Kohti eduskuntavaaleja 2019

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4290
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Fiksuimmat ymmärtävät, ettei haittaa vaikka nappia olisi painamassa puolueen linjan mukaisesti satakymmenen kylähullua apinaa, koska puolueen linja on rustattu logiikan suurmestarin kynällä.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 27.02.2019 20:23 Luontevampi johtopäätös voisi olla jotain sen suuntaista, että valtaosa suomalaisista tuntee perusteltua vastenmielisyyttä yhden asian monomaanista populistiliikettä kohtaan, jonka ilmiömäisen kyvyttömän ja typerän oloisen, lähinnä kylähulluista koostuvan edustajaporukan ei voi missään nimessä katsoa kykenevän järkevään yleispolitiikkaan. Näin heitä ei missään nimessä voi kannattaa vallan kahvaan.
Persujen inhoprosentti oli 39% ja kokkareiden 28%. Ei noissa ole radikaalia eroa.

Äänestäjien tehtävä ei kuitenkaan ole järjestellä puoluita haluamaansa järjestykseen, vaan äänestyskopissa pyydetään valitsemaan yksi numero. Poliitikkojen duuni on sitten leipoa kasaan se toimintakykyinen hallitus. Olisikin mielenkiintoisempaa saada kansanedustajilta samat inhokkitiedot.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2813
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Perussuomalaisilla on tietynlainen ongelma, että mukaan on päätynyt lievästi sanoen erikoista sakkia:

https://www.sss.fi/2017/04/salolaista-p ... ikoksista/

Näemmä vanha uutinen, luin jostain muualta viikko sitten asiasta kun auton poltosta tuli tuomio. Mitä äsken luin toisaalta, alibin rakennusyritksiin liittyy aika koomisia piirteitä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ ollaan suvaitsevaisia, tollanen kuuluu persujen kulttuuriin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Rinne on ilmeisesti kokenut jonkinlaisen herätyksen sairastuttuaan ja vakuuttunut, että rahat on löydyttävä, maksoi mitä maksoi. Saa nähdä, mitä äänestäjät tästä ajattelevat.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006017157.html

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006017277.html

Mun mielestä vaikuttaa, että iso pyörä meinaa nyt vähän heittää.

Mutta demokratiassahan tässä eletään. Jos äänestäjät päättävät, että piikki on auki, rahat kyllä löydetään, Antti hoitaa, niin pakkohan siihen on tyytyä..

Mä en usko, että Rinne jaksaa vetää vaalitaistelua vaan jää uudestaan saikulle jossain vaiheessa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.02.2019 9:44 Rinne on ilmeisesti kokenut jonkinlaisen herätyksen sairaustuttaan ja vakuuttunut, että rahat on löydyttävä, maksoi mitä maksoi. Saa nähdä, mitä äänestäjät tästä ajattelevat.
Mä luulen, että Rinne varautuu siihen, että seuraavakin hallitus joutuu yrittämään sote-uudistusta, eikä halua vetää etukäteen uudistukselta mattoa alta Sipilän ja Orpon tapaan lupaamalla uudistuksella 3 miljardin säästöt sote-menoissa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 28.02.2019 9:51
James Potkukelkka kirjoitti: 28.02.2019 9:44 Rinne on ilmeisesti kokenut jonkinlaisen herätyksen sairaustuttaan ja vakuuttunut, että rahat on löydyttävä, maksoi mitä maksoi. Saa nähdä, mitä äänestäjät tästä ajattelevat.
Mä luulen, että Rinne varautuu siihen, että seuraavakin hallitus joutuu yrittämään sote-uudistusta, eikä halua vetää etukäteen uudistukselta mattoa alta Sipilän ja Orpon tapaan lupaamalla uudistuksella 3 miljardin säästöt sote-menoissa.
Sinä siis uskot, että hän laskelmoi realistisesti. Mahdollista. Mulle jotenkin kyllä välittyy itselle fiilis, että hän on oikeasti kokenut jonkinlaisen herätyksen. Onhan hän mennyt kovan myllyn läpi, mielestäni on aivan mahdollista, että jotain on tapahtunut.

Olen hiukan vihjaillut siitä miten, n. kymmenen vuotta sitten oman toilalujeni (remonttia tehdessä) takia päädyin akuutisti erikoissairaanhoitoon ja pariinkiin leikkaukseen. Se muutti mun omaa ajatusmaailmaani väliaikaisesti (ehkä pysyvästikin) hiukan edemmän demarisuuntaan ja miljoonärienokin kysyi, löinkö myös pääni. Kyseinen kokemus oli kuitenkin paria kertaluokkaa Rinnettä lievempi, häneltähän oikeasti meinasi henki lähteä. Eli pidän aivan mahdollisena, että vakava sairastuminen on oikeasti muuttanut hänen ajatusmaailmaansa.

Mitä siinä tapahtui oli, että kun oli aivan avuton ja hyvinvointivaltion koneisto otti huomaansa, alkoi enemmän arvostaa sitä.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 28.02.2019 10:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mjoo. Ehkä mä en ajattele, että dikotomia laskelmoinnin ja herätyksen välillä on kovin keskeinen. Pikemminkin, ne voivat mennä yhteen: Rinne haluaa rakentaa asetelmaa, jossa hänen mahdollisesti vetämänsä sote-uudistus ei perusta legitimiteettiään ensisijassa säästöodotuksille.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 28.02.2019 10:06 Mjoo. Ehkä mä en ajattele, että dikotomia laskelmoinnin ja herätyksen välillä on kovin keskeinen. Pikemminkin, ne voivat mennä yhteen: Rinne haluaa rakentaa asetelmaa, jossa hänen mahdollisesti vetämänsä sote-uudistus ei perusta legitimiteettiään ensisijassa säästöodotuksille.
Mulle ero on keskeinen, koska herätyksen kokeneethan ovat monesti ehdottomia. JOs kyse on laskelmoivasta bluffista, siinä tarvittaessa tullaan vastaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.02.2019 9:59 Mitä siinä tapahtui oli, että kun oli aivan avuton ja hyvinvointivaltion koneisto otti huomaansa, alkoi enemmän arvostaa sitä.
Joo, tämä on kyllä ymmärrettävää. Oman lähipiirini kokoomuslaisia seuratessa olen ollut huomaavinani, että erityisesti lasten vakavammat sairastumiset ovat olleet tämäntyyppisiä hetkiä: siinä tilassa vanhemmilla ei oikein ole ollut henkisiä resursseja vertailla pörriäisiä, ja Lastenklinikan koneiston hellä huoma on hoitanut lapset ja tyynnyttänyt vanhemmat.

Joskus kai sanottiin, että vakava sairastuminen tuo uskovaisen esiin paatuneemmastakin ateistista. Ehkä sekularisaatio on edennyt niin pitkälle, että tilanne pikemminkin kaivaa sisäisen demarin pintaan patamustastakin porvarista.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.02.2019 10:07
urpiainen kirjoitti: 28.02.2019 10:06 Mjoo. Ehkä mä en ajattele, että dikotomia laskelmoinnin ja herätyksen välillä on kovin keskeinen. Pikemminkin, ne voivat mennä yhteen: Rinne haluaa rakentaa asetelmaa, jossa hänen mahdollisesti vetämänsä sote-uudistus ei perusta legitimiteettiään ensisijassa säästöodotuksille.
Mulle ero on keskeinen, koska herätyksen kokeneethan ovat monesti ehdottomia. JOs kyse on laskelmoivasta bluffista, siinä tarvittaessa tullaan vastaan.
No tässä mielessä uskon ehkä laskelmoivaan bluffiin. Selvästi hän haluaa nyt määrittää sekä hallitusohjelmaneuvottelujen että hänen mahdollisen sote-uudistuksensa mediaseurannan lähtökohtia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 28.02.2019 10:12

Joskus kai sanottiin, että vakava sairastuminen tuo uskovaisen esiin paatuneemmastakin ateistista. Ehkä sekularisaatio on edennyt niin pitkälle, että tilanne pikemminkin kaivaa sisäisen demarin pintaan patamustastakin porvarista.
Kauniisti sanottu ja noin se on. Kun olet katolla jalka spagettina ja paikalle tulee monta hälytysyksikköä ja tikasauto hakee turvaan ja vie hoitoon ja vakuutuksia tai maksusitoomuksia ei kysellä ja lopullinen lasku on muutama euro, kyllä siinä mustakin sydän sulaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://yle.fi/uutiset/3-10666262

Nyt en kyllä tajua. Siis hallituskin on sitä mieltä, että Maku II pitää käsitellä samalla kertaa, mutta Maku II on vasta menossa perustuslakivaliokuntaan?!

Tämähän tarkoittaa sitä, että Sote on nyt ehdottoman vastaansanomattomasti kaatunut. Silti näytelmää jatketaan. Ilmeisesti kaikki ajattelevat, että syylliseksi julkisuudessa katsotaan se, joka sanoo, että keisarilla ei ole vaatteita ja siksi näytelmää edelleen jatketaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Määritelkääs, mikä on soten kaatuminen! Voiko se edes kaatua vai onko se ikiliikkuja, joka nousee tai voidaan nostaa aina jos ei omalle niin seuraavan hallituksen listalle. Moni puhuu hyvistä pohjatöistä, jotka hyödyttävät tulevaa sote- työmaata. Ei aloiteta tyhjän päältä. Tämäkö vesittää kaatumisen?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 28.02.2019 13:02 Määritelkääs, mikä on soten kaatuminen! Voiko se edes kaatua vai onko se ikiliikkuja, joka nousee tai voidaan nostaa aina jos ei omalle niin seuraavan hallituksen listalle. Moni puhuu hyvistä pohjatöistä, jotka hyödyttävät tulevaa sote- työmaata. Ei aloiteta tyhjän päältä. Tämäkö vesittää kaatumisen?
Sote kaatuu eteenpäin! Näin sanottiin esim. 4 vuotta sitten! Eiköhän se kaadu ihan paikalleen. Tyhjästä taas aloitetaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Riippuu onko kepulit seuraavassa hallituksessa. Maakuntakusetukset katoaa kuin pieru saharaan jos eivät saa jalkaa oven väliin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Pohdin asiaa politiikan ja poliitikon näkökulmasta. Luulen, että sote ei tässä kontekstissa voi kaatua, se vaan muuttaa muotoaan ja nousee tuhkasta aina uudelleen.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.02.2019 11:30 Tämähän tarkoittaa sitä, että Sote on nyt ehdottoman vastaansanomattomasti kaatunut. Silti näytelmää jatketaan. Ilmeisesti kaikki ajattelevat, että syylliseksi julkisuudessa katsotaan se, joka sanoo, että keisarilla ei ole vaatteita ja siksi näytelmää edelleen jatketaan.
En ole seurannut tätä älyvapaata näytelmää. Onko tässä nyt jokin mahdollisuus bluffata soten olevan hengissä aina vaaleihin asti? Jos tässä näytelmässä on vain kyse siitä, että vaalien alla ei haluta näyttävää epäonnistumista.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 28.02.2019 17:06 Pohdin asiaa politiikan ja poliitikon näkökulmasta. Luulen, että sote ei tässä kontekstissa voi kaatua, se vaan muuttaa muotoaan ja nousee tuhkasta aina uudelleen.
Itse uskon kaatumiseen. Sotesta ja makusta puuttuu valtakunnan tason bisnescase. Jos kumpikaan ei helpota kestävyysvajetta, niin miksi sotemaku tehtäisiin?

Hiljattainen arvio suomen terveydenhuoltosysteemistä alleviivasi soten järjettömyyttä. Nykyinen systeemi vaikuttaa olevan niin halpa kuin mikään systeemi samalla palvelutasolla ikinä vaan voi olla. Ei ole siis mitään järkeä lähteä tekemään täysin takki auki systeemitason uudistusta kuvitellen että uusi systeemi olisi jotenkin poliitikkojen viisauden takia tehokkaampi kuin nykyinen viilattu systeemi.

Kokkareiden valinnanvapausvimmalla on hyvin konkreettinen selitys. Kokkarit käyttävät yksityisiä palveluja ja he haluavat kannattajilleen ne palvelusetelit. Media pörisee pörriäisistä, mutta se on tuo haave palveluseteleistä, joka saa kokkariäänestäjät kannattamaan sotea. Kokkarit saattavat jopa olla oikeassa. Ehkä palvelusetelin tuoma suora etu on suurempi kuin karanneiden kustannusten aiheuttama lisääntyvä verorasitus.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tarkoitan siis semanttista kikkailua, jossa vastuussa olevilla on halutessaan mahdollisuus livetä valmistumisen vastuusta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ se nyt on varmaa, että ennen vaaleja ei haluta tunnustaa mitään epäonnistumista.

Se onkin sitten mielenkiintoinen juttu, miten sotelle käy vaalien jälkeen. Miksi kukaan muu kuin kepu haluaisi enää sote makun? Kaikki hokee nyt, että tää pitää tehdä. Milsi? Miten sotemaku parantaisi asioita? Kepu ja ksikki hsnkkeen puuhamiehet tietenkin palkittaisiin, mutta mitä vaikkapa vihreät saavat tästä uudistuksesta? Entäs kokkarit, jos niitä palveluseteleitä ei tulekaan?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.02.2019 17:12
James Potkukelkka kirjoitti: 28.02.2019 11:30 Tämähän tarkoittaa sitä, että Sote on nyt ehdottoman vastaansanomattomasti kaatunut. Silti näytelmää jatketaan. Ilmeisesti kaikki ajattelevat, että syylliseksi julkisuudessa katsotaan se, joka sanoo, että keisarilla ei ole vaatteita ja siksi näytelmää edelleen jatketaan.
En ole seurannut tätä älyvapaata näytelmää. Onko tässä nyt jokin mahdollisuus bluffata soten olevan hengissä aina vaaleihin asti?
Oikeastaan ei, koska eduskunta kuitenkin jää vaalitauolle muutamaa viikkoa ennen vaaleja jos lakeja ei ole silloin hyväksytty, ei mitenkään voi väittää, että sote on elossa, koska lakiesitykset raukeavat kun eduskunta vaihtuu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Yliarvioit kansan. Ei kukaan tajua tuollaista.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Aluksi meinasin väittää, että tuo on jo liian paksua valehtelua, mutta toisaalta; voihan sitä vaalitentissä sanoa, että jos olemme hallituksessa, jatkamme siitä, mihin sote jäi ed. eduskunnan aikana. Periaatteessa tuo on jopa totta, mutta juridisesti kaikki ed. hallituksen lakiesitykset raukeavat, kun eduskunta vaihtuu ja kaikki alkaa uudestaan. Mutta äkkiähän sitä printtaa samat lakiesitykset uudestaan.

Mutta käytännössähän se ei mene niin, koska seuraava hallitus kuitenkin haluaa oman versionsa sotesta. Eli nyky sote on kuollut.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ just noin. Ja perään höpötetään kuinka tää on nyt vaan pakko tehdä koska eläköityminen ja höpöhöpö.
Vastaa Viestiin