Kuntavaalit 2021

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2021 9:48 Toimeentulotuessa ei ole lainkaan omavastuuta asumismenoissa nykyään, eli toimeentulotuen saajalla ei ole mitään insentiiviä
asua edullisesti.
Onko tämä joku merkittävä osuus?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 09.06.2021 9:53
James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2021 9:48 Toimeentulotuessa ei ole lainkaan omavastuuta asumismenoissa nykyään, eli toimeentulotuen saajalla ei ole mitään insentiiviä
asua edullisesti.
Onko tämä joku merkittävä osuus?
Mitä tarkoitat? Merkittävä osuus kaupunkilaisista? Joka kymmenes helsinkiläinen saa toimeentulotukea, eli heille asumismenot ovat merkityksettömiä
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En taida jaksaa tehdä vaalikoneita. Äänestän Mikko Laakso 705. Tiedän sitten kuka on vastuussa, jos tulee huonoja päätöksiä!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2021 9:58
Vagabondo kirjoitti: 09.06.2021 9:53
James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2021 9:48 Toimeentulotuessa ei ole lainkaan omavastuuta asumismenoissa nykyään, eli toimeentulotuen saajalla ei ole mitään insentiiviä
asua edullisesti.
Onko tämä joku merkittävä osuus?
Mitä tarkoitat? Merkittävä osuus kaupunkilaisista? Joka kymmenes helsinkiläinen saa toimeentulotukea, eli heille asumismenot ovat merkityksettömiä
Asumistuen saajista. Ilmeisesti on, jos se on joka kymmenes helsinkiläisistä. Tämä toki sillä oletuksella, että helsingissä joku maksaa elämisensä itse.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2021 9:59 En taida jaksaa tehdä vaalikoneita. Äänestän Mikko Laakso 705. Tiedän sitten kuka on vastuussa, jos tulee huonoja päätöksiä!
Juu, toki täällä on tyytyväisyystakuu. Reklamaatiot voi lähettää kitinään, kun merkkaa vastaanottajaksi "urpiainen".
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homoautoilijoiden asialla jo vuodesta 2021!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 09.06.2021 10:28 Homoautoilijoiden asialla jo vuodesta 2021!
:ohyeah:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Hesari kasannut nipun nelikarttoja puolueiden vaalikonevastauksista. Ihan mielenkiintoisia kuvia, joista puolueet mielestäni kyllä tunnistaa. Kertoo myös miksi Kokoomus on mulle ainoa vaihtoehto.

https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000008023217.html
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tulkintani Urppiksen graafista on, että vihreät vuotavat persuihin. :omavalintainen hymiö:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

McJanne kirjoitti: 09.06.2021 11:12
Vagabondo kirjoitti: 09.06.2021 10:06
James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2021 9:58
Mitä tarkoitat? Merkittävä osuus kaupunkilaisista? Joka kymmenes helsinkiläinen saa toimeentulotukea, eli heille asumismenot ovat merkityksettömiä
Asumistuen saajista. Ilmeisesti on, jos se on joka kymmenes helsinkiläisistä. Tämä toki sillä oletuksella, että helsingissä joku maksaa elämisensä itse.
Mutta maksimivuokrat ovat ihan perseelleen, esimerkiksi alle tonnin yksiötä on vaikea löytää, mutta max 674e huomioidaan asumismenona.
Paitsi jos olet toimeentulotuen saaja. Silloin asumismenot huomioidaan täysimääräisesti.

Ps. Mun tyttö asui vielä muutama kk sitten Urheilupuiston metroaseman vieressä uudessa yksiössä 720. Nyt asuu 60-luvun siistissä yksiössä Kalliossa. Vuokra jtn 800. Eli ei se nyt aivan tonnia sentään yksiö kustanna.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 09.06.2021 11:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

McJanne kirjoitti: 09.06.2021 11:15
James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2021 11:14
McJanne kirjoitti: 09.06.2021 11:12
Mutta maksimivuokrat ovat ihan perseelleen, esimerkiksi alle tonnin yksiötä on vaikea löytää, mutta max 674e huomioidaan asumismenona.
Paitsi jos olet toimeentulotuen saaja. Silloin asumismenot huomioidaan täysimääräisesti.
Ei huomioida, paitsi jos olet lastensuojelun/muun instanssin rullissa. Yhtä kireet maksimivuokrat on.
Olen siis väärässä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

McJanne kirjoitti: 09.06.2021 11:18
James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2021 11:14 Ps. Mun tyttö asui vielä muutama kk sitten Urheilupuiston metroaseman vieressä uudessa yksiössä 720. Nyt asuu 60-luvun siistissä yksiössä Kalliossa. Vuokra jtn 800. Eli ei se nyt aivan tonnia sentään yksiö kustanna.
Slummissa on tietenkin slummihinnat, itse en minnekkään piriasemien vierelle lapsia mielellään vie.
Noh. Urheilupuisto ei kyllä mitään slummia ole.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

McJanne kirjoitti: 09.06.2021 11:12 Mutta maksimivuokrat ovat ihan perseelleen, esimerkiksi alle tonnin yksiötä on vaikea löytää, mutta max 674e huomioidaan asumismenona.
Ehkä tässä on jotain koronahommaa mukana, muta kyllä alle tonnin yksiöitä on pilvin pimein?

Se tietenkin on selvää, että yhteiskunnan tuella ei voi olettaa saavansa priimaa keskustasta.

Jos pienituloiset eivät asuisi piri-asemien vieressä, niin kenen siellä sitten pitäisi asua? Rikkaiden eläkeläisten?
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja exsu »

McJanne kirjoitti: 09.06.2021 11:15
Ei huomioida, paitsi jos olet lastensuojelun/muun instanssin rullissa. Yhtä kireet maksimivuokrat on.
Joo, eikä se lastensuojeluasiakkuuskaan suurta poikkeusta tee kun erityistapauksissa. Toki pitää huomioida, että asumistukea kyllä saa, vaikka asunnon vuokra olisi yli tuon maksimin. Siitä vaan jää sitten se loppuosa omavastuuksi. Näin ollen hieman maksimia hintavampikin voi tulla osalla kysymykseen.

Kyllä itsellä vuokranantajana vuokran hinnoitteluperusteisiin vaikuttaa aika paljon se, että 50 euroa lisää minulle on vain muutama euro lisää maksettavaa vuokralaiselle itselleen. Eli kannattaa olla tietoinen Kelan katosta.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Tonnin vuokra kuulostaa musta tosi kalliilta isommastakin asunnosta. Me lyhennetään omakotitalon lainaa 1000+korot/kk. Viimeaikoina tämä on tainnut olla noin 1022€/kk. Talo pystytetty 100% lainalla.

PKS vuokramarkkinat on ihan sairaat. Ei täällä vallitsevassa hintatasossa ole mitään järkeä. Ihmiset suostuu maksamaan ihan liikaa sekä vuokraa että asunnoista. Toivottavasti ehdin rahastaa tän omakotitalon ja rakentaa uuden sivummalle ennen kuin hinnat putoaa :pliis:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 09.06.2021 11:54 Tonnin vuokra kuulostaa musta tosi kalliilta isommastakin asunnosta. Me lyhennetään omakotitalon lainaa 1000+korot/kk. Viimeaikoina tämä on tainnut olla noin 1022€/kk. Talo pystytetty 100% lainalla.

PKS vuokramarkkinat on ihan sairaat. Ei täällä vallitsevassa hintatasossa ole mitään järkeä. Ihmiset suostuu maksamaan ihan liikaa sekä vuokraa että asunnoista. Toivottavasti ehdin rahastaa tän omakotitalon ja rakentaa uuden sivummalle ennen kuin hinnat putoaa :pliis:
Saa nähdä, putoaako pks:llä: https://www.mdi.fi/ennuste2040/
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kysynnän ja tarjonnan laki on maailman rautaisin laki.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2021 12:02 Kysynnän ja tarjonnan laki on maailman rautaisin laki.
Suomesta ei ole maa loppunut mistään, joten hintoja ajaa ehkä eniten kaupunkien kaavoitusmonopolin aiheuttama tonttipula.

Helsingin asumisväljyys on 34m2/henk. Kööpenhaminassa väljyys on 45 m2/henk. Jos helsingissä mentäisiin Kööpenhaminan lukuihin, niin asuntoja tarvittaisiin lisää 32% ilman että väkimäärä kasvaisi yhtään. Tuohon väestönkasvua MDI:n ennusteen mukainen 18%, niin asuntoja voisi rakentaa 50% lisää nykyisten rinnalle, ilman että kysyntäpuoli ehkä yskisi lainkaan.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kyllähän Helsinki yrittää, mutta aina jostain löytyy liito-oravan papanoita tai jotain sammalta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 09.06.2021 11:59
Vagabondo kirjoitti: 09.06.2021 11:54 Tonnin vuokra kuulostaa musta tosi kalliilta isommastakin asunnosta. Me lyhennetään omakotitalon lainaa 1000+korot/kk. Viimeaikoina tämä on tainnut olla noin 1022€/kk. Talo pystytetty 100% lainalla.

PKS vuokramarkkinat on ihan sairaat. Ei täällä vallitsevassa hintatasossa ole mitään järkeä. Ihmiset suostuu maksamaan ihan liikaa sekä vuokraa että asunnoista. Toivottavasti ehdin rahastaa tän omakotitalon ja rakentaa uuden sivummalle ennen kuin hinnat putoaa :pliis:
Saa nähdä, putoaako pks:llä: https://www.mdi.fi/ennuste2040/
Mä oon aika luottavainen ettei putoa. Tämänhetkinen arvo suunnilleen tuplat siitä mitä rakentaminen maksoi, mutta toki hinnan nousu on toiveissa. Ehkä mun on pitänyt äänestää jotain pientaloja vihaavaan vihreää hillitsemään uusien pientaloalueiden kaavoitusta... :think:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jonkin lainen dominoiva strategia tuntuisi olevan tämä:

1) nihkeillään tonttitarjonnan kanssa
2) hinnat nousevat: vanhat omistajat hyötyvät ja kaupunki hyötyy ainakin lyhyellä tähtäimellä
3) uudet asukkaat ovat maksumiehiä, mutta toisaalta heidän uuden kotinsa arvo kohoaa ja kämppä on kuitenkin tappiin asti vivutettu
4) pienituloiset tippuvat pois asuntomarkkinoilta
5) kaupunki pyrkii tarjoamaan alle markkinahintaisia asuntoja työssäkäyville
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2021 13:16 ^Kyllähän Helsinki yrittää, mutta aina jostain löytyy liito-oravan papanoita tai jotain sammalta.
Eiks ne just ollut reippaasti kaataneet liito-oravapuut Merikannontieltä ennen kuin kukaan kerkesi suojella niitä. Eivät liito-oravat kai Helsingissä mikään ongelma ole.

Käsittääkseni koko uusi yleiskaava oli rakennettu sen yhtälön ratkaisemiseksi, että jokunen sata tuhatta uutta helsinkiläistä pitäisi asuttaa aika ripeästi Helsinkiin, mielellään tavalla, jolla ihmiset haluavat asua, liikennettä ei saisi ruuhkauttaa lopullisesti ja hirveästi ei ole varaa investoida ihan uusien kaupunginosien perusinfraan. Ilmeinen ratkaisu oli sitten toimia niin kuin aina ennenkin kaupungin kasvaessa: rakennetaan kortteli kerrallaan lisää ratikkavetoista kantakaupunkia ytimestä ulospäin. Umpikorttelien tonttitehokkuus on erinomainen, ja hinnoista näkee, että se on myös sitä halutuinta. Perusinfra on helppo, kun aina rakentuu vanhan varaan ja siitä sitten kasvaa. Liikenteelle tulee vähiten hallaa, kun jengi tukeutuu ratikkainfraan eivätkä kaikki 500 000 uutta tyyppiä aja omalla autolla aina kotoa lähtiessään.

Mut sit joku hoksasi, että tämähän tarkoittaisi muutaman kaupunkimotarin bulevardisoimista, eikä nykyinen parkkipaikkanormi mahdollista perinteistä umpikorttelia, ja sitten kehitys onkin pysähtynyt oikeusjuttuihin ja muuhun vastustukseen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ sompasaarihan on kallista aluetta? Miksi yhteiskunnan pitäisi tukea siellä asumista? Ei mersuunksan saa tukia, koska se on kallis?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Onhan tuo nyt selvästi kallis alue. Talot uusia ja sijainti on varsin hyvä. Itse linkkasit ne hinnat.

Tässä on esimerkki halvemmasta, mutta tämäkin on Kehä I:sen sisällä:
https://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat ... i/16160852

Jos halpaa haluaa, niin kannattaa katsella vanhempia kämppiä Kehä I:sen toiselta puolen.
Vastaa Viestiin