Kuntavaalit 2021

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Porvari voi taas nukkua hyvin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.06.2021 8:43 Porvari voi taas nukkua hyvin.
Tampereen porvari nukahti ikiuneen, mutta toi silti vaalivoiton.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 14.06.2021 9:03
James Potkukelkka kirjoitti: 14.06.2021 8:43 Porvari voi taas nukkua hyvin.
Tampereen porvari nukahti ikiuneen, mutta toi silti vaalivoiton.
Viimeinen palvelus!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No, se äänestysprosentti jäi varsin alas. Tosi mukava nähdä persut vasta neljänneksi suurimpana puolueena. Ei siitä ehkä hirveästi voi johtaa toivoa eduskuntavaaleihin, mutta silti neljäs sija oppositioasemasta on mukavan laimea tulos sille porukalle. Ehkä suomalaiset alkavat nähdä mestarin uusien vaatteiden laadun.

Vihreät jatkaa alamäkeään. Siihen varmaan vaikuttaa Ohisalon aika ponneton esiintyminen puheenjohtajana. Suomalaiset väittävät haluavansa asiallista, rauhallista ja selvityksiin perustuvaa asiapolitiikkaa, mutta vaaleissa usein palkitaan populismiin kallellaan olevat räksyttäjät: Ohisalolla on vaikea nousta Ville Niinistön suosiolukemiin.

Lisäksi mä luulen, että vihreillä on ihan perustavanlaatuinen rakenneongelma just kunnallisvaaleissa: he ovat viime vuodet profiloituneet tiivistäjiksi ja rakentajiksi, kaukana ollaan siitä perinteisestä lähiluonnonsuojelusta, joka vastustaa lähtökohtaisesti kaikkia rakennushankkeita. Ja kun tiivistys- ja rakennusinto keskittyy nimenomaan uusiin asuntoihin, voisi ajatella, että esimerkiksi pääkaupunkiseudulla vihreät ajavat erityisesti parin sadan tuhannen tulevan espoolaisen ja helsinkiläisen etua, mutta vaaleissa äänestävät nykyiset nimbyt.

Espoolaisesta näkökulmasta mä luulen, että kokoomuksen murskavoitto merkitsee, että nykymeno jatkuu pääpiirteissän. Ihan jees, vaikka ei niitä areenoja tarvitsisi olemattoman espoolaisen pääsarjaurheilun tarpeisiin niin paljon rakentaa.

Helsinki on kiinnostavampi. Vartiaisen pormestariuden myötä virkamiesvetoisuus varmaan kasvaa, mutta parhaimmillaan Vartiainen voi edistää dynaamisen talouden ja vireän kulttuurin yhdistelmää ihan kuin Helsinki olisi joku eurooppalainen sivistyskaupunki. Saa nähdä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

urpiainen kirjoitti: 14.06.2021 9:33No, se äänestysprosentti jäi varsin alas.
Kuinka vaikeaa se nettiäänestyksen kehittäminen muka on?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Voisiko olla, että vihreitä verottaa (pun not intended) puoleen siirtyminen selvästi vasemmalle viime vuosina?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Persujen iso jytky muuttui tuhahdus-jytkyksi. Silti persut saivat ison voiton ja nyt puolueella on ehdokkaiden osalta hyvä pohja eduskuntavaaleihin.

Kepu sai torjuntavoiton ja Marinin demarit sekä vihreät heikkenivät. Nyt kepu voi lypsää säälittä seuraavat 2 vuotta.

Demareille hankala paikka. Jatkaako puolue Messiaansa kanssa eduskuntavaaleihin, vai pitäisikö tehdä keulakuvan vaihdos?

Kokoomuksella meni hienosti. Orpon heikko äänimäärä tarkoittaa sitä, että ehkä hänen olisi hyvä siirtyä EU-hillotolpalle ennen eduskuntavaaleja.

Jos sote tulee, niin kuntavaalit ovat jatkossa aika merkityksetön tapahtuma. Ainoastaan muutamassa kasvavassa kaupungissa päätetään mistään isommasta.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.06.2021 10:03 ^^Voisiko olla, että vihreitä verottaa (pun not intended) puoleen siirtyminen selvästi vasemmalle viime vuosina?
Taatusti noin on. Vihreiden siirtymä oli ihan idioottimainen. Vasemmalla on ahdasta, keskustassa olisi ollut tilaa.

Nyt nähdään, onko Vihreät jo siirtynyt Hyvien puolelle Pahuutta vastaan, vai löytyykö puolueesta halua tehdä politiikkaa esim- kokoomuksen kanssa helsingissä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 14.06.2021 10:03 Demareille hankala paikka. Jatkaako puolue Messiaansa kanssa eduskuntavaaleihin, vai pitäisikö tehdä keulakuvan vaihdos?

Orpon heikko äänimäärä tarkoittaa sitä, että ehkä hänen olisi hyvä siirtyä EU-hillotolpalle ennen eduskuntavaaleja.
Kuulostaa tosi oudolta.

Ei demarit tietenkään vaihda valovoimaista ja yhä suosittua pääministeriä, jonka hallituskoalition osuus äänimäärästä oli jopa kasvanut eduskuntavaaleista. Veikkaan, että demarien taival tulee kivisemmäksi, mutta eivät missään nimessä vaihda keulakuvaa ennen vaaleja.

Kokoomus valtakunnan suvereeni ykkönen ja vallassa kuudessa suurimmassa kaupungissa, ja Orpon pitäisi siirtyä syrjään? Mä luulen, että Orpo on nyt tilanteessa, että lähtee jos haluaa. Veikkaan, että haluaa kuitenkin olla seuraava pääministeri.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

urpiainen kirjoitti: 14.06.2021 9:33 Lisäksi mä luulen, että vihreillä on ihan perustavanlaatuinen rakenneongelma just kunnallisvaaleissa: he ovat viime vuodet profiloituneet tiivistäjiksi ja rakentajiksi, kaukana ollaan siitä perinteisestä lähiluonnonsuojelusta, joka vastustaa lähtökohtaisesti kaikkia rakennushankkeita. Ja kun tiivistys- ja rakennusinto keskittyy nimenomaan uusiin asuntoihin, voisi ajatella, että esimerkiksi pääkaupunkiseudulla vihreät ajavat erityisesti parin sadan tuhannen tulevan espoolaisen ja helsinkiläisen etua, mutta vaaleissa äänestävät nykyiset nimbyt.

Espoolaisesta näkökulmasta mä luulen, että kokoomuksen murskavoitto merkitsee, että nykymeno jatkuu pääpiirteissän. Ihan jees, vaikka ei niitä areenoja tarvitsisi olemattoman espoolaisen pääsarjaurheilun tarpeisiin niin paljon rakentaa.
Ainakin turkulaisen näkökulmasta vihreiden kampanja oli todella idealistinen. Ihan liikkaa keskityttiin yksityisautoiluun. Vaikka aimmenkin sitä moitin, on parannusta sillä saralla silti tapahtunut: kuvassa jostain 80-alusta joen rannan rantakadut olivat täynnä pysäköityjä autoja. Nykyään ne ovat keskustan suosituimpia ulkoilureittejä. Kun itse muutin '95 Turkuun, bussit ja henkilöautot jyräsivät Tuomiokirkon edestä (savimaa ei vaan kestänyt enää liikennettä.) Nyt sitten viime koronakesänä siellä olikin iso ulkoilmajuottola.

Itseäni ei niin haittaa kokoomuksen voittokulku, niin kauan kuille heille on realistisia vastustajiakin. Turun seudulla vihreät ottivat kunnolla takkiin - ihmettelen vähän vasemmistoliiton suosiota, kun siellä on jokunen kaikkea vastustava änkyrä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.06.2021 8:43 Porvari voi taas nukkua hyvin.
Sitä kun on vaaleissa hereillä, niin voi vaalien välit nukkua tyytyväisenä. Mä näkisin osatekijänä Kokoomuksen odotuksia paremmalle tulokselle nimenomaan matalan äänestysprosentin. Samasta syystä oletan persujen tuloksen olevan reilusti alle ennakoidun. Rupusakki ei vaan jaksanut vaeltaa uurnille.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 14.06.2021 10:07
James Potkukelkka kirjoitti: 14.06.2021 10:03 ^^Voisiko olla, että vihreitä verottaa (pun not intended) puoleen siirtyminen selvästi vasemmalle viime vuosina?
Taatusti noin on. Vihreiden siirtymä oli ihan idioottimainen. Vasemmalla on ahdasta, keskustassa olisi ollut tilaa.

Nyt nähdään, onko Vihreät jo siirtynyt Hyvien puolelle Pahuutta vastaan, vai löytyykö puolueesta halua tehdä politiikkaa esim- kokoomuksen kanssa helsingissä.
Vartiainen on samoilla linjoilla

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008053099.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Melkoinen rytmiryhmä Liikkeellä Helsingissä:

Liike Nyt (Liik)
3 paikkaa (+3)
Valtuusto
EHDOKAS IKÄ JA AMMATTI ÄÄNIÄ
Harry Harkimo 67, kansanedustaja, ekonomi 4317
Joel Harkimo 31, yrittäjä 1572
Mikael Jungner 56, toimitusjohtaja 644
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Rytmiryhmä kiittää äänestäjiä ja näitä tunkkeja:
https://liikenyt.fi/ehdokkaat/
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Bluntly kirjoitti: 14.06.2021 13:49 Melkoinen rytmiryhmä Liikkeellä Helsingissä:

Liike Nyt (Liik)
3 paikkaa (+3)
Mökkipaikkakunnallani Liike veti aika hyvin: Keskustavetoisessa maaseutukunnassa Liike Nyt tuli kakkoseksi 4 paikalla (19,4% äänistä.)
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008054738.html

Mielenkiintoista, jos tunneli herää kuolleista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kirsi Pihan kieltäytyminen sitten nosti Atte Kalevan eduskuntaan, kuten veikkailtiin :)
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 14.06.2021 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Onhan se ihan hyvä idea tarkastella keskustatunnelia vähemmän ideologisin lasein, mutta eihän siinä tunnelissä ole järkeä. Espoolaisella ei ole tarvetta ajaa keskustan läpi itään. Eikä tänne haluta ketään idästä. Idästä ja lännestä keskustan parkkeihin pääsyyn voidaan helpottaa muutenkin kuin tunnelilla.

Keskustan ruuhkat saa halutessa helposti kuriin parkkimaksujen korotuksella. Ei tarvita ulinaa. Kukaan ei aja keskustaan, jos ei ole varaa parkkeerata. Kukaan ei pidä autoa kadunvarressa, jos ei ole varaa asukaspysäköintilupaan.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Bhven »

sivustahuutaja kirjoitti: 14.06.2021 16:58 Keskustan ruuhkat saa halutessa helposti kuriin parkkimaksujen korotuksella. Ei tarvita ulinaa. Kukaan ei aja keskustaan, jos ei ole varaa parkkeerata. Kukaan ei pidä autoa kadunvarressa, jos ei ole varaa asukaspysäköintilupaan.
Ykkösvyöhykkeen parkkimaksun voisi kokeilumielessä nostaa puoleksi vuodeksi 20 euroon tunnilta. Voimassa joka päivä klo 7-23 välisenä aikana. Olisiko vaikutusta mihinkään. Tällä hetkellä maksaa 30 euroa kahdeksalta tunnilta. Duunarilla on vielä varaa.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Tampereen pormestarimarginaali oli tarkistusten jälkeen 15 ääntä. Onneksi 15 homeboyta jäi kotiin juomaan kaljaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Alhainen äänestysprosentti on hyvä asia. Mitä harvempi äänestää, sitä isompi merkitys omalla äänellä on.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 14.06.2021 18:33 Alhainen äänestysprosentti on hyvä asia. Mitä harvempi äänestää, sitä isompi merkitys omalla äänellä on.
Oon monta kertaa kirjoittanut, miten oikeusministeriö Sci-fi ministeri Braxin aikaan (muistaakseni oli silloin) kaavaili äänestyskampanjaa lähiöiden äänestysaktiivisuuden kohottamiseksi. Sitten kun huomattiin, että nehän äänestävät persuja, asiasta ei ole kuulunut enää mitään :mrgreen:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Valtuustopaikat 2017 vs 2021:

Perussuomalaiset +75,32 %
Kokoomus +4,30 %
Keskusta -13,31%
Sdp - 14,61 %
Vihreät -19,10%
Vasemmistoliitto -22,80%
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

McJanne kirjoitti: 14.06.2021 17:56 Puheet espoolaisista Teslavispiläkuskeista on silkkaa semantiikkaa, tunnelin myötä mahdollistuu pistokkaat kuppakeskusten halleihin...
Stockan, kampin ja forumin parkkeihin pääsee nytkin lähes suoraan länsiväylältä. 7€/h vaan tuppaa rajoittamaan intoa ajaa tuonne.

Keskustatunnelista olisi luultavasti pakko tehdä maksullinen, jolloin tunnelin käyttö olisi vähintään tuon 7€ ja siihen parkit päälle.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.06.2021 18:57
Vagabondo kirjoitti: 14.06.2021 18:33 Alhainen äänestysprosentti on hyvä asia. Mitä harvempi äänestää, sitä isompi merkitys omalla äänellä on.
Oon monta kertaa kirjoittanut, miten oikeusministeriö Sci-fi ministeri Braxin aikaan (muistaakseni oli silloin) kaavaili äänestyskampanjaa lähiöiden äänestysaktiivisuuden kohottamiseksi. Sitten kun huomattiin, että nehän äänestävät persuja, asiasta ei ole kuulunut enää mitään :mrgreen:
Syntyisköhän tuosta kova poru, jos kouluttautumattomat vapautettaisiin äänestysvelvollisuudesta :vihelt:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin