Kuntavaalit 2021

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.03.2021 11:00 Kumpi muuten on enemmän pihalla (pun not intended), natsikulkueita näkevä Piha vai kommunisteja näkevä Kaleva?

Merkittäköön kitinään, että muistaakseni Helsingissä on yksi hakaristejä kantanut kulkue ollut. Kommunistejakin on. Eli voi toki sanoa, että molemmat ovat oikeassa. Tai sitten molemmat ovat kadottaneet suhteellisuuden tajunsa.
Mä äänestäisin jälkimmäistä.

Mä tunsin näitä kaljupäisiä natsisymppaajia jo 80-luvulla, joten marginaalissa niitä on ollut jo monta kymmentä vuotta. Samoin kuin kommunisteja. Jostain syystä nykyisenä someaikana näille kouhkaajille vaan annetaan ihan liikaa painoarvoa ja niitten vouhotusta turhaan nostetaan näkyviin poliittisessa keskustelussa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Jälkimmäistä tarkoittaen että Kaleva on enemmän pihalla vai että molemmat ovat menettäneet suhteellisuudentajunsa?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mä tiedän, että Urpiainen on toista mieltä, mutta mä en jaksa ottaa näitä naamavaippoja vastaan hyökkääviä kainalotuulettajia mitenkään vakavana uhkana. Pekka Siitoin -tason tyyppejä.

Voin tietysti olla väärässä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.03.2021 11:15 ^Jälkimmäistä tarkoittaen että Kaleva on enemmän pihalla vai että molemmat ovat menettäneet suhteellisuudentajunsa?
Molemmat.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 01.03.2021 13:03
James Potkukelkka kirjoitti: 01.03.2021 11:15 ^Jälkimmäistä tarkoittaen että Kaleva on enemmän pihalla vai että molemmat ovat menettäneet suhteellisuudentajunsa?
Molemmat.
:D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Voiks mä tulkita puuttuvan possessiivisuffiksin itseironiseksi läpäksi? Jos voin, saatan hyvinkin näissä vaaleissa vastata kutsuun. Kunhan hopeavesi, turkistarhaus ja hyljekannat pidetään poissa mun kartaltani.

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 28.02.2021 18:55
sivustahuutaja kirjoitti: 28.02.2021 18:30 Lepomäki osoitti olevansa tiimipelaaja. Nyt saatiin erottuva vaihtoehto Helsinkiin. Mielenkiintoinen kuvio. Kepomäki on mielestäni liian kaukana keskustasta valtakunnan politiikkaan, mutta Helsingin kärjeksi hän sopii hyvin. Tosin aikamoonen erämaa on Lepomäwn ja Vihreiden välissä. Etupolitiikka tuntuu olevan suomalaisille äänestäjille tärkeämpää kuin vapaus.
Lepomäki maistuu persusiivelle paremmin kuin Piha. Kokoomuksen kannalta hän olisi paras pormestariehdokas, mutta ei taida olla siihen halukas.
Ei se varmaan tosiaan halua kolmannellakaan kyselykierroksella pormestarikandidaatiksi. Mä luulen, että se haluaa yleisen tunnustuksen siitä, että melkein ainoana koko puolueesta kelpaa sekä arvoliberaaleille että persuille. Ja jos siihen vielä pystyy kasaamaan näytteeksi ison äänipotin Helsingistä, niin se alkaa olla ilmeinen valinta Orpon tilalle puheenjohtajaksi. Ajattelen, että just nyt valtakunnanpolitiikka on siinä asennossa, että oikeistoliberaali pj. voisi hyvin toimia. Ehkä kokoomus uskaltaisi kokeilla naista pj:nä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Lepomäki voisi toimia ylimenokauden hätäratkaisuna. En oikein näe, miten hänelle muuten olisi tilaa valtakunnan politiikassa. Liberaalit ajatukset hiertävät suomalaisia ja Lepomäessä on sellainen kevyt helsinkiläis-narttu-fiilis. Tampereen narttuja siedetään maakunnissa paremmin.

Kokoomuksen pitäisi pian löytää uusi puhis keskustaan. Lepomäki on hyvä pakki pitämään oikean laidan kurissa ja olisi hänellä Helsingissä potentiaalia vaikka mihin. Helsingistä löytyy liberaaleja äänestäjiä ja tyyli ei samalla lailla hierrä kuin muualla.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Onko Lepomäki muuttanut vai millä systeemillä Helsingin listoilla kunnallisvaaleissa? Sehän on eduskuntavaaleissa ollut uudenmaan vaalipiirissä.

EDIT: Lähinnä oon huolissani ketä mä äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa, jos mun ehdokas siirtyy Helsingin listalle.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Lehtitietojen mukaan avioeron myötä muuttanut kirjoille Helsinkiin tammikuussa, mikä antaa hänelle vaalikelpoisuuden vaan ei äänioikeutta kunnallisvaaleissa Helsingissä. Tarvitset uuden ehdokkaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23502
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Milloin vaalikelpoisuus määräytyy?

Se, missä kunnassa henkilö on vaalikelpoinen, määräytyy lähtökohtaisesti samassa aikataulussa kuin henkilön äänioikeuskuntakin eli väestötietojärjestelmässä 26.2.2021 (51. päivänä ennen vaalipäivää) olevien tietojen mukaan. Jos henkilö kuitenkin muuttaa kotikuntaansa kyseisen päivämäärän jälkeen, hänen vaalikelpoisuutensa seuraa mukana.

Esimerkki: Ehdokkaan kotikunta on 26.2.2021 kunta A. Hän kuitenkin muuttaa seuraavalla viikolla kuntaan B. Häntä koskeva ehdokashakemus jätetään kunnan B keskusvaalilautakunnalle 9.3. Keskusvaalilautakunta vahvistaa ehdokasasettelun 18.3. Näin ehdokkaalla on se tilanne, että hänellä on äänioikeus kunnassa A, mutta hän on ehdokkaana kunnassa B.

Ehdokkaan vaalikelpoisuuden määräytymiselle ei ole lainsäädännössä säädetty selvää ajankohtaa, mutta käytännössä ehdokkaan kotikunnan tulee olla selvä viimeistään 17.3.2021 (32. päivänä ennen vaalipäivää), jolloin keskusvaalilautakunnat käsittelevät ja ratkaisevat ehdokashakemuksiin tehdyt täydennykset. Ehdokkaan kotikuntaa koskevat ratkaisut tehdään väestötietojärjestelmässä olevien tietojen perusteella.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Ton mukaan siis lukemani tieto ehdokkuuden ja äänioiekuden sijoittumisesta eri kuntiin lienee väärä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 01.03.2021 15:09 Lehtitietojen mukaan avioeron myötä muuttanut kirjoille Helsinkiin tammikuussa, mikä antaa hänelle vaalikelpoisuuden vaan ei äänioikeutta kunnallisvaaleissa Helsingissä. Tarvitset uuden ehdokkaan.
Voe kakka :cry:

Mitä sitä nyt joutuu tekemään? Jos Orpo pj, niin äänestää tyhjää, persuja tai jotain muuta protestitoimenpidettä? No mennään nyt nää vaalit ensin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23502
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tulis nyt joku vaalikone niin voisi arpoa kuppikoon perusteella.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.03.2021 14:22 Lepomäessä on sellainen kevyt helsinkiläis-narttu-fiilis. Tampereen narttuja siedetään maakunnissa paremmin.
Höh. Elluhan ei ole ollenkaan perinteisen kokkarinaisen oloinen, vaan hiukan poikatyttö.

Kokkaribiatchilla on isommat hiukset, isommat hampaat. Tämä Pihagatessa mainituksi tullut Miia Autero on aika lähellä arkkityyppiä


Kuva

Tai noh..kampaus ei oikein ole ikoninen.

ps.




Kuva
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 01.03.2021 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.03.2021 15:43
sivustahuutaja kirjoitti: 01.03.2021 14:22 Lepomäessä on sellainen kevyt helsinkiläis-narttu-fiilis. Tampereen narttuja siedetään maakunnissa paremmin.
Höh. Elluhan ei ole ollenkaan perinteisen kokkarinaisen oloinen, vaan hiukan poikatyttö.
Joo, mutta hänessä on silti se fiilis maakunnista katsottuna. Johtuu niistä asioista, joista hän puhuu. Talousasiat on ihan liian vaikeita maakuntiin. Kahden puolueen välillä arpova äänestäjä kuuntelee hetken hesan rouvan omituista puhetta ja antaa sitten äänensä muualle. Kokoomus tarvitsee puheenjohtajan, joka puhuu kohtuullisen yksinkertaisista asioista. Eikä puhe saa painottua talouteen, vaan niihin asioihin, joilla voitetaan kahden vaiheilla olevat äänestäjät.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.03.2021 16:10Talousasiat on ihan liian vaikeita maakuntiin.
Näin maakunnista kotoisin olevana böndenä ja kokoomuslaisesssa perheessä kasvaneena, mä en ole ihan varma pitäisikö näyttää sulle persettä vai antaa olla. Ihan aavistuksen verran ylimielisen position otit tarkasteluusi :kele:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Etkös sinä asunut Espoossa? Minäkin olen böndeltä, mutta fiksuna muutin Helsinkiin / Espooseen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ ja ^^ ymmärrän teitä molempia. Muakin aluksi hiukan ihmetytti sivustahuutajan kommentti. Mutta kyllähän se sitten toisaalta on niin, että ns. parempi aines muuttaa maaseudulta kaupunkiin pääsääntöisesti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.03.2021 16:44parempi aines muuttaa maaseudulta kaupunkiin pääsääntöisesti.
:cry: Mä olen muuttanut päinvastoin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 01.03.2021 17:07
James Potkukelkka kirjoitti: 01.03.2021 16:44parempi aines muuttaa maaseudulta kaupunkiin pääsääntöisesti.
:cry: Mä olen muuttanut päinvastoin.
No kyllä yksi suomifilmistä tuttu maisteri täytyy olla mukana heinätöissä! Urpiaista luullaan köyhäksi renkipojaksi, mutta lopussa paljastuu, että hän on rikas helsinkiläinen, joka riitaannuttaan isänsä kanssa ja petyttään rakkaudessa on hakeutunut maaseudulle etsimään itseään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.03.2021 17:09
urpiainen kirjoitti: 01.03.2021 17:07
James Potkukelkka kirjoitti: 01.03.2021 16:44parempi aines muuttaa maaseudulta kaupunkiin pääsääntöisesti.
:cry: Mä olen muuttanut päinvastoin.
No kyllä yksi suomifilmistä tuttu maisteri täytyy olla mukana heinätöissä! Urpiaista luullaan köyhäksi renkipojaksi, mutta lopussa paljastuu, että hän on rikas helsinkiläinen, joka riitaannuttaan isänsä kanssa ja petyttään rakkaudessa on hakeutunut maaseudulle etsimään itseään.
Höh. Mä olisin mieluummin sellainen oppinut eksentrikko, jota aluksi luullaan ihan onnettomaksi nössöksi, mutta kun sähköjen katkettua ja kevättulvien katkaistua yhteydet ulkomaailmaan kylän karskit metsästäjät epäonnistuvat yhteisön ruokkimisessa, mun kirjaviisauteni pitää porukan hengissä ja johdattaa kaikki metsän läpi naapuripitäjän S-marketiin turvaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.03.2021 16:44 ^ ja ^^ ymmärrän teitä molempia. Muakin aluksi hiukan ihmetytti sivustahuutajan kommentti.
Espoossa yli neljännes äänestäjistä on korkeakoulutettuja tai tohtoreita. Täällä viesti voi olla hitusen vaikeampi. Tosi. vaa'ankieliäänestäjissä erot luultavssti ovat pienemmät alueiden välillä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

HBL:ssä oli ihan hyvä juttu kunnallisvaalien isoista kysymyksistä Espoossa ja eri puolueiden asennoitumisesta niihin (https://www.hbl.fi/artikel/halsovard-pr ... an-i-esbo/, maksumuurin takana).

Eli lyhyesti, Espoon seuraavan valtuustokauden suuret kysymykset ovat:
- kaupungin talous: viime vuodet investoitu rajusti, tuloja ei vastaavasti, Espoo on nyt Suomen velkaantuneimpia kuntia, jos ei velkaantunein.
- visio Keski- ja Pohjois-Espoon kehittämisen suuntaviivoista (ollut vuosikausia jumissa)
- valtakunnalisen sote-uudistuksen seuraukset Espoolle ja niihin reagoiminen

Talous: Kokoomus on päättyvällä kaudella ajanut läpi Espoon talouden 5-vuotisohjelman, joka kattaa vielä koko seuraavan valtuustokauden. Kokoomus edellyttää tulevankin valtuuston sitoutuvan tähän, vihreät haluavat paketin avaamista eritoten siitä näkökulmasta, että koronan jäljiltä varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen, ja erityisesti oppilaiden tukipalveluihin, tulee ohjata lisää resursseja. SDP on jossain puolivälissä ja periaatteessa sitoutunut pakettiin, mutta pitää silti ovea auki joillekin lisätarkasteluille.

Kokoomus on Espoossa perinteinen pitkän linjan valtionhoitajapuolue, joka haluaa vetää pitkiä linjoja yli valtuustokausien. Tästä kulmasta ymmärrän turhautumisen vihreisiin, jotka haluavat aina avata uudestaan jo kerran päätetyt asiat. Toisaalta ajattelen kyllä, että korona saattaa olla sellainen disruptio, että sen pohjalta kannattaakin tehdä joitain uudelleenpainotuksia. Toki taloustilanne on sellainen, että sitten säästöjäkin pitää saada jostain. Urpiaisen ääni ehkä varovasti vihreiden puolelle, mutta kyllä mä kokoomuksenkin kanssa elän.

Kaupungin kehittäminen, erityisesti pohjoisessa: Tässä erot ovat selkeät: kokoomus haluaa rakentaa Espoosta amerikkalaista suburb-mattoa, eli palvelutonta pientalojen yksityisautopreeriaa. Vihreät haluavat rakentaa pikemminkin lontoolaistyyppistä tiiviiden kaupunkikeskusten verkkoa, joita yhdistävät hyvät julkisen liikenteen yhteydet ja välissä on yhtenäisiä viheralueita (no, näitä viimeisiä ei ehkä oikein Suur-Lontoosta enää löydy). RKP haluaa antaa Pohjois-Espoon ruotsinkielisille suurmaanomistajille vapaat kädet tehdä mitä vain, eli rakentaa lähiöitä yhteydettömään pusikkoon ja rikkoa yhtenäisiä viheralueita. Vasemmistoliitto haluaa estää rantarakentamisen, jotta rannat säilyvät avoimina kaikille, ei vain kalliiden asuntojen ostajille. RKP:n erikoisuus on myös Helsinki-Turku-tunnin junan vastustaminen: pitävät kalliina, mutta toki kyseessä lienee vanha sitoutuminen siihen, että Helsinki-Turku-yhteys tulee olla hitaalla paikallisjunalla rantarataa läpi Svensk Finlandin, mikä on yksi RKP:n suuria historiallisia voittoja.

Tää on just sellainen kysymys, jossa RKP putoaa aina pois mun mahdollisuuksista: periaatteessa yksi kannatettavampia puolueita, mutta käytännössä etujärjestömeininki menee kaiken ohi. Urpiaisen ääni kallistuu suht voimakkaasti vihreille.

Sote: Tässä ei kai ole suuria eroja. Kaikki puolueet ovat vahvasti nyreissään kepu-uudistuksesta, jolla resurssit viedään jönsesteriin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Oikea ratkaisu Espoolle olisi tiiviisti ja korkeasti rakennetut keskukset, joiden ympärillä on viherkäytävien verkottamaa pientalomattoa. Nykyisten pientaloalueiden ongelma on ahtaat tontit ja muuten väljä rakentaminen. Pitäisi kasvattaa tonttien kokoa, vähentää tehokkuuslukua ja poistaa jättömaat ja pusikot. Saataisiin siistiä ympäristöä, jossa grilli tuoksuu ja roboruohonleikkuri hurisee.

Tiheä ostovoimainen pientaloalue pystyy kannattamaan ne lähipalvelut, joita oikeasti tarvitaan: päiväkoti, koulu, muutama harraste, ruokakauppa. Kama tulee netistä ja Wolt kuskaa ruuat. Isoon keskukseen polkee 10 minuutissa, autolla matkaan kuluu pari minuuttia vähemmän, ruuhkia ei ole ja parkki on ilmainen. CO2 päästöt voi halutessaan kompensoida. Yksityisauton pelko on samanlainen omituinen asia kuin nämä joka puskassa vaanivat natsit.

Autot, pyörät ja sähköpyörät ovat ihan valideja kulkupelejä robotakseja odotellessa. Julkinen liikenne tulee kuolemaan robotakseihin, joten olisi hassua rakentaa kaupunkia pitkällä tähtäimellä nimenomaan raskaan hub & spokes tyyppisen julkisen liikenteen varaan. Jos julkista liikennettä rakennettaisiin edes modernisti verkkomaiseksi digitaalisesti orkestroiduksi kokonaisuudeksi, niin se voisi toimia. Antaa markkinan toimia. Ne jotka haluavat auton, ostakoon sen. Jos autoilun verot eivät riitä autoilun infraan, niin nostetaan veroja. Samaan aikaan tietty voidaan vaatia julkista liikennettä pyörimään ilman tukia, ml. infrakustannukset.

Pusikot hittoon, niillä ei tee mitään. Kukaan ei käy niissä pusikoissa. Suomi on täynnä turhaa pusikkoa, niitä ei Espoossa tarvita. Ihmiset haluavat oman kodin lähettyviltä yhteyden useampaan viherkäytävään, jonka keskellä kulkee kevari. Noiden käytävien varsille mahtuu se metsä, mitä jengi kaipaa. Jos haluaa isomman lämpäreen metsää, niin Nuuksio on olemassa sitä varten. Yhtenäinen viherkäytäväverkosto mahdollistaa ulkoilun ja hyötyliikunnan. Sitten kun koiran paskattajat oppivat keräämään paskansa, on maailma täydellinen.
Vastaa Viestiin