Kuntavaalit 2021

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No niin, tästä kai lähdetään:

Kuva

Kuinkakohan informatiivinen on tuo kannatuksen muutos suhteessa edelliseen kyselyyn, joka kysyi eduskuntavaalikannatusta. Voisi ajatella, että persujen protestiäänestäminen on ymmärrettävämpää eduskuntavaaleissa, mutta kuntatasolla klovnikavalkadin kyvyttömyys tulee jo liian lähelle.

Lisäksi valtakunnantason kannatusprosentti ei kai kovin hyvin kerro sitä, romahtaako se keskusta nyt vai ei. Ei kepu ennenkään ole suurissa kaupungeissa hirveän hyvin pärjännyt, mutta silti voi hankkia selvän (erotuksensa persuista, raittiusliike on aina ollut kepua lähellä) enemmistön pikkukunnissa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Juu. Päivän harmitus on juuri, että vertasivat ed. gallupiin, jossa kysyttiin eri asiaa. Tymää.

Henk koht mua kiinnostaa kaksi asiaa; valtakunnallisesti toivon kepun romahdusta. Helsingissä ja Espoossa toivon kokkareiden menestystä (ja erityisesti Helsingissä vihreiden menestymättömyyttä).
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 04.02.2021 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Verrokiksi kelpaisi vaikka nykyinen valtuustojen jakauma.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.02.2021 10:14 Henk koht mua kiinnostaa kaksi asiaa; valtakunnallisesti toivon kepun romahdusta. Helsingissä ja Espoossa toivon kokkareiden menestystä (ja erityisesti Helsingissä vihreiden menestymättömyyttä).
Mulla on edelleen vaikeuksia innostua Espoon kunnallispolitiikasta. Helsinki vaikuttaa minuun melkein enemmän, vaikka asun Espoossa. Tämä kertoo paljon Espoon luonteesta.

Katsoin edellisten vaalien prioriteettejani: viewtopic.php?p=734378#p734378 Aika samoilla mennään. Nousevaa kaupunkirakennetta rikkovien motariluokan liittymien ja muiden vastaavien urpoilujen voittokulku etenee, mikä saa minut ehkä suosimaan vihreitä. Toisaalta, niillä on välillä vähän liikaa intoa suojella jotain urbaaneja pusikoita, jotka pitäisi ilman muuta ottaa kaupunkitilan raaka-aineeksi joko asuinalueina tai virkistyskäyttöön soveltuvina puistoalueina. Vaikea kuitenkaan löytää taas vihreille parempaa vaihtoehtoa, joten varmaan äänestän pitkin hampain niitä. Riippuu vähän ehdokkaista ja ohjelmista.

Helsingin suhteen olen aika luottavainen. Oletan, että kokoomus lähtee vaaleihin Kirsi Piha kärkenään, mikä varmaan varmistaa, että kokoomus on Helsingissä liikkeellä urbaaniliberaalilla linjalla. Oletan, että kokoomuksen ja vihreiden yhteistyö jatkuu kaupungin ja isänmaan parhaaksi, vaikka johtoasema kokoomuksella säilyisikin. Helsingin kehitys on ollut pitkään tosi innostavaa.

Kepun menestys ei minua kuntatasolla hirveästi liikuta, enemmän toivon romahdusta eduskuntavaaleissa. Suomi-Neidon sielunpuhtauden kannalta toivon toki persuille mahdollisimman pientä äänisaalista, mutta olen asian suhteen aika pessimistinen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 04.02.2021 10:31
James Potkukelkka kirjoitti: 04.02.2021 10:14 Henk koht mua kiinnostaa kaksi asiaa; valtakunnallisesti toivon kepun romahdusta. Helsingissä ja Espoossa toivon kokkareiden menestystä (ja erityisesti Helsingissä vihreiden menestymättömyyttä).
Mulla on edelleen vaikeuksia innostua Espoon kunnallispolitiikasta. Helsinki vaikuttaa minuun melkein enemmän, vaikka asun Espoossa. Tämä kertoo paljon Espoon luonteesta.
Joo. Laitoin Espoon tuohon postaukseeni vain koska ajattelin, että onhan se nyt tymää, jos en kotikaupunkiani tähän laita. Todellisuudessa ei kiinnosta mua juuri ollenkaan. Ainoa mikä kiinnostaa, on veroäyri. Kokkareita äänestän.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 04.02.2021 10:31 Katsoin edellisten vaalien prioriteettejani: viewtopic.php?p=734378#p734378 Aika samoilla mennään. Nousevaa kaupunkirakennetta rikkovien motariluokan liittymien ja muiden vastaavien urpoilujen voittokulku etenee, mikä saa minut ehkä suosimaan vihreitä.
Isot liittymät ovat aika harvassa ja sijaitsevat kuitenkin syrjäseuduilla. Aika harvoin nuo häiritsevät pyöräillessä. Enemmän massiiiviset rampit kiusaavat joukkoliikenteessa, koska pysäkiltä toiselle löytäminen voi olla haastavaa. Isoin kehityskohde risteyksissä olisikin kevyen liikenteen väylien selkeyttäminen ja opastuksen kehittäminen. Olisi ihan fiksua pystyttää hankalimmista spagettiliittymistä isot kartat kulkijoille.

Joukkoliikennesolmujen ympärille rakentaminen vaikuttaa edelleen vähän ponnettomalta. Mutta onhan Helsingissäkin ihan metron varrellakin idässä jättömaata, joten kaipa se on uskottava, että pysäkkien viereen rakentaminen on niin vaikeaa, että se kestää vuosikymmeniä. Vai miten esim. Siilitien metroaseman ympäristöä voi oikein selittää? Esim. urheilupuistossa tuntuu hassulta, että koivu-mankkaan länsipuolisiä matalia röttelöitä ei ole saatu vedettyä matalaksi ja korvattua korkeammilla. Luulisi omistajille rahan kelpaavan. Diilin yksityiskohdista on turha murehtia, koska kakkua pitäisi olla jaettavana niin paljon.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Helsingissä kokkarivallan jatkuminen (siis näennäisen, kaikki tietysti tietävät vallan olevan oikeasti punavihreällä salaliitolla) näyttää kokoomuksen oman tutkimuksen mukaan olevan aika varmaa. Mutta Marinin vihreiltä imemä suosio saattaa vähentää puisto-osaston ja pääkonttorin yhteistyön painoarvoa:

Kuva
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 05.02.2021 12:12 Helsingissä kokkarivallan jatkuminen (siis näennäisen, kaikki tietysti tietävät vallan olevan oikeasti punavihreällä salaliitolla)
No onhan tuo salaliitto saamassa 52,6% äänistä linkkaamasi tutkimuksen mukaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Vaakakupin keikahtaminen itään voisi olla kova pommi Helsingissä. Nythän kok-vih on yhteinen etu kehittää kaupunkia juuri etelässä ja lännessä asuvien vinkkelistä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Hyvä pointti. Nyt korostuu ratikkakaupunki (plus ehkä joku Laru ja vanha Herttoniemi). Kuinka suuri osuus helsinkiläisistä on tämä alue v. itä ja pohjoinen?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ja vieläkin mielenkiintoisampaa: kuinka suuri osuus nettomaksajista on lännessä versus itä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Remontti-Reiska PS:n listalle
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c ... efa20bffc6

Tästä se lähtee.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 05.02.2021 13:15 ^ Vaakakupin keikahtaminen itään voisi olla kova pommi Helsingissä. Nythän kok-vih on yhteinen etu kehittää kaupunkia juuri etelässä ja lännessä asuvien vinkkelistä.
No ne luvut olivatkin väärin, kokoomus oli sössinyt tahallaan tai vahingossa: https://www.hs.fi/junkkari/art-2000007787047.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ei vittu... Kykypuolue. Onko rahat niin loppu, että pitää tehdä itse?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kun käyttää korjauskertoimia kahteen kertaan, luonnollisesti saadaan silloin oikeampi tulos!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vaikka mä olen jo alkanut jotenkin tottua siihen, että jonkinlainen kirous ja perisynti leijuu isänmaan päällä, ja kaikki maailman asiat kääntyvät siihen malliin, että persujen suosio kasvaa, niin kyllä mä silti ihmettelen tätä persujen kuntavaalistrategiaa. Siis tämä, että äänestäkää persuja, jotta kepu romahtaa ja lähtee hallituksesta, jolloin myös punavihreiden puolueiden hallitustaival katkeaa. Mä olen nyt lukenut aika monta polittista kommenttia, jossa tämä nähdään osoituksena Halla-ahon nerokkaasta strategisesta ajattelusta ja kuntavaalien ehdottomasti ovelimpana vetona.

Eiks tällaisen horinan pitäisi päinvastoin olla oikea lahja kepulle? Niiden olisi niin helppo freimata tämä niin, että Hallis on palannut juurilleen tällaiseksi ison pyörän nettisalaliittoteoreetikoksi, joka koettaa mobilisoida tyhmälistöä johonkin omaan ihme kupruunsa todistellakseen voimaansa. Koko kuvio on suora osoitus siitä, että kuntavaalit ovat persuille pelkkää kannatuspeliä täysin irrallaan kuntapolitiikan sisällöstä. Kepun olisi tosi helppo iskeä tähän sanomalla, että kepulle kuntapolitiikassa on kyse koulutuksesta, sotesta, lähipalveluista, kaavoituksesta, teistä, hyvästä elämästä, eikä jostain nokkelasta kiusanteosta punavihreille. Pelottelisivat nyt äänestäjiä oikein kunnolla, että kuntavaalit ratkaisevat arjen puitteet, ja he eivät yksinkertaisesti voi äänestää persuja, koska silloin on ihan herrassansa, mitä arjen puitteille käy. Koska ei kai edes persumielinen ole sentään niin nuija, ettei näkisi selvästi, että tämä suurpoliittinen peli on nostettu persuissa kärjeksi pääasiassa sen takia, että persuilla ei ole mitään konstruktiivista tai linjakasta sanottavaa myöskään kuntapolitiikasta (paitsi tietysti että ei ulkomaalaisia minun kuntaani)?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 09.02.2021 9:54
Eiks tällaisen horinan pitäisi päinvastoin olla oikea lahja kepulle? Niiden olisi niin helppo freimata tämä niin, että Hallis on palannut juurilleen tällaiseksi ison pyörän nettisalaliittoteoreetikoksi, joka koettaa mobilisoida tyhmälistöä johonkin omaan ihme kupruunsa todistellakseen voimaansa.
Ei omaa strategiaa voi perustaa kilpailijan toimintaan. Kyllä kepun pitää profiloitua juuri paikallisten etujen ajajana. Kuntavaaleissa tuo vain on vaikeaa, koska miten kepuvetoinen kunta nyt saisi valtiolta enemmän rahaa kuin naapurissa sijaitseva demariveoinen kunta? Niinpä kepunkin pitäisi kuntavaaleissa nojata valtakunnan politiikkaan! Äänestämällä kepua kuntavaaleissa pidetään kepu hallituksessa ajamassa böndelän etua! Ai niin, tämä olikin huono strategia, koska tätä tekivät Pahat Persut.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Niin, on siinä tietysti se, että tavallaan on urpoa marista, että esimerkiksi puheenjohtajien kuntavaalikeskusteluissa pitäisi puhua kuntien paikallisista asioista. Suomessa on kai edelleen yli 300 kuntaa, ei niiden kaikkien asioista voi puhua kattavasti valtakunnantasolla. Eli toki voisi olla toimiva ajatus, että olisi joku suurempi valtakunnantason kuva, jota sitten täydennettäisiin kuntatasolla paikallisesti kohdistetulla ohjelmalla. Persujen version pitäisi olla kepun kokeneelle kuntakoneelle kevyt välipala, mutta aika apaattiselta näyttää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Mikä sitten voisi olla sellainen keskikokoisen kunnan teema, jota ajamalla Kepu voisi erottua kyseisessä kunnassa? Valtionosuuksien osuus kuntien budjeteista on viidennes ja lakisääteiset tehtävät vievät käytännössä koko budjetin. Verojen korotukset muuttotappiokunnissa eivät oikein toimi. Jos suuruudenhullut hankkeet unohdetaan, niin politiikkaa tehdään lähinnä liikuttamalla muutamia kymppitonneja oman kannattajaryhmän suosikkikohteisiin. Plus tietty normaalit suhmuroinnit.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Kai sen nyt omasta kunnastaan tietää mistä keskustellaan ja mitkä ovat ilmeisimmät vaihtoehtoiset tiet tulevaisuuteen? Itse esimerkiksi selasin just Espoon persujen kuntavaaliohjelmaa, ja niin oli ympäripyöreää ja sisällötöntä, paitsi ulkomaalaisvastaisuus, että ei oikein puhutellut minua. Oikeastaan parhaiten mieleen jäi koulutuspolitiikan kärki, jonka mukaan kouluissa olisi erityisesti painotettava suomen kielen ja yleisten käytöstapojen opetusta. Tuntui kummalta, mutta toisaalta persujen oma ohjelma oli niin surkeaa kieltä (saikohan ne yhtään relatiivipronominirakennetta oikein?) ja kärkiehdokkaat niin natsahtavia, että ehkä ohjelma itse tavallaan todisti tämän painotuksen tarpeen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 09.02.2021 11:23 ^ Kai sen nyt omasta kunnastaan tietää mistä keskustellaan ja mitkä ovat ilmeisimmät vaihtoehtoiset tiet tulevaisuuteen?
Tuota just mietin, että miten kepu-kunnissa nähdään tulevaisuus juuri kuntapolitiikan vinkkelistä ja onko siinä mitään äänestäjiin vetoavaa, jolla voitaisiin tehdä eroa persuihin? Pitää varmaan myöhemmin tehdä pari persjönsterin vaalikonetta, niin saan lisävaloa aiheeseen.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vaalikoneista tuli mieleen vaalikoneet. Vaalikone kysyy mitä mieltä olen asioista. Sitten vaalikone suosittelee ehdokasta. Siis jonka vastaukset sopivat parhaiten yhteen mielipiteitteni kanssa. Miksi äänestäisin ihmistä joka on samaa mieltä kanssani? Olen tietämätän, arvaamaton ja kärsimätön. En tiedä pitääko ydinvoima lisätä vai vähentää, mikä on oikea sote-malli, passivoiko vai aktivoiko kansalaispalkka.
Kansanedustajien pitäisi tietää.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mihin nämä hyvätuloiset persuäänestäjät sijoittuvat urpiaisen kaaviossa?

Yli 6 000 euroa ansaitsevat kannattavat vahvasti perussuomalaisia
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Homeboy65 kirjoitti: 09.02.2021 16:40 Vaalikoneista tuli mieleen vaalikoneet. Vaalikone kysyy mitä mieltä olen asioista. Sitten vaalikone suosittelee ehdokasta. Siis jonka vastaukset sopivat parhaiten yhteen mielipiteitteni kanssa. Miksi äänestäisin ihmistä joka on samaa mieltä kanssani? Olen tietämätän, arvaamaton ja kärsimätön. En tiedä pitääko ydinvoima lisätä vai vähentää, mikä on oikea sote-malli, passivoiko vai aktivoiko kansalaispalkka.
Kansanedustajien pitäisi tietää.
Minä tiedän oikeat vastaukset. Voin tehdä Helsingin vaalikoneen ja kertoa sinulle voittajan.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 13.02.2021 9:59 Mihin nämä hyvätuloiset persuäänestäjät sijoittuvat urpiaisen kaaviossa?

Yli 6 000 euroa ansaitsevat kannattavat vahvasti perussuomalaisia
Nää on varmaan niitä entisiä kokoomuslaisia ylemmän keskiluokan perusmiehiä, jotka ovat vähän hukassa uudessa maailmanjärjestyksessä, kun pitäisi huomioida ympäristöä, vähemmistöä ja muuta hankalaa. Tyyppejä, jotka kokevat olevansa yhteiskunnan tukipilareja ja sitä kautta ansaitsevansa etuoikeutetun aseman ja yleisen arvonannon - mutta yhtäkkiä tuntuu, että heidän elintapansa ja automaattinen asemansa kyseenalaistetaankin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin