Kohti eduskuntavaaleja 2015

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Äänestän?

En.
3
18%
Kepua.
1
6%
Kokkareita.
4
24%
Demareita.
2
12%
Persuja.
1
6%
Vihreitä.
4
24%
Vassareita.
0
Ei ääniä
Ruotsalaisia.
0
Ei ääniä
Krisuja.
0
Ei ääniä
Jotain vielä hörhömpiä.
2
12%
 
Ääniä yhteensä: 17

Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9396
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mä perustan veikkaukseni siihen, kuinka tyytyväinen kokoomus on keskustan ohjelmaan, jonka perusteella voisi olettaa puolueiden löytävän helposti yhteisen sävelen hallitusneuvotteluissa. Toisaalta siihen, että nykyisen hallituksen paskahalvaus näyttää johtuvan siitä, että demarit haluaa ratkaista julkisen vajeen veroja korottamalla ja kokoomus menoja leikkaamalla. Lisäksi kokoomus pyrkii parantamaan talouden aktiivisuutta veronlaskuilla. Näistä kokoomuksen linja on mielestäni lähempänä sitä vaikutelmaa minkä keskustan linjasta olen saanut. En jaksa uskoa, että punamulta saisi sen enempää aikaan kuin kataisen sateenkaari. Osittain ennustus on siis myös toiveajattelua, koska en usko suomen talouden kestävän enää kolmatta hallitusta joka ei tee mitään sopeutuakseen talouden rakennemuutokseen.

Rkp nyt oli vaan mukana, koska sille tunnetusti kelpaa kaikki, mutta persujen osallistuessa hallitukseen ei neljännelle puolueelle välttämättä ole tarvetta. Jos rkp ei ole mukana, niin urpiaisen analyysi sen puuttumiselle lienee uskottava.

EDIT: Toisaalta mun hallitus veikkaus viime vaalien jälkeen meni totaalisen pieleen, kun annoin liikaa painoarvoa kotimaan taloudelle päätöksen teossa, joten sama voi toistua jälleen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12348
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Myös Frederik on ehdokkaana. (Ps)
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23462
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Ei ole.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23462
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Anteeksi, mutta?
Suvinen kirjoitti:...vihreiden(!)...puolueohjelma realistiselta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12348
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Bluntly kirjoitti:^ Ei ole.
Kyllä se on ainakin a i k e i s s a asettua ehdolle. Reetu, siis. Eikö kansanedustajille voisi asettaa edes jotain pätevyysvaatimuksia? Eduskunta kun päättää Suomen tärkeimmistä asioista. Siellä on paljon populaa jota mikään suuri tai keskisuuri firma ei kelpuuttaisi edes keskijohtoon.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23462
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Unissani luin lauseestasi, että olisi aikaissa asettua persujen ehdokkaaksi. Ja tätähän hän ei aio tehdä. Tosin kun tavasin lauseen kielioppia uudemman kerran niin en tiedä mikä oli ulosannin tarkoitus.

Ja et usko minkälaista porukkaa on suurten ja keskisuurten firmojen keskijohdossa. Hyvävelijärjestelmä riittää mainiosti jo noille paikoille ilman mitään mainittavia osaamisvaatimuksia.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14902
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti:Ja et usko minkälaista porukkaa on suurten ja keskisuurten firmojen keskijohdossa. Hyvävelijärjestelmä riittää mainiosti jo noille paikoille ilman mitään mainittavia osaamisvaatimuksia.
Kysehän ei ole tosiaan mitenkään poikkeuksellisesta osaamisesta, vaan siitä mikä on henkilön käsitys omasta osaamisestaan. Riittävän röyhkeä ja omiin kykyihinsä uskova kaveri menee helpommin eteenpäin riippumatta siitä onko usko poikkeukselliseen osaamiseen perusteltua vai ei.
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12348
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Bluntly kirjoitti:Unissani luin lauseestasi, että olisi aikaissa asettua persujen ehdokkaaksi. Ja tätähän hän ei aio tehdä. Tosin kun tavasin lauseen kielioppia uudemman kerran niin en tiedä mikä oli ulosannin tarkoitus.

Ja et usko minkälaista porukkaa on suurten ja keskisuurten firmojen keskijohdossa. Hyvävelijärjestelmä riittää mainiosti jo noille paikoille ilman mitään mainittavia osaamisvaatimuksia.
Okei, sain väärää tietoa. Kokoomus kelpaisi tiettävästi Frederikille. Muutos 2011 haluaisi hänet listoilleen.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12348
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Frederikin vaatimus "Lisää sananvapautta toimittajille" on outo. Suomihan on sanan-ja lehdistönvapauden kärkimaa. :wink:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23462
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja prosessi »

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21317
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Eipä yllättänyt:
http://www.libera.fi/libera-uusi/testi/ ... 867230ecd/

Tuo siis siitä huolimatta, että olen varovaisen sallivalla kannalla yritystukien ja valtion tulonsiirtojen suhteen.
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Testi on itse asiassa outo. 7. ja 10. olivat minulla ainoat, joissa oli peukalo alas, eli en ollut lakauttamassa yritys- enkä sosiaalitukia (vaikka toki olisin muuttamassa niiden muotoa järkevämmiksi), eikä testi silti laskenut minua ollenkaan liberaaliksi tai arvoliberaaliksi sosialistiksi. Ilmeisesti testin mielestä vastaukseni ovat täysin arvoneutraaleja poliittisesti, mitä ne eivät kyllä todellisuudessa ole.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21317
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ you are doing it wrong...

Testi on siis ihan paskasti suunniteltu ja ne peukut eivät ole se äänestystapa, vaan se slider niistä vasemmalle, joka ei kaikilla selaimilla toimi.
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Ok, selittää homman. Ei näkynyt minulla mitään slidereita. Ilmankos tulos oli outo.

Edit: Eikä näköjään näy minun koneeni IE:lläkään, eikä tässä Firefoxin lisäksi sitten muita selaimia olekaan. Peukaloiden yläpuolella molemmissa on otsikko "Valitse vastauksesi", vieressä "kommentoi kysymystä", mutta alla pelkät peukalot joista valita. Adblock tai Ghostery varmaan sotkee.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9396
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti:^ you are doing it wrong...

Testi on siis ihan paskasti suunniteltu ja ne peukut eivät ole se äänestystapa, vaan se slider niistä vasemmalle, joka ei kaikilla selaimilla toimi.
Tämä selittääkin paljon. En enää ihmettele miksi testi sijoitti minut tukevasti keskelle ruutua.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja prosessi »

No niin, ehjällä testillä tulos oli se mitä oletinkin:
Liitteet
PC.png
PC.png (100.22 KiB) Katsottu 747 kertaa
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja elco »

Aika liberaali: http://www.libera.fi/libera-uusi/testi/ ... d20bd82e7/

Kertoo taas kyllä jengin kyvykkyydestä omaa karua kieltään, jos tästä testistä saa origokeskustalaisen tuloksen ymmärtämättä, että hei siinähän on tai pitäisi olla slidereita.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4286
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja Bhven »

[VA-tiedotus] Vihreät ehdokkaat kaataisivat jumalanpilkkalain


Vihreän liiton kansanedustajaehdokkaista 56 kannattaa jumalanpilkkalain kumoamista, vain 2 säilyttäisi lain. Perussuomalaisista nykylain kannalla on niukka enemmistö, 24 vastaan 20.

Ääripäät kysymyksessä ovat Kristillisdemokraatit ja Vasemmistoliitto. KD:n ehdokkaat kannattavat nykylakia luvuin 35 vastaan 2, Vasemmistoliitossa taas kannattajia on vain yksi ja 39 haluaa kumota lain.

Tiedot käyvät ilmi uskonnonvapaus.fi-sivuston vaalikoneesta, joka avautuu helmikuun lopussa. Muiden puolueiden ehdokkaita on toistaiseksi vastannut alle 30.

- Odotin perussuomalaisilta vahvempaa tukea sananvapaudelle, toteaa sivuston taustalla olevan Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtaja Petri Karisma. Itse SDP:n ehdokkaana oleva Karisma kertoo kannattavansa jumalanpilkkalain kumoamista.

Kanta kätilön oikeuteen kieltäytyä abortin tekemisestä jakaa sekä puolueita että ehdokkaita puolueiden sisällä. Perussuomalaisten ehdokkaista 13 ei antaisi oikeutta kieltäytyä, 31 taas sallisi sen. Vihreistä päinvastoin 45 pitää abortin tekoa osana virkavelvollisuuksia, 10 sallisi kieltäytymisen.

Vapaa-ajattelijain liitto ry

Tiedote14.2.2015
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja prosessi »

elco kirjoitti:Aika liberaali: http://www.libera.fi/libera-uusi/testi/ ... d20bd82e7/

Kertoo taas kyllä jengin kyvykkyydestä omaa karua kieltään, jos tästä testistä saa origokeskustalaisen tuloksen ymmärtämättä, että hei siinähän on tai pitäisi olla slidereita.
Kun alkuperäisessä testissä http://www.theadvocates.org/quiz/quiz.php ei ole mitään slidereitä, vaan kantaa on otettava joko puolesta tai vastaan, lisäksi ilman Liberan laimennusfraaseja, ei sliderien puute ole mitenkään itsestään selvä. Etenkään kun huomioi miltä sivu näyttää ilman slidereita peukkuihin osoittavine nuolineen, ja ainoa viite slidereihin on pieni kuva otsikossa. Itse kyseenalaistin tulokseni lähinnä siksi, että minua jäi häiritsemään miten helppoa kysymyksiin oli vastata kannattaen, eli kysymykset itsessään on muokattu saamaan ihmiset vaikuttamaan liberaalimmalta kuin ovatkaan ja pitämään liberalismia parempana aatteena kuin se ehkä onkaan. Kun sitten poikkesin toivotusta linjasta vain kahdella vastauksella, ei tuloksen olisi pitänyt olla keskellä (eikä oikeasti ollutkaan tarkastuslaskennassa). Tosin alkuperäisen testin kysymysmuotoilujen mukaan tipun kyllä vasemmistoliberaalin puolelle.
Liitteet
sivu.png
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16629
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Nopeasti napsutellen tulos on tällainen: http://www.libera.fi/libera-uusi/testi/ ... 6488abeeb/, eli hyvin maltillista, siinä keskustan ja arvoliberaalin sosialistin välillä olevaa statusta pukkaa, kaukana kuitenkin konservatiivisesta porukasta. Viiteryhmä on osin jees, siis vihreät ja edistyksen merkki, mutta Anna Kontulan ajattelua en kyllä omakseni koe.

Myös jotkut arvoliberaalin sosialismin muotoilut ("Suostuvaisten aikuisten keskinäiseen kaupankäyntiin hän suhtautuu nihkeästi, koska arvoliberaali sosialisti näkee vapaan kaupankäynnin hyväksikäyttämisen ja huijaamisen mahdollistajana.") tuntuivat oudoilta, koska kyseessä ei tyypillisesti ole nihkeä suhtautuminen kaupankäyntiin vaan pikemminkin se, että halutaan problematisoida suostuvaisen vapaan aikuisen vapaa valinta markkinoilla korostamalla sitä, että vaihto ei tapaudu historiattomassa ideaalimallissa eivätkä yksilöt ole biologiasta, materiasta, historiasta ja sosiaalisesta todellisuduesta riippumattomia atomeja, vaan tämän sotkuisen kontekstin muovaamia ja konstruoimia. Kuten hyvin tiedetään, Smithin järjestelmä toimi teoriassa, koska se oli sidottu sekä kristilliseen, metafyysis-teologiseen sielukäsitykseen toimijuuden teoriasta että hyvän jumalan suunnittelemaan näkymättömään käteen. Jos jomman kumman elementin poistaa, sotkua teoriaan tulee.

Outo, ja varmaan testin ei-pohjoismaisesta taustasta kumpuava piirre, on myöskin juttu siitä, että jotkut vasemmalle kallellaan olevat arvoliberaalit jopa hyväksyvät yksityiset yrityksetkin. Kuten hyvin tiedetään, ainakin suomalaisen sosialidemokratian kulmakivi on nimenomaan hyvinvointivaltion ja vapaan markkinatalouden yhdistelmä - idea, joka kulminoituu Juhana Vartiaisen vaatimuksena siitä, että häntä pitää aina muistaa luonnehtia sekä uusliberaaliksi että sosiaalitantaksi. Kumpaakaan elementtiä ei pidä pudottaa pois.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14902
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Eikö ole lohdullista, että vituiks mänee kuitenkin

http://www.iltasanomat.fi/tiede/art-1288452431635.html
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23462
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Hesarin vaalikone

Arpoi meikäläiselle :h: puolueeksi piraatit ja ehdokkaaksi Tere Sammallahden

Kaukaisin puolue vasurit ja kauimpana arvomaailmaltani olen vihreitä. EI yllätä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16629
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti:Hesarin vaalikone

Arpoi meikäläiselle :h: puolueeksi piraatit ja ehdokkaaksi Tere Sammallahden

Kaukaisin puolue vasurit ja kauimpana arvomaailmaltani olen vihreitä. EI yllätä.
Mulle taas nopealla napsuttelulla näin:
SINULLE LÄHEISIMMÄT PUOLUEET

VIHREÄT 75%
PIRAATTIPUOLUE 72%
RKP 69%
SDP 69%
VASEMMISTOLIITTO 67%
KOKOOMUS 65%
KESKUSTA 62%
SKP 61%
KRISTILLISDEMOKRAATIT 57%
PERUSSUOMALAISET 54%
MUUTOS 2011 54%
ITSENÄISYYSPUOLUE 51%
Ja arvokartalla siellä missä pitääkin: arvoliberaalissa ääressä lievästi vasemmiston puolella.

Onhan tässä osin sekin, että tässä alkaa tunnistaa nämä vaalikoneiden tutut temput ja vastaa enemmän vaalikonekokemuksella kuin itse asiaan. Aika mielenkiinnotonta itse asiassa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin