Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja aasi »

James Potkukelkka kirjoitti:Ihmiset haluavat laittaa rahansa kalliiseen tummaan pukuun pukeutuneen salkunhoitajan hoidettavaksi, vaikka ne tuottaisivat paremmin indeksirahastossa, jota voi excelin avulla pyörittää kuka vain.
Pah, pankit haluavat myydä noita palveluja, ei siinä paljon kysellä että haluvatko ihmiset niitä oikeasti ostaa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

aasi kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Ihmiset haluavat laittaa rahansa kalliiseen tummaan pukuun pukeutuneen salkunhoitajan hoidettavaksi, vaikka ne tuottaisivat paremmin indeksirahastossa, jota voi excelin avulla pyörittää kuka vain.
Pah, pankit haluavat myydä noita palveluja, ei siinä paljon kysellä että haluvatko ihmiset niitä oikeasti ostaa.
Aivan. Pankit saavat enemmän rahaa aktiivisesti hoidetuista rahastoista ja tavisosakesijoittaja ostaa sitä, mitä pankit myyvät.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Pankit markkinoivat palveluaan tehokkaasti. Yksityishenkilön pitää yleensä nähdä enemmän vaivaa tutustuakseen indeksirahastoihin, koska noita markkinoidaan vähemmän. Pienillä summilla heikomman tuoton euroarvo voi hyvinkin olla perusteltu palvelun helppouden takia.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Mun mielestä noi robotit voisi tulla jo ensi viikolla. Ostaisin sellaisen ja lähettäisin puolestani työmaalle. Itse jäisin kotiin.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Robopilotti alkaa pärjätä ihmiselle tasitelussa ainakin simulaattorissa:
http://www.theverge.com/2016/6/30/12067 ... ir-battles

"Robojuristi" auttaa sakoista valittamisessa:
http://www.autoblog.com/2016/06/29/traf ... 0-tickets/
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Robotit ovat korvanneet lääkärit jo ajat sitten. Niin tunnistettavaa käyttäytyminen vastaanottotilanteessa verrattuna huonosti koodattuun käyttöliittymään. Tainneet vain pistää jonkun simppelin silmukan parilla gotolla, että luulevat olevansa ihmisiä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja exsu »

Jännä ajatusleikki tämä. Periaatteessa tietysti olisi korvattavissa ja varmaan kaikki sähköiset luennot/koulutukset ym. materiaalit ovat jo sen suuntaista kehitystä. Toistaiseksi ne materiaalit pitää tietysti itse tuottaa, mutta miksi ajaa Perä-Kälviälle kouluttamaan, jos voi laittaa materiaalin sähköisenä? Tässä tulee tosin se hankaluus. Koulutusten tärkein anti tulee siitä keskustelusta, ideoinnista ja yhdessä kehittämisestä. Koskaan ei kukaan ole onnistunut puhelimessa tai sähköpostein niin tyhjentävästi kuvaamaan ongelmaa, etteikö siihen saisi uusia sävyjä ja ideoita, kun siellä Perä-Kälviän raittiussihteerin, suntion ja iltapäiväkerhon siivoojan kanssa niitä porukalla pohtisi. Luulen, että robotilla korvaantuminen vaatisi vähintään sen, että myös Perä-Kälviän raittiussihteeri osaisi käyttää jotain ohjelmistoa, minkä suhteen olen vielä skeptisempi kuin oman korvattavuuteni.

Niin ja kuuluuhan mun työnkuvaan jotain muutakin tärkeilyä, Urpsun duuni kuulosti aika samalta. Lopputulema on myös sama, eli ei tätä mikään robotti näillä liksoilla tee. Itse tästä saa sentään paljon iloa nimellisen rahallisen korvauksen lisäksi!
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ koulututtautumistahan tehdään jo ihan yleisesti ilman ohjausta e-learningina. Ei siihen roboa tarvitse. Lisäksi hybridimuodot yleistyvät, eli yksi kouluttaja saattaa tarjota apua useammalle eri aiheita omatoimisesti opiskelevalle.

6v tytär opiskelee omatoimisesti englantia tabletilla. 3 vuoden päästä tytär sitten tapaa sen oikean elävän enkun open koulussa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja exsu »

sivustahuutaja kirjoitti:^ koulututtautumistahan tehdään jo ihan yleisesti ilman ohjausta e-learningina. Ei siihen roboa tarvitse. Lisäksi hybridimuodot yleistyvät, eli yksi kouluttaja saattaa tarjota apua useammalle eri aiheita omatoimisesti opiskelevalle.
Näinhän juuri sanoin. Mutta ihminen tuottaa materiaalin, eli ohjelma vähentää vain tarvetta. Toisaalta kaikkia koulutuksia ei voi sähköistää kokonaisuudessaan.Esimerkiksi juuri kielten opiskelun alkeet varmasti voi.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti:Robotit ovat korvanneet lääkärit jo ajat sitten. Niin tunnistettavaa käyttäytyminen vastaanottotilanteessa verrattuna huonosti koodattuun käyttöliittymään. Tainneet vain pistää jonkun simppelin silmukan parilla gotolla, että luulevat olevansa ihmisiä.
En mä ainakaan luule olevani ihminen?!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti:Jännä ajatusleikki tämä. Periaatteessa tietysti olisi korvattavissa ja varmaan kaikki sähköiset luennot/koulutukset ym. materiaalit ovat jo sen suuntaista kehitystä. Toistaiseksi ne materiaalit pitää tietysti itse tuottaa, mutta miksi ajaa Perä-Kälviälle kouluttamaan, jos voi laittaa materiaalin sähköisenä? Tässä tulee tosin se hankaluus. Koulutusten tärkein anti tulee siitä keskustelusta, ideoinnista ja yhdessä kehittämisestä. Koskaan ei kukaan ole onnistunut puhelimessa tai sähköpostein niin tyhjentävästi kuvaamaan ongelmaa, etteikö siihen saisi uusia sävyjä ja ideoita, kun siellä Perä-Kälviän raittiussihteerin, suntion ja iltapäiväkerhon siivoojan kanssa niitä porukalla pohtisi. Luulen, että robotilla korvaantuminen vaatisi vähintään sen, että myös Perä-Kälviän raittiussihteeri osaisi käyttää jotain ohjelmistoa, minkä suhteen olen vielä skeptisempi kuin oman korvattavuuteni.

Niin ja kuuluuhan mun työnkuvaan jotain muutakin tärkeilyä, Urpsun duuni kuulosti aika samalta. Lopputulema on myös sama, eli ei tätä mikään robotti näillä liksoilla tee. Itse tästä saa sentään paljon iloa nimellisen rahallisen korvauksen lisäksi!
Lähetetään Perä-Kälviälle vain kirjalliset ohjeet;

1)Älkää käyttäkö liikaa alkoholia
2)Eläkää terveellisesti
3)Huolehtikaa yleisestä elämänhallinasta
4)Piristykää

niin päideongelmahan on ratkaistu. Riittää kun noudattaa selkeitä kirjallisia ohjeita!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ teknologia harvemmin auttaa siinä kohta kun housut on jo paskassa. Älykkäillä systeemeillä pitäisi pystyä puuttumaan ongelmiin ajoissa. Lekurilla esim. ei tänä päivänä ole trendidataa, mutta vaikkapa älyrannekkeella taas olisi. Ongelmakäyttöä voisi ehkäistä esim auttamalla yksilöä tunnistamaan hyviä hetkiä joissa alkoholi ei ollut läsnä ja tekemään jatkuvia pieniä valintoja jotta alko ei nouse ongelmaksi.

Veikkaisin, että esim. Lihavuus olisi pienempi ongelma jos lihova ihminen saisi ajoissa selkeän tiedon trendistä ja siitä miten omaa toimintaa voisi hitusen muuttaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: Veikkaisin, että esim. Lihavuus olisi pienempi ongelma jos lihova ihminen saisi ajoissa selkeän tiedon trendistä ja siitä miten omaa toimintaa voisi hitusen muuttaa.
Puntari? Peili?

kaikenlaisiin terveystarkastuksiin ja kamppanjoihin osallistuvat innokkaimmin ne terveimmät. Ne, jotka eniten hyötyisivät, eivät osallistu.

En usko, että Jeppe laittaa älyranneketta ranteeseen, ellei se tule pakolliseksi.

Jos katsot älyrannekkeiden käyttäjiä, ne ne ovat juuri niitä terveimpiä ja kunnostaan huolehtivia ihmisiä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Luulen, että suurin osa läskeistä, alkoholisteista jne. tietää että toimintaa pitäisi muuttaa. Eivät vain motivoidu tarpeeksi tehdäkseen niin. Jatkuva tiistai-aamu ei maistu.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:Luulen, että suurin osa läskeistä, alkoholisteista jne. tietää että toimintaa pitäisi muuttaa. Eivät vain motivoidu tarpeeksi tehdäkseen niin. Jatkuva tiistai-aamu ei maistu.
Aivan. Tietokoneohjelma ei taatusti saa heitä/meitä muuttamaan käytöstämme.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tuollaisia juttuja vasta tutkitaan. Itse uskon, että oikein tarjoiltuna paremmat elämäntavat kyllä maistuvat.
https://www.fimm.fi/fi/dhr

Touhusta voidaan tehdä myös oppivaa, eli kone tunnistaa millaisiin juttuihin käyttäjä reagoi. Ranneke tietysti ilmestyy käteen sen takia, että sa vakuutusmaksuista alennusta (tulevaisuudessa yhteiskunta ei hyysää).

Mikä sitten on vaihtoehto? Henkilöresursseilla tehtävä käännytystyö on liian kallista. "Ota itteäs niskasta kiinni" taas ei todistetusti toimi. Kyllä se ainoa vaihtoehto on siirtyä run to failuresta prosessiohjaukseen.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Järjetön haittavero sokerille.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:^ Tuollaisia juttuja vasta tutkitaan. Itse uskon, että oikein tarjoiltuna paremmat elämäntavat kyllä maistuvat.
Olishan se helppoa, jos juomatta olemisesta pukkaisi jostain automaatista samat tai vähän enemmän endorfiinia kuin juomisesta. Valitettavasti näin ei ole.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eihän tuosta ole kyse vaan siitä, pystytäänkö mittaroinnilla ja asiantuntijajärjestelmillä vähentämään ongelmia. Jos halua juomisen hillitsemiseen ei ole, niin ei siinä sitten oikein auta elävän ihmisammattilaisenkaan apu.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Watson tunnisti syövän, jota lääkärit eivät tunnistaneet. Vähän niukka artikkeli.
http://www.talouselama.fi/uutiset/nyt-s ... et-6572239
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Aika monen lähteen kautta kiertää, kun uutinen Talouselämässä, joka lainaa Tiviä, joka lainaa Endgadgettia. Ei toki itse asiaan vaikuta, mutta välillä näissä tulee rikkinäinen puhelin -ilmiö.

Täytyy katsoa Endgadgetin juttua.

Endgadget viittaasi NHK:n sivulle, jossa ei ollut lisätietoja (itse asiassa vähemmän tietoja).

Tässähän Watson ei tietenkään lääkäriä korvannut, vaan oli lääkärin yksi työkalu. Mutta toki hyvä työkalua ja sellainen, jota ei vielä vähän aikaa sitten ollut.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ tuskin kone tulee kovin äkkiä lääkäriä korvaamaan vaikka 99% duunista siirtyisi koneelle.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Miksi lääkärille pitäisi maksaa enemmän kuin 2800€ brutto, jos kone tekee työt?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ei se kone tee työtä. Se on työkalu. Sinäkin käytät tietokonetta työssäsi, mutta se on työkalu.

Mitä tulee palkkaan niin maailman rautaisin laki; kysyntä ja tarjonta. Jos halpa kone joskus tekee kaikki lääkärin työt, niin ei lääkärille tietenkään makseta mitään.

On aika turhaa keskustella siitä, mitä jostain työstä _pitäisi_ maksaa. Kysyntä ja tarjonta määrää. Keskustelu on yhtä hyödyllistä kuin keskustelu siitä, mitä yksiön Kalliossa pitäisi maksaa. Se maksaa sen, millä niitä myydään.

Sinä voit päättää, että et maksa lääkärille kuin 2800 kuussa. Ei pidä ihmetellä, jos oven takana ei ole jonoa.

Samaten minä voin päättää, että en maksa dynamiittiselle managerille enempää kuin 2800 kuussa. Oven takana ei tod. näk. silloinkaan ole jonoa.

Edit: mitä vuokramaalla sijaitsevasta leikkimökistä pitäisi maksaa?

Siitä maksetaan 43k

http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-loma ... t/13128180
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tietokoneohjelmat/robotit ja ammattisi

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ häh? Mitä palkalla on tekemistä tässä? Kysyntä ja tarjonta määrittää palkan. Vaikka kone tekisi 99% duunista, niin silti tarvitaan se 1%.

Palkka on rahaa ja sillä pohjimmiltaan ihmiset vaihtavat työsuoriiteita keskenään. Jos teknologia sitten tehostaa kaikkea, niin silloin yhdellä työtunnilla vain saa enemmän kaikkea kivaa.

Jos lääkäreiden palkkoja halutaan alas, niin se onnistuu helposti tuplaamalla koulutusmäärät. Palkkojen raketoiminen nykyisestäkin onnistuu puolittamalla koulutusmäärät.
Vastaa Viestiin