Kohti eduskuntavaaleja 2019

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.05.2019 8:32 Nyt on jännät paikat

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006097180.html
Ei varmaan näitä tilaaja-artikkeleita kannata linkata referoimatta
Itse en ainakaan anna euroakaan hyysäriin.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25652
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 08.05.2019 8:44
James Potkukelkka kirjoitti: 08.05.2019 8:32 Nyt on jännät paikat

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006097180.html
Ei varmaan näitä tilaaja-artikkeleita kannata linkata referoimatta
Itse en ainakaan anna euroakaan hyysäriin.
:sir:

Tilaatko mitään suomalaisia päivälehtiä?

Hesari kuitenkin on puutteistaan huolimatta imho paras suomalainen asiamedia. Myös pahin hyysäysvaihe on mielestäni takana, nykyään on neutraalimpi mamuasenne.

Ps. itse artikkeli käsittelee mm. sitä, että Rinne ehkä pelasi korttinsa vähän huonosti rupeamalla niin avoimesti vonkaamaan keskustaa. Jos tulee pakit, neuvotteluasema on huono.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 08.05.2019 8:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Tällä hetkellä en tilaa päivälehtiä.

Paras suomalainen asiamedia on SK.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25652
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 08.05.2019 8:49 Tällä hetkellä en tilaa päivälehtiä.

Paras suomalainen asiamedia on SK.
Se on varmasti ok myös. Hesarin paras puoli on laajat artikkelit jostain aiheesta, esim (taas maksumuurin takana) äsken ollut laaja juttu suomalaisen metsäteollisuuden uudesta tulemisesta ja sellun renesanssista. HS lienee ainoita suomalaisia medioita, joilla on resursseja panostaa johonkin juttuun niin paljon, että haastatellaan laajasti eri asiantuntijoita.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.05.2019 8:32 Nyt on jännät paikat

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006097180.html
”Neuvotteluissa merkittävässä roolissa on ollut kokoomuksen Elina Lepomäki, joka ei demareiden mielestä anna mistään periksi.” Go girl :hep: :hep: :hep:

Tätähän mä äänestin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ ei kyllä tule kepukaan antamaan periksi. Kepuhan siis lähtee hallitukseen, jos saa kaiken haluamansa.

Edit: se on kyllä paska juttu, jos kokoomuksen oikea laita vaikuttaa liikaa neuvotteluissa. Oikeaan laitaan positioituneena kokkkarit joutuvat jatkossakin oppositioon, paitsi jos oystyvöt persujen kanssa kahdestaan muodostamaan hallituksen. Hallituksen pitää aina ajaa varsin keskustalaista politiikkaa, sehän on ihan enemmistövaatimuksesta syntyvä matemaattinen fakta.

Kokkareiden pitäisi laittaa oikea laita kuriin. Ei se enää vuoda kun halliksen liike feilasi.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^ Parempi Kokoomus oppositiossa kuin hallituksessa demari politiikkaa tekemässä. Keskusta- ja vasemmistopuolueet saa hoitaa jakopolitiikan keskenään ja kantaa vastuun siitä, jos kannatus kestää.

EDIT: Mä en enää ikinä halua nähdä Kataisen poliittisella linjalla olevaa Kokoomusta, jossa maailman halailu laitetaan talouspolitiikan edelle.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ei kyky kompromisseihin tarkoita nössöilyä.

On ihan idioottia odottaa kokkareiden pääsevän koskaan hallitukseen lepomäki linjalla. Sehän olisi matemaattinen mahdottomuus. Tulojakauma on tasaisuudestaan huolimatta suomessakin vino, jolloin oikeaan laitaan positioituneen kokoomuksen kannatusmaksimi on n. 20%. Ja jos kompromisseja ei pystytä tekemään, niin tuo kannatus vie oppisitioon ja hallitus laittaa käden kokoomusäänestäjien taskuun.

Kokoomuksen pitää tehdä keskustalaista politiikkaa ollakseen relevantti. Fiksuinta olisi tehdä niin oikeistolaista talouspolitiikkaa kuin mihin hallituskumppanit suostuvat ja mennä sitten ’arvokysymyksissä’ potentiaalisten kumppanien suuntaan.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tällä hetkellä näyttää, että klovnikavalkadi on hallitusneuvotteluiden Musta Pekka, vielä kun inisivät tuolitetriksestäkin marttyyrimäisesti. Siis heidän asemansa on kakkosviulun soittaja, eikä vakavasti otettava neuvottelukumppani. Olenko tässä väärässä?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.05.2019 9:53 ^ Ei kyky kompromisseihin tarkoita nössöilyä.


Yleinen harha tuo.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.05.2019 9:08Oikeaan laitaan positioituneena kokkkarit joutuvat jatkossakin oppositioon, paitsi jos oystyvöt persujen kanssa kahdestaan muodostamaan hallituksen.
Jos nyt kansanrintamaa pukkaa niin seuraavissa vaaleissa tämä kombo taitaa saada huomattavan enemmistön jo kahdestaan.
aasi.jpg
Viimeksi muokannut Bluntly, 08.05.2019 10:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 08.05.2019 10:02 Tällä hetkellä näyttää, että klovnikavalkadi on hallitusneuvotteluiden Musta Pekka... Olenko tässä väärässä?
Persuthan tämän koko asetelman loivat? Ei mikään huono saavutus.

Tällä vaalikaudella Suomen talous joka tapauksessa sukeltaa ja se kuviteltu jakovara häviää. Jos persut käyttävät ajan fiksusti, niin voivat olla kova vastus 4v päästä.

Sekin kannattaa huomioida, että useimmille persuille jo riviedustajan pesti on hillotolppa. Sopivalla ruoskalla ja uudelleenvalinnan porkkanalla tyon jengin voisi saada ruotuun.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.05.2019 9:53 ^ Ei kyky kompromisseihin tarkoita nössöilyä.
En niin sanonutkaan. Kyse on siitä mistä joustetaan ja mistä pidetään kiinni. Rinne on lupaillut ihan holtittomia lisäkuluja ja verokiristyksiä, että ne pitää pystyä neuvottelemaan pois, jotta hallitukseen kannattaa lähteä. Kokoomuksen ei mun mielestä missään nimessä pidä lähteä niitä toteuttamaan. Vallankaan kun Rinteen neuvotteluasema on niin heikko. Persut hän on itse niin tukevasti paaluttanut ulos hallituksesta, että tuskin pystyy päätöstä kääntämään. Keskusta on niin pulassa heikon vaalituloksen, laskevien galluppien ja persujen nousun kanssa, että en usko niiden voivan lähteä hallitukseen muuten kuin todella kovien vaatimusten kanssa.

Tässä tilanteessa pitää todellakin pitää kiinni omasta talouspolitiikasta mahdollisimman pitkään ja pakottaa demarit siltä osin nöyrtymään. Joustetaan sitten muualla niin paljon kuin on pakko tavoitteen saavuttamiseksi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25652
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25652
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hallitustunnustelija Rinne vetosi tiistaina 7.5. voimakkaasti siihen, että Keskusta olisi käytettävissä hallitusneuvotteluihin.

Keskusta teki kuluneen vuorokauden aikana kyselyn keskustan puoluevaltuuston, puoluehallituksen ja eduskuntaryhmän jäsenille.

Vastaajista 80 prosenttia kannatti vaihtoehtoa, että Keskusta on käytettävissä hallitusneuvotteluihin sillä edellytyksellä, että Keskustan kynnyskysymykset toteutuvat. Hallitusneuvotteluihin osallistumista vastusti 20 prosenttia. Vastausprosentti oli 93 prosenttia.

Kyselyn tulosta kunnioitetaan, näin ollen hallitustunnustelija Rinteelle on ilmoitettu, että tarvittaessa Keskusta on valmis aloittamaan hallitusneuvottelut.

Keskustan kynnyskysymykset ovat:

1. Hyvän talous- ja työllisyyskehityksen jatkaminen siten, että sitoudutaan 75 %:n työllisyysasteeseen ja siihen, että julkinen talous (ml. kuntatalous) on tasapainossa vuonna 2023

2. Yrittäjien ja yritysten verotusta ei saa kiristää. Teollisuuden toimintaedellytyksiä ei saa heikentää.

3. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut turvataan 18 maakunnan pohjalta. Uudistuksessa maakunnista tehdään monialaisia.

4. Toteutetaan perhepaketti, jonka osana perhevapaauudistus. Uudistuksen on oltava perheille parannus nykyiseen järjestelmään.

5. Vanhustenhoidon epäkohtiin puututaan muun muassa tiukemmalla lainsäädännöllä ja riittävillä resursseilla, eikä Keskusta hyväksy valtionosuuksien leikkauksia, joilla vaarannetaan kuntien peruspalveluita kuten sivistystoimi, varhaiskasvatus ja vanhushoiva.

6. Edellytämme korotuksia pienimpiin eläkkeisiin ja parannuksia köyhimpien lapsiperheiden asemaan ja perusturvaindeksijäädytys on purettava hallituksen päätöksen mukaisesti.

7. Ammatillisen koulutuksen rahoitus ja saavutettavuus on turvattava, panostettava oppisopimuskoulutukseen ja säilytettävä alueellisesti kattava korkeakouluverkosto.

8. Maatalouden kannattavuutta on parannettava. Maa- ja metsätaloutta ei saa kuormittaa uusilla kustannuksilla.

9. Sitoudutaan Keskustan johdolla tehtyyn kahdeksan puolueen ilmasto-ohjelmaan ja turvataan puunkäytön maltillinen lisääminen sekä kestävä metsien käyttö.

10. Kaikkien päätösten täytyy tukea alueiden elinvoimaa ja voimavaroja sekä tukea koko Suomen yhteyksiä ja hyvinvointia
.

Jos Kepu saa kaiken tuon läpi, olisihan se ihme, jos ei lähtisi.

Yrittäjänä tietysti olen iloinen kohdasta 2. Hyvätuloiset palkansaajat saavat varautua raippaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Saa nähdä. Tosi kiinnostavaa tuo olisi. Vaikka ei välttämättä yksinomaan myönteisesti: Itsehän olisin monessa mielessä toivonut sdp-kok-vetoista hallitusta, jos ei muuta niin kepun monialaisten maakuntien kaatamiseksi.

Kok ja persut oppisitiossa olisi myös kiinnostava pari, sen asetelman kehittymistä olisi mielenkiintoista seurata.

Kohtahan tästä on tulossa Suomeen blokkiasetelma: natsioikeisto ja vihervasemmisto kilpailevat keskenään, kumpi saa muodostaa kepun kanssa hallituksen. Vihreiden visio varmaan oli, että oikeisto ja vasemmisto kilpailisivat, ja vihreät olisivat kepun paikalla, mutta minkäs teet.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vihreät ja keskusta ovat molemmat niin vahingollisia että Suomen kannalta on kamala ajatus jos niistä tulee vaa'ankielet.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25652
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kohta 1 on mielenkiintoinen, koska pelkästään veroja korottamalla taloutta ei saa tasapainoon, erityisesti ottaen huomioon tulossa olevat menolisäykset.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.05.2019 10:48 Kohta 1 on mielenkiintoinen, koska pelkästään veroja korottamalla taloutta ei saa tasapainoon, erityisesti ottaen huomioon tulossa olevat menolisäykset.
Joo, ja mitä keinoja hyväksytään kuntatalouden tasapainottamisessa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Paljon on tuossa sovittelemista ennen kuin demareiden, keskustan, vihreiden ja vasemmistoliiton linjaukset on saatu sovitettua yhteen. Mä uskon edelleen, että keskustan pitää saada tosi paljon omaa linjaansa läpi ennen kuin lähtevät riskeeraamaan jäljellä olevaa kannatusta hallitukseen. Kysymys on miten nuo linjaukset istuu noiden kolmen vasemmistopuolueen toiveisiin jakaa rahaa sinne ja tänne. Talouden tasapainottamisen vaade kaataa enimmät menonlisäykset.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25652
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 08.05.2019 11:03 Paljon on tuossa sovittelemista ennen kuin demareiden, keskustan, vihreiden ja vasemmistoliiton linjaukset on saatu sovitettua yhteen. Mä uskon edelleen, että keskustan pitää saada tosi paljon omaa linjaansa läpi ennen kuin lähtevät riskeeraamaan jäljellä olevaa kannatusta hallitukseen. Kysymys on miten nuo linjaukset istuu noiden kolmen vasemmistopuolueen toiveisiin jakaa rahaa sinne ja tänne. Talouden tasapainottamisen vaade kaataa enimmät menonlisäykset.
Juu, kyllähän Kepun listan kohdat 1 ja 2 ovat hyvin vaikeasti demareiden linjaan sovitettavissa. Hyvätuloisten palkansaajien ja pääomatuloa saavien verotusta ei pysty kiristämään niin paljon (kun yritysvero ja yrittäjien vero pysyy ennallaan), että talous voitaisiin tasapainottaa ja toteuttaa lupaukset.

CO2-perusteiset haittaverot (paitsi turpeen) tulevat nousemaan tietysti, mutta ei sekään riitä läheskään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25652
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Jostain syystä tämä hallitusasia nyt vituttaa mua kohtuuttomasti. Pitäisi tietysti yrittää laittaa asioita mittasuhteisiin ja neljän vuoden kuluttua on taas vaalit.

Tod. näk. (jos kepu pitää lupauksensa) tämä ei edes kosketa mua listaamattoman vakavaraisen yrityksen omistajana paljoa, mutta silti watuttaa niiden puolesta, joille taas solidaarisuusruoska viuhuu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.05.2019 12:06 Jostain syystä tämä hallitusasia nyt vituttaa mua kohtuuttomasti.
Älä hätäile. Tämä on vasta ensimmäinen tunnustelu. Ei vielä hallitus. Vitutuksen aika tulee sitten kun hallitusohjelma julkaistaan :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25652
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^toivottavasti ei mene hyvä vitutus hukkaan!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12372
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

So Hard kirjoitti: 08.05.2019 10:46 Vihreät ja keskusta ovat molemmat niin vahingollisia että Suomen kannalta on kamala ajatus jos niistä tulee vaa'ankielet.
Maapallon väkiluku kasvaa 83:lla miljoonalla joka vuosi (n. Saksan väkiluku), jokainen vaatii ravintonsa, elintilansa jne. Ei muuta kuin sademetsää nurin ja peltoa tilalle, kalat merestä ja muovia tilalle jne.
Mutta tämähän ei ole mitenkään vahingollista.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vastaa Viestiin