Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Lasketaanko asevelvollisuusikää?

JOO
1
25%
Ei
3
75%
EOS
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 4

Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Kun ei kokoomus saa oppivelvollisuusikää nostettua? Syrjäytymisriskihän kasvaa jos valtio saa järjestettyä jotain päivähoitopaikkaa muorille miehen aluille?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Ei sitä voi laskea, koska Suomi on sitoutunut lapsisotilaattomaan puolustukseen. Ennen vanhaan 17-vuotiaana asepalvelusta suorittaneet vapaaehtoiset olivat tällaisia.
Paras päivä ikinä.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Niin jos lapsentuotanto olisi halpaa niin varmasti lapsisotilaat tulisi kyseeseen?
Suomen lapsituotanto on kallista ja vähäistä verrattuna esim. Afrikkaan jossa ihmisiä kasvatetaan liikaa kun riittää syötäväksi asti?
Viimeksi muokannut Niba, 10.06.2014 11:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vähän ketjun aiheen vierestä; osaako joku sanoa, miksi demareille on sydämen asiana saada oppivelvollisuusikää nostettua?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

James Potkukelkka kirjoitti:Vähän ketjun aiheen vierestä; osaako joku sanoa, miksi demareille on sydämen asiana saada oppivelvollisuusikää nostettua?
Osaisin vastata siihen, miksi Vihreät haluvat poistaa huumeiden käytön laittomuuden.
Paras päivä ikinä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16671
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:Vähän ketjun aiheen vierestä; osaako joku sanoa, miksi demareille on sydämen asiana saada oppivelvollisuusikää nostettua?
No mun kieltämättä hataran käsitykseni mukaan demarien virallinen pääargumentti menee kutakuinkin siten, että aika iso osa vakavimman syrjäytymisuhan alla olevia nuoria siirtyy peruskoulusta hengailemaan tukien varassa aloittamatta minkäänlaisia ammatti- tai muita opintoja. Lisäksi pelkkä peruskoulu ilman mitään muuta tutkintoa ennustaa ymmärtääkseni erittäin luotettavasti hyvinkin lyhyttä työuraa. Oppivelvollisuuden siirtyminen koskemaan vielä yhtä vuotta peruskoulun jälkeen tarkoittaisi, että nämä riskinuoret pääsääntöisesti ainakin aloittaisivat jonkin peruskoulun jälkeisen koulun ja ehkä lähtisivät siten etenemään kohti jonkinlaista ammattitaitoa ja työllistyvyyttä. Pelkkä peruskoulu tarkoittaa persukoulua, voisi joku muotoilla demarikannan.

Kitinä-disclaimer: en yllä ota itse minkäänlaista normatiivista kantaa tähän asiaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Aivan. Mutta eo. ei suoraan selvitä, miksi asia on tärkeä juuri demareille.

Lakiesityksessähän on jatko-opintoihin ohjaaminen uhkasakon avulla. Eikös tällainen keppilinja sosiaaliturvalla loisijoita kohtaan kuuluisi luontevammin Kokoomuksen (ja Vihreiden) keinovalikoimaan?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Eikös urpiainen tuossa jo sanonut, että nykymalli tekee tulevista demareista tulevia persuja, jolloin demareilla toki on motivaatiota yrittää muuttaa nykymallia demarimpaan suuntaan? Työttömistä persuista kunnon duunareita.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16671
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ja voihan se olla, että demareilla ei ole mitään erityistä piiloagendaa, vaan aivan aidosti uskovat asian olevan isänmaan etu! Eikä se keppilinja tuossa muodossa minusta oikein istuisi kokkareillekaan, niillehän yksilön pitää itse kantaa vastuu (myös vanhempien teoista), ja jos koulutus ei maistu, niin ei väkisin, mutta ei sitten tukiakaan. Kokkarien linjahan on pääpiirteissään siinä, että kieltäydytään näkemästä rakenteellista ongelmaa (saati sitten, että mietittäisiin rakenteellisia ratkaisuja!) ja keskitytään vain siihen, mistä yksilö on vastuussa. Ja jos vastuutaan ei kykene kantamaan, niin sitten on ansainnut kohtalonsa. Tavallaan kokoomus korvaa yhteiskunnallisissa asioissa sosiologisen pragmatismin jonkinlaisella individualistisella moralismilla. Mua vieläkin naurattaa se oliko se nyt viime eduskuntavaalien Soinin luonnehdinta kokoomuslaisesta sosiaalipolitiikasta: kohdattaessa syrjäytynyt henkilö, nostetaan peukalo pystyyn ja toivotetaan tsemppiä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: kohdattaessa syrjäytynyt henkilö, nostetaan peukalo pystyyn ja toivotetaan tsemppiä.
:)

Lisäksi lihavien kannattaa laihduttaa!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9423
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Eikä se keppilinja tuossa muodossa minusta oikein istuisi kokkareillekaan, niillehän yksilön pitää itse kantaa vastuu (myös vanhempien teoista), ja jos koulutus ei maistu, niin ei väkisin, mutta ei sitten tukiakaan.
Haluaisin täydentää tulkintaasi sen verran, että mielestäni tähän kokkari-ideologiaan liittyy olennaisena, että ihmisellä pitää olla halutessaan vapaus tehdä myös valintoja jotka ei välttämättä ole oman tai yhteiskunnan edun mukaisia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Sitten pitäisi jonkun luoda ne työpaikat joihin kouluttautua, koska kouluttautuminen ei mitään varten motivoi työtähyljeksivää huonosti.
Jollain ihmeellä jotkut kuitenkin onnistuu..
Viimeksi muokannut Niba, 10.06.2014 12:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Eikä se keppilinja tuossa muodossa minusta oikein istuisi kokkareillekaan, niillehän yksilön pitää itse kantaa vastuu (myös vanhempien teoista), ja jos koulutus ei maistu, niin ei väkisin, mutta ei sitten tukiakaan.
Haluaisin täydentää tulkintaasi sen verran, että mielestäni tähän kokkari-ideologiaan liittyy olennaisena, että ihmisellä pitää olla halutessaan vapaus tehdä myös valintoja jotka ei välttämättä ole oman tai yhteiskunnan edun mukaisia.
Tässä asiassa Kokoomuksessa on uskoakseni aika lailla eriäviä mielipiteitä. Osa kokoomuslaisista on koti-uskonto-isänmaa tyylisiä konservatiiveja, osa arvoliberaaleja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti:Kokkarien linjahan on pääpiirteissään siinä, että kieltäydytään näkemästä rakenteellista ongelmaa (saati sitten, että mietittäisiin rakenteellisia ratkaisuja!) ja keskitytään vain siihen, mistä yksilö on vastuussa.
Eikös vastaavasti vasemmiston linja ole se, että yksilö ei vastaa mistään, vaan vika on aina rakenteissa? Jos Jarpelle ei duuni maistu, niin selvitetään tarvetta aikuistyöllistymisen tukiprojektille.

Olen muuten vahvasti eri mieltä tuosta heitostasi. Minun mielestäni asioiden siirtäminen markkinoiden hoidettavaksi on nimenomaan rakenteiden kehittämistä. Yleisesti uusien markkinoiden synnyttäminen vaatii nimenomaan poliittisia päätöksiä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16671
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Kokkarien linjahan on pääpiirteissään siinä, että kieltäydytään näkemästä rakenteellista ongelmaa (saati sitten, että mietittäisiin rakenteellisia ratkaisuja!) ja keskitytään vain siihen, mistä yksilö on vastuussa.
Eikös vastaavasti vasemmiston linja ole se, että yksilö ei vastaa mistään, vaan vika on aina rakenteissa? Jos Jarpelle ei duuni maistu, niin selvitetään tarvetta aikuistyöllistymisen tukiprojektille.
Ehkä osin noin, mutta toisaalta kyllä vasemmiston akilleen kantapään tässä kontekstissa voi myöskin sanallistaa sen suuntaisesti, että myös heillä on kroonisia vaikeuksia nähdä tiettyjä rakenteellisia ongelmia yhteiskunnassa, mutta eri kohdissa kuin kokkareilla: tietyt tukirakenteiksi tarkoitetut systeemit saattavat nykyään itse asiassa olla aika keskeisessä roolissa tuottamasa yksilöiden laitostumista ja kyvyttömyyttä kantaa itse vastuuta asioistaan. Siis sen sijaan, että tukevat niitä, jotka eivät itse kykene, ohjaavat kykenevätkin tukirakenteen varaan syöden kyvykkyyttä. Vähän samasta asiasta on toki kyse kuin sinunkin havainnossasi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12358
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: Lisäksi pelkkä peruskoulu ilman mitään muuta tutkintoa ennustaa ymmärtääkseni erittäin luotettavasti hyvinkin lyhyttä työuraa.
Ei peruskoulu + lukio anna myös oikein validiteettia juuri mihinkään. En tiedä toimittajista, ennenhän he olivat tyypillisesti joko ylioppilaita tai yliopisto-opintonsa keskeyttäneitä ylioppilaita.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16671
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti:Ja voihan se olla, että demareilla ei ole mitään erityistä piiloagendaa, vaan aivan aidosti uskovat asian olevan isänmaan etu!
Olisivatko demarit näin pyyteettömiä: http://blog.hse-econ.fi/?p=6218#more-6218
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Tuon luettuani aloin kannattamaan asiaa. Aiemmin kantani on kait ollut 50-60. Perheeni toki tästä hyötyisi, koska em. uudistus ehtisi voimaan ennen kuin nuorimmainen menisi lukioon.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 22.08.2014 9:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16671
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:^Tuon luettuaan aloin kannattamaan asiaa.
Tuon luettuasi! Siinähän vain sanotaan pidemmin ja pikäpiimäisemmin sama, jonka muotoilin ensimmäisessä viestissäni tähän ketjuun! Muuta mielipidettäsi minun kirjoitusteni perusteella, ei jonkun puolivillaisen taloustieteilijän! :kele:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:^Tuon luettuaan aloin kannattamaan asiaa.
Tuon luettuasi! Siinähän vain sanotaan pidemmin ja pikäpiimäisemmin sama, jonka muotoilin ensimmäisessä viestissäni tähän ketjuun! Muuta mielipidettäsi minun kirjoitusteni perusteella, ei jonkun puolivillaisen taloustieteilijän! :kele:
:pliis:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

Ehkä 1/4-villaisena taloustieteilijänä olisi mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon lisäkoulutuksesta saatu rajahyöty muuttuu jo lusittujen oppivuosien funktiona. Ilmeinen hypoteesini on, että pari vuotta peruskoulua käyneelle yksi lisävuosi vähentää hunningolle päätymisen riskiä enemmän kuin vaikkapa yhdeksän vuotta pulpettiin nojailleelle. Tällä voi olla suurikin merkitys sen suhteen, kuinka relevantteja tutkimustulokset ovat kotimaisen pakkokouluttautumisen kannalta. En tiedä, onko asiaan otettu kantaa viitatuissa lähteissä, ihan niin syvällisesti en jaksanut asiaan perehtyä. Referoi, Urpiainen!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Pitäisikö asevelvollisuusikää laskea?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti:Ja voihan se olla, että demareilla ei ole mitään erityistä piiloagendaa, vaan aivan aidosti uskovat asian olevan isänmaan etu!
Demareiden agenda on tässä ihan kristallinkirkas: Ei se ole paperikoneen hoitajan tehtävä elättää räkänokka liimanhaistajaa. Demarien elämäntehtävä on optimoida perusduunarien elintasoa, ml. odotettavissa olevat ansiosidonnaiset jaksot. Jos nuori ei koskaan mene ammattikouluun, eikä töihin, niin hän ei koskaan tule kuulumaan SAK:hon ja sitä rataa.

Kannatan kaikkia malleja, joissa nuori joutuu hieman poistumaan tutusta elinpiiristään aikuistumisen kohdalla. Jos amikseen on pakko mennä naapuripitäjään, niin ehkä siinä saa katkaistua napanuoran oman kylän idiootteihin.

Huomasin hiljattain erään luokallani olleen peruskoulukusipään päätyneen ihan ok uralle. Vituttihan tuon näkeminen linkedinissa, mutta toisaalta, eipähän ole meikäläisen elätettävänä.
Vastaa Viestiin