Mitä Suomen Itsenäisyys Sinulle Merkitsee?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
huima

Re: Mitä Suomen Itsenäisyys Sinulle Merkitsee?

Viesti Kirjoittaja huima »

Yönmustaritari kirjoitti:Susanna Pöykiö on hottistsiksi vaikka puhuukin vähän murtaen. Oli linnassa ja kyllä sen verran patriootti voi olla, että aveciksi lähtee mutta ei kyllä yhtään sen enempää.
Luistelijattaret ovat.

En kuitenkaan lähtisi aveciksi. Olisi se vähän tylyä kun tv-juotajat joutuisivat arvuuttelemaan että minkä ihmeen takia suostuin sen kanssa tulemaan juhliin.

Jossain vaiheessa voisi olla kyllä ihan muikeaa tulla kutsutuksi linnan juhliin tai järjestää ne itse. Hienoa olisi päästä pyytämään bändiä soittamaan Paranoid. Olisi siinä tv-uutisillekin jotain uutta aihetta, kun linnassa jorattaisiin klassisten hevirenkutusten tahtiin.
huima

Re: Mitä Suomen Itsenäisyys Sinulle Merkitsee?

Viesti Kirjoittaja huima »

hermine kirjoitti:Vituttaa, kun päivittäin saa lukea lehdistä, kuinka nimenomaan niitä edellisten sukupolvien saavutuksia jotka ovat tehneet suomesta niin hyvän paikan elää, kuten terveydenhoitojärjestelmä, maksuton koulutus (korkeakoulutasollakin) ja sosiaalipalvelut ollaan ajamassa alas.
Tässä nyt kannattaa istua hetkeksi alas ja miettiä asiaa uusiksi.

Silloin kun puhuttiin työtätekevästä sukupolvista sodan aikana ja juuri sodan jälkeen oli Suomessa vallalla reilu Suomen rakentamisen meininki ja sitoutuminen tämän yhteiskunnan rakentamiseen. Talouskasvun mukana julkinen sektori on saanut kasvaa, eikä hyvinvointivaltion rakenteita ole välttämättä muuttuneessa maailmassa tarkasteltu riittävästi.

Lainaus SDP:n eurooppavisio.fi-sivustolta, ohjelmajohtaja Juha Eskelisen artikkelista:

"Hyvinvointivaltio tarvitsee rakenteellisia uudistuksia. Me pidämme kuitenkin tiukasti kiinni hyvinvointivaltiota uudistettaessakin siitä, että sen tulee turvata edelleen hyvän elämän edellytykset ja sen on tarjottava sosiaalinen turva kaikille kansalaisille. Rakenteellisia uudistuksia tarvitaan kuitenkin siksi, että nykyisen hyvinvointivaltion kustannukset nousevat koko ajan. Se ei kaikilta osin kykene vastaamaan uusiin sosiaalisiin riskeihin. Sen rakenteet eivät aktivoi ihmisiä riittävästi. Osa niistäkin kansalaisista, jotka kykenisivät omatoimisuuteen, tulee sen toimista riippuvaisiksi. Väestön ikääntyminen tulee kasvattamaan myös hyvinvointivaltion kustannuksia. Hyvinvointivaltion kustannuspaineet tulevat ennen kaikkea kolmesta tekijästä: eläkejärjestelmästä, terveydenhuollosta ja pitkäaikaistyöttömyydestä. Odotukset hyvinvointivaltiota kohtaan ovat kaiken aikaa pysyneet korkealla. Kaikkiin odotuksiin ei kuitenkaan pystytä nykyisin rakentein vastaamaan"

http://www.eurooppavisio.fi/hyvinvointi ... eksti.html

Ylläolevassa sanotaan siistimmin se, mistä yleisesti SDP:n luotsaamaa hyvinvointiyhteiskuntaa moititaan: paapomisesta ja ihmisten passivoimisesta.

Idea ja tavoite on edelleen hyvä, sitä ei kukaan kiellä - keinot miten se hyvinvointi tuotetaan ja mitä kaikkea siihen voidaan sisällyttää - ovat ne isot kysymykset. Käännyn omassa poliittisessa mielipiteissä enemmän esimerkiksi Kokoomuksen suuntaan, sillä vaikka haluankin että hyvinvointiyhteiskuntamme säilyy - huolehtisin ensimmäiseksi siitä että meillä on jatkossakin jotain millä sen hyvinvoinnin voi kustantaa. Ne kun eivät ole ilmaisia tai synny tyhjästä.

Toisinsanoen jokaista veropottia kasvattamatonta tyhjäntoimittaja-, elämäntapa- ja pipertäjänuorta kohti pitää kuitenkin löytyä niitä paperimiehiä, insinöörejä, rekkakuskeja ja ahtaajia, joiden työstä valtioon saadaan varoja. Velaksikaan emme voi elää - ja pelkät palvelut eivät yhteiskuntaa kehitä.

Sen sijaan että antaa vituttaa, rakentavampaa olisi miettiä millä tavalla voisi itse kasvattaa kansantaloutta ja millaisia ihmisiä voisi äänestää päättämään asioista. Minä ainakin yritän äänestää ihmisiä joilla on jotain näkemystä ei pelkästään sen potin jakamisesta, vaan myös toimista sen kasvattamiseksi.

Niin.

Ne asiat joiden puolesta sodissa kamppailtiin eivät ole kadonneet minnekään, sosiaalidemokraatit ovat vain onnistuneet hämäämään ja piilottamaan ne pullamössön sisälle. Suomi tarvitsee taas reilulla meiningillä ja energialla valtiota johtavan presidentin, sellaisen joka muistuttaa mistä kana pissii ja näyttää paremmin suuntaa kuin Muumimamma.

Niinistöllä on ehdokkaista enemmän otetta tähän ja tulee siksi saamaan minun ääneni, ja toivottavasti myös valtaosan muista äänistä. Jos Kekkonen olisi ehdolla, äänestäisin sitä. Ja jos ei Sauli voita, täytynee itse ruveta ajamaan asioita ja hoitaa homma kotiin lähitulevaisuudessa.

( Hämis pääsisi sitten presidentinlinnaan soittamaan levyjä )
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Mitä Suomen Itsenäisyys Sinulle Merkitsee?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

huima kirjoitti:
( Hämis pääsisi sitten presidentinlinnaan soittamaan levyjä )
Its a deal! Tuollaisella houkuttimella olen valmis auttamaan :D
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mitä Suomen Itsenäisyys Sinulle Merkitsee?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Minua jopa ärsyttää aika lailla nämä itsenäisyyspäivän tienoilla nähdyt ja kuullut "mitä itsenäisyys Sinulle tänäpäivänä merkitsee?" haastatteluhymistelyt, joissa kaava on aina sama: Tusinajulkkis sanoo, että itsenäisyys on todella hienoa ja kiitos sotaveteraaneille, jotka sen turvasivat jne jne.

Vaikka olen tästä sinänsä samaa mieltä, olisi hauska joskus nähdä toimittaja keskeyttämässä tämä litania ja kysymässä perusteluja - miksi missimallijääkiekkoilijajuontaja Jonna-Petteri Mikälien mielestä kansallisvaltion itsenäisyys on niin tärkeätä globalisoituvassa maailmassa. Tuskin siinä mitään järisyttäviä oivalluksia tulisi, mutta olisi se ainakin hauskempaa - ja ilkeämielisempää - viihdettä kuin tosi-TV.

Oma vastaukseni on laumasielun komppia: Hermine ja Riemumieli jo hahmottelivat kelpo kiteytyksiä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin