Saulilla on lämmin sydän =)

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
ekipti
Kitisijä
Viestit: 18
Liittynyt: 03.10.2005 20:36
Paikkakunta: Oulu

Saulilla on lämmin sydän =)

Viesti Kirjoittaja ekipti »

"Elämän valkoisia ruutuja
Kovasta ja tunteettomasta Sauli Niinistöstä

Meidän tavisten käsitys julkisuuden henkilöistä muodostuu lähes yksinomaan median välityksellä. Se luo mielikuvat, julkkisten imagot, ja pitää niitä yllä. Useinkin tarkoituksella.

Olen työskennellyt koko aikuisen ikäni lähes viisikymmentä vuotta suomalaisen lehdistön palveluksessa ja kuvannut ja jossain määrin tutustunutkin moniin politiikan, taiteen, kulttuurin ja viihteen julkimoista. Ja täytyy sanoa, että melkein aina ensitapaamisella ennakkokäsitykseni henkilöstä on muuttunut ja hyvin usein positiiviseen suuntaan. Se ennakkokäsitys, jonka minäkin olen saanut mediasta.

Tein aikoinaan hommia myös tälle lehdelle ja sain vaalien alla kokoomukselta tehtäväkseni kuvata Sauli Niinistöä ympäri maata levitettävään ilmoituskampanjaan. Niinistö oli tuolloin puolueensa puheenjohtaja ja valtiovarainministeri ja hänellehän varsinainen julkikuva oli rakennettu: muista piittaamaton diktaattori, täysin tunteita vailla oleva kylmäkalle.

Eduskunnassa oli melkoinen hässäkkä ja Niinistön sihteeri joutui pariinkin otteeseen siirtämään jo sovittua kuvausaikaa. Kun kuvauspäivä sitten koitti, kuvilla alkoi jo olla kiire tuotantoon. Tulin studiolle hyvissä ajoin ja kävin läpi laitteeni useampaankin kertaan, mittasin valot valmiiksi ja oikeat arvot kameroihini. Kaiken piti olla kunnossa, kuvausaikaa kun oli vain tunti.

Tällaisen kuvauksen onnistumisen ehtona on se, että kuvaajan ja kuvattavan välille syntyy hyvä fiilinki, jännityksen laukaiseva tunnelma. Se syntyy vain keskustelemalla, välineisiin ja kuvaukseen ei voi juurikaan jakaa huomiotaan. Nyt olisi kameran vastakkaisilla puolilla lehtikuvaaja ja tiukkaakin tiukemmaksi luonnehdittu ministeri. Olin odotellessani lievästikin sanoen hermostunut.

Niinistö saapui minuutilleen ei antanut odotella, niin kuin isokenkäisillä on monastikin tapana. Istui pallille ja aloitettiin sessio. Pikkuhiljaa keskustelu sai oikean sävyn, kuvattava selvästikin rentoutui ja kuvaaja sen seurauksena. Ehkä siinä oli sitä, että ministeri sai hetkeksi irrottautua työstään, puhua tavallisen pulliaisen kanssa tavallisista asioista. Tiedä häntä, mutta kuvia syntyi, ilmeikkäitä ja aitoja. Tunti kului kuin siivillä, ja kun kuvattava sulki studion oven, huoahdin helpotuksesta: "Menipä hyvin, menipä todella hyvin!"

Tarkistin vielä kerran myllyni ei voi olla totta, kamerassa ei ole "äxä" päällä! Menen laboratorioon vielä toivoen. Mutta ei, filmit ovat aivan "blankkoja", salamat eivät ole osuneet oikeaan aikaan, niitä letkeitä ja ilmeikkäitä valokuvia ei ole olemassakaan!

Mitä ihmettä minä nyt teen, ajattelin kauhuissani, tämähän on hirveän noloakin vanhalle ammattimiehelle! Nyt vasta muistan, että on syntymäpäiväni että semmoinen lahja!

Päädyin siihen, että ainoa tapa on kirjoittaa valtiovarainministerille henkilökohtainen kirje siltä seisomalta. Teen sen, kerron kuinka kaikista tarkistuksistani huolimatta minulla on vain valkoisia ruutuja. Kirjoitan tietäväni kuinka kiirettä hänellä on, mutta toivon kuvauksen voitavan panna uusiksi. Päätän sepustukseni sanoihin: "Nöyrästi häveten ja vielä syntymäpäivänäni", ja panen pikana postiin.

Seuraavana päivänä posti tuo Niinistöltä käsinkirjoitetun vastauksen. Siinä seisoo: "Hei Seppo, myöhästyneet syntymäpäiväonnittelut! Kunpa tietäisit kuinka monia valkoisia ruutuja minä olen joutunut elämässäni jättämään taakseni. Soita sihteerille ja sovi uusi aika. Olinkin vähän väsynyt, ensi kerralla syntyy parempia. Terveisin, Sauli."

Että totta vie, tuo kylmäkalleksi kutsuttu puolueensa puheenjohtaja ja ministeri oli ymmärtänyt ahdinkoni ja sen tuskan, jossa kieriskelin! Hän ei ollut pannut sihteeriään soittamaan vaan kirjoittanut kirjeen kuten itsekin olin tehnyt. Hänessä oli tyyliä, hänessä oli sydäntä!

Kokoomus voittaa vaalit, puolueväki juhlii pääkaupungin yökerhossa, puolueen puheenjohtaja nojaa parvekkeen kaiteeseen. Hän katselee alas, mutta ei tanssivia ja ilakoivia, hän muistelee. Sen aistii ja sen, että hän on yksin. En häiritse, odotan kameroineni. Sitten Niinistö kääntää totiset kasvonsa ja hieman kostuneet silmänsä minuun ja sanoo: "Tällaisella hetkellä sitä tulee mieleen kaikenlaisia asioita" miettii hetken ja jatkaa "eikä niistä päällimmäisenä ole todellakaan vaalitulos".

Ei muuta, mutta minunkin silmäni kostuvat. Ajattelen, että niin kauan maa makaa hyvin, kun sillä on johtopaikoillaan Sauli Niinistön kaltaisia.

Tätä mieltä olen tänäkin päivänä. Ja ehkä nimenomaan juuri nyt, kun aikoinaan valtiovarainministerin harteille tarkoituksellisesti rakennettua imagoa yritetään pitää hengissä, vieläpä kasvattaa.

Sillä samalla tarkoituksella.

Seppo Saves
Kirjoittaja on lehtikuvaaja ja taiteilijaprofessori emeritus."
poof.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Saulilla on lämmin sydän =)

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Voi hyvä tavaton sentään.

Olen mykistynyt.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Hallusinaatio
Kitinän uhri
Viestit: 681
Liittynyt: 14.08.2005 18:54
Paikkakunta: Internet

Re: Saulilla on lämmin sydän =)

Viesti Kirjoittaja Hallusinaatio »

Mistäs lähteestä tämä teksti on? Anteeksi nyt vain, mutta kaikkea netissä julkaistua pitää epäillä – etenkin näin vaalien alla.

Saulia vastaan minulla ei ole mitään ja kertomus kyllä on ihan uskottava.
"I want you to get excited about your life."
ekipti
Kitisijä
Viestit: 18
Liittynyt: 03.10.2005 20:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Saulilla on lämmin sydän =)

Viesti Kirjoittaja ekipti »

Hallusinaatio kirjoitti:Mistäs lähteestä tämä teksti on? Anteeksi nyt vain, mutta kaikkea netissä julkaistua pitää epäillä – etenkin näin vaalien alla.

Saulia vastaan minulla ei ole mitään ja kertomus kyllä on ihan uskottava.
google "taiteilijaprofessori emeritus"
poof.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Saulilla on lämmin sydän =)

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Siis tämä oli Saulin omilta vaalisivuilta, eikä joltain kristillisten tukisivulta? Eikö mikään enää hävetä! Tähän asti olin ajatellut, että kampanjoiden noloushuippu oli Kaari Utrion ylistyslaulu Tarjan nettisivuilla: "Tarja Halonen on uusi Suomi-Neito..." :draama:
Mutta nyt kyllä tämä "elämän valkoisia ruutuja" taisi päästä kärkeen. Mihinköhän kammottavuuteen Tarja vielä pääsee tukijoukon ryhtyessä vastaiskuun?

Juuri tällaisen takia en voi oikeasti lähteä mukaan poliittiseen toimintaan: politiikassa uhkaa tunnetusti kuolla vitutukseen, mutta alkaa tämä itsekunnioituksen puute ja pöyristyttävän huonoa makua edustava immuniteetti noloudelle olla myös tappavissa lukemissa, puolin ja toisin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Herra Manala

Re: Saulilla on lämmin sydän =)

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

urpiainen kirjoitti:Tähän asti olin ajatellut, että kampanjoiden noloushuippu oli Kaari Utrion ylistyslaulu Tarjan nettisivuilla: "Tarja Halonen on uusi Suomi-Neito..." :draama:
Mutta nyt kyllä tämä "elämän valkoisia ruutuja" taisi päästä kärkeen.
Kyllä Sauli saa vielä tuostakin nokittaa, jos meinaa Tarjan tasolle päästä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Saulilla on lämmin sydän =)

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Herra Manala kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Tähän asti olin ajatellut, että kampanjoiden noloushuippu oli Kaari Utrion ylistyslaulu Tarjan nettisivuilla: "Tarja Halonen on uusi Suomi-Neito..." :draama:
Mutta nyt kyllä tämä "elämän valkoisia ruutuja" taisi päästä kärkeen.
Kyllä Sauli saa vielä tuostakin nokittaa, jos meinaa Tarjan tasolle päästä.
Ai juu, unohdin nuo. Hyvä hyvä. En valitettavasti pääse tällä koneella avaamaan tiedostoa. Mutta Tarjan sivuilla on muistaakseni tarjolla myös Marco Bjurströmin juontamaa Tarja-TV:tä, joka on varmasti (en ole näitä nähnyt) myös aika kova sana tässä kategoriassa!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Lipa
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 197
Liittynyt: 06.11.2005 22:33

Re: Saulilla on lämmin sydän =)

Viesti Kirjoittaja Lipa »

Sauli olis voinu ratsastaa aika paljon enemmänki muiden symptioilla, tsunami sta selviämisestä ja leskeksi jäämisestä olis voinu tiristää enemmänkin myötätuntopisteitä ja SäPiä, mutta Sauli ei tainnu sanoa kertaakaan väittelyissä mitään niistä.

Tarja oli kyl törkee kun se siinä Uutisvuodossa sanoi leikin yhteydessä että Sauli kaipaa ihmisiä lähelleen koska Sauli on "niin kauhean yksinäinen, kun se kirjoitti sen kirjankin" :shock: En ole kyllä satavarma että oisko se siinä mutissu että "niin, minähän olen leski" mutta ei se sillä kyllä oo ratsastanu.
nami nami
DeliriumTremens

Re: Saulilla on lämmin sydän =)

Viesti Kirjoittaja DeliriumTremens »

kyll mää silti vaan oon tawjan takana...

En tosin enää ole sitä mieltä, että niinistö on suuren luokan mulkvisti, ihan fiksuhan sen täytyy olla, että olisi päässyt siihen mihin on päässyt tässä maailmassa. Itse olen kuitennii natoa vastaan ja kaukana porvarista ja Tawja on pawas! :D
Herra Manala

Re: Saulilla on lämmin sydän =)

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

DeliriumTremens kirjoitti:Itse olen kuitennii natoa vastaan
Siis tarkoitat kai että olet nato-kansanäänestystä vastaan?
HellBell

Re: Saulilla on lämmin sydän =)

Viesti Kirjoittaja HellBell »

En tiedä Niinistön sydämestä.. mutta hänen huumorintajunsa on vekkulia.

Tardelta sellainen huumorosio uupuu - hän on ainakin vaalikeskusteluissa pyrkinyt ottamaan kaikki asiat niin paljon pälätyskelpoisina asioina kuin mahdollista. Ja se pälätys on välistä vain jatkunut jatkumistaan..

Näissä kohdin Niinistön tyyli ollut ei-niin-puuduttavaa ja siten sellaista jolle enemmän hymyillyt, vaikka asiasisältö oliskin paikoin ollut sellaista jota ei olisi niin kannattanut/tai josta edes olisi saanut selkeästi selvää kaikessa suht.poliittisessa korrektiudessaan.

Jospa siellä presidenttipelissä olisikin joku, joka olisi suvereenin raikas.. Mutta näillä näkymin.. Juu ei.
tonyjl

Re: Saulilla on lämmin sydän =)

Viesti Kirjoittaja tonyjl »

Herra Manala kirjoitti: Kyllä Sauli saa vielä tuostakin nokittaa, jos meinaa Tarjan tasolle päästä.
Videossa on vaan yksi vika. Siitä puuttuu punaliput, sirpit ja vasarat. Vodkapullokin voisi jossain vilahtaa. Ja ladoja eduskuntatalon pihaan.

Karmea video. Kun nyt kukaan ei Tarjaa äänestäisi..
Geetzu

Re: Saulilla on lämmin sydän =)

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Lipa kirjoitti:Sauli olis voinu ratsastaa aika paljon enemmänki muiden symptioilla, tsunami sta selviämisestä ja leskeksi jäämisestä olis voinu tiristää enemmänkin myötätuntopisteitä ja SäPiä, mutta Sauli ei tainnu sanoa kertaakaan väittelyissä mitään niistä.
Vasta eilisessä Punainen lanka -keskustelussa kuulinkin puhuttavan Tsunamista. Ja vähän leskeksi ja isäksi jäämisestäkin... Ja kyllä, sympatiaa taasen heruttelin. :]
Tarja oli kyl törkee kun se siinä Uutisvuodossa sanoi leikin yhteydessä että Sauli kaipaa ihmisiä lähelleen koska Sauli on "niin kauhean yksinäinen, kun se kirjoitti sen kirjankin" :shock:
Tartuin samaan. Aamu-tv:n jälkiviisaista se hassu punatukkanen nainen taas kauhisteli jotain Halosen jeesusläppää, mutta se jäikin itseltäni väliin kun esitettiin aivan Uutisvuodon alussa...
Herra Manala

Re: Saulilla on lämmin sydän =)

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Geetzu kirjoitti:Vasta eilisessä Punainen lanka -keskustelussa kuulinkin puhuttavan Tsunamista. Ja vähän leskeksi ja isäksi jäämisestäkin... Ja kyllä, sympatiaa taasen heruttelin. :]
Aika vaatimaton oli Niinistö. Tastula selvästi arvosti Saulin toimintaa kriisitilanteessa, missä vaadittiin nopeaa ja fiksua päätöksentekoa. Sauli sanoi vain että kyllä siinä olisi lähes kuka tahansa pysynyt tolpassa veden varassa ja että ei kuka muu tahansa olisi tehnyt niinkuin hän. Vaatimaton mies kyllä kaiken kaikkiaan, ottaen huomioon kuinka monta siellä teki "huonomman ratkaisun" ja kuoli sen vuoksi.
Vastaa Viestiin