Kohti eduskuntavaaleja 2015

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Äänestän?

En.
3
18%
Kepua.
1
6%
Kokkareita.
4
24%
Demareita.
2
12%
Persuja.
1
6%
Vihreitä.
4
24%
Vassareita.
0
Ei ääniä
Ruotsalaisia.
0
Ei ääniä
Krisuja.
0
Ei ääniä
Jotain vielä hörhömpiä.
2
12%
 
Ääniä yhteensä: 17

Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16668
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti:Ja keskustahan taitaa olla vanhaa suota koko pläntti?
Tämä on varmaan aika keskeinen tekijä. Keskustan kivitalotkin taitavat pääosin seistä mudassa lilluvilla hirsitolpilla, jotka eivät nojaa mihinkään stabiilimpaan.

Joka tapauksessa, perehtymättä asiaan juuri ollenkaan, mutu-stetson ensifiilikseni koko pisararadasta kuitenkin on, että yksi, muuhun julkiseen liikenteeseen kuin kaukojunaverkkoon suoraan liittymätön junalenkki ei ole se suuri (siis kallis) visio, jonka varassa kantakaupungin julkista liikennettä pitäisi kehittää. Paukut pitäisi laittaa kaupunkiliikenteen, ei landelle sopivan junaliikenteen, kehittämiseen: kunnon metroverkko vaikka kevytmetrolla toteutettuna tai sitten ratikkaverkko, josta iso osa toteutettaisiin sellaisena hollantilaisena vähän pikaraitiotietä muistuttavana virityksenä, jossa ratikat eivät jonota autojen kanssa samalla kaistalla vaan porhaltavat omalla kaistallaan ohi ja risteyksien yli/ali tai ainakin vahvasti vihreäaalto-ohjattuna. Tällaiset pikaraitiotiet voisivat lähteä jostain kehä I:sen tienoilta kohti keskustaa, ja matkalla muutamia liittymiä vanhaan, hitaampaan ratikkaverkkoon. Lainaa saa miinuskoroilla, eikun kiskoa katuun!

On tässä tietysti pieni riski, että kevytkin perehtyminen asiakenttään muuttaisi ajatteluani radikaalisti. Mutta ei se estä minua messuamasta perehtymättömyyteen perustuvia mielipiteitäni Kitinässä. EW:n viitoittamalla tiellä: en anna faktojen tai muiden tekemien raskaiden selvitysten kahlita vapaata ajatteluani!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja elco »

James Potkukelkka kirjoitti:Ben heti kuuliaisesti toimitti listansa julkisuuteen, kun kitinässä vähän kovistelimme

http://www.benkku.fi/benin-lista/
Siinä missä Eki Tuomioja on niin kategorisesti aina väärässä, että itse voi olla 90%:sesti aina oikeassa olemalla vain eri mieltä Tuomiojan kanssa niin Ben äänestää eduskunnassa aina sitä vastaan mitä puhuu.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Eihän sulla tai mulla olis töitä, jos ei viinaa olisi 8)
No se on totta :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

urpiainen kirjoitti: Paukut pitäisi laittaa kaupunkiliikenteen, ei landelle sopivan junaliikenteen, kehittämiseen: kunnon metroverkko vaikka kevytmetrolla toteutettuna tai sitten ratikkaverkko, josta iso osa toteutettaisiin sellaisena hollantilaisena vähän pikaraitiotietä muistuttavana virityksenä, jossa ratikat eivät jonota autojen kanssa samalla kaistalla vaan porhaltavat omalla kaistallaan ohi ja risteyksien yli/ali tai ainakin vahvasti vihreäaalto-ohjattuna.
Itse liputtaisin monotrailin puolesta:

Kuva

Tuommoinen ympyrä suunnitellun pisaran tilalle. Tosin ainakin museovirasto, julkisivulautakunta ja kukkahattutädit huutaisivat kovaan ääneen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Benin listasta vielä, että kolmasosa sen säästövaikutuksesta perustuu tähän hyvin imaginaariseen "julkinen sektori 15 minuuttia pidempään työpaikalla".

Kela-etuuksien jäädytys on selvä ja suht. helposti laskettava asia (toki senkin merkitys riippuu inflaatiosta ja palkkatason kehityksestä).
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 24.02.2015 10:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16668
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti:Tuommoinen ympyrä suunnitellun pisaran tilalle.
Saat ääneni kunnallisvaaleissa!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14914
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:Tuommoinen ympyrä suunnitellun pisaran tilalle.
Saat ääneni kunnallisvaaleissa!
Kieltämättä pääkaupunkiseutu tarvitsee juuri neljännen raidekuljetusjärjestelmän, joka vaatii omat kiskonsa, kalustonsa ja ei sovi yhteen minkään muun kolmen kanssa!
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16668
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:Tuommoinen ympyrä suunnitellun pisaran tilalle.
Saat ääneni kunnallisvaaleissa!
Kieltämättä pääkaupunkiseutu tarvitsee juuri neljännen raidekuljetusjärjestelmän, joka vaatii omat kiskonsa, kalustonsa ja ei sovi yhteen minkään muun kolmen kanssa!
Mut ai se olis hieno. Olo olisi kuin 80-luvun scifi-kulisseissa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^muut varusteethan sulla jo onkin

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No pisararataa ei tule, ehdotus on vedetty pois.

Nyt voidaan rakentaa kukkenhaim.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja prosessi »

urpiainen kirjoitti:Joka tapauksessa, perehtymättä asiaan juuri ollenkaan, mutu-stetson ensifiilikseni koko pisararadasta kuitenkin on, että yksi, muuhun julkiseen liikenteeseen kuin kaukojunaverkkoon suoraan liittymätön junalenkki ei ole se suuri (siis kallis) visio, jonka varassa kantakaupungin julkista liikennettä pitäisi kehittää. Paukut pitäisi laittaa kaupunkiliikenteen, ei landelle sopivan junaliikenteen, kehittämiseen: kunnon metroverkko vaikka kevytmetrolla toteutettuna tai sitten ratikkaverkko, josta iso osa toteutettaisiin sellaisena hollantilaisena vähän pikaraitiotietä muistuttavana virityksenä, jossa ratikat eivät jonota autojen kanssa samalla kaistalla vaan porhaltavat omalla kaistallaan ohi ja risteyksien yli/ali tai ainakin vahvasti vihreäaalto-ohjattuna. Tällaiset pikaraitiotiet voisivat lähteä jostain kehä I:sen tienoilta kohti keskustaa, ja matkalla muutamia liittymiä vanhaan, hitaampaan ratikkaverkkoon. Lainaa saa miinuskoroilla, eikun kiskoa katuun!

On tässä tietysti pieni riski, että kevytkin perehtyminen asiakenttään muuttaisi ajatteluani radikaalisti. Mutta ei se estä minua messuamasta perehtymättömyyteen perustuvia mielipiteitäni Kitinässä. EW:n viitoittamalla tiellä: en anna faktojen tai muiden tekemien raskaiden selvitysten kahlita vapaata ajatteluani!
Onneksi ei tarvitse itse perehtyä, kun voi tarkistaa Soininvaaran manttelinperijöiden käsityksiä, lainaus Mikko Särelältä ihan toisesta keskustelusta fb:ssä:

"Paradoksaalisesti Pisaran puuttuminen vaikeuttaa merkittävästi ratikkajärjestelmän modernisointia, koska bussiliikenteelle tulevat ratikka+junavaihtoasemat tarjoavat selvästi huonomman liityntäyhteyden ilman Pisaraa.

Se taas tekee poliittisesti vaikeaksi ottaa ratikoille riittävästi tilaa kantakaupungin pääväylillä. Tuon liityntäratkaisun tekeminen ilman Pisaraa ihan oikeasti heikentää bussimatkustajien saamaa palvelutasoa merkittävästi."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Joka tapauksessa uskon miljardille eurolle olevan huomattavasti parempaakin käyttöä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16668
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

prosessi kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Joka tapauksessa, perehtymättä asiaan juuri ollenkaan, mutu-stetson ensifiilikseni koko pisararadasta kuitenkin on, että yksi, muuhun julkiseen liikenteeseen kuin kaukojunaverkkoon suoraan liittymätön junalenkki ei ole se suuri (siis kallis) visio, jonka varassa kantakaupungin julkista liikennettä pitäisi kehittää. Paukut pitäisi laittaa kaupunkiliikenteen, ei landelle sopivan junaliikenteen, kehittämiseen: kunnon metroverkko vaikka kevytmetrolla toteutettuna tai sitten ratikkaverkko, josta iso osa toteutettaisiin sellaisena hollantilaisena vähän pikaraitiotietä muistuttavana virityksenä, jossa ratikat eivät jonota autojen kanssa samalla kaistalla vaan porhaltavat omalla kaistallaan ohi ja risteyksien yli/ali tai ainakin vahvasti vihreäaalto-ohjattuna. Tällaiset pikaraitiotiet voisivat lähteä jostain kehä I:sen tienoilta kohti keskustaa, ja matkalla muutamia liittymiä vanhaan, hitaampaan ratikkaverkkoon. Lainaa saa miinuskoroilla, eikun kiskoa katuun!

On tässä tietysti pieni riski, että kevytkin perehtyminen asiakenttään muuttaisi ajatteluani radikaalisti. Mutta ei se estä minua messuamasta perehtymättömyyteen perustuvia mielipiteitäni Kitinässä. EW:n viitoittamalla tiellä: en anna faktojen tai muiden tekemien raskaiden selvitysten kahlita vapaata ajatteluani!
Onneksi ei tarvitse itse perehtyä, kun voi tarkistaa Soininvaaran manttelinperijöiden käsityksiä, lainaus Mikko Särelältä ihan toisesta keskustelusta fb:ssä:

"Paradoksaalisesti Pisaran puuttuminen vaikeuttaa merkittävästi ratikkajärjestelmän modernisointia, koska bussiliikenteelle tulevat ratikka+junavaihtoasemat tarjoavat selvästi huonomman liityntäyhteyden ilman Pisaraa.

Se taas tekee poliittisesti vaikeaksi ottaa ratikoille riittävästi tilaa kantakaupungin pääväylillä. Tuon liityntäratkaisun tekeminen ilman Pisaraa ihan oikeasti heikentää bussimatkustajien saamaa palvelutasoa merkittävästi."
No en mä nyt ehkä Särelää vielä ihan pääideologin manttelinperijäksi, edes yhdeksi niistä, korottaisi. Sen verran kapea-alainen kaveri kuitenkin on verrattuna Oden laajaan otsaan, jonne tunnetusti mahtuu koko maa ja taivaskin. Sitä paitsi sillä on se epäilyttävä nusu-tausta. Edenneen dynastian uhrina en ole ihan varma, äänestinkö kunnallisvaaleissa viimeksi kuitenkin Särelää vai veivätkö nämä epäilyt Urpiaisen punaisen viivan loppujen lopuksi muualle.

Joka tapauksessa, eilinen totaalinen perehtymättömyyteni on nyt vaihtunut noin 5 minuutin google-perehtyneisyyteen, jolla toki nousen Kitinässä asiantuntijoiden joukkoon. Vaikuttaa siltä, että pisaran suurin peruste on ollut se, että Helsingin päärautatieasema ei vain enää vedä enempää junia (jo nytkin Helsingin keskustaan mukamas saapuvat paikallisjunat jäävät tosiasiassa Linnunlauluun Kallio-Hakaniemeen). Pussinperäasema vain on äärimmäisen hidas, tehoton ja raidetilaa vievä, kun ajellaan edestakaisin: pisaralla saataisiin iso osa junaliikenteestä jatkamaan eteenpäin ilman kääntyilyjä. Tämän vaikutukset pääkaupunkiseudun lähijunien dynamiikalle olisivat valtavat ja koko maan rautatieliikenteellekin ihan huomattavat, kun koko junaverkon keskeisin hidaste on nyt tehoton päärautatieasema. Kaikki raiteet kun kuitenkin vievät Helsinkiin.

Pisaran järkevät vaihtoehdot ovat kai joko Töölön-Pasilan metrolinja tai nykyisen metrolinjan vetäminen silmukalle pisaran tapaan. Molemmat metroratkaisut olisivat lähes yhtä kalliita kuin pisararata, mutta ne eivät kuitenkaan tuottaisi sitä keskeisintä etua eli koko junaverkoston tehostamista. Silmukkametro taas kai jo ihan tilankäytöllisistä syistä vähän tuhoaisi vaihdotonta ja nopeaa yhteyttä ydinkeskustan ali idästä länteen tai toisinpäin. Lisäksi pisara tekisi Hakaniemestä yhden koko maan mittakaavassa merkittävimmistä asemista, korostaisi Töölön liityntäterminaalin roolia, integroisi Kalasatama-Hakaniemi-Pasila-akselin merkittäväksi kaupungiksi ja näillä kaikilla tavoilla levittäisi painetta Helsingin niemen kärjeltä.

Yksi vaihtoehto olisi myös junien, ainakin kaukojunien, pysäyttäminen Pasilaan tai Tikkurilaan, mutta se ei kyllä kuulu junaliikenteen ideaan eikä vähentäisi edestakaisin ajelua. Johonkin se lenkki tarvittaisiin, eikä muualla kuin maan alla näytä olevan tilaa.

Eli siinä missä eilen olin alustavasti Pisaraa vastaan, niin tänään, kun hanke on ku(o)pattu ja rahat siirretty persejönsesterin siltarumpuihin, olen alustavasti Pisaran kannalla. Oi voi. No, ehkä muutama lisäperehtymisminuutti saa minut taas kääntämään kelkkani kuin mies, joka kääntää kelkkansa.
Viimeksi muokannut urpiainen, 25.02.2015 10:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ yksi argumentti riittää; "miljardi euroa".
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16668
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:^ yksi argumentti riittää; "miljardi euroa".
Muista ne talouden tärkeimmät elinsuonet!
Rahoitetaan homma siirtämällä talvisodan perinneyhdistys huit hyrylään tai jonnekin muualle kotka-riihimäen taajamaan Santahaminasta, ja pykätään Sandikseen tilalle megakallis reservaatti merinäköalansa menettäneille skattalaisille, liian lähelle metroa joutuneille espoolaisille ja muille vastaaville. Kaikki voittaa!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja prosessi »

urpiainen kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Soininvaaran manttelinperijöiden käsityksiä
No en mä nyt ehkä Särelää vielä ihan pääideologin manttelinperijäksi, edes yhdeksi niistä, korottaisi. Sen verran kapea-alainen kaveri kuitenkin on verrattuna Oden laajaan otsaan, jonne tunnetusti mahtuu koko maa ja taivaskin.
Lähinnä olen ollut aistivinani, että manttelia ollaan leikkaamassa moniksi kapeiksi luiruiksi ja jakamassa niitä useille kapea-alaisemmille poliitikoille, joista tosin aika suuri osa keskittyy erityisesti juuri kaupunki- ja liikennesuunnitteluun, eli ehkä edes lauma manttelinperijöitä ei täytä niitä saappaita. Särelän lisäksi mm. Otso Kivekäs ja Lilja Tamminen harrastavat soininvaaralaishenkistä argumentaatiota. Mutta ehkä Soininvaara saa kuin saakin koottua ne tarvittavat 12 opetuslasta, jotka yhteensä ovat melkein yhtä paljon kuin yksi Soininvaara...
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

"Liikenneviraston laskelmissa yhden euron panos olisi tuottanut hyötyä vain puoli euroa."



http://www.hs.fi/kaupunki/a1424842529064

En tajua, miksi veronmaksajien rahoja pitäisi laittaa kannattamattomaan infrahankkeeseen. Lastensairaalaan tai vanhainkodin ei tarvitse maksaa itseään takaisin. Infran pitää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Koska siitä on penteleesti muita hyötyjä kuin vain rahallisia?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti:Koska siitä on penteleesti muita hyötyjä kuin vain rahallisia?
Minkälaisia ei-rahallisiä hyötyjä? Hyöty-kustannuslaskelmassa otetaan ymmärtääkseni mukaan ainakin matka-aikojen lyhentyminen ja tonttimaan arvonnousu. Minkälaisia hyötyjä tämän lisäksi on?

Fiilis siitä, että Helsinki on suurkaupunki?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja elco »

Oslossa ja Stokiksessa paljon aikaa viettäneenä ihmettelen kyllä näitä raideratkaisuja: lentokentälle tulee menemään puolen tunnin possujuna jonkun tikkurilan kautta ja otaksun katsomalla pissaradan karttaa, että matka kentälle hidastuisi entisestään kun tulee ylimääräinen stoppi Töölössä tai Hakaniemessä. Juna kentälle ei tuo mitään etuja kenellekään etelähelsinkiläiselle: koko raideratkaisu palvelee yksinomaan pohjoisesta saapuvia maajusseja. Kun lasketaan siirtyminen rautatieasemalle Etelä-Helsingistä niin matka kentälle kestää kokoluokkaa tunnin julkisilla ja omalla autolla puolet vähemmän. Oslossa 50km ja Stokiksessa 40km junamatka sujuu noin 20 minuutissa, jolloin juna on täysin ylivertainen kulkuväline eikä kukaan tervejärkinen kaupunkilainen mene sinne millään muulla kuin junalla.

Sama tauti on metron kanssa. Länsimetrosta ei ole mitään etua kenellekään, joka asuu Otaniemen länsipuolella: luulen, että matka-ajat tulevat pitenemään kun bussiliityntäliikenne syöttää metroasemille eikä suoraan Kamppiin.

Niin kauan kun on varaa 20 vuotiaaseen autoon niin eihän kukaan noita käytä, vai käyttääkö?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti:Minkälaisia ei-rahallisiä hyötyjä? Hyöty-kustannuslaskelmassa otetaan ymmärtääkseni mukaan ainakin matka-aikojen lyhentyminen ja tonttimaan arvonnousu. Minkälaisia hyötyjä tämän lisäksi on?
Liikenteen sujuvuudesta on isoja etuja, joita ei voi rahassa mitata. Esimerkiksi pidempi uniaika.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Minkälaisia ei-rahallisiä hyötyjä? Hyöty-kustannuslaskelmassa otetaan ymmärtääkseni mukaan ainakin matka-aikojen lyhentyminen ja tonttimaan arvonnousu. Minkälaisia hyötyjä tämän lisäksi on?
Liikenteen sujuvuudesta on isoja etuja, joita ei voi rahassa mitata. Esimerkiksi pidempi uniaika.
On totta, että vapaa-ajalle ei kait lasketa erikseen arvoa. Lyhentyneelle matkustusajalle kyllä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16668
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Minkälaisia ei-rahallisiä hyötyjä? Hyöty-kustannuslaskelmassa otetaan ymmärtääkseni mukaan ainakin matka-aikojen lyhentyminen ja tonttimaan arvonnousu. Minkälaisia hyötyjä tämän lisäksi on?
Liikenteen sujuvuudesta on isoja etuja, joita ei voi rahassa mitata. Esimerkiksi pidempi uniaika.
Minä taas olin ymmärtänyt, että Bluntlyn pointti on nimenomaan huomioitu tuossa 0,5:n h/k-laskelmassa. Ymmärtääkseni pisaran kannattajien kritiikki perustuu pikemminkin sille, että konsulttien h/k-laskelma lähestyy hankkeen hyötyjä itse asiassa melkein pelkästään matka-aikojen lyhentymisen tuomilla laskennallisilla säästöillä. Hankkeen kannattajien mielestä taas ne oleelliset hyödyt liittyvät ennemminkin työvoiman liikkuvuuden parantumiseen, yhteiskuntarakenteen tiivistymiseen ja liikenneverkon toimintavarmuuden lisäämiseen, joiden kaikkien odotetaan tuovan hyvin merkittäviä hyötyjä, jotka eivät näy konsulttien h/k-laskelmassa kai oikeastaan lainkaan.

Tähän liittyy se, että Elcon kriittiset huomiot osuvat minusta aivan täysin maaliin tuossa yllä: Pisararataa ei ole suunniteltu parantamaan Rautatieaseman eteläpuolisen Helsingin palveluja juuri lainkaan. Koko hankkeen rationaali liittyy junaverkon toimivuuden ja ennen kaikkea kapasiteetin lisäämiseen, ml. lähi- ja kaukojunaverkko, ja etelä-helsinkiläiset eivät juuri ole junaverkon käyttäjiä. Koko Pisaran idea ei ole parantaa merkittävästi nyt olemassaolevaa tilannetta, vaan valmistautua siihen, että kun lähivuosikymmeninä pääkaupunkiseudulle muuttaa 500.000 jamppaa lisää, he pystyvät seudulla myös menemään töihin. He kun eivät asetu Etelä-Helsinkiin vaan radanvarteen. Ja jotta radanvarteen voidaan rakentaa lisää asuntoja 500.000 uudelleenkouluttautuneelle maajussille, tarvitaan toimivampi ja kapasiteetiltaan korkeampi rataverkko. Mikä taas edellyttää pisararataa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14914
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti:Koska siitä on penteleesti muita hyötyjä kuin vain rahallisia?
Kun puhutaan investoinneista, ei ole olemassa muita hyötyjä kuin tavallisia. Tuossakin laskelmassa suurin osa rahallisesta hyödystä on leikkirahaa. Ei esim. 5 minuuttia lyhyempi työmatka oikeasti tuota rahaa tai säästöä useimmissa tapauksissa, vaan 5 minuuttia enemmän telkkaria sohvalla.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt pisaran ideaa tai nähnyt sille oikein hyötyjä. Metrohankkeet ovat osoittaneet, että kustannukset ovat budjettiin nähden tuplat ja hyödyt yliarvioidaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2015

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Et juurikaan taida lähijunilla kulkea?

Ruuhka-aikoihin junat alkaa lähentelemään japskien täyttöastetta ja useampiakaan junia ei voida ajattaa koska raiteet ei mahdollista. Tuohon kun lyödään lisää työmatkalaisia ja viherpiiperöiden bulevardit niin ihmiset saa pakkautua kahteen kerrokseen junissa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin