Kohti eduskuntavaaleja 2019

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

elco kirjoitti: 07.12.2018 11:53 ^ Mä toivon Rinteestä pääministeriä ja vihreää kansanrintamaa. Köyhiinhän venezuelasoituminen pahiten osuu. Rikkailla on varaa paeta maasta.
Minulla ei ole minkäänlaista halua paeta maasta. Paskasakin importtaus ja velkaantuminen voidaan vielä seisauttaa ennen kuin on liian myöhäistä.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Riittävän varallisuuden kerättyä voi elvyttää pienen kylän jostain persjönsteristä. Riittävästi aitaa ja natolankaa ympärille niin pysyy kultamunat ja kukkahatut ulkopuolella kun sisäänpääsy sallitaan vain kylän osakkaille ja myynnissä suoritetaan riittävä henkilökartoitus.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 07.12.2018 12:04 Riittävän varallisuuden kerättyä voi elvyttää pienen kylän jostain persjönsteristä. Riittävästi aitaa ja natolankaa ympärille niin pysyy kultamunat ja kukkahatut ulkopuolella kun sisäänpääsy sallitaan vain kylän osakkaille ja myynnissä suoritetaan riittävä henkilökartoitus.
En halua myöskään asua jönsterissä. Jos paskasakkia on tänne jostain syystä pakko päästää tilapäisesti, niin ennemmin se aita ja natolanka pitämään paskasakki jönsterissä evakossa kunnes oma kotimaa alkaa taas tuntua ihan kivalta paikalta, jos vaikka kotimaahan pakkopalautus ei luonnistu.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tuohan se olisi ihannetilanne, mutta kun valkoisen miehen syyllisyys kaikkeen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja elco »

So Hard kirjoitti: 07.12.2018 11:59
Minulla ei ole minkäänlaista halua paeta maasta. Paskasakin importtaus ja velkaantuminen voidaan vielä seisauttaa ennen kuin on liian myöhäistä.
Sano sama sitten kun eduskunnan jako on sama kuin Helsingin valtuustossa ja vihervassareilla on ehdoton enemmistö.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Liike Nyt kovasti hehkuttaa nettidemokratiaa. Mun on vaikea ymmärtää, miten esim. Jugner, jota olen pitänyt aivan selväjärkisenä tyyppinä, oikeasti voi kuvitella, että "kansan" asiantuntemus riittää päättämään vähänkään monimutkaisemmista asioista.

Viimeksi Brexit osoitti, että se osapuoli, joka enemmän valehtelee, voittaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ käsittääkseni matalan tason demokratia toimii sveitsissä ihan hienosti?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.12.2018 14:21 ^ käsittääkseni matalan tason demokratia toimii sveitsissä ihan hienosti?
Varmaankin riittävän matalan tason kysymyksistä (rakennetaanko uusi uimahalli ja jos rakennetaan, otetaanko velkaa vai korotetaanko veroäyriä) voi äänestää suoraan, mutta vähänkään monimutkaisemmista asioista ei.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ meidän nohevilla edustajillako sitten on se kyky ratkoa tosi vaikeita ja monimutkaisia systeemiongelmia?
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja elco »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.12.2018 14:21 ^ käsittääkseni matalan tason demokratia toimii sveitsissä ihan hienosti?
Sveitsi on vauras sivistysvaltio, joka ei ole hyvinvointivaltioaatteen läpeensä mädättämä. Jos Suomessa äänestettäisiin kaikesta niin nettomaksajilta sosialisoitaisiin vielä nopeammin kaikki ylimääräinen mitä niillä vielä on. Tämähän siis tapahtuu joka tapauksessa, mutta kansanäänestyksillä vauhti olisi kovempi.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.12.2018 15:22 ^ meidän nohevilla edustajillako sitten on se kyky ratkoa tosi vaikeita ja monimutkaisia systeemiongelmia?
Varmasti parempi kyky kuin keskivertoäänestäjällä.

Miten järjestäisit kansanäänestyksen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti: 10.12.2018 15:28
sivustahuutaja kirjoitti: 10.12.2018 14:21 ^ käsittääkseni matalan tason demokratia toimii sveitsissä ihan hienosti?
Sveitsi on vauras sivistysvaltio, joka ei ole hyvinvointivaltioaatteen läpeensä mädättämä. Jos Suomessa äänestettäisiin kaikesta niin nettomaksajilta sosialisoitaisiin vielä nopeammin kaikki ylimääräinen mitä niillä vielä on. Tämähän siis tapahtuu joka tapauksessa, mutta kansanäänestyksillä vauhti olisi kovempi.
Joo. Kansanäänestys siitä, pitääkö rikkaiden veroja korottaa!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ johan se on!?

Eihän meillä rikkaiden verotusta rajoita muu kuin virkamiesten ammattitaito. Rikkaimmassa päässä korotukset johtaisivat luultavasti verokertymän laskuun.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 11.12.2018 9:11 ^ johan se on!?

Eihän meillä rikkaiden verotusta rajoita muu kuin virkamiesten ammattitaito. Rikkaimmassa päässä korotukset johtaisivat luultavasti verokertymän laskuun.
Niin. Ja oletat, että kansanäänestyksessä tästä välitettäisiin? Gallupeissa säännöllisesti n 70% kannattaa rikkaiden verotuksen kiristämistä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mun käsittääkseni Sveitsin systeemi toimii ehkä kuitenkin paremmin, kuin mitä kriitikot haluaisivat myöntää. Tosin samaan aikaan on totta, että Sveitsissä kansanäänestykset vain täydentävät vahvaa edustuksellista demokratiaa, ja Sveitsin systeemi on paljon heikommin suoraa demokratiaa edustava esimerkki kuin usein ajatellaan.

Tommi Uschanovilla on tapana sanoa, että suorasta kansanäänetysdemokratiasta ei pitäisi edes puhua, jos ei tunne aika tarkkaan Kalifornian julkisen taloudenpidon historiaa. Kalifornian systeemissä kansanäänetykset ovat jopa suuremmassa roolissa kuin Sveitsissä, ja kai aika yleisesti ajatellaan, että monen sitovan, keskenään epäkoherentin kansanäänetyksen tuottama lopputulos on se, mikä Kalifornaissa suurimpia ongelmia on aiheuttanut. Kansanäänetyksillä esimerkiksi osavaltion veroille on asetettu ehdoton katto, ja toisilla äänetyksillä sitten samaan aikaan aika kasa kalliita velvoitteita osavaltiolle. Johdonmukaisuus ei ole kovin korkealla tasolla kansanäänetysten kokonaisuudessa.

Lisäksi lobbaaminen saa aivan uuden roolin, kun lobattavana on valtava määrä huonosti informoituja päättäjiä.

En nyt tähän hätään löytänyt kovin hyvää linkkiä Kalifornian tilanteesta, mutta menköön nyt vaikka tämä, vaikka on sekä vanha että vähän liikaa Governatoriin keskittyvä. Keskivaiheilta löytyvä jakso kansanäänetysdemokratiasta on kuitenkin ihan hyvä.

Suomessakin on tehty ihan empiiristä demokratiatutkimusta näistä malleista, ja ehkä vallitseva kanta on, että keskeisin vaihtoehto nykyiselle parlamentaristiselle edustukselliselle demokratialle olisi jonkinlainen antiikin ateenalainen edustuksellinen demokratia, jossa edustukselliseen elimeen ei valittaisi vaaleilla missejä ja seiskajulkkiksia, vaan ihan vain arvottaisiin pieni joukko kansalaisia. Kun nämä eivät päättäisi yhdestä asiasta kerrallaan, johdonmukaisuus ajan yli tulisi mukaan, ja kun heille annettaisiin mahdollisuus paneutua asioihin ajan kanssa, päätökset olisivat ihan yhtä hyviä kuin parlamentin tekeminä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Brexit on hyvä tuore argumentti kansanäänestyksiä vastaan. Enemmän valehteleva osapuoli voitti. Brexit näyttää kaikki kansanäänestyksen ongelmat: valehtelu kannattaa ja suuri osa äänestää jostain muusta kuin varsinaisesta kysymyksestä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.12.2018 15:41 No nyt alkoi tapahtua!

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005928715.html
Kyllä tämä varmasti vie persuilta kaikki 200 natsiääntä, paitsi ne 100 jotka ovat riidoissa Marco De Witin kanssa.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Marco on kyllä saunanpuhdas kylähullu. Ei sillä, että persut olisivat keskimäärin erityisen järkeviä, mutta mitään uskottavaa vaihtoehtoa tämä "juutuub-tähti" ei tarjoa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005928789.html

En tiedä, onko kovin merkittävää, mutta kylläkin yllättävää, että Sipilä ei tiedä, mikä on perustulo :o
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Jatkoa edelliseen. Voi olla, että en ole oikein kosketuksissa sisäiseen kepulaisuuteni, mutta en oikein usko, että kepua äänestävien enemmistö kannattaa perustuloa, vaikka siitä puoluekokouksen kannanotto onkin.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005931964.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vihdoin jotain liikettä. En ole aikoihin kokenut kiusausta äänestää Vasemmistoliittoa, enkä todennäköisesti koe nytkään kun en äänestä Helsingissä, mutta ihan varsinaisesta ohjelmastaan huolimatta näkisin Nevanlinnan mielelläni Eduskunnassa: https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/ ... litiikkaan
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Onkos tämä niitä kuuluisia Nevanlinnoja?

edit: on

https://fi.wikipedia.org/wiki/Neovius%E ... Nevanlinna

Olisi varmaan aika raskasta kuulua moiseen sukuun. Tuntisi aina olevansa musta lammas. Mutta mielenkiintoinen suku.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.12.2018 13:28 Onkos tämä niitä kuuluisia Nevanlinnoja?

edit: on

https://fi.wikipedia.org/wiki/Neovius%E ... Nevanlinna

Olisi varmaan aika raskasta kuulua moiseen sukuun. Tuntisi aina olevansa musta lammas. Mutta mielenkiintoinen suku.
Kaksiteräinen miekka. Varmasti suku avaa sellaisia verkostoja ja ovia joihin ei olisi käyntiä jos olisi muuten vain vasemmistolainen filosofinplanttu.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kohti eduskuntavaaleja 2019

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 14.12.2018 13:18 Vihdoin jotain liikettä. En ole aikoihin kokenut kiusausta äänestää Vasemmistoliittoa, enkä todennäköisesti koe nytkään kun en äänestä Helsingissä, mutta ihan varsinaisesta ohjelmastaan huolimatta näkisin Nevanlinnan mielelläni Eduskunnassa: https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/ ... litiikkaan
Onko tää se joka on höpissyt radio helsingin taajuuksilla? Joskus kymmenisen vuotta sitten tuli toisinaan kuunneltua.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin