprivaatiota lähemmäksi helvettiä en ole toistaiseksi päässyt, enkä suoraan sanoen välittäisikään. Tähän vielä jatkuvasti duunissa/reissussa oleva aviomies niin voitte kuvitella kuinka paljon lapsen ensimmäisestä vuodesta muistaa. Ehkä parempi niin ;)

Voisin hyvin viettää loppuelämäni mahdollisen tulevan partnerini kanssa aikuisten asioista nauttien, sukellellen ja siemaillen drinksuja Hollannin antilleilla. Olen hieman kyyninen sen suhteen ettei kokemani pullan- ynnä pukluntuoksuinen vauva-aika ILMAN miehen apua tulisi toistumaan. Siperia opettaa, mussukat!
Gina

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Gina »

Vaola kirjoitti:
Gina kirjoitti:Jännä muuten kuinka lapsettomuuden valinneelle on ihan ok paukauttaa päin naamaa kuinka paljon hän menettää kun ei tee lapsia. Jos mä samaan tyyliin kauhistelisin lapsellisille kuinka paljon he menettävät niin tyhmänä ja epäkohteliaanahan sitä pidettäisiin.
No ei se kyllä mulle ainakaan ole ok. Mun mielestä ihan yhtä tyhmää ja epäkohteliasta kumminkin päin. Noin yleensä ottaen kaikki omien valintojen jatkuva muiden yläpuolelle nostaminen on ärsyttävää.
:doh: No just sitä mä tässä olen ilmeisen huonolla menestyksellä yrittänyt sanoa... Yleensä vain minusta tuntuu että lapsettomuuden kyseenalaistaminen on ihmisistä hyväksyttävämpää kuin lapsellisuuden.
Gina

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Gina »

Vaola kirjoitti: No tajusin kyllä mitä sä yritit sanoa, mutta kun totesit ihmisten tuntuvan olevan yleensä tuollaista mieltä, niin tuli vain fiilis kompata ja todeta etten MINÄ ainakaan ole sitä mieltä, koska se on väärin. Ikävää jos tämä aiheutti harmaita.

Mutta kuten sanottu: "...tietää omasta puolestaan."
Juu :) Sori, tämä aihe alkaa oleen mulle jo hieman herkkä noin niinkuin provoontumisen kannalta....

Onneksi mulla ei nykyisellään ole miestä joten "milloin te menette naimisiin" "milloin teille tulee lapsia" on vaihtunut pikemmin "no jokos sulla on joku kaveri?"
Aito_Johanna

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Gina kirjoitti:
Onneksi mulla ei nykyisellään ole miestä joten "milloin te menette naimisiin" "milloin teille tulee lapsia" on vaihtunut pikemmin "no jokos sulla on joku kaveri?"
Argh, sekö muka onni? Jos jotain itsellisessä elämässä vihaan, niin naapurinmummojen ja sukulaistätien "no jokos sulla on joku kaveri?"-kysymyksiä. Välttelen tiettyjä tätikultia ihan tämän takia. :maanantai:
Vastaa Viestiin