Marinin hallitus 2019

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Bhven kirjoitti: 26.04.2021 17:27Estäisi varmaan kaiken muunkin, mutta estäisi törsäilyn ja porsastelun.
En usko, että hihhulit ja Räsänen ovat pääsemässä määräävään asemaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No nyt näyttää taas hallituksen jatko helpommalta: itse Sixten Korkman antoi aamun Hesarissa luvan jatkaa velanottoa velkatason pysyväksi kasvattamiseksi: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007942865.html

Koska Sixten perustelee aina toteutettavan linjan, näin mennään. Toivottavasti tämä pätee sitten myös velkarahan kohdennuksessa: Korkman edellyttää miinuskorkoisen lainan käyttöä pitkän aikavälin kasvun edellytysten rahoittamiseen, ei peruselinkulujen.

Vaikea uskoa kepun kanssa näin toimittavan: paranin aika hyvin uhanneesta Vanhas-fanituksestani, kun Säätytalolta vuodettiin Vanhasen ehdottama säästölista kärkinään koulutuksesta leikkaaminen ja turvetuotannon tuki (sen sijaan, että tuettaisiin turveyrittäjiä siirtymään muihin hommiin). Ehkä täsmälleen anti-korkmanilainen linja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007943525.html


ISOIN muutos tiettävästi on se, ettei esityksessä ole enää 300 miljoonan euron veronkorotuksia, vaan verojen merkitys ratkaisussa on pienentynyt.”

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Koska EU on nyt siirtynyt rikkain maa maksaa velat periaatteeseen, niin Suomenkin pitää velkaantua ja paljon. Kehykset siis pois ja elvyttävää tie, rata, sotalaiva, ynnä muu oleellinen infra projektia vaan kehiin.

EDIT: Jamekseen viestiin viitaten, niin työn verotus kanssa alas. Nyt se on helppo toteuttaa, kun tulonmenetykset voidaan vielä paikata velalla :ohyeah:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti: 27.04.2021 9:35 Koska EU on nyt siirtynyt rikkain maa maksaa velat periaatteeseen, niin Suomenkin pitää velkaantua ja paljon. Kehykset siis pois ja elvyttävää tie, rata, sotalaiva, ynnä muu oleellinen infra projektia vaan kehiin.
Ja 200 F-35:sta heti tilaukseen.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.04.2021 9:31 https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007943525.html


ISOIN muutos tiettävästi on se, ettei esityksessä ole enää 300 miljoonan euron veronkorotuksia, vaan verojen merkitys ratkaisussa on pienentynyt.”
Mä olen koko ajan vähän ajatellut, että ei ne oikeasti voi kinata siitä turpeesta, se on kuitenkin niin pieni detalji, että kumpi tahansa osapuoli voisi joustaa. Mutta ehkä siitä on tullut ihan oikeasti jonkinlainen identiteettipolitiikan ruumiillistuma, joka otetaan vakavasti. Outoa. Ehkä voisivat kysyä itse turveyrittäjiltä: haluavatko, että verotukivähennys perutaan, kuten kepu kai vaatii, jolloin tuotannon alasajo vähän hidastuu, vai lunastaako valtio niiltä uudet investoinnit pois ja tyypit saavat uudelleeninvestoida mihin haluavat?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

So Hard kirjoitti: 27.04.2021 9:37Ja 200 F-35:sta heti tilaukseen.
Mielummin 10k€ pelirahaa jokaiselle kansalaiselle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 27.04.2021 9:41
So Hard kirjoitti: 27.04.2021 9:37Ja 200 F-35:sta heti tilaukseen.
Mielummin 10k€ pelirahaa jokaiselle kansalaiselle.
Sä et nyt ymmärrä. Ei tässä keksitä vaihtoehtoja vaan lisämenoja.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti: 27.04.2021 9:42
Bluntly kirjoitti: 27.04.2021 9:41
So Hard kirjoitti: 27.04.2021 9:37Ja 200 F-35:sta heti tilaukseen.
Mielummin 10k€ pelirahaa jokaiselle kansalaiselle.
Sä et nyt ymmärrä. Ei tässä keksitä vaihtoehtoja vaan lisämenoja.
Juu, ei ole mitenkään toisensa pois sulkevia. Mutta mun ehdotuksessa tuo peliraha siis tuloveroleikkausten kautta. Se on kuitenkin sellainen pysyvämpi muutos.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 27.04.2021 9:39
James Potkukelkka kirjoitti: 27.04.2021 9:31 https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007943525.html


ISOIN muutos tiettävästi on se, ettei esityksessä ole enää 300 miljoonan euron veronkorotuksia, vaan verojen merkitys ratkaisussa on pienentynyt.”
Mä olen koko ajan vähän ajatellut, että ei ne oikeasti voi kinata siitä turpeesta, se on kuitenkin niin pieni detalji, että kumpi tahansa osapuoli voisi joustaa. Mutta ehkä siitä on tullut ihan oikeasti jonkinlainen identiteettipolitiikan ruumiillistuma, joka otetaan vakavasti.
Kun sekä kepu että vihreät ovat tehneet asiasta elämää suuremman kysymyksen, niin vaikeaa se joustaminen on.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Junkkarin mukaan ongelma on suorastaan metafyysinen: https://www.hs.fi/junkkari/art-2000007943889.html

Mä luulen, että Junkkari on väärässä sanoessaan, että löysiväthän puolueet yhteisen vision myös 2019 hallitusneuvotteluissa. Ajattelen, että hallituksen ongelma nimenomaan on, että 2019 saivat sovittua käytännön toimista ja rahankäytöstä, ei yhteisestä visiosta. Jos olisi yhteinen ymmärrys isosta kuvasta, ohjelman päivittäminen uusiin reunaehtoihin olisi ehkä suhteellisen suoraviivaista. Mutta kun yhteisymmärrystä nimenomaan ei ole, päivittäminen menee mahdottomaksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eikös näillä hallituspuolueilla ole yhteinen vahva visio ollut kokoajan: rahaa tuhlataan maksimaalisesti.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 27.04.2021 11:46 Eikös näillä hallituspuolueilla ole yhteinen vahva visio ollut kokoajan: rahaa tuhlataan maksimaalisesti.
Joskus mä mietin, että mikä on ajatusprosessi, joka johtaa tällaisen nollaviestin postaamiseen. Uskotko sä esimerkiksi oikeasti tähän ehdotukseesi, vai onko tämä sinusta muuten jotenkin erinomaisen nokkela sivallus? Vai mistä on kyse?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikös tuo nyt ole kuitenkin aika oikein? Tavoitteena on tuhlata niin paljon kuin mahdollista, ilman että touhu alkaa näyttää tuomittavalta. Itse en ainakaan tunnista mitään yritystä rajoittaa tuhlaamista?

Veikkaan EU elvytyspaketin laukaisseen tämän tuoreimman tuhlausehdotuksen. Hallituksessa tajuttiin, että elvytyksen varjolla voi tehdä kaikkea sellaista kivaa, joka muuten ammuttaisiin alas. Suomen osalta talous on kuitenkin palautunut sen verran hyvin, että meillä pitäisi elvytyksen sijaan keskittyä kasvun esteiden raivaamiseen, joista työvoiman saatavuus on kriittisin tekijä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kyllähän se tuhlaaminen aika silmittömältä näyttää. Kauhea kestävyysvaje päällä ja rahaa jaetaan oikealla ja vasemmalle mahdollisten tulevien työpaikkojen rahoituksella - vaikka siis nekään kuvitteelliset työpaikat eivät riitä mitenkään kestävyysvajeen kanssa. Sitten neuvotellaan juuroppaan -4 miljardia ja rakennetaan kammottava sotemalli jonka kustannuksista piilotetaan miljaardi.

Kyllä tämä hallitus on ilman muuta minun eliaikani surkein, vaikka ehdin jo luulla että Stubbin pätkää sixpackissa voi olla vaikea alittaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/politiikka/art-200000 ... 89887fc984

”Ehkä tulee ratkaisu, ehkä ei tule”

Marin on siirtynyt Nykäsen linjoille! Hieno hommage!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eihän se ole mahdollista, että Marin kaataisi hallituksen. Toivottavasti kepu haistaa veren.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

HS: Elpymispaketin läpimeno edellyttää Kokoomuksen ääniä.

Hesarin mukaan kyseessä on isku hallitukselle. Todellisuudessa kyseessä on isku Kokoomukselle.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 27.04.2021 12:32 Kyllähän se tuhlaaminen aika silmittömältä näyttää.
Mun mielestä hallituksen rahankäyttöä voi kritisoida hyvin voimakkaasti erittäin painavin perustein. Mutta jotta kritiikki olisi vakavasti otettavaa, täytyy sen perustua siihen, että ymmärtää sen, mitä hallitus rahankäytöllään tavoittelee, miksi ja miten. Näistä kaikista voi sitten olla perustellusti eri mieltä. Jos rahankäytön kritiikki perustuu siihen, että kuvittelee hallituksen kantavana ajatuksena olevan rahan tuhlaamisen itseisarvoinen maksimointi, asemoi itsensä jonnekin persujen hörhölaidalle ja sitä myöten esittämänsä kritiikin irrelevantiksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.04.2021 13:03 HS: Elpymispaketin läpimeno edellyttää Kokoomuksen ääniä.

Hesarin mukaan kyseessä on isku hallitukselle. Todellisuudessa kyseessä on isku Kokoomukselle.
Kyllä, koska Orpolla ei riitä kivet kaatamaan pakettia -> PS nousee yli 25% tuntumiin kannatuksessa ja kokoomus tippuu 15% pintaan max. Aion pistää painetta omalle kansanedustajalle että KOK ei mene paketin taakse.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 27.04.2021 13:05
So Hard kirjoitti: 27.04.2021 12:32 Kyllähän se tuhlaaminen aika silmittömältä näyttää.
Mun mielestä hallituksen rahankäyttöä voi kritisoida hyvin voimakkaasti erittäin painavin perustein. Mutta jotta kritiikki olisi vakavasti otettavaa, täytyy sen perustua siihen, että ymmärtää sen, mitä hallitus rahankäytöllään tavoittelee, miksi ja miten. Näistä kaikista voi sitten olla perustellusti eri mieltä. Jos rahankäytön kritiikki perustuu siihen, että kuvittelee hallituksen kantavana ajatuksena olevan rahan tuhlaamisen itseisarvoinen maksimointi, asemoi itsensä jonnekin persujen hörhölaidalle ja sitä myöten esittämänsä kritiikin irrelevantiksi.
No perusastelma kritiikissä on se, että julkinen sektori on jo nyt kestämättömän suuri, menojen ja tulojen tasapaino tulee olemaan kammottava 2060-luvulle asti ja nyt on lisätty pysyviä menoja entisestään perustellen sitä kasvulla jota ei todennäköisesti koskaan tule. Sitä voi katsoa miten Ruotsin ja Suomen velkaennusteet menevät ja kysyä missä ovat rakenneuudistukset ja vastuullisuus.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.04.2021 13:03 HS: Elpymispaketin läpimeno edellyttää Kokoomuksen ääniä.

Hesarin mukaan kyseessä on isku hallitukselle. Todellisuudessa kyseessä on isku Kokoomukselle.
Kyllä. Kiinnostava nähdä, miten toimivat. Edelleen toivon, että avaisi tietä sinipunalle, mutta taitaa aika turha toivo olla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 27.04.2021 13:22
James Potkukelkka kirjoitti: 27.04.2021 13:03 HS: Elpymispaketin läpimeno edellyttää Kokoomuksen ääniä.

Hesarin mukaan kyseessä on isku hallitukselle. Todellisuudessa kyseessä on isku Kokoomukselle.
Kyllä, koska Orpolla ei riitä kivet kaatamaan pakettia -> PS nousee yli 25% tuntumiin kannatuksessa ja kokoomus tippuu 15% pintaan max. Aion pistää painetta omalle kansanedustajalle että KOK ei mene paketin taakse.
Jos kokoomuksella on vakavia aikomuksia kaataa paketti, toivon, että ovat tiiviissä yhteydessä aatetovereihinsa Hollannissa ja Itävallassa ja saavat heidät mukaan. Tulevaisuus olisi helpompi, jos asia kaatuisi näiden maiden yhteisrintaman vastustukseen eikä Suomen yksin (tai puolaunkarin kanssa) touhuamiseen.

En kyllä usko, että kok kaataa. Syyttävät hallitusta huonosta neuvottelutaidosta, mutta erottautuvat persuista eurooppalaisina vastuunkantajina, veikkaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jos kokoomus menee paketin taakse, Halla-Aho on seuraavan hallituksen muodostaja. Se on niin simppeli asia.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Viimeinen vuosi on ollut niin hävytöntä menoa, että alan epäillä Kokoomuksenkin olevan ostettavissa avainhenkilöiden hillotolpilla. Orpolle ja muille luvataan kivat EU pestit 200k+ palkalla, plus edut ja eläkkeet. Meidän veronmaksajien miljardit sitten myydään muutaman miljoonan henkilökohtaisilla etuuksilla.
Vastaa Viestiin