Kuntavaalit 2021

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21322
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Olen ihan oikeasti sitä mieltä, että äänestäjien kannattaisi jättää äänestämättä rikollisia. Rikoksista tuomittujen olisi myös syytä erota, ellei rikos ole aivan mitätöntä sorttia ja syyllinen pelkkä rivijantteri. Ehdokkaiden määrän perusteella ei ole kovin todennäköistä, että valtuustot ja eduskunta jäisivät jotenkin vajaaksi ilman rikollisia.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 02.06.2021 10:18 ^ Olen ihan oikeasti sitä mieltä, että äänestäjien kannattaisi jättää äänestämättä rikollisia.
Mitä hemmettiä sä varjonyrkkeilet. Itse puhuit noin, en minä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21322
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ En nyt ymmärrä mistä puhut? Kommentoin uutista ja äänestäjien käyttäytymistä yleisesti. En ole missään kohtaa väittänyt sinun sanoneen mistään mitään.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16630
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Ylleä kummastuttaa, että jos Kitinään postaa persuja kritisoivan viestin, niin siihen alle tulee hyvin pian sun what about -viestisi tai joku muu aiheen muutos, jolla koetetaan siirtä fokus pois persujen törttöilystä.

Esim. tässä tapauksessa on ihan semi-kiinnostavaa, joskaan ei kovin yllättävää, että persut ovat vahvasti yliedustettuina rikollisehdokkaiden määrässä, ja on vähän silmiinpistävää, että riennät heti paikalle siirtämään fokuksen "äänestäjien käyttäytymiseen yleisesti" - eritoten, kun se tapahtuu niinkin lattealla tavalla kuin että "rikollisia ei kannata äänestää" millään politiikan tasolla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 02.06.2021 10:39 ^ En nyt ymmärrä mistä puhut? Kommentoin uutista ja äänestäjien käyttäytymistä yleisesti. En ole missään kohtaa väittänyt sinun sanoneen mistään mitään.
Pahoittelut. Luin hätäisesti (odottaessani työkoneeni verkkoyhteyksien mentyä uudelleenkäynnistystä) meilisi ja mainintasi, että "Olen" olisi "Olet". Tästä sitten ärsyynnyin, että miten niin olisin tuollaista sanonut tai edes tarkoittanut. Oma tarkoituksenihan oli tuoda esiin lähinnä sitä ihmetystä ja pettymystä, minkä maamme selvästi rikollishakuisin taikka roketevastaisin puolue isoine kannatuksineen minussa (ja monessa muussakin) herättää. Varmasti vähän naureskellakin persuille samalla.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21322
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Yliedustus tarkoittaisi rikoksista tuomittujen osuutta kaikista ehdokkaista ja/tai rikosten määrää per kaikki ehdokkaat. Luultavasti persut ovat yliedustettuna, mutta se ei nyt annetusta datasta selviä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9401
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Kuinka sattuikaan, niin hesarissa hyppäsi silmille aihetta sivuava artikkeli: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008010193.html

Ainakin seksuaalirikosten kohdalla näyttää kaikki puolueet vakuuttava, että ei olisi ehdokkaana jos olisi tiedetty. Rikolliset yllättäen valehtee, kun niiltä kysytään mahdollisista tuomioista :shock:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21322
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

sivustahuutaja kirjoitti: 02.06.2021 10:51 ^^ Yliedustus tarkoittaisi rikoksista tuomittujen osuutta kaikista ehdokkaista ja/tai rikosten määrää per kaikki ehdokkaat. Luultavasti persut ovat yliedustettuna, mutta se ei nyt annetusta datasta selviä.
Jos käytetään iltalehden dataa, niin vihreisiin verrattuna demareilla on 50% enemmän rikollisia suhteessa ehdokkaisiin ja persuilla 417% enemmän kuin vihreillä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16630
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Miten persujen rikollisuusluvut suhteutuvat ulkomaalaistaustaisten rikollislukuihin?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25567
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Miten lehdet saavat ehdokkaiden rikostuomiot esiin? Mun käsittääkseni kuka tahansa ei voi pyytää kenen tahansa rekisteriä. Vai voiko?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9401
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.06.2021 11:19 Miten lehdet saavat ehdokkaiden rikostuomiot esiin? Mun käsittääkseni kuka tahansa ei voi pyytää kenen tahansa rekisteriä. Vai voiko?
Käsittääkseni vaatii vaivaa ja pitää selata tuomioita tuomioistuittain tai jotain vastaavaa. Jos tuomituista halutaan eroon puolueissa, niin tarkistaminen pitäisi tehdä helpommaksi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25567
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tuohan tuntuu aivan mielettömän vaikealta urakalta lehdelle. Meinaatko, että toimittajat käsipelillä etsivät tuomioistuimien tuomioista tuhansien vaaliehdokkakkaiden nimiä?

gdpr tuskin antaisi lupaa toimittaa listaa tuomituista sähköisessä muodossa eikä myöskään lehdelle lupaa ylläpitää sellaista rekisteriä. Periaatteessa lehdet voisivat kerätä jatkuvasti tuomittujen nimiä omaan rekisteriin vastaisuuden varalle, mutta se ei varmastikaan olisi laillista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21322
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 02.06.2021 11:30
Käsittääkseni vaatii vaivaa ja pitää selata tuomioita tuomioistuittain tai jotain vastaavaa. Jos tuomituista halutaan eroon puolueissa, niin tarkistaminen pitäisi tehdä helpommaksi.
Eikö listalle ottamisesta voi muka tehdä sopimusta, johon sisältyy vakuutus rikoksettomuudrsta ja sopimussakko?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16630
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 02.06.2021 11:11 Miten persujen rikollisuusluvut suhteutuvat ulkomaalaistaustaisten rikollislukuihin?
Googlasin. Aika paljon tuomitaan väkeä rikoksista Suomessa. Nopeasti löytyneiden satunnaislähteiden mukaan kuva piirtyy näin:

Vuonna 2019 Suomessa asuvia Suomen kansalaisia tuomittiin oikeudessa rikoksista 48 421 kertaa, joka vastaisi n. 0,9 % koko porukasta (en tiedä, onko tuo 48421 tuomioiden vai rikollisten määrä).

Vuonna 2019 Suomessa asuvia ulkomaiden kansalaisia tuomittiin oikeudessa rikoksista 3 519 kertaa, joka vastasi noin 1,3 % koko porukasta (sama varaus rikokset v. rikolliset -epäselvyydestä).

Nuo ovat siis vain yhden kalenterivuoden saldoa. Koska kansanedustajien perustuslain mukaan "tulee esiintyä vakaasti ja arvokkaasti sekä loukkaamatta toista henkilöä", niin vaaditaan heiltä enemmän, ja katsellaan koko uran saldoa.

Vuoden 2019 eduskuntavaalien perussuomalaisista ehdokkaista 14 oli tuomittu rikoksesta, mikä vastasi n. 6,5 % koko porukasta.

Vuoden 2019 eduskuntavaaleissa valituista perussuomalaisista 10 oli tuomittu rikoksesta, mikä vastaa n. 25,6 % koko porukasta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16630
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 02.06.2021 9:36 https://www.iltalehti.fi/kuntavaalit-20 ... 426504ca38

Persut ovat ruohonjuuritason puolue, sanotaan. Kai tuo on sitten sama asia kuin rikollisten puolue.
Pääideologi jo tähän viitaten ehdottikin, että ehkä persut ja persuihin kuuluminen voitaisiin kieltää rikollisjärjestönä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21322
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 02.06.2021 12:47 Vuoden 2019 eduskuntavaalien perussuomalaisista ehdokkaista 14 oli tuomittu rikoksesta, mikä vastasi n. 6,5 % koko porukasta.

Vuoden 2019 eduskuntavaaleissa valituista perussuomalaisista 10 oli tuomittu rikoksesta, mikä vastaa n. 25,6 % koko porukasta.
:D Kannattaa tehdä rikoksia, niin karja äänestää!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.06.2021 11:19 Miten lehdet saavat ehdokkaiden rikostuomiot esiin? Mun käsittääkseni kuka tahansa ei voi pyytää kenen tahansa rekisteriä. Vai voiko?
Jos ei erikseen määrätty (kuten seksijutuissa vaikkapa), niin lainvoiman saatua aineisto on julkista. Eri asia sitten kuka jaksaa ja viitsii kaikkea aineistoa läpi käydä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25567
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mutta voiko pyytää haun jonkun tietyn tyypin nimellä? Eli voiko kuka tahansa pyytää esim. kaikki naapuriaan koskevat jutut?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16630
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.05.2021 14:35
urpiainen kirjoitti: 27.05.2021 14:21 Mä pidän erityisesti noista motarin kaistojen väliin tulevista uusista hyppypuista.
🙂 Suomi on rikas hyvinvointivaltio!

Mitenköhän nuo ”uudet hyppypuut” toteutetaan? Kiinnittyy huomio termiin ”rakennetaan”.
Ajoin tuosta aamulla läpi, siis Kehä I:stä. Siinä tien reunoilla oli sellaisiin lipputangonjaloilta näyttäviin virityksiin kiinnitetty pystyyn jotain kuolleennäköisiä männynraatoja. Mietin, että olivatkohan ne niitä hyppypuita vai mitä lie hyönteishotelleja. Kamalilta ainakin näyttivät. Toivottavasti ne olivat kuitenkin vain jotain teekkarijäyniä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25567
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Saattoi olla myös taidetta. Mutta eiköhän ne hyppypuita olleet..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16630
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.06.2021 13:50 Saattoi olla myös taidetta.
Totta! Kuolleiden puidenraatojen pystyttäminen motarin laitaan on väkevän kriittinen kannanotto nykyihmisen epätoivoiseen harhakuvitelmaan luonnon monimuotoisuuden ja fossiilikapitalismin yhteensopivuudesta! Ne olivatkin hienoja!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21322
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.06.2021 13:50 Mutta eiköhän ne hyppypuita olleet..
Oliko köysissä silmukat? Nettomaksajien hyppypuita?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23463
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Bluntly »


Ampuma-aserikos
PS: 10
Kepu: 5
Kok, Vas: 2

Huumausainerikos:
PS: 13
Vas: 10
SDP: 5
Kepu, Kok, Vihreät: 4
RKP: 1

Kunnianloukkaus:
PS: 12
Kok, Vas: 4
SDP, Vihreät: 3
RKP: 1

Laiton uhkaus:
PS: 23
SDP: 5
Kepu, Vas: 3
Vihreät, KD: 2
RKP, Kok: 1

Liikennerikkomus:
PS: 31
SDP: 18
Kok, Kepu: 17
KD: 8
Vas: 2
RKP: 1

Liikenneturvallisuuden vaarantaminen:
PS: 28
Kok: 16
Kepu: 15
SDP: 8
KD: 5
RKP, Vas, Vihreät: 3

Pahoinpitely:
PS: 101
Kok, Vas: 28
SDP: 27
Kepu: 26
Vihreät: 8
KD: 6
RKP: 4

Petos:
PS: 32
SDP: 11
Vas: 7
Kok, Vihreät: 6
Kepu: 3
KD: 1

Rattijuopumus:
PS: 60
Kok: 24
SDP: 21
Kepu: 14
Vas: 9
Vihreät: 8
RKP: 5
KD: 3

Törkeä kirjanpitorikos:
PS: 31
Kepu, Kok: 4
SDP, Vas: 2
Vihreät: 1

Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen:
PS: 31
Kok: 22
Kepu: 16
Vihreät: 6
Vas: 3
SDP, KD: 2
RKP: 1

Törkeä petos:
PS: 11
Kok, KD, RKP, SDP, Vas: 1

Törkeä rattijuopumus:
PS: 84
SDP: 29
Kepu: 26
Kok, Vas: 19
Vihreät: 7
KD: 4
RKP: 1

Vahingonteko:
PS: 13
SDP: 6
Kepu: 3
Kok, KD, Vas, Vihreät: 1

Virka-aseman väärinkäyttäminen:
Kepu: 14
Vas: 8
PS: 6
SDP: 2
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14904
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Varsinainen lain ja järjestyksen puolue.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4286
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Bhven »

urpiainen kirjoitti: 02.06.2021 13:58 Totta! Kuolleiden puidenraatojen pystyttäminen motarin laitaan on väkevän kriittinen kannanotto nykyihmisen epätoivoiseen harhakuvitelmaan luonnon monimuotoisuuden ja fossiilikapitalismin yhteensopivuudesta! Ne olivatkin hienoja!
Tämä on kaikki Osmo Soininvaaran syytä. Vasemmistoliitto juuri kritisoikin sitä, että pääkaupungiseudulle on rakennettu liikaa asuntoja. Liikaa asuntoja tarkoittaa liian suurta väestötiheyttä. Järjetön kerrostaloryteikkö tarvitsee aisaparikseen monikaistaisia teitä.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Vastaa Viestiin