Miksi et halua lapsia?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja martza »

ninnithequeen kirjoitti: Tarkemmin kun pohtii, niin kyllähän se noin taitaa olla. Tosin parisuhdejutuista on kivempi jutella toiselle parisuhteessa olevalle, ja lapsista on kivempi jutella sellaisen kanssa, jolla myös on lapsia. Toki jaarittelen ukosta ja lapsestani kaikille, mutta kun...öh...ne nyt ovat nykyään se elämän sisältö ja tärkein asia.
Ymmärtäkää meitä!!!
Komppaan. JIPPIII.. :komp: :komp:
Kukaan muu ei ymmärrä paremmin lapsiperheiden juttuja kuin ne joilla on omat lapset. Kyllä sitä varmaan näkee ja kuulee kaikenlaista ympäriltä, mutta kuitenkin tuo oma kokemus lasten kanssa olemisesta, on se kaikkein tärkein.
Kunnioitan ihmisiä, jotka uskaltavat sanoa, että eivät halua lapsia sen takia, että eivät ole kypsiä vielä vanhemmiksi tai sopivaa puoliskoa ei ole löytynyt tai jonku muun pätevän syyn takia. Yhtä lailla parisuhde on yhtä rikasta, onko lapsia tai ei. Lapset tuovat kylläkin parisuhteeseen tietynlaisen syvyyden, mitä eivät lapsettomat parisuhteet voi ikinä kokea.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Mida

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Mida »

WanhaPervo kirjoitti: Näinhän se on, että kaikki ihmisten vapaaehtoiset teot ovat pohjimmiltaan itsekkäitä. Tottakai lapset hankitaan omia tarpeita tyydyttämään.
Eikä tämäkään ole nähdäkseni huono asia (joissakin tapauksissa kyllä). Enkä sano sillä, että sinä olisit tätä mieltä välttämättä vaan noin yleisesti.

Jos lapsien tekemiselle ei olisi mitään tarvetta ja noita silti maailmaan pukkaisi, niin voisi hyvinkin käydä niin, että ne lapset olisivatkin iso riesa loppuelämän. Että hittoako noita piti mun elämään tulla. En niitä pyytäny, enkä tartte.

Eli jos tätäkään itsekkyyden lajia ei olisi, eipä varmaankaan olisi paljon lapsiakaan. Ihan vaan ajatuksena niille, jotka mieltävät itsekkyyden automaattisesti pahaksi asiaksi.
Hebuli

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

martza kirjoitti:Kunnioitan ihmisiä, jotka uskaltavat sanoa, että eivät halua lapsia sen takia, että eivät ole kypsiä vielä vanhemmiksi tai sopivaa puoliskoa ei ole löytynyt tai jonku muun pätevän syyn takia. Yhtä lailla parisuhde on yhtä rikasta, onko lapsia tai ei. Lapset tuovat kylläkin parisuhteeseen tietynlaisen syvyyden, mitä eivät lapsettomat parisuhteet voi ikinä kokea.
Sori että lainasin koko tuon osuuden, mutta tuon on pakko olla provo. Jään odottamaan ketkä tarttuvat täkyyn.
Hebuli

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Mida kirjoitti:Eli jos tätäkään itsekkyyden lajia ei olisi, eipä varmaankaan olisi paljon lapsiakaan. Ihan vaan ajatuksena niille, jotka mieltävät itsekkyyden automaattisesti pahaksi asiaksi.
Seuraavaksi voidaankin aloittaa ikuisuuskeskustelu siitä, onko lapsien ja yleensäkään ihmisten olemassaolo hyvä vai huono asia. Millainen maailma olisi ilman ihmisiä? Ei kasvihuoneilmiötä, otsoniaukkoja yms.?

Jos kaikki ihmiset lopettaisivat lisääntymisen nyt, viimeistään sadassa vuodessa koko maapallo olisi human-free. Ajatella, pääni räjähti juuri. Tästä voisi tulla kokonaan uusi uskonto.
Viimeksi muokannut Hebuli, 22.11.2005 13:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mida

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Mida »

Hebuli kirjoitti:
Mida kirjoitti:Eli jos tätäkään itsekkyyden lajia ei olisi, eipä varmaankaan olisi paljon lapsiakaan. Ihan vaan ajatuksena niille, jotka mieltävät itsekkyyden automaattisesti pahaksi asiaksi.
Seuraavaksi voidaankin aloittaa ikuisuuskeskustelu siitä, onko lapsien ja yleensäkään ihmisten olemassaolo hyvä vain huono asia. Millainen maailma olisi ilman ihmisiä? Ei kasvihuoneilmiötä, otsoniaukkoja yms.?
Nii, lahdataan kaikki.
Hebuli

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Mida kirjoitti:Nii, lahdataan kaikki.
Ei jaksa. Ollaan vaan ihan hissukseen ja laiskoina lisääntymättä, niin sadassa vuodessa muut eläimet saavat vallattua takaisin ihmisten heiltä valtaamat alueet.
Mida

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Mida »

Hebuli kirjoitti:
Ollaan vaan ihan hissukseen ja laiskoina lisääntymättä
Juu kettuil vaa. *kasvattaa mahaa*
Hebuli

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Mida kirjoitti:*kasvattaa mahaa*
Okei menköön tällä kertaa, mutta antaa olla vika kerta? :P
Mida

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Mida »

Hebuli kirjoitti:
Okei menköön tällä kertaa, mutta antaa olla vika kerta? :P
*toteaa hymiöpuutteen*

kielennäyttöhymiö + ääniefekti
WanhaPervo

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Hebuli kirjoitti:
Mida kirjoitti:Nii, lahdataan kaikki.
Ei jaksa. Ollaan vaan ihan hissukseen ja laiskoina lisääntymättä, niin sadassa vuodessa muut eläimet saavat vallattua takaisin ihmisten heiltä valtaamat alueet.
Tuo lisääntyminenkin on miehelle niin vaivatonta. Ei tarvi kuin vähän aikaa maata paikoillaan, niin homma on siinä.
Gina

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Gina »

Hebuli kirjoitti:
martza kirjoitti:Kunnioitan ihmisiä, jotka uskaltavat sanoa, että eivät halua lapsia sen takia, että eivät ole kypsiä vielä vanhemmiksi tai sopivaa puoliskoa ei ole löytynyt tai jonku muun pätevän syyn takia. Yhtä lailla parisuhde on yhtä rikasta, onko lapsia tai ei. Lapset tuovat kylläkin parisuhteeseen tietynlaisen syvyyden, mitä eivät lapsettomat parisuhteet voi ikinä kokea.
Sori että lainasin koko tuon osuuden, mutta tuon on pakko olla provo. Jään odottamaan ketkä tarttuvat täkyyn.
No minäpä tartun kun ei ole muutakaan hommaa ;)

Miksi pitää olla pätevä syy olla tekemättä niitä sinappikoneita? Eikö "minä en halua" ole pätevä syy? Miten määritellään kypsyys vanhemmaksi?

Tuo viimenen lause nyt oli ihan tuubaa, en edes tartu siihen.
Hebuli

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

WanhaPervo kirjoitti:Tuo lisääntyminenkin on miehelle niin vaivatonta. Ei tarvi kuin vähän aikaa maata paikoillaan, niin homma on siinä.
Eli tästäkään ei voida syyttää miehiä? "Minua ei voi syyttää mistään kun en ole mitään tehnytkään."
WanhaPervo

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Hebuli kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti:Tuo lisääntyminenkin on miehelle niin vaivatonta. Ei tarvi kuin vähän aikaa maata paikoillaan, niin homma on siinä.
Eli tästäkään ei voida syyttää miehiä? "Minua ei voi syyttää mistään kun en ole mitään tehnytkään."
No hei, kenen puolella sä oot?
Hebuli

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Ei se ollut sarkastinen kysymys vaikka ehkä vaikutti siltä jälkikäteen. Ylikansoituksesta ei voi syyttää meitä miehiä, eihän?
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja martza »

Gina kirjoitti: Miksi pitää olla pätevä syy olla tekemättä niitä sinappikoneita? Eikö "minä en halua" ole pätevä syy? Miten määritellään kypsyys vanhemmaksi?

Tuo viimenen lause nyt oli ihan tuubaa, en edes tartu siihen.
Tämäkin on hyvä syy, "minä en halua". Totta kai tämänkin syyn takana on jokin syy. Miksi et halua lapsia?

Minun käsitykseni kypsästä vanhemmuudesta on, kun vanhemmat tuntevat olevansa kykeneviä hoitamaan ja ottamaan vastuun lapsestaan ja haluavat sitä koko sydämestään.

Mitä viimeiseen lauseeseeni tulee, mielestäni, esim. Naisen raskauden, pystyy kokemaan vain raskaana ollut Nainen. Ei lapseton. On aika ihmoollinen ihminen , jos pystyy tuntemaan raskauden fiilikset ja siihen liittyvät moninaiset tunteet, ilman, että on ollut itse raskaana. :wink:

Samoin kuin hoitaa omia lapsiaan niiden syntämästä saakka kokopäivätoimisesti kuin se, että katsoa vierestä ystäviensä lastenhoitoja ja muita lasten hoitoon ja kasvatukseen liityviä juttuja tai osallistua niihin osapäivätoimisesti.
Kyllä on eri asia kokea itse nämä asiat henk.kohtaisesti kuin katsoa ja kuulla vierestä lapsiperheiden juttuja.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Gina

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Gina »

martza kirjoitti: Miksi et halua lapsia?
Gina kirjoitti:En pidä lapsista. Ajatuskin tekijästä joka rajoittaisi elämääni noin paljon saa minut ahdistumaan syvästi.
martza kirjoitti: Mitä viimeiseen lauseeseeni tulee, mielestäni, esim. Naisen raskauden, pystyy kokemaan vain raskaana ollut Nainen. Ei lapseton. On aika ihmoollinen ihminen , jos pystyy tuntemaan raskauden fiilikset ja siihen liittyvät moninaiset tunteet, ilman, että on ollut itse raskaana. :wink:

Kyllä on eri asia kokea itse nämä asiat henk.kohtaisesti kuin katsoa ja kuulla vierestä lapsiperheiden juttuja.
Mutta jos ei edes halua kokea kyseisiä asioita ja ne tuntuvat sivusta nähtynäkin ahdistavalta? Ethän säkään voi tietää kokematta miltä minusta tuntuu kun onnistun ratsastuksessa, kuinka moninainen ja upea tunne se on vuosikausien harjoittelun jälkeen.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja martza »

Gina kirjoitti: Mutta jos ei edes halua kokea kyseisiä asioita ja ne tuntuvat sivusta nähtynäkin ahdistavalta? Ethän säkään voi tietää kokematta miltä minusta tuntuu kun onnistun ratsastuksessa, kuinka moninainen ja upea tunne se on vuosikausien harjoittelun jälkeen.
Olen ihan samaa mieltä kanssasi. En voi kokea ns. ratsastuksen huumaa konkreettisesti, kun en itse ratsasta. Ei ole sama katsoa vierestä ratsastusta kuin itse olla hevosen selässä. Tätä samaa asiaahan minä viimeisessä lauseessa tarkoitin.
"Lapset tuovat kylläkin parisuhteeseen tietynlaisen syvyyden, mitä eivät lapsettomat parisuhteet voi ikinä kokea."
Elikkä lapsiperheet kokevat sellaista mitä lapsettomat pariskunnat eivät voi kokea lasten suhteen.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Gina

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Gina »

martza kirjoitti: "Lapset tuovat kylläkin parisuhteeseen tietynlaisen syvyyden, mitä eivät lapsettomat parisuhteet voi ikinä kokea."
Elikkä lapsiperheet kokevat sellaista mitä lapsettomat pariskunnat eivät voi kokea lasten suhteen.
Ok, samaa mieltä. Lapsettomat pariskunnat eivät vain välttämättä kyseistä syvyyttä haluakaan kokea, tai eivät kokisi sitä hyvänä asiana.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja martza »

Gina kirjoitti: Ok, samaa mieltä. Lapsettomat pariskunnat eivät vain välttämättä kyseistä syvyyttä haluakaan kokea, tai eivät kokisi sitä hyvänä asiana
Aivan, eivätkä kaikki halua tuntea ratsastuksen fiiliksiä.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

martza kirjoitti:"Lapset tuovat kylläkin parisuhteeseen tietynlaisen syvyyden, mitä eivät lapsettomat parisuhteet voi ikinä kokea."
Elikkä lapsiperheet kokevat sellaista mitä lapsettomat pariskunnat eivät voi kokea lasten suhteen.
Yhdyn kyllä tähän, mutta myös lapsettomat pariskunnat kokevat suhteessaan sellaista syvyyttä, mitä lapselliset eivät voi kokea. Peli on oikeastaan tasan, siitä sitten vaan valitaan kumpi on omasta mielestä se parempi. Itse olin todella tyytyväinen lapsettomaan liittooni, joka olisi jäänyt monelta osin vajaaksi, jos meillä olisi ollut lapsia. Lapset tosin olisivat taas tuoneet mukanaan muuta hyvää ja ainutlaatuista.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Gina

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Gina »

martza kirjoitti:
Gina kirjoitti: Ok, samaa mieltä. Lapsettomat pariskunnat eivät vain välttämättä kyseistä syvyyttä haluakaan kokea, tai eivät kokisi sitä hyvänä asiana
Aivan, eivätkä kaikki halua tuntea ratsastuksen fiiliksiä.
No nimenomaan. Siksi mua ärsytti se että olin lukevinani sun tekstistä että lapsellisten parisuhde on jotenkin parempi ja syvempi kuin lapsettomien.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja martza »

Gina kirjoitti: Siksi mua ärsytti se että olin lukevinani sun tekstistä että lapsellisten parisuhde on jotenkin parempi ja syvempi kuin lapsettomien
Tulkitsit väärin kirjoitukseni. En missään nimessä tarkoittanut, että "lapsellisten" parisuhde on parempi kuin lapsettomien.

Tämä ote Lolitan tekstistä kuvaa ehkä paremmin, mitä tarkoitin.
"Lapset tosin olisivat taas tuoneet mukanaan muuta hyvää ja ainutlaatuista"
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
pertzi

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja pertzi »

Lolita kirjoitti:...mutta myös lapsettomat pariskunnat kokevat suhteessaan sellaista syvyyttä, mitä lapselliset eivät voi kokea.
Toisaalta jokainen lapsellinen pariskunta on joskus ollut lapseton (jos lapset ovat omia). Näin ollen lapsellinen pariskunta on jo kokenut sen syvyyden, minkä lapseton suhde antaa. Sen sijaan lapseton pariskunta ei ole kokenut lasten tuomaa syvyyttä.

p.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja martza »

pertzi kirjoitti: Toisaalta jokainen lapsellinen pariskunta on joskus ollut lapseton (jos lapset ovat omia). Näin ollen lapsellinen pariskunta on jo kokenut sen syvyyden, minkä lapseton suhde antaa. Sen sijaan lapseton pariskunta ei ole kokenut lasten tuomaa syvyyttä.
Aivan. Olet täysin oikeassa. :)
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Gina

Re: Miksi et halua lapsia?

Viesti Kirjoittaja Gina »

pertzi kirjoitti:
Lolita kirjoitti:...mutta myös lapsettomat pariskunnat kokevat suhteessaan sellaista syvyyttä, mitä lapselliset eivät voi kokea.
Toisaalta jokainen lapsellinen pariskunta on joskus ollut lapseton (jos lapset ovat omia). Näin ollen lapsellinen pariskunta on jo kokenut sen syvyyden, minkä lapseton suhde antaa. Sen sijaan lapseton pariskunta ei ole kokenut lasten tuomaa syvyyttä.
Ehkä suhde olisi kehittynyt eri suuntaan ja siihen olisi tullut erilaista syvyyttä jos pariskunta ei olisi hankkinut lapsia. Tällöin olisi ollut enemmän aikaa panostaa ja tutustua* siihen toiseen ihmiseen kun elämä ei pyöri niiden lasten ympärillä ja ne eivät olisi siinä automaattisesti yhdistävänä tekijänä.

*ja kyllä, tutustuminen toiseen ihmiseen jatkuu mielestäni koko parisuhteen ajan jotta toista ei tulisi otettua itsestäänselvyytenä johon minun mielestäni lapselliset parit sortuvat helpommin.
Vastaa Viestiin