Kyllä vai ei?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Huivi virka-asussa

kyllä
5
36%
ei
9
64%
 
Ääniä yhteensä: 14

Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kuva

Miltä näyttää? Sallisitko musliminaisen huivin poliisin virka-asuna?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

No miksipä ei, ellei turvallisuussyistä ole vaaraksi itse cottonille.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14914
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jos yhdyssanoja osaamaton ennustajaenkelimies saa olla aasinajaja, miksei mielikuvitusolentoon uskova huivihulda voisi olla poliisi.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ei, koska huivi tuo liian selvästi esiin uskonnon, enkä halua, että virkamies leimautuu liiaksi uskonnon kautta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja elco »

Ei, koska on sukupuolten epätasa-arvon symboli ja koetaan eittämättä provosoivana.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Ei, koska huivi tuo liian selvästi esiin uskonnon, enkä halua, että virkamies leimautuu liiaksi uskonnon kautta.
Näin. Jos uskonto määrittää mihin työhön ei voi sopeutua, niin onko se työn vai uskonnon vika?

Onneksi minä tiedän että Star Trek on totta ja työskentelen ainoastaan niissä työyhteisöissä joissa asianmukainen virkapuku on sallittu. Beam me up, Scotty.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Vaikka muuten suhtaudun myönteisesti musliminaisten huiveihin, niin ei poliisina. Ensimmäisenä tuli työturvallisuus mieleen ja toiseksi poliisin pitää näyttää neutraalilta. Kuten meille ravintolakoulussa (!) opetettiin, töissä ollaan kasvottomina työntekijöinä, ei esittelemässä itseä tai aatteita.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5044
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Laitetaanpa vielä se linkki tuohon, jossa asiaa on käsitelty niin ei olla vain kuvan varassa. Kannattaa lukea.

http://yle.fi/uutiset/voisiko_suomalain ... 1481237582

Poliisi valvoo, että lakeja noudatetaan. Poliisin uskonnollisella suuntauksella ei ole - tai ei pitäisi olla - sen kanssa mitään tekemistä. Minua ehkä arveluttaa myös nuo "uskonto näkyy, apua" -ajatukset. Ne ovat itsessään jo tuomitsevia. Luulen, että jos uskonto saisi vapaammin näkyä katukuvassa (ja myös eri ammateissa toki normaalia järkeä käyttäen), se nimenomaan poistaisi ennakkoluuloja, kun huomataan että "toihan on ihan fiksu, vaikka onkin esim. muslimi".

Mutta toki pitäisi muistaa, että Suomessa se ei toimi, koska yhteydenmukaisuutta (perään)kuulutetaan jopa pöytäliinojen ja ravintoloiden markiisien väreissä.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja saira »

Jäin miettiin, jos poliisilla on risti kaulassa, puututaanko siihen?

Mut siis joo, Kreitsun kanssa samoilla linjoilla. Mä en ymmärrä tätä suomalaisten tapaa tasapäistää kaikki.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

1) Mun mielestäni on erinomaisen hyvä, että mamut työllistyvät, ja sen esteitä täytyy purkaa. Bussia voi aivan ongemitta ajaa turbaani tai huivi päässä, mulla ei ole mitään sitä vastaan.

2)Poliisin virka-asu on asia, josta olen kuitenkin ehkä eri mieltä. Siitä säädetään asetuksella. Jokainen poliisi pukeutuu asetuksen mukaiseen asuun. En osaa sanoa lopullista kantaani tähän.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21360
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Ei, koska huivi tuo liian selvästi esiin uskonnon, enkä halua, että virkamies leimautuu liiaksi uskonnon kautta.
Ketkä ne sitten shariaa jakelee, jos koulutusta ei aloiteta ajoissa?

Minulta ei huiveille. Katotaan asiaa sitten kun siivoojien paikat on täytetty. Veikkaan, että musliminaisen arvovalta mamujen keskuudessa jää alemmaksi kuin vääräuskoisen miehen, joten mitä hyötyä huivipoliiseista edes olisi?
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

saira kirjoitti:Jäin miettiin, jos poliisilla on risti kaulassa, puututaanko siihen?
Tappelussa poliisi ei ainakaan halua pitää kaulassaan kuin tatuoitua ristiä.
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21360
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

saira kirjoitti:Jäin miettiin, jos poliisilla on risti kaulassa, puututaanko siihen?
Jos risti heiluu univormun ulkopuolella, niin luulisin siihen puututtavan. Muslimit saavat vapaasti pitää muhammed-anustappia poliisinpuvun alla.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Myös elcon näkökulma vaikuttaa mielipiteeseeni, pakko myöntää ja seistä alastomana sen seikan kanssa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5044
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Kauheen rajoittunutta ja ahdasmielistä täällä. Kaikki ääripäät ovat perseestä ihan uskonnosta riippumatta eli niin äärimuslimit kuin Päivi Räsänenkin. Mutta harva on ääri - siis niistä muslimeistakaan, vaikka sellaista kuvaa halutaankin luoda ja ylläpitää. Ennakkoluuloiset siat.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Kuulostaa suvaitsevaiselta.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Eikö suojelupoliisi antanut jo esimerkkejä, parhaista poliisityöasennoista vai olivatko ne vain parhaita suojelupoliisityöasentoja? 8)

Parhaat asennot saadaan aikaiseksi ilman poliisiasusteita?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16662
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No tää on taas tällaisia.

Ideaalisti toki ei: ylipäänsä olisi kiva, että ihmiset eivät ottaisi liikaa hölmöjä käytännön määräyksiä uskonnollisesta kontekstista. Ja huivi on vielä jotenkin erityisen ongelmallinen ihan sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta. Edelleen, viranomaisten yleisesti, ja ehkäpä poliisin erityisesti, soisi olevan erityisen pidättyväinen suhteessaan erilaisten jengitunnusten näkyvään käyttöön (ainakin työtehtävissä). Eli ideaalimaailmassa ei.

Reaalimaailmassa asia on kuitenkin eri. Uskonnolliset vähemmistöt ja enemmistöt ovat riesanamme. Ehkä kaikkien etu sitten olisi, että esimerkiksi islamin hölmösti tulkitsevat tahot eivät identifioisi poliisia niin selkeästi toiseksi ja vastapuoleksi, vaan tunnistaisivat poliisin ystäväksi. Ajatuksena siis on, että likaisessa reaalimaailmassa huivi vähän yllättäen lisäisi poliisin neutraalisuutta eikä suinkaan vähentäisi sitä: huivin näkyvän käytön sallivaa poliisia ei oikein voisi enää kokea etnisen enemmistön edustajaksi (ja mahdollisesti vaikka anti-islamilaiseksi), vaan keskeinen jako olisikin toisaalta lakia ja järjestystä kunnioittavien ja toisaalta sitä rikkovien välillä, etnisestä tai uskonnollisesta taustasta huolimatta. Eli reaalimaailmassa kyllä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Haluan, että poliisi on poliisi, joka pamputtaa kaikkia tasapuolisesti ikään, sukupuoleen, rotuun, uskonnolliseen tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta. Eli mielestäni minkäänlaisen aatteen tunnustaminen ei sovi poliisille.

Jos tälle linjalle lähdetään, niin miksei poliisi sais myös kantaa aatteensa mukaista hihamerkkiä

Kuva

ja kait muutkin huivit, kuin musliminaisten ovat sallittuja?

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16662
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:^Haluan, että poliisi on poliisi, joka pamputtaa kaikkia tasapuolisesti ikään, sukupuoleen, rotuun, uskonnolliseen tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta. Eli mielestäni minkäänlaisen aatteen tunnustaminen ei sovi poliisille.
No mähän tuossa ikäänkuin koetin just selvittää, että nykytilanne on se, että tietyissä, esimerkiksi afrikkalais- tai lähi-itäperäisissä islamilaisissa piireissä koetaan (olipa kokemus perusteltu eli ei), että poliisi ei pamputa neutraalisti vaan etnis-uskonnollisten rajanvetojen mukaisesti, ja että tätä korostaa se, että poliisin työpuku on suunniteltu sopimaan eurooppalais-kristilliseen traditioon jopa niin voimakkaasti, että afrikkalais- tai lähi-itäperuiset vaikutteet on erikseen asusta kielletty. Jos huivi sallittaisiin, ja muutenkin mamu-taustaisten osuus poliisissa kasvaisi, tästä kokemuksesta ja asenteesta olisi vaikea pitää kiinni, vaan olisi pakko myöntää, että piru vie se poliisi ei pamputakaan edustamansa etnis-uskonnollisen taustan mukaisesti vaan nimenomaan tasapuolisesti: pamputuksen kriteerinä on häiriköinti, ei etnisyys.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Linjaamasi edellyttäisi, että poliisin nykyinen pukukoodi olisi jotenkin kaukaasialais-kristiillinen. Onko se?

Ps. poliisin virka-asu määrätään yksityiskohtaisesti asetuksella. Siihen ei voi lisätä suomalaiseen kulttuuriperimään kuuluvaa tuulipukua tai urheilusukat-sandaalit yhdistelmää sen kummemmin kuin muslimihuiviakaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16662
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:^Linjaamasi edellyttäisi, että poliisin nykyinen pukukoodi olisi jotenkin kaukaasialais-kristiillinen. Onko se?
Mä koetin just selittää, että ei tällä ole kuitenkaan ihan hirveästi väliä. Relevantimpaa on se, miten asia koetaan (olipa kokemus perusteltu tai ei).

Lisäksi mä haluan sanoa, että noi sun slippery slope -analogiat natseihin ja KKK-supermarketiin ovat minusta typeriä ja tympeitä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja elco »

Onko kukaan tietoinen siitä, että olisiko tämä huivifanaatikko muuten kelpuutettu poliisiksi? Eli jäikö homma kiinni vain siitä huivista vai menikö niin, että poliisiksi ryhtyminen aloitettiin huivista? Miten veikkaankaan jälkimmäistä.

Mielestäni tuollaiselle asialle saisi enemmän tukea kun ensin "ryhtyisi" poliisiksi ja pamputtaisi niin vitusti kaikkia tasapuolisesti ja siinä sivussa kertoisi kuinka kenkkua onkaan, ettei saa pitää huivia.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:slippery slope -analogiat natseihin ja KKK-supermarketiin ovat minusta typeriä ja tympeitä.
Miksi? Minkä takia olisi ok pitää huivia, jolla osoittaa palvovansa pedofiiliä ja olevansa sitä mieltä, että kyseisestä uskonnosta luopuva tulee tappaa, mutta ei huivia, jolla kannattaa K-supermarkettia?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kyllä vai ei?

Viesti Kirjoittaja elco »

urpiainen kirjoitti: Lisäksi mä haluan sanoa, että noi sun slippery slope -analogiat natseihin ja KKK-supermarketiin ovat minusta typeriä ja tympeitä.
Natsianalogiat yleensä ovat.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Vastaa Viestiin