Vielä autoverotuksen muutostarpeesta. Nyt autoveroa kerätään uusista autoista n 880 miljoonaa vuodessa. Vuodesta 2019 eteenpäin 0-päästöisten autojen veroprosentti on 2.7%.
Jos vuodessa myytäisiin 120 000 uutta autoa, keskihinta 35 000 euroa ja kaikki nollapäästöisiä, autoveron vuosikertymä olisi enää 113 miljoonaa. Tietysti kestää pitkään, ennenkuin (lähes) kaikki ovat nollapäästöisiä.
Auroveron vaikutus
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Auroveron vaikutus
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21386
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Auroveron vaikutus
^ Ei tuo ole ongelma. Kun sähköautojen yleistyminen ei enää kaipaa verotuksen ohjausvaikutusta, voidaan sähköautoja alkaa verottaa ihan yhtä rankasti kuin nykyisiä polttomoottoriautoja.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Auroveron vaikutus
^Kyllä. Eli verotusta siis tulee muuttaa, kuten totesin. Toki se voidaan tehdä yksinkertaisesti esim. säätämällä alin autoveroprosentti 2.7%:a korkeammaksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21386
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Auroveron vaikutus
^ Voihan sen verotuksen myös porrastaa esim. sähkönkulutuksen mukaan. Näin se P100D saa kovemman veroprosentin kuin joku koppimopo.
Re: Auroveron vaikutus
Näissä keskusteluissa aina unohdetaan polkupyörien verottaminen. Pyöräteiden alhaisesta käyttöasteesta johtuen polkupyörän hiilidioksidipäästöt eivät juurikaan poikkea henkilöautosta.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59