Kuntavaalit 2021

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9467
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 05.03.2021 14:52 Tottai kai olen vakavissani. Jos kansa ei ajattelisi näin se olisi barrikadeilla.
Nääh, liikaa vaivaa saavutettavaan hyötyyn nähden. Mä mihinkään barrikaadeille lähde. Mutta mä en edes osannut aavistaa, että joku voisi ajatella noin kierosti, mutta mä en myöskään koskaan ole ymmärtänyt miksi ihmiset äänestää vasemmistopuolueita joiden ratkaisu kaikkiin ongelmiin on nostaa veroja.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Barrikaadit ovat kaikkiaan aika heikko indikaattori. Eivät suomalaiset lähde kaduille kuin jonottamaan ilmaisia ämpäreitä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16725
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://memes.getyarn.io/yarn-clip/393e ... 759e20d818

(mä en osannut upottaa tätä silleen hienosti :oops: )
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 05.03.2021 14:52 Tottai kai olen vakavissani. Jos kansa ei ajattelisi näin se olisi barrikadeilla.
Kansahan äänestää hyvin systemaattisesti eniten etuja tarjoavaa puoluetta?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b ... 822fa539a4

Pienituloisten (alle 2190e/kk) kannatus:
SDP 16 %
vihreät 13 %
vasemmistoliitto 12 %
Persut 12%
Kokoomus 10% (Luulisin näistä ison osan olevan opiskelijoita)
Kepu 7%

Suurituloiset (yli 5800e/kk):
Kokoomus 24%
Persut 21%
Vihreät 10%
Kepu 10%
SDP 8%

Ei tuosta nyt mitenkään välity sellainen kuva, että kaikki vain ajattelevat yhteistä hyvää ja laulavat kumbayaa. Pienituloinen haluaa, että siltä rikkaalta otetaan fyrkat pois ja hän äänestää vasemmistoa. Suurituloinen mieluiten äänestää puoluetta, joka ainoana edes yrittää keventää tai edes hillitä suurituloisten verorasitusta.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16725
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Olemme kai keskustelleet siitä, että mitä kokoomuksen tulisi tehdä nostaakseen kannatustaan perustasosta, kun se ei millään nouse, vaikka oppositiodynamiikan pitäisi nostaa niitä melkein väkisin.

Dave on tarjonnut sitä, että bussikuskille tulisi toitottaa mahdollisimman selkeästi, että hänen marginaaliveroasteensa on 48,5 %, muuta ei tarvita. Mä olen sanonut, että ehkä kokoomus voisi saada enemmän ääniä sillä, että vakuuttaisi äänestäjät siitä, että ei ole rakentamassa anglo-amerikkalaista luokkayhteiskuntaa, vaan nimenomaan huolehtii pohjoismaisen hyvinvointivaltion kestävästä rahoituksesta moderneilla keinoilla.

You may say I'm a dreamer, mutta uskon edelleen olevani oikeassa ja Daven väärässä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jotta bussikuskia kiinnostaisi marginalaivero, bussikuskin pitäisi mieltää että hänellä on tilaisuus nostaa tulojaan. En usko että perus bussikuski uskoo siihen.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9467
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 05.03.2021 16:20 Dave on tarjonnut sitä, että bussikuskille tulisi toitottaa mahdollisimman selkeästi, että hänen marginaaliveroasteensa on 48,5 %, muuta ei tarvita. Mä olen sanonut, että ehkä kokoomus voisi saada enemmän ääniä sillä, että vakuuttaisi äänestäjät siitä, että ei ole rakentamassa anglo-amerikkalaista luokkayhteiskuntaa, vaan nimenomaan huolehtii pohjoismaisen hyvinvointivaltion kestävästä rahoituksesta moderneilla keinoilla.
Whatever kunhan ansitulovero kevenee ja progressio loivenee :paavi:

Saa siis siirtää verotuksen painopistettä ansiotuloverotuksesta haittaveroihin, jos ja kun ei ole varaa keventää kokonaisveroastetta.
Nim. Nastarenkaat Verolle
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 05.03.2021 16:20 Mä olen sanonut, että ehkä kokoomus voisi saada enemmän ääniä sillä, että vakuuttaisi äänestäjät siitä, että ei ole rakentamassa anglo-amerikkalaista luokkayhteiskuntaa, vaan nimenomaan huolehtii pohjoismaisen hyvinvointivaltion kestävästä rahoituksesta moderneilla keinoilla.
Mistä ne lisä-äänet siis tulisivat ja miten perälauta kestäisi, jos hyvätuloisille ei tarjota edes niitä etuja, joita nyt tarjotaan? Hyvätuloisille edut ovat siis ensisijaisesti verohelpotuksia.

Sillä sekunnilla kun Kokoomus julistaa tarjoavansa hyvätuloisten kannattajiena persepanoa kaikelle kansalle, oikealle laidalle syntyy uusi puolue sinisten jalanjälkiä seuraavan kokoomuksen tilalle.

Vaalimatikan ja tulonjaon takia Kokoomuksen ainoa toimiva strategia on houkutella valituilla kysymyksillä äänestäjiä keskiluokasta. Nuo ovat sellaisia äänestäjiä, joilla ei ole suurta taloudellista intressiä kokoomuksen äänestämisen suhteen, puolesta tai vastaan. Nuo asiat voidaan valita hyvinkin tarkasti. Niiden ei tarvitse miellyttää taloudellista etua tavoittelevia kokoomuksen ydinkannattajia, koska he eivät kuitenkaan vaihda puoluetta pikkuseikkojen takia. Olen esim. täysin vakuuttunut, että teknovihreilyllä voidaan kalastaa ääniä vihreistä, mutta teknovihreily ei kuitenkaan karkota olemassaolevia Kokoomuksen äänestäjiä. Persulaidalla työperäinen maahanmuutto toimii. Keskustassa työn verotuksen keventäminen on edelleen kova juttu.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 05.03.2021 16:20

Dave on tarjonnut sitä, että bussikuskille tulisi toitottaa mahdollisimman selkeästi, että hänen marginaaliveroasteensa on 48,5 %, muuta ei tarvita. .
Mulle tuli heti tästä vaalimainosidea; velipuolikuutyylinen nuori Pirkka-Pekka Petelius sanoo puku päällä ja valkaistuilla hampailla mainoksessa "Sinä bussin kuljettaja, marginaaliveroasteesi on 48,5%! Äänestä sinäkin Kokoomusta!"
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kokoomus ilmeisesti hyväksyy vaalien siirron
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f ... af5b0fa7f0

Olen hieman pettynyt. Minusta tämä olisi munaton kanta.

Käytönnössähän hallitus toivoo jotain hienoja onnistumisia ennen kesäkuuta, jotta jytky saadaan hillittyä.

Surullista aikaa demokratialle. Valtaa pitävät siirtävät vaalit heille paremmin sopivaan ajankohtaan. Toteutuskyvyttömien kommarien banaanivaltio.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Vaalien siirto on syöttö persujen lapaan. Kansaa pelkäävä hallitus ei uskalla järjestää vaaleja!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Valitettavasti en usko tämän kantavan kesäkuulle asti. Persut ja Kokoomus kyllä tulevat tästä pitämään ääntä, mutta 3kk on liian pitkä aika pitää tätä esillä. Hallitus toivoo, että ennen kesäuuta ehtii tapahtua jotain, jonka hallitus voi laskea omaksi ansiokseen. Rokotteiden saaminen EU-rokoteohjelmasta olisi juuri tuollainen onnenkantamoinen. Hallitus toivoi strategisesti ja toive toteutui! Jos ei toteudu, niin vaaleja voi aina siirtää. Aina tulee uusia kriisejä ja muunnosviruksia. Ajatelkaa lapsia! Ihmishenki on mittaamattoman arvokas (mutta rajoja on mahdoton sulkea).
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16725
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kuulkaas salaliittoteoreetikot, pitäkää sinisilmäisenä, mutta en usko hetkeäkään, että syynä vaalien siirtoon olisi kannatustaktikointi. Pikemminkin on todella kiusallinen epäonnistuminen hallitukselta, että vaalit pitää siirtää.

Ja täytyy myös muistaa, että joka kuukausi kuolee 1000 demarien äänestäjää. Demarit eivät lähtökohtaisesti koskaan halua siirtää vaaleja kauemmaksi teollistumisen ajasta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ sitten meillä on rehellinen, mutta tyhmä hallitus. Vaalit olivat tiedossa. Mitään ei tehty. Ei mitään.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16725
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.03.2021 15:04 ^ sitten meillä on rehellinen, mutta tyhmä hallitus. Vaalit olivat tiedossa. Mitään ei tehty. Ei mitään.
En ole eri mieltä. Meriselitys varmaan on, että brittivariantti on tuottamassa just huhtikuulle paljon ennakoitua pahemman tautipiikin, kun rokotteetkin myöhästyvät aika paljon siitä, mitä vielä vuodenvaihteessa luultiin. Aika huono selitys kumminkin. Vastaako OM vaaliasioista? Voi olla aika kuumat paikat just nyt.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.03.2021 15:04 ^ sitten meillä on rehellinen, mutta tyhmä hallitus. Vaalit olivat tiedossa. Mitään ei tehty. Ei mitään.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hanlon%27s_razor

Pahiten tämä tuli ilmi siinä, että säikähdettiin korkoa korolle kaavaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 06.03.2021 15:13 Meriselitys varmaan on, että brittivariantti on tuottamassa just huhtikuulle paljon ennakoitua pahemman tautipiikin,
Ei tuo selitys toimi. Meillä oli joulukuussa syntymässä piikki ja kompuutteri olisi antanut vaalipäivään kovemmat luvut kuin nyt. Kuitenkaan vaalien siirtoa ei tuolloin esitetty.

Syyt vaalien siirtoon:

- valmistelun rikollisen huolimaton laiminlyönti. Vaalipäivän koronakaaps olisi kaatunut hallituksen niskaan. Ilmeisesti 5kk aikana ei tehty mitään lupauksesta huolimatta. Toimittajat toivottavasti selvittävät suunniteltujen ja toteutettujen toimenpiteiden listan ensi viikon aikana.

- persujen kannatuksen nousu

- koronatilanteen paheneminen tavalla, joka antaa mahdollisuuden hallituksen kritisointiin vaalien alla

- persujen julistus hallituksen kaatamisesta kepun rökityksellä. Kepulla oli listat täynnä vain 2 kunnassa ja ehdokkaiden määrä on korreloinut vaalimenestyksen kanssa. 3kk lisää aikaa tehdä kenttätyötä.

Turvalisuuspuhe on ihan pelleilyä samaan aikaan kun ruokakaupassa ei ole kävijärajoituksia.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ei vaaleja ole vielä siirretty. Se vaatisi lakien muuttamista. Lakeja ei ole muutettu.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23536
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.03.2021 15:21 - persujen julistus hallituksen kaatamisesta kepun rökityksellä. Kepulla oli listat täynnä vain 2 kunnassa ja ehdokkaiden määrä on korreloinut vaalimenestyksen kanssa. 3kk lisää aikaa tehdä kenttätyötä.
Ehdokasasettelun takarajaahan ei muutettu.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ hyvä. Saattoi siis mennä suunnitelma mönkään.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

On vuosi 2027. Persuhallitus esittää Ilkka Remeksen visioiman hermokaasuiskun takia vaalien siirtoa puolella vuodella eteenpäin. Vihervassarit puoltavat ehdotusta. Eihän sitä kannata ottaa riskiä 180.000 suomalaisen kuolemasta.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Oikeusministeriön Kansliapäällikkö Timosen mukaan vuosikaan ei olisi riittänyt niin mittavien uudistusten tekemiseen, että vaalit olisi voitu huhtikuussa järjestää turvallisesti.

– Ainoa keino, jolla tämä siirtopäätös olisi voitu välttää, olisi se, että meillä olisi käytössä toimiva etä-äänestys. Sellaisen rakentaminen vuodessa ei ole mahdollista.

Jääskeläisen ja Timosen mukaan suuria muutoksia varautumiseen ei ole luvassa myöskään kesäkuun vaaleihin. Ennakkoäänestys pitenee kahteen viikkoon, mutta muutoin kunnat voivat edetä samalla ohjeistuksella, jonka ne ovat jo ministeriöstä saaneet.

https://yle.fi/uutiset/3-11825317

:D Ei kannattanut tehdä mitään kun ei kuitenkaan olisi kerennyt. Vaalit siirretään ja silti ei tehdä mitään. Vaalien järjestäminen kesäkuussakin tulee perustumaan pelkkään hyvään tuuriin! :D
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4301
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Äänestäminen perustuu aina pelkkään hyvään tuuriin koska taivaalla roikkuu damokleen miekkana kymmenenkilometrinen asteroidi.
Adding screws in before the climb is hilarious. it’s like the moral equivalent of telling someone the directions to McDonalds when they didn’t ask.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.03.2021 20:06 On vuosi 2027. Persuhallitus esittää Ilkka Remeksen visioiman hermokaasuiskun takia vaalien siirtoa puolella vuodella eteenpäin. Vihervassarit puoltavat ehdotusta. Eihän sitä kannata ottaa riskiä 180.000 suomalaisen kuolemasta.
Ilkka Remes on tosiaan esittänyt monia skenaarioita siitä, mitä pahimmillaan voi tapahtua. Vaaleja ei voi järjestää koskaan!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja